[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:12

Hallo,
Ik heb een vraagje hier.
Ik heb een 3 jarige die beginnende exceem heeft. Ik heb hem met een product behandeld en dat hielp althans dat leek zo.
Maar nu merk ik dat zijn staart coupe pleeborstel is en nu begint die dus aan zijn manen terwijl die net goed teruggegroeid zijn.Hij vergaat echt van de jeuk en zodra hij ergens tegen aan kan schuren doet hij dat ook gewoon. Nu vroeg ik me af of het nu nog nuttig is om een deken te gaan kopen of niet en welke jullie aanraadde. Het is namelijk nogal een ravotter en weet alles kapot te krijgen dus het moet toch een redelijk stevig ding zijn.
Alvast bedankt

groetjes Nieky1993

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:29

Hoi mede bokkers met exceem paardjes :)

Mijn pony heeft wat last van zomer exceem...
Hij heeft ook kleine kale plekjes op zijn hoofd, sommige plekjes zijn een beetje open. Ik neem aan dat dit ook een gevolg is van het exceem?

Hij stond 24/7 in de opfok... maar nu ga ik met hem aan de slag, en nu staat hij alleen overdag op de wei. Is het handig om hem overdag met een kap op in de wei te zetten? En hoe kan ik die plekjes het best behandelen?

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:10

Dag dames en welkom!

Dekens zijn sowieso aan te raden en als ze plekjes op het hoofd hebben raad ik een vliegenmasker of bijpassend eczeemmasker aan. Het duurt een tijdje voordat de deken werkt, omdat ze eerst nog steeds jeuk hebben aan de plekjes die ze nu al hebben, maar zodra die jeuk voorbij is zul je het resultaat zien!
Ik blijf de Pagony Eczema toch een goed instapmodel vinden en bij mij houdt hij zich ook perfect tot nu toe.
Zeker bij jonge paarden wel handig ivm de groei :)
Edit: Ze vallen wel een maat kleiner!
Verder zorgen dat ze nergens tegen kunnen schuren, dus achter stroomdraad en geen obstakels in de wei vrij laten staan om tegen te schuren (bomen enz).

Nieky wat voor spul had jij gebruikt dan?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 30-07-09 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:10

zwartepaerd schreef:
Waarom doe je het vliegenmasker niet over de hoofdkap? Doe ik al jaren, en dat gaat prima ;)

Dat had ik dus, maar toen lag het vliegenmasker er de volgende dag al af...

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:16

Ik ga vandaag eens Kaspars manen wassen en insmeren met Equishine. En dan zal ik hier weer een foto plaatsen :)

Voor geïnteresseerden heb ik nog een ruime halve fles Shapleys MTG staan, ik gebruik het niet meer...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:28

Bedankt opisop!!

Ik heb een exceem deken en bijpassende kap voor hem.
Alleen durft hij het nog niet op & om... dat is een beetje lastig... Gelukkig is het nog niet heel erg, maar nu hij op 's avonds stal staat heeft hij wel zijn staart iets geschuurd.. :(

Voor nu maar even in de weer met anti-itch zalf...
Kan ik dit ook op zijn hoofd smeren? Of wassen met tea tree shampoo?
Of wat kan ik anders op zijn hoofd smeren? levertraan zalf las ik hier ergens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:40

die plekjes op het hoofd komen idd ook van eczeem, mijn pony heeft dat ook dus die heeft sinds gister een sleezy om, en een vliegenkap met neusstuk..
zalf kan je wel op het hoofd smeren maar niet te dicht bij de ogen, ik smeer alleen Helosan, en dan gaat de bescherming weer om, wassen heb ik geprobeerd maar dat was een drama dus dat doen we voorlopig niet meer..

een vliegenkap onder een eczeemkap lijkt me niet zo prettig voor een paard, drukt dat niet op de ogen??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:46

Is het zoals bij Wisse;

Afbeelding

Bij hem ben ik begonnen met levertraanzalf, te koop bij de drogist (tube van 30gram) of welkoop (pot van 250gram, voordeliger maar minder puur?).
Ik zou er sowieso een masker ofzo omdoen, het komt puur door een bepaald type vlieg (weet niet hoe ze heten maar heb ze gezien; iets kleiner dan een gewone huisvlieg maar dan met ronde vleugels) en dus moet je zorgen dat er er niet bij kunnen.
Wisse vind een vliegenmasker ook niet zo leuk als ik hem zo woppa op wil doen; bij hem doe ik het vanaf de zijkant.
Eerst aan de zijkant houden, 1 oor erin frummelen en dan los laten hangen en voorzichtig voor de ogen langsdoen.
Anders even oefenen met een kort doekje ofzo, die je op dezelfde manier doet qua armbewegingen maar zonder dat het om de oren of over de ogen heenvalt?
Op die manier kun je ook met een eczeemdeken misschien wel aanleren; met een handdoekje over zijn hoofd heen, tot je zijn ogen er even mee kunt bedekken enz. Je kunt ook even een zweetdeken ofzo dichtlaten aan de voorkant en over het hoofd aantrekken, zo leren ze dat al een beetje kennen zonder dat ze even geblindeerd staan doordat je de hals over het hoofd moet wurmen.
Ik heb voor Wisse trouwens eerst even een halsband gebruikt, omdat de eczeemdeken moeilijk over zijn (dikke :P ) kop ging en ik het dus zonder halster moest doen maar wel iets wilde hebben zodat hij niet weg kon lopen (je paard de eerste paar keer met eczeemdeken doen niet vastzetten aan halster of halsband ivm kans op hangen en nog meer paniek).
Afbeelding

Kan zijn dat het wat drukt op de ogen inderdaad, maar ja moest gister toch even snel wat bedenken...
Denk dat ik morgen de eczeemkap even mee naar huis neem en er aan de buitenkant een stuk vitrage oid aan vast naai voor de ogen langs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:51

die slierten van die hoofdkappen helpen niets he.. mijn pony heeft steeds ruzie met die dingen, hij heeft ze zo snel af dat ik het maar opgegeven heb.. die dingen lagen telkens in het land..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:00

Nee helpen niet tegen die vlees-etende rotmuggen inderdaad :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:08

Ik bedenk me trouwens nu pas dat ik nog een naaipatroon moet hebben liggen voor vliegenmaskers, zal het eens even opzoeken ;)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:51

Ja! Joe heeft inderdaad van die vlekjes als Wisse..

Ik ga snel oefenen met masker en deken, hij heeft alleen nog nooit een deken op gehad... Gelukkig heb ik een deken die niet over zijn hoofd moet. Het is alleen lastig dat ik hem zelf niet op de wei zet...

En ik ga levertraan zalf kopen!

Bedankt voor je tips :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:14

CharlyBrown: Rustig aan beginnen. Als hij eenmaal weet dat het hem helpt, duikt ie erin!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:40

Je hebt dus geen eczeemdeken die over het hoofd moet?
Voor jou en/of Nieky misschien handig filmpje:

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:58

Ik lees dit topic al een tijdje mee, mijn merrie had tot nu toe alleen jeuk aan haar manen, maar van de week kon ik ineens hele plukken haar uit haar staart plukken ;( Geen kale plekken of wondjes gevonden maar niet zo;n goed teken. Haran van haar manen zijn nog alleen afgebroken en ook geen wondjes maar ze staat sinds ze aan haar staart beginnen is toch maar onder een deken. Oude merrie had ook eczeem dus heb er gelukkig nog 2 liggen.

Ik rol zelf altijd de hals helemaal op zadat je niet de hele hals nog over je paard z'n hoofd hoeft te trekken, ook met uitdoen doe ik het altijd zo. Æsa (merrie die net onder deken staat) had er ook nog nooit een om gehad maar het was totaal geen probleem de eerste keer. Dus misschien is het handig voor een wat angstiger paard zoals die van jou CharlyBrown?
Ze heeft er wel vaker dit jaar een om gehad omdat er zoveel dazen waren en dan leek ze echt opgelucht.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:04

Tooske schreef:
Ja maar vond het lijf al zo groot en hij hing al aardig laag bij de borst.

Mijn shet is net zo groot en als ik dat zo hoor ben ik toch blij dat ik voor de kleinste maat heb gekozen. Mijne heeft niet zo'n dikke nek dus dat scheelt ;)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:40

opisop_shop schreef:
Dag dames en welkom!

Dekens zijn sowieso aan te raden en als ze plekjes op het hoofd hebben raad ik een vliegenmasker of bijpassend eczeemmasker aan. Het duurt een tijdje voordat de deken werkt, omdat ze eerst nog steeds jeuk hebben aan de plekjes die ze nu al hebben, maar zodra die jeuk voorbij is zul je het resultaat zien!
Ik blijf de Pagony Eczema toch een goed instapmodel vinden en bij mij houdt hij zich ook perfect tot nu toe.
Zeker bij jonge paarden wel handig ivm de groei :)
Edit: Ze vallen wel een maat kleiner!
Verder zorgen dat ze nergens tegen kunnen schuren, dus achter stroomdraad en geen obstakels in de wei vrij laten staan om tegen te schuren (bomen enz).

Nieky wat voor spul had jij gebruikt dan?

Verschillende spullen, eerst sweet itch maar die werkt voor geen meter. Daarna iets van leovet maar dat hielp ook niet. Had van iemand de tip gekregen om klitwortel lotion ofzoiets te proberen maar dit hielp ook niet. Heb ook spul van de veearts gehad dat hielp een beetje maar ook niet super eigenlijk hij bleef toch een beetje schuren. En dan heb ik nog een spul gebruikt waarvan ik de naam even niet weet dat stonk verschrikkelijk maar hielp ook niet. Dus heb al veel geprobeerd eigenlijk. Morgen of overmorgen gaan we even de ruitershops af om te kijken of we een geschikte deken vinden en anders heb van een meisje en PB gekregen met daarin aanbod voor een goede deken dan ga ik dat doen. Heb net zijn hele manenkam en staart gewassen met wat anti jeuk shampoo dus hopen dat dit iets af doet zodat de jeuk toch al iets verholpen wordt. Helaas is zijn staart nu echt coupe pleeborstel want hij heeft vandaag weer enorm lopen schuren ook op zijn manenkam begint hij steeds meer et schuren.

Edit: zie hier foto's afkomen van paarden met kale plekken op het hoofd Flame heeft deze ook. Dacht altijd dat die kwamen door het schuren van het halster of dat hij zich stootte maar zie nu dus dat het gewoon van de exceem komt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:58

Kan ook van het halster komen, ze hadden het bij ons ook allemaal door de graaskorf, ook de niet-eczemer.
Denk ook dat die vliegen hetzelfde effect hebben bij niet eczemers, volgens mij hebben heel veel paarden dit jaar last van plekjes op het hoofd!
Is immers ook een ander mugje die dit doet, dus lijkt me losstaan van eczeem?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:59

hier gaat het nog redelijk
de jeuk aan de benen is in alle hevigheid toegeslagen.. weet niet zo goed wat ik eraan moet doen..
staartje jeukt ook erg.. die was ik zaterdag met ivanhoe shampoo :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:50

Vanmiddag gaan we naar de winkel kijken voor een eczeem deken. Maar ik wil ook van die anti-jeuk shampoo kopen en iets wat de huid beetje rustiger maakt. Wat raden jullie me aan?

groetjes

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:56

Ik heb vorig jaar AVS16 gebruikt van de dierenarts toen ze flinke jeuk aan haar voorpluk kreeg in het najaar en dat hielp bij Pride erg goed. Misschien is dat een idee?

Aan de benen: Iedere dag met anti vlieg/muggenspray insprayen is niet genoeg? Uhm... Zit het heel laag? Ik heb wel eens een boett gezien waar ze echte been-flappen aangemaakt hadden!
Verdere ideeen heb ik ook niet helaas.. Heb bij Pride nog geen been-kriebels geconstateerd (vorig jaar ook niet overigens)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:01

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:56

Hoi, ik had eigenlijk ook een vraagje en aangezien er hier (helaas) veel mensen zitten met ervaring.

Mijn pony heeft ook eczeem, ik gebruikte hiervoor een groene fles (t97?) en dat hielp wel een beetje.
De laatste tijd echter niet meer het wordt alleen maar erger. Het is nu zover dat het middelste stuk uit zijn staart is geschuurt het ligt (nog) niet open maar wel is het kaal daar. Zijn manen schuurt hij ook steeds meer (met zijn hoeven).
Wat kan ik hier nou het beste aan doen?
Spul opsmeren, niks aandoen, wassen...?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:13

deken op doen werkt het allerbeste is mijn ervaring. (en die van mijn DA)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:23

Inderdaad een deken om voor bescherming tegen steken en beten.
Tijdelijk de jeuk verzachten d.m.v. smeersels, shampoos.
En daarna niets meer doen.

Als je laat begint met een deken houden ze altijd nog een tijd jeuk, omdat het nog in het lichaam zit.