[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:47

@loves_elino dat is indd vreemd..

ik bedoel.. een verdoving heb je er voor mijn gevoel zo in..praam erop. en dan snel erin..en dan de plaatselijke verdoving.

succes de volgende keer

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:18

Jennasilver schreef:
Mork op Aruba is geen enkel paard goed gekeurd. We hebben maar 300 paardjes op ons eiland waarvan de meeste tourpaardjes zijn voor de toeristen en geen raspaarden. Ik heb persoonlijk naar zijn lichaamsbouw, karakter , zijn fijne pas en bloeddlijn gekeken.

Sorry had niet begrepen dat je op Aruba woonde. Ik zou persoonlijk niet zomaar met je hengst gaan fokken ivm de daarbij behorende eventuele gevaren tenzij je dus KI kan doen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:58

Wij zitten hier met een probleem, wij hadden een adres waar onze 1 jarige hengst naar toe kon zodat hij op zijn 3e kon worden gecastreerd. Dit gaat door omstandigheden niet door en nu zitten we met een probleempje en overwegen toch om hem op 1 jarige leeftijd te laten ruinen. Hij zal dan in de lengte wat hoger worden en wat minder breed. Volgens de dierenarts kan het geen kwaad, maar iemand anders had tegen mij gezegd dat ze op latere leeftijd gebreken zullen krijgen. We hopen dat we nog wat anders kunnen vinden waar hij heen kan en anders overwegen we toch om hem te castreren.
Maar heeft iemand ook ervaring met het castreren op 1 jarige leeftijd? En heeft dit ook gevolgen gehad?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:53

@speedy_cindy waarom wil jij dan al een afspraak maken voor over 2 jaar, dat vind ik wat vreemd. als hij zo oud is, dan maak je dan toch een afspraak. eventueel is er dan iemand anders dan nu.

verder weet ik de gevolgen van vroeg castreren niet zo goed. nog nooit iets ergs gezien volgens mij. wat jij zegt over minder breed heb ik wel vaker gehoord ja

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:27

Mijn paard is afgelopen maandag gecastreerd, staat nog op de kliniek en komt morgen weer terug naar stal..
Hij is 10 jaar, ze hielden hem 5 dagen vanwege iets meer risico vanwege de leeftijd. Gelukkig is alles goed gegaan, beetje gezwollen maar we gaan flink aan de wandel en afspuiten.

Mijn paard had alles behalve hengstenstreken, hij kon gewoon met ruinen los, hengstige merries of niet, maakte op hem geen indruk. Hij had dus al een paardwaardig bestaan voor een hengst, stond 's zomers ook gewoon op de wei.
Maar afgelopen winter zijn bijna alle paarden bij ons op stal de Hit-Actiefstal in gegaan, waardoor er voor mijn paard geen speelmaatjes meer overbleven. Deze winter is ie dus ook flink down geweest, afgelopen weken kon hij wel weer met een nieuwe ruin naar buiten, maar toch gun ik hem ook graag 24/7 lekker buiten met z'n maatjes en nieuwe vriendinnetjes !
En wat een mooie bijzaak is : ik mag eindelijk officieel starten !

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:20

jolentinus schreef:
@speedy_cindy waarom wil jij dan al een afspraak maken voor over 2 jaar, dat vind ik wat vreemd. als hij zo oud is, dan maak je dan toch een afspraak. eventueel is er dan iemand anders dan nu.

verder weet ik de gevolgen van vroeg castreren niet zo goed. nog nooit iets ergs gezien volgens mij. wat jij zegt over minder breed heb ik wel vaker gehoord ja

Ik wil nu nog geen afspraak maken voor over 2 jaar. Hij zou eerst pas over 2 jaar gecastreerd worden maar daar zouden we dan pas een afspraak voor maken.
Hij zou nu voor 2 jaar ergens anders naartoe gaan waar hij tot zijn 3e hengst kon blijven, maar dat gaat niet door.

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:08

Piaffe moet ook worden gecastreerd, maar ik denk niet dat die z'n 2 balletjes al heeft Haha!
Hij is ook nog maar 1 jaartje oud he ;D

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:53

Piiaffe schreef:
Piaffe moet ook worden gecastreerd, maar ik denk niet dat die z'n 2 balletjes al heeft Haha!
Hij is ook nog maar 1 jaartje oud he ;D

Pas als zijn ballen goed zijn ingedaald kan hij gecastreerd worden. Dus Piaffe mag nog lekker genieten.....

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:42

Wanneer hun ballen nog niet zijn ingedaald zijn ze dan ook nog niet vruchtbaar?? Of dat al wel.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 01:13

Ligt eraan, het niet goed indalen van de ballen zou eventueel betekenen dat bv de balzak en/of zaadleiders niet goed zijn ontwikkeld met als gevolg een verminderde vruchtbaarheid.
Maar helemaal onvruchtbaar zou ik niet weten.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:30

He Mork
Op aruba hebben we ook geen KI. We hebben niks hier niet eens een ruiterwinkel alles moet je zelf bestellen uit het buitenland.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:09

kaill87 schreef:
Mijn paard is afgelopen maandag gecastreerd, staat nog op de kliniek en komt morgen weer terug naar stal..
Hij is 10 jaar, ze hielden hem 5 dagen vanwege iets meer risico vanwege de leeftijd. Gelukkig is alles goed gegaan, beetje gezwollen maar we gaan flink aan de wandel en afspuiten.

Dit hoor/lees ik heel vaak, maar hoeft totaal geen probleem te zijn. Wij hebben onze hengst (destijds ook 10) laten castreren bij de Watermolen in Haaksbergen (Jan Greve). Gewoon staand onder plaatselijke verdoving. Na 2 uurtjes mocht ie weer mee naar huis, na een week liep ie vrolijk door de wei te dartelen en nergens last van gehad. Heb darvoor bij veel klinieken geinformeerd en allemaal deden ze moeilijk en moest ie onder algehele narcose en een aantal dagen blijven etc. Watermolen gebeld, reactie: totaal geen probleem hoor, wij castreren hier zo vaak oudere hengsten. Zo'n onzin dat ze onder algehele narcose moeten, doen wij alleen bij uiztondering in speciale gevallen.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:08

aslo schreef:
Zo'n onzin dat ze onder algehele narcose moeten, doen wij alleen bij uiztondering in speciale gevallen.

Hmmm....nou ja ik kan genoeg dingen bedenken waarom ik wel voor algehele narcose zou gaan.

Oudere hengsten is een risico. Ik heb het ook gedaan hoor, maar het risico is wel groter dan bij een jaarling die nog niet volgroeid is. Ballen en zaadleiders zijn vele malen groter. Kans op infecties is daarom ook groter.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:29

Aslo : mijn paard is ook gewoon staand gedaan, dat dan weer wel.. Maar vanwege meer risico houden ze daar de hengsten meestal daar de 1e 5 dagen.
Als ik echt had gewild had ik hem op stal kunnen laten helpen maar dan moest de dierenarts 5 dagen lang elke dag antibiotica komen spuiten en dat grapje zou duurder zijn dan dat ik hem op de kliniek zette die 5 dagen. Dus goedkoper en deskundig toezicht, ja dan is mijn keus snel gemaakt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:41

kaill87 schreef:
Aslo :Als ik echt had gewild had ik hem op stal kunnen laten helpen maar dan moest de dierenarts 5 dagen lang elke dag antibiotica komen spuiten en dat grapje zou duurder zijn dan dat ik hem op de kliniek zette die 5 dagen. Dus goedkoper en deskundig toezicht, ja dan is mijn keus snel gemaakt.

Maar waarom dan 5 dagen antibiotica spuiten? Die van mij heeft gewoon 1x antibiotica gekregen en daarna niet meer, net zoals bij jongere hengsten. Thuis moest ik 'm dagelijks aan de hand stappen, stal goed schoon houden en bij vliegenvrij weer mocht ie gewoon een paar uurtjes de wei in, uiteraard de wond in de gaten houden.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:01

Stappen e.d moet ik ook, antibiotica doen ze denk ik om infectie gevaar zo klein mogelijk te houden.. Heb t eigenlijk nooit gevraagd waarom dat is.

jesitoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:06

speedy_cindy schreef:
Wij zitten hier met een probleem, wij hadden een adres waar onze 1 jarige hengst naar toe kon zodat hij op zijn 3e kon worden gecastreerd. Dit gaat door omstandigheden niet door en nu zitten we met een probleempje en overwegen toch om hem op 1 jarige leeftijd te laten ruinen. Hij zal dan in de lengte wat hoger worden en wat minder breed. Volgens de dierenarts kan het geen kwaad, maar iemand anders had tegen mij gezegd dat ze op latere leeftijd gebreken zullen krijgen. We hopen dat we nog wat anders kunnen vinden waar hij heen kan en anders overwegen we toch om hem te castreren.
Maar heeft iemand ook ervaring met het castreren op 1 jarige leeftijd? En heeft dit ook gevolgen gehad?

Mijn shet is met 11 maanden gecastreerd nadat die eerst gevoeld is of het was ingedaald.
De castratie is gewoon in de wei waar hij stond gebeurd.
Mijn andere pony stond erbij en keer erna, dat scheelt een hoop stres.
Na de castratie is mijn shet opgestaan en weer rustig gaan wandelen, binnen een week zag je er niks meer van.
En dik is het amper geweest.
Op 1 jarige leefdtijd castreren gaat prima als zijn ballen zijn ingedaald.
Mijn pony is prima gegroeit en ook zeker geen mietje, ik ken ook hengsten die mietjes zijn.
Waarom zou het dier op latere leefdtijd gebreken krijgen, daar naar mijn weten nooit wat over gezegd of getest.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:49

hee hallo kariq staat in utrecht

na om 8 uur werd ik wakker hup broek aan haar kammen spannend vandaag is het zover hihih me papa en ik de trailer gehaald en wij naar kariq. Toen ik daar was heb ik hem lekker geborsteld en verwend, toen liep ik met hem naar buiten en de trailer stond al helemaal start klaar me pap zegt probeer het eerst even alleen.... ok was mijn antwoord hihihi ik loop naar de trailer en kariq loopt bijna in een keer mee. Hij was niet bang voor de trailer het was meer de paarden om hem heen!! Toen kwam een man even een handje helpen met een emmertje met bix en hup meneer stond erin na hup instappen en weg wezen hij heeft toen 1 keer gehinnekt en ja hoor richting Utrecht 8 kilometer file en ik was al zo opgefokt :S . Papa en ik stonde in de file en ik hoorde hem maar niet en zag hem niet dus was een beetje ongerust dus ik vroeg aan een vracht wagen chauffeur is het nog goed met hem.... Hij stak gelukkig ze duim op na na 15 minuten in de file (gelukkig het einde van de file kwamen we erin) weer rijden.

Yes he he we zijn er ik ging inchecken en me vader bleef even rondjes rijden zodat meneer dacht dat we er nog niet waren (slim he hihihi) ja hij mocht eruit... Na klep open en eruit was kariq beetje hinneken en ik ging naar binnen en heb hem even stiekem op de weeg schaal gezet 380 kilo weegt hij hihihi na de dokter hem controleren op zijn chip hihi hij moest echt alles ruiken en aanraken wat hij in ze handen had

Witte jassen ja dat is raar hihihi na hij mocht naar stal ging natuurlijk te keer zoals een echte hengst ook doet op een nieuwe stal. De dokter zegt als je even wacht we gaan zo kijke waar ze bal zit dus ik ben even gebleven hij kreeg een verdoving maar was niet sterk genoeg voor kariq hihihi hij kreeg er dus nog een ahhhhh hij leek wel dronken en gelukkig naar heeeel veel zoeken de bal zit hoog in de lies jeeeeej dus maar 1 operatie en dat was het tot nu...

ik hou jullie op de hoogte!!! (sorrie voor als de spelling niet helemaal klopt ben er niet zo goed in

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 00:51

He Kimmiepimmie die van mij moet er ook gaan geloven 23-4 gaan die van mijn manneke ook eraf. Gelukkig komt de arts bij hem en wordt het staand op stal gedaan. Ik weet niet hoe snel hij daarna lekker het land op mag. Hij wordt harstikke nerveus in de trailer dus dan hoeft hij dat niet erbij te hebben. Spannend he ben eigenlijk heel benieuwd hoe hij gaat veranderen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:16

Hallo!

Even snel een vraagje. Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vroeg me af of iemand me misschien even kan vertellen na hoeveel tijd een hengst weer op het land mag bij merries, na een castratie? en uberhaubt terug in de groep, bijvoorbeeld dan enkel bij ruinen (ivm genezing?)..

Alvast bedankt!

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:24

Mijn da zei dat ze na 6 tot 8 weken niet meer vruchtbaar zijn en dat ze dan dus bij merries in de wei mogen.
Terug in de groep kan volgens mij vrij snel
Ik mocht na 2 weken ook weer rijden, dus dan zal hij ook wel in een groep naar buiten kunnen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:28

Okee, dus je mocht na twee weken weer rijden, maar moet een paard ook echt twee weken alleen staan na een castratie dan Verward dat lijkt me niet?

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:59

Ik heb geen idee,
als je paard gewend is met anderen buiten te staan dan zou ik hem gewoon vanaf de dag dat de wond enigszins dicht is erbij zetten

Ik heb dat niet gedaan omdat de mijne nog nooit samen gestaan had,
dat heb ik pas maanden later gedaan...
Hij kan nu overigens nog steeds niet met merries staan, maar denk dat dat ook met de leeftijd waarop hij gecastreerd is te maken heeft (10 jaar en nu 6 maanden ruin).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:06

volgens mij..als je paard als hengst al in de groep stond dat het wel kan.

maar staat hij tussen allemaal agressieve hengsten kan hij gepakt worden....

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:50

hee allemaal,

mijn kariq is maandag geopereerd en hij is nu ruin Haha! hij mag morgen naar huis jeeej hihih.

Yellowfish: Het is indd zo dat een hengst zeker nog 6 tot 9 weken vruchtbaar is dat is mij vanmorgen nog verteld door de DA van utrecht. 'Helaas zit er dan niks anders voor je op om het toch even alleen te laten en dan is het ook beter voor ze herstel, Anders gaat die dadelijk vechten of iets en dat kan bloedingen of iets veroorzaken. Je kan hem wel bij ruinen zetten ja, maar dan krijg je ook weer de kwestie maak die zicgh nie te druk. informeer even goed bij jou DA.

succes gr kim