Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fargo schreef:Vasko: vervelend inderdaad, maar wel een beetje wat ik vermoedde jammer genoeg. Voordeel is dat je er volgens mij op tijd bij bent.
Heeeel erg veel cushing paarden hebben last van ontstoken tandvlees en problemen met hun tanden. Daarom is het heel erg belangrijk om 2 keer per jaar de tanden te laten controleren en als het nodig is te laten behandelen. Verder is het verhogen van de weerstand weer heel belangrijk om de ontstekingen en tand/tandvleesproblemen te voorkomen of te laten herstellen. Bij Oudere paardjes is het zowiezo goed om de tanden in de gaten te houden. Bij onze willy waren zijn achterste kiezen te lang geworden waardoor zijn kaak blokkeerde en hij bijna niet meer kon eten. Door deze lange kiezen in te korten en de haken en dergelijke weg te halen, viel hij echt aan op zijn eten en op zijn hooi. Omdat mijn jonge paard ook nog in de tandenleeftijd zit, komt bij ons de tandarts dus gewoon 2 keer per jaar. En is er niets nodig dan hoef je ook niet te betalen.
Ik denk eigenlijk dat er 2 dingen kunnen spelen bij jouw paard: tanden of tandvleesproblemen en hij kan misselijk zijn door de cushing en daardoor dus slecht eten. Het is belangrijk om uit te vinden wat hij wel lekker vindt op het moment want dat kan serieus waar best variëren met cushing paarden. Willy houdt erg van muesli dus hij krijgt magere muesli 's avonds en ook luzerne wat makkelijk eetbaar is omdat het fijn gehakt is en heel goed verteerbaar. De luzerne kreeg hij vanaf het moment dat hij zijn hooi heel erg slecht at. Gelukkig eet hij op het moment prima maar de luzerne is vast onderdeel gebleven van zijn menu omdat het goed verteerbaar is en ruwvoer/structuur biedt.
Voor wat betreft het rijden moet je echt kijken naar wat je paardje je aangeeft. Voelt ie zich fit dan ga je rijden, maar ook weer zo lang als je denkt dat hij zich happy bij voelt. En als je denkt dat ie zich belabberd voelt dan ga je een stukje wandelen of longeer je alleen in stap, maar het is ook uiteindelijk ook wel de bedoeling dat je kijkt of je door iets te doen hem ook weer wat sterker kan laten worden. Lastig he? Succes in ieder geval!
Ireen_ schreef:cytec zou ik mee oppassenHeb daar hele nare verhalen over gehoord, ook slechte ervaringen van stalgenootjes en hoofcare beschrijft het als dierenkwelling.
Wat fijn dat Rava weer helemaal "goedgekeurd" isIk heb ook goede ervaringen met holistisch dierenartsen, Steffi van der Laarse heeft Evita een aantal keer behandeld.
Ik denk precies zo Jcristina, ik verwacht ook helemaal niks meer van Evita. Steeds die tegenslagen als ik net dacht dat het weer lekker ging..
Ze is nu 22 en ik heb me er bij neergelegd dat echt rijden er niet meer in zit. Des te gelukkiger ben ik dan als ik eens een klein buitenritje met haar kan maken op een mooie zomeravond
rumay schreef:Mexxuna ik wil je niet aanvallen maar pas op met de gebr. van Nassau ik heb met hun een zeer nare ervaring mbt ijzers onder een bevangenpaard slaan en helaas staan ze NIET open voor andere methode en is alleen hun EIGEN methode de juiste methode, helaas werkt het niet zo en zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
Ze hebben ook iemand die ik ken zwaar geintimideerd met telefoontjes dat ze de hoeven van haar paard verwaarloosde, en dat het paard zo nooit meer kon lopen en afgemaakt zou moeten worden, gelukkig is niets minder waar en loopt dit paard vrolijk rond zonder ijzers.
Gebruik ook je eigen gezonde verstand de wetenschap staat niet stil ook niet mbt ijzers en soorten ijzers.
Kijk anders eens op paardenservice.nl deze heeft ook veel ervaring met hoefbevangen paarden.
jcristina schreef:Ireen- hoe gaat het nu met Evita, kun je nog steeds verbetering zien (door de pergolide)?