[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:38

Nee tis geen schimmel, huid is intact, geen plekjes en het vocht lijkt op zweet, dus doorzichtig zeg maar....
Kan het zijn dat dit een voorteken van IR of hoefbevangeheid is?????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:16

wat zou kunnen is dat ze daar erg veel jeuk heeft gehad en zo hard heeft staan schuren dat de huid dus beschadigd is.
het vocht is dan wondvocht en een reactie van het lichaam op de kneuzing zeg maar.
appie heeft vorig jaar iets soortgelijks gehad op zijn billen:
https://lh4.googleusercontent.com/_2Spm ... CT0001.JPG

je ziet dat de huid ook geribbeld is aan de linkerkant
het roze plekje tussen zijn billen daar kwam ook vocht uit.
beste is dat je een zalf er op smeert wat goed ontsmet,zelf heb ik er toen hydrocortiderm op gedaan wat ook tegen de jeuk werkt.
betadinezalf of iets anders kan ook.

ik zou het wel even goed in de gaten houden of het niet uitbreidt,of dikker word

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:31

ik had geen zin om het hele topic door te lezen,
maar wat bij mijn haflinger helpt:

-(Bijna) elke dag goed de manen en staart doorkammen, vooral op de huid
- De manen en staart wassen met head en schoulders
- Zeewier
- Vitaminen
- Speciale kruiden(zijn verkrijgbaar in een reformhuis)
- Vliegendeken

Hij heeft bijna geen last meer van schuren, jeuk enzo!!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:34

bij de mijne ook nog steeds geen jeuk, gelukkig.
ze staat wel onder de deken.
hoop dat ze binnen kort 24 uur per dag het land op gaan kan ik haar haar nieuwe deken op doen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:24

Heb de pagony hoofdkap verbouwd. Heb hem tot boven haar ogen afgeknipt, nu zijn alleen haar oren en voorpluk beschermd. Vond die ooggaten altijd eng omdat die soms verschoven. Hopelijk blijft dit zo werken!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:24

De huid is nog intact, het lijkt wel weer minder geworden vandaag. Ik heb haar even van dr zeewier en zemelen af gehaald. Kijken of dat er iets mee te maken heeft. T ziet er uit als huidplooien, zonder vet en ook niet opgezet. T lijkt net of dr huid ineens losser zit ofzo. K zal morgen eens een foto proberen te maken...Heb dr vandaag hele dag in de gaten gehouden op het land, maar afgezien van 1x rollen, heb ik dr niet 1x zien jeuken. Wel is ze ineens weer aan de spetterpoep.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:00

Annetje schreef:
Gina: er zijn speciale dekens voor friezen, misschien is dat voor jou ook interessant? En ik dacht dat de boett dekens ook vrij breed waren?

Bucas Buzz off is een leuke deken, maar niet voor een echt eczeempaard daarvoor zou je toch echt een eczeemdeken en geen vliegendeken moeten hebben.

bucas kan ook bij lichte eczeempaarden :)
voor de zwaardere gevallen zou ik ook een "echte" eczeemdeken aanraden.

hier begint het iets te jeuken, hopelijk is de deken snel binnen :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:16

Hier nog steeds geen jeuk, ze zijn vandaag de wei opgegaan nadat ie bemest is, maandag bel ik even met Laarakker hoe en wat handig is ivm nog een eventuele kuur drainage. Wel is haar voorjaars hengstigheid erdoor, plakbenen en staart, dus de hele achterkant vanmorgen door de wasstraat gehaald.

Ze staat nu met alleen haar exceemdeken, maar van de week gaat het wat regenen. Een beetje lijkt me nog niet zo erg, maar als het behoorlijk gaat regenen, ben ik dan een heeeeel erg watje als ik dan haar regendeken weer op doe :o? Lijkt me dat die dekens nu nog niet zo heel erg snel drogen aan de mast zeg maar... :o

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:36

Hier ook nog geen jeuk, bij de andere eczemer wel iets. Of dat ligt aan het feit dat Heaven de drainage krijgt, geen idee.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:40

Heb sinds kort ook een eczeem paardje, maar gelukkig nog niks gezien :)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:41

Ik heb nooit een regendeken over haar exceem deken. Anders wordt haar vacht ook nat. Bovendien kan ze de schuilstal in wanneer ze wil, dus mocht ze echt niet nat willen worden gaat ze daar wel staan. Paarden kunnen wel wat hebben :) Denk dat ze het niet snel koud krijgen!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:43

even een vraagje, die drainage kuur, die schijn je toch niet te mogen geven bij gechipte paarden? Het zou de chip eruit kunnen werken?
(Stond op de website van de paardendrogist bij de extra informatie)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:12

Helaas verdenk ik Vera toch wat van schuren, ik zag vanavond wat haartjes aan de staldeur zitten ter hoogte van de ribbels op haar hals.......jammer, t ging zo goed.....

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:15

_Chendo_ schreef:
even een vraagje, die drainage kuur, die schijn je toch niet te mogen geven bij gechipte paarden? Het zou de chip eruit kunnen werken?
(Stond op de website van de paardendrogist bij de extra informatie)

Ik lees dit op de website van de Paardendrogist;

"Drainage Compositum vormt geen gevaar voor de chip die veel huisdieren dragen."

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:17

Ik vind het sowieso onzin dat ook maar iets zou zorgen dat de chip eruit zou kunnen komen. Dat is in mijn ogen echt het broodje aap verhaal van de laatste jaren. Zolang je niet in je paard aan het snijden bent, komt dat geval er écht niet zomaar uit.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:19

Annetje schreef:
Ik vind het sowieso onzin dat ook maar iets zou zorgen dat de chip eruit zou kunnen komen. Dat is in mijn ogen echt het broodje aap verhaal van de laatste jaren. Zolang je niet in je paard aan het snijden bent, komt dat geval er écht niet zomaar uit.

Precies én bangmakerij. Ik ken meer mensen die drainage geven of gegeven hebben en heb daar echt geen verhalen van spoorloze chips gehoord o.i.d. :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:26

dat is mooi om te horen ;) Het stond er eerst wel op de site van de paardendrogist ;) Waarschijnlijk is het aangepast :)
Toen stond er dat ze nog niet zeker wisten wat het effect erop was en dat het dus afgeraden werd om te geven bij een paard met een chip, etc.

Dan zal het nu wel goed zitten denk ik :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:43

suuszzzz schreef:
Ik heb nooit een regendeken over haar exceem deken. Anders wordt haar vacht ook nat. Bovendien kan ze de schuilstal in wanneer ze wil, dus mocht ze echt niet nat willen worden gaat ze daar wel staan. Paarden kunnen wel wat hebben :) Denk dat ze het niet snel koud krijgen!

Hij gaat er ook niet overheen, maar in plaats van :D . Juist omdat de vacht onder de exceemdeken ook nat wordt en het nu nog niet zo warm is dat het vanzelf snel opdroogt.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:54

Breghje schreef:
suuszzzz schreef:

Hij gaat er ook niet overheen, maar in plaats van :D . Juist omdat de vacht onder de exceemdeken ook nat wordt en het nu nog niet zo warm is dat het vanzelf snel opdroogt.

Ah op die manier! Liza heeft nooit dekens op alleen dr exceemdeken, dus die is het wel gewend. Weet niet of jouw paard normaal ook met dekens staat? Ik zou het even afwachten denk ik! Kijken hoeveel regen er gaat komen haha.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:08

Ik heb laatst wat geschreven over een verdikte manenkam. Parlo heeft het nog steeds. Wat kon dit nu zijn mbt de zomereczeem? Hoort dit er altijd bij? Kan ik er wat tegen doen? Kan het ook zijn omdat ie nu 24/7 op de wei staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:32

ik heb een vraagje.

Ik krijg theorielessen paard (op school).

En nu... wij leerden over zomerexzeem en mijn leerkracht zei dat dat overgegeven kan worden van merrie op veulen...nu mijn vorige merrie had dat, kan flint dat dan ook krijgen? (hij is nu 2 en nog niets van gemerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:40

Genetisch gezien is dat mogelijk ja.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:27

Ik heb vandaag de deken toch opgedaan. Hij werd gevoelig bij zijn staart, stond flink te zwiepen, had al een kaal plekje bovenop de staartwortel en miste een pluk manen (maar geen jeuk!)... bah, het is weer begonnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 05:52

appie heeft nog steeds geen jeuk :D
wel zie ik dat zijn manenkam wat dikker word,dus zal het binnenkort toch wel beginnen

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:03

ik zie op het moment nog helemaal niks bij Fellow, maar hij heeft ook een hele lichte variant.
Ben benieuwd tot wanneer ik kan uitstellen.