[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Sun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:18

Bedankt voor alle reacties!
Ik had besloten om toch de deken van Pagony te proberen (het scheelt zoveel qua prijs, en mijn pony heeft ook niet zo heel erg zomerexceem), dus ik naar de Divoza site, hebben ze hem niet in zijn maat (hij heeft 145 nodig)
Weet iemand misschien of dat tijdelijk is, of dat ze die dekens sowieso pas vanaf 155 hebben? Ik zal Divoza morgen wel bellen, maar als ze zijn maat sowieso niet hebben, zal ik dus toch voor de boett moeten gaan..

Ik had trouwens 2 jaar geleden ook een boett gekocht, bij een ander winkeltje (volgens mij toen de enige plek waar je in NL toen een boett konn kopen), weet iemand misschien welk model dat was? Op Divoza hebben ze nu nl. de boett sweet itch en de boett hallista. Ik neem aan dat dat de sweet itch was, omdat dat qua prijs volgens mij overeenkomt..

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:37

Maat 145 is er wel hoor in Pagony Eczema!
Ze vallen trouwens een maatje kleiner.
Mocht Divoza ze niet meer hebben, dan kun je hem ook via www.demeulenkamp.nl bestellen voor dezelfde prijs.

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:17

Citaat:
Het valt me alleen heel erg op dat ze ontzettend veel jeuk aan haar achterbenen heeft. Komt dat door de eiwitten? Zoiets dacht ik ooit ergens gelezen te hebben, maar weet het niet meer

waar heeft ze die jeuk dan precies?
ap heeft het niet,maar heeft wel last van eczeem tussen zijn billen en aan de binnenkant achterbenen, beetje richting zijn koker zeg maar.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:18

helpen vliegendekens (harry's horse) met hals ook of niet? ik kan er 1 voor een prikkie krijgen voor onze haflinger...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:08

ellepel schreef:
waar heeft ze die jeuk dan precies?
ap heeft het niet,maar heeft wel last van eczeem tussen zijn billen en aan de binnenkant achterbenen, beetje richting zijn koker zeg maar.

Ivanka heeft daar idd ook last van (maar dan rond haar uier ). Maar ook aan de voorkant van het onderbeen zegmaar. Aan de voorbenen heeft ze er geen last van, wel aan de achterbenen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:40

Ik ben nog helemaal blij met de huidlotion van Cojosol. Volumia's staart ziet er nog heel mooi uit. Op het moment schuurt hij helemaal niet, en op de kale plekken begint het haar alweer te groeien. Dus van een afstandje ziet het er goed uit!

Ik ben wel aan het duimen dat we de goede weg in zijn geslagen, en dat het ook met warm / droog weer goed blijft gaan!

Het verbaasd me ook te lezen dat jullie paarden nog zoveel schuren?! Het leek mij dat er met dit koude/natte weer geen insecten meer zitten? Blijkbaar hebben jullie paarden dan niet alleen last van de vliegjes, of zitten ze al in een vicieuze cirkel van het jeuk.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:43

Mijn paardjes staan tegen de bosrand aan.
Zelfs in de regen zie ik die kleine rotmuggetjes boven mijn paarden zweven.
Zolang het niet hard waait en goed koud is zijn ze er gewoon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:46

ik denk juist bij ap steeds meer dat t gras is...
zodra hij in meer gras staat word die manenkam dik en krijgt hij meer jeuk...

haal ik hem daaruit en zet hem op een schraler stuk,word de manenkam ook dunner

bleuke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:24

@little sun
sweet itch = zomereczeem in het engels, dus je zal wel de boett sweet itch moeten hebben

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:51

bleuke schreef:
@little sun
sweet itch = zomereczeem in het engels, dus je zal wel de boett sweet itch moeten hebben

De vertaling klopt, maar beide boett dekens zijn tegen zomereczeem, de ene is de oude versie en de andere de vernieuwde versie, die qua pasvorm en stof beter zou moeten zijn.

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:12

Little_Sun schreef:
Ik had besloten om toch de deken van Pagony te proberen (het scheelt zoveel qua prijs, en mijn pony heeft ook niet zo heel erg zomerexceem), dus ik naar de Divoza site, hebben ze hem niet in zijn maat (hij heeft 145 nodig)
Weet iemand misschien of dat tijdelijk is, of dat ze die dekens sowieso pas vanaf 155 hebben? Ik zal Divoza morgen wel bellen, maar als ze zijn maat sowieso niet hebben, zal ik dus toch voor de boett moeten gaan..

Ik had trouwens 2 jaar geleden ook een boett gekocht, bij een ander winkeltje (volgens mij toen de enige plek waar je in NL toen een boett konn kopen), weet iemand misschien welk model dat was? Op Divoza hebben ze nu nl. de boett sweet itch en de boett hallista. Ik neem aan dat dat de sweet itch was, omdat dat qua prijs volgens mij overeenkomt..

Dat van de maat van de pagony klopt , hij valt wat klein uit. Ik heb nu een 145 (pas drie maal gedragen) en moet eigenlijk een 155 hebben. Misschien iemand die wil ruilen??

Little_Sun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:12

Ik heb vandaag Divoza gebeld, en ze hebben maat 145 waarschijnlijk pas over 3 weken weer. Ivm vakantie moet ik de deken wel deze week bestellen, dus ik ga waarschijnlijk bij demeulenkamp.nl bestellen, ik wil ze morgen bellen voor wat meer info over bestellingsprocedure enzo, want op die site staat niet echt veel.
Hoeveel valt de pagony kleiner uit? Wat voor pony heb je Schangah? Die van mij is ong. 1.18m/1.20m, maar wel stevig gebouwd (vooral dikke buik ). Bij Divoza dachten ze dat ik waarschijnlijk toch wel 145 nodig heb, omdat anders de rug misschien te lang is, maar wel lastig dat ik echt al van meerdere mensen heb gehoord dat hij dus echt wel kleiner uitvalt. Mocht het van Pagony helemaal niet lukken, dan ga ik denk ik voor die nieuwere boett. Die 10 euro is relatief weinig vergeleken met de totale prijs, en als de kwaliteit echt beter is..
Een stalgenootje van me wees me op een actie bij ons in de buurt, 2 Harry's Horse vliegendekens (volgens mij fly protection set) voor de prijs van 1. Maar volgens mij zijn deze niet goed genoeg voor zomerexceem toch? (plus dat ik niet zo'n goede ervaringen heb met harry's horse dekens).

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:54

Ik heb voor mijn shetten van 1.02 en 1.05 m een maat 155!
Ik zou als ik jou was geen maatje 145m voor een pony van bijna 1.20 kopen!

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:18

Voor de zekerheid kun je de ruglengte van je pony meten.
Mijn dekens 155 hebben een ruglengte van 1.05 m en passen goed.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:49

hallo

paarden met jeuk aan de achterbenen kunen ook last hebben van schurft of schimmel..

mijn pony staat al 4 dagen zonder deken en géén geschuur dankzij dat nieuwe product!!!!!! ben zo blij want er zijn ondertussen ook al dagen met zon geweest!!

laten we hopen dat hij jeukvrij bljft!

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:27

Schangah schreef:
Little_Sun schreef:

Dat van de maat van de pagony klopt , hij valt wat klein uit. Ik heb nu een 145 (pas drie maal gedragen) en moet eigenlijk een 155 hebben. Misschien iemand die wil ruilen??

155 = 205 onderlengte
145 = 195 onderlengte

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:09

Haha, Als ik het heb over de 155 voor mijn shetten heb ik het uiteraard over de ONDERlengte. Verwarrend hoor!
Maar zo staat ie dan wel in de catalogus.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:41

Schangah, wat wil je eventueel nog hebben voor de Pagony Eczema met ruglengte 145 cm?
Misschien weet ik nog iemand die je er gelukkig mee kunt maken.
Of wil je alleen ruilen?

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:27

Little_Sun schreef:
Ik heb vandaag Divoza gebeld, en ze hebben maat 145 waarschijnlijk pas over 3 weken weer. Ivm vakantie moet ik de deken wel deze week bestellen, dus ik ga waarschijnlijk bij demeulenkamp.nl bestellen, ik wil ze morgen bellen voor wat meer info over bestellingsprocedure enzo, want op die site staat niet echt veel.
Hoeveel valt de pagony kleiner uit? Wat voor pony heb je Schangah? Die van mij is ong. 1.18m/1.20m, maar wel stevig gebouwd (vooral dikke buik ). Bij Divoza dachten ze dat ik waarschijnlijk toch wel 145 nodig heb, omdat anders de rug misschien te lang is, maar wel lastig dat ik echt al van meerdere mensen heb gehoord dat hij dus echt wel kleiner uitvalt. Mocht het van Pagony helemaal niet lukken, dan ga ik denk ik voor die nieuwere boett. Die 10 euro is relatief weinig vergeleken met de totale prijs, en als de kwaliteit echt beter is..
Een stalgenootje van me wees me op een actie bij ons in de buurt, 2 Harry's Horse vliegendekens (volgens mij fly protection set) voor de prijs van 1. Maar volgens mij zijn deze niet goed genoeg voor zomerexceem toch? (plus dat ik niet zo'n goede ervaringen heb met harry's horse dekens).

Ik heb voor mijn twee pony's van 120 inderdaad 155 maat van pagony. Vorig jaar had ik voor een van de twee een 145 maar die was toch echt net iets te klein, zeker de hals, zonder hoofdmuts kon ze dan echt niet, en zeker voor in het begin van het seizoen vind ik dat toch wel fijn als dat wel kan.
Een gewone vliegendeken help idd niet, die vliegjes zijn zo enorm klein dat ze alleen niet door dichte stof kunnen, alle gaasachtige dingen zijn al te groote gaatjes.

Wat betreft zomerexceem verder begin ik morgen met een vaccin. Ik weet niet of iemand anders hier misschien ook al ervaring mee heeft??? Mijn veearts haalt het uit belgie maar ik weet dat ze er in engeland ook mee bezig zijn ( te lezen op de boett site).
Je moet dan eerst bloed laten prikken en daaruit stellen ze dan vast of je pony/paard allergisch is voor het speeksel van die cullicoide mugjes. Als dat zo is dan kan je de therapie proberen. Je moet dan je paard/pony zelf leren vaccineren, het werkt min of meer hetzelfde als alle vaccins, het immuniseert de cellen van het paard zodat ze niet meer de overreactie vertonnen en er dus geen jeuk optreedt. Ook bij deze therapie zijn de resultaten weer divers, maar toch ook wel voorzichting positief te noemen. Mijn pony had een zeer hoge gevoeligheidsfactor voor de mugjes en het was dus zeer aan te raden het te proberen.... We zullen zien, er zijn resultaten bekent dat zelfs een deken niet meer nodig is!!! Ik hoop het zoooooooo.........

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:03

Roziewozie, heb je een link naar de Boett site? Ik ben nl wel nieuwsgierig!

Little_Sun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:39

Ok, ik heb net bij demeulenkamp.nl de pagonydeken maat 155 besteld (zij zeiden ook dat ik beter maat 155 kan nemen), en als hij niet past kan ik hem terugsturen en krijg ik maat 145. Volgens hun komt hij morgen/overmorgen al, dus .. spannend

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:45

Wat zou er gebeuren als je Parfenac (is een middel tegen eczeem bij mensen en werkt perfect tegen de jeuk en geneest de eczeem snel) bij een paard zou gebruiken? Iemand ooit weleens geprobeerd?

Ben wel benieuwd,

groetjes

Soma

Ammy01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:58

Rosiewozie schreef:
Little_Sun schreef:

Ik heb voor mijn twee pony's van 120 inderdaad 155 maat van pagony. Vorig jaar had ik voor een van de twee een 145 maar die was toch echt net iets te klein, zeker de hals, zonder hoofdmuts kon ze dan echt niet, en zeker voor in het begin van het seizoen vind ik dat toch wel fijn als dat wel kan.
Een gewone vliegendeken help idd niet, die vliegjes zijn zo enorm klein dat ze alleen niet door dichte stof kunnen, alle gaasachtige dingen zijn al te groote gaatjes.

Wat betreft zomerexceem verder begin ik morgen met een vaccin. Ik weet niet of iemand anders hier misschien ook al ervaring mee heeft??? Mijn veearts haalt het uit belgie maar ik weet dat ze er in engeland ook mee bezig zijn ( te lezen op de boett site).
Je moet dan eerst bloed laten prikken en daaruit stellen ze dan vast of je pony/paard allergisch is voor het speeksel van die cullicoide mugjes. Als dat zo is dan kan je de therapie proberen. Je moet dan je paard/pony zelf leren vaccineren, het werkt min of meer hetzelfde als alle vaccins, het immuniseert de cellen van het paard zodat ze niet meer de overreactie vertonnen en er dus geen jeuk optreedt. Ook bij deze therapie zijn de resultaten weer divers, maar toch ook wel voorzichting positief te noemen. Mijn pony had een zeer hoge gevoeligheidsfactor voor de mugjes en het was dus zeer aan te raden het te proberen.... We zullen zien, er zijn resultaten bekent dat zelfs een deken niet meer nodig is!!! Ik hoop het zoooooooo.........

Ik zijn ook bezig met het de therapie van 'vaccineren'. Het wordt desensibiliseren genoemd. Het komt erop neer dat je probeert door je paard injecties te geven met datgene waar hij allergisch voor is, juist minder gevoelig maakt.

Wij hebben ons paard met zomerexceem bloed af laten nemen door de dierenarts. Dat werd opgestuurd naar Immunopharm in Belgie.
Daar kun je, door een formulier dat je erbij stuurt, aangeven waarop je wilt dat er getest wordt. Je kunt alleen op 'het' mugje laten testen, maar je kunt ook heel uitgebreid doen, dan wordt ook gekeken naar bomenmengsel, grasmengsel, andere insekten en een paar schimmels.

Wij hebben op alles laten testen. Daar kwam uit dat het paard voor 5 stoffen allergisch is. Het mugje zat er ook bij, maar dat was niet de hoogste waarde. Vooral een bepaalde schimmel, die bijna altijd in de lucht aanwezig is in de zomer, scoorde hij hoog op.

Vervolgens wordt er met die stofjes (maximaal 5, dus het kon bij ons net) een vloeistof aangemaakt, waarmee je je paard moet spuiten.
Het begint met een hele zwakke oplossing, en je begint met een hele kleine hoeveelheid.
Dit herhaal je wekelijks. Na een paar keer wordt dat twee-wekelijks, en de oplossing wordt ook steeds sterker. Je krijgt als startkuur 3 flesjes.

De dierenarts kan je leren hoe je de injecties moet geven, het kan gewoon onderhuids, dus dat kan eigenlijk niet foutgaan.

Onze dierenarts stond er zeer positief tegenover. Het wordt bij mensen en honden al veel toegepast, vooral met mensen die allergisch zijn voor wespensteken en die daardoor in een levensgevaarlijke toestand kunnen raken (anafylactische shock).
Daar werkt het heel goed en ook voor mensen met hooikoorts schijnt het goed te werken.

Bij paarden is het echter nieuw, en de resultaten wisselen inderdaad. Er is een percentage van 50-60 % waarbij het verbetert of zelfs helemaal verdwijnt.

We zijn in januari begonnen met de injecties, inmiddels is de startkuur bijna klaar. Daarna moeten we nog 10 maanden maandelijks een onderhoudsinjectie geven. En vervolgens moet je waarschijnlijk nog een aantal jaren (en misschien wel zijn hele leven) 2 of 3 keer per jaar een injectie geven.

Ik kan nog niet zeggen dat ik resultaat zie. Het is heel moeilijk, vorig jaar had hij geen eczeemdeken en nu wel. En het weer speelt ook een belangrijke rol. Hij heeft zijn staart nog steeds met rust gelaten, en dat is beter dan vorig jaar. Maar hij heeft wel jeuk aan zijn manen.

Er is echter ook bijverteld dat het een weg van lange adem is, en dat je niet te snel resultaat moet verwachten. Het duurt zo'n twee jaar voordat je echt de conclusie kunt trekken of het is aangeslagen of niet.
En ik was er al voor gewaarschuwd dat het heel goed zou kunnen dat we deze zomer er nog niets van zouden merken.
Dus we houden de moed erin.

Het goeie aan de methode vind ik dat je echt iets aan de oorzaak doet.
En je kunt echt zien of het paard ergens allergisch voor is of dat het een andere oorzaak heeft dat ie jeuk heeft.
Zo kun je veel gerichter te werk gaan.

Ik hoop ook heel erg dat het werkt....

Ik heb dit gevonden via een site van de dierenartspraktijk op Walcheren (of all places, direct aan zee)

www.dapwalcheren.nl/faq/33/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:27

Citaat:
Wat zou er gebeuren als je Parfenac (is een middel tegen eczeem bij mensen en werkt perfect tegen de jeuk en geneest de eczeem snel) bij een paard zou gebruiken? Iemand ooit weleens geprobeerd?

Ben wel benieuwd,

groetjes

Soma

gewoon uitproberen..wie weet werkt het

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:52

hoi,
vorig jaar had mijn friese hengst zommerrui ongeveer rond deze periode had hij half zijn manenkam afgeschuurt ,zijn staart kaal en allerlei wondjes op zijn rug, nu tot op heden heeft hij nog geen enkel haartje kapot geschuurt ,ben ik de enige gelukkige of zou het door het weer komen. ook ben ik van plan om eens een bloedtest te laten doen ,als het blijkt dat hij geen zommerrui heeft maar vorig jaar een allergie had voor een bepaald soort voer (ben sindsdien verandert van voer) is het gek om hem verder in te smeren met alle zalfjes.weet iemand hoeveel zo een test kost ?