[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 14:23

Kris is er wei bij die dure stalling?
Je kunt vragen of je (desnoods op eigen kosten) een schuilstal mag neer zetten in de wei of aan de rand van de wei. Zodat dure paard er geen last van heeft en jouw paard 's nachts wel (al dan niet eigen keus) onderdak is. Liefst met een maatje. Er is altijd wel iemand op zo'n stal de vinden die niet moeilijk doet over een luchtzuiger.

Mijn Lan staat al jaren naast haar maatje Seven. Die overigens nooit is gaan luchtzuigen terwijl Lan het keurig voor deed. Ook haar veulens zijn nooit gaan luchtzuigen, terwijl ze zelfs luchtzoog op de kont van de veulens als ze het kon redden. Wiz staat naast zijn moeder en is bijna vier. Nog nooit een luchtzuigpoging gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:28

@ Zooist; maar is het dan niet vervelend voor het paard om zo zijn voer te eten, te drinken of iets van hooi of stro te eten ?
En is het dan eigelijk wel goed om zo'n bit dag in, dag uit in de mond van het paard te laten ?
Ben gewoon nieusgierig, want heb er nog nooit van gehoord Haha!
Heb je niet ergens een link van ? Xx

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:47

Anya, mijn stalling is niet duur, maar gratis, omdat ik hier werk. We hebben geen weidegang (zo'n duur peerd zal zijn poot maar breken Knipoog ). Ik ben met mijn baas inmiddels al wel zo ver dat ik als ik smorgens aankom om te voeren om half 8, ik na zijn ontbijt rond half negen zijn band om doe en om een uur of twee (als iedereen weg is) zijn band weer af haal. Is nog steeds niet de beste oplossing, maar nu heeft ie hem nog maar een paar uur per dag om...

Zooist, ook ik ben benieuwd naar dat bit. Zuigt dat paard nog steeds, of doet hij dat niet meer omdat het geen zin meer heeft?

Muilkorf heb ik geprobeerd, maar daarmee komt hij niet in de hoeken van zijn voerbak en niet in zijn drinkbak, dus das martelen op een andere manier.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 14:50

Hmm ik weet geen andere oplossing dan. Anders dan een luchtzuiger hoort eigenlijk zoveel mogelijk buiten.

Dat bit is ongelofelijke onzin. Er is al jaren geleden aangetoond dat paarden die lucht niet inslikken en dat de lucht niet in de maag komt maar in de slokdarm een bolletje vormt en weer uitgeademd wordt (edoscopisch onderzoek).

Het enige verband dat mogelijk is met luchtzuigers is dat doordat de maag zuurder is dan normaal, de maag/darmhuishouding niet helemaal goed is, waardoor verteren moeilijker gaat. Vandaar het advies luchtzuigers onbeperkt hooi te geven. Beter voor de vertering en constant eten maakt de maag minder zuur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:00

Kuurtje Pronutrin doet vaak wonderen voor luchtzuigers Lachen

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:45

iemand antwoord op mijn vraag ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 17:26

deborahke schreef:
hey iedereen,

mijn paardje is gisteren ziek geworden en had opeens windkoliek..
tot nu toe heb ik nooit geweten dat zei een windzuiger is ze doet het allesinds 100 procent zeker niet op voorwerpen
maar nu ben ik aan het denken of het niet van iets anders komt, ze trekt meestal zo van die rare bekken als ze geen aandacht krijgt zo'n soort van knabbelen met de tanden en gekke bekken trekken kan dit ook een soort van luchtzuigen zijn ?

Nee dat is geen luchtzuigen, tenzij je een heel duidelijk wind-inhaleer-geluid hoort.
Gaskoliek komt bij heel veel paarden voor. Er heeft op bokt eens een klein onderzoekje plaatsgevonden. Het percentage paarden dat gaskoliek krijgt en niet luchtzuigt is even groot als het percentage dat wel luchtzuigt en gaskoliek krijgt.

Gaskoliek heeft veel te maken met voeding. Slecht hooi, schimmel in het hooi, teveel brok kunnen bijvoorbeeld oorzaken zijn. Maar dat hoeft niet overigens.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:38

DubbelDun schreef:
Kuurtje Pronutrin doet vaak wonderen voor luchtzuigers Lachen

Vertel, wat doet het dan precies ? En 1 kuurtje ? Kan me niet voorstellen dat het daarmee opgelost is, dan zouden er heel wat minder luchtzuigers zijn, toch ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:58

Als jullie nu het begin van dit topic lezen. Daar staat alles wat er op dit moment bekend is van luchtzuigen. Dus ook dat ponutrin kan helpen. En overigens alle andere middelen die de maag minder zuur maken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:02

Kris25 schreef:
Zooist, ook ik ben benieuwd naar dat bit. Zuigt dat paard nog steeds, of doet hij dat niet meer omdat het geen zin meer heeft?

Nee, hij doet het niet meer. Zodra het af is staat ie gelijk in de lucht te happen.
Dus halster met bit af en hoofdstel in.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:04

[gast1122] schreef:
@ Zooist; maar is het dan niet vervelend voor het paard om zo zijn voer te eten, te drinken of iets van hooi of stro te eten ?
En is het dan eigelijk wel goed om zo'n bit dag in, dag uit in de mond van het paard te laten ?
Ben gewoon nieusgierig, want heb er nog nooit van gehoord Haha!
Heb je niet ergens een link van ? Xx

Hij heeft er helemaal geen last van.
Ik zal morgen eens proberen of je het duidelijk op de foto kan zien of een klein filmpje maken.

Of het goed is weet ik niet, ik weet wel dat de eigenaresse er erg blij mee is en dat ze het op Bodegraven (de kliniek) ook een superuitvinding vonden.
Een jongen van stal loopt daar stage en ze hebben er gelijk ook een paar gemaakt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:05

Ongelofelijk.. Dat iemand het in zijn hoofd kan halen een paard de hele dag met hoofdstel en bit op stal te zetten. Neusriem zeker ook lekker vast gesnoerd. Nee dan kan de mond ook niet meer open. Scheve mond

En dat allemaal omdat de eigenaresse het een rotgeluid vindt.
Waarom staat dat paard niet buiten in de wei, dan luchtzuigen ze ook niet.

Ik kan er werkelijk met de kop niet bij.
Symtoombestrijding. En IMO nog erger dan een luchtzuigersband.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:09

Anya schreef:
Dat bit is ongelofelijke onzin. Er is al jaren geleden aangetoond dat paarden die lucht niet inslikken en dat de lucht niet in de maag komt maar in de slokdarm een bolletje vormt en weer uitgeademd wordt (edoscopisch onderzoek).

Het enige verband dat mogelijk is met luchtzuigers is dat doordat de maag zuurder is dan normaal, de maag/darmhuishouding niet helemaal goed is, waardoor verteren moeilijker gaat. Vandaar het advies luchtzuigers onbeperkt hooi te geven. Beter voor de vertering en constant eten maakt de maag minder zuur.

Daar zal je ongetwijfeld gelijk in hebben. Van het hele medische verhaal heb ik geen verstand.
Ik las dit topic en heb het verhaal over het bit geplaats omdat dit misschien kan helpen.
In ieder geval wel bij de bewuste luchthapper bij ons op stal.

Het is trouwens een gewoon halster met bondjes tegen het schuren.
Met tywraps (hoe schrijf je dat) is het bit aan het halster vastgemaakt.

Ik vond het ook raar in het begin maar als je af is weet je niet wat je ziet....
Hij staat echt om zich heen te happen.

Ik zou me ook geen raad weten als een van mijn paarden ging luchtzuigen. Dan probeer je toch alles wat er mogelijk is?

Dus geen strakke neusriem hoor!
Dat zou wel bizar zijn.
En eten zou dan ook niet helemaal lekker gaan denk ik.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:13

huh???

Als ik ga rijden en ik geef hem suikerklontje en ga ff met iemand praten die in de bak staat, dan kan mijn pony gewoon zuigen hoor met hoofdstel om en bit in

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:15

Hij zet zich niet vast om te zuigen, hij hapt om zich heen....als een vis zeg maar....
Zo hapt ie de lucht naar binnen.
Luchthappen noemt ze dat...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:17

Nou dat is tenminste al iets. Maar even in het kort voor jou...

Uit het meest recente onderzoek blijkt dat luchtzuigers geen stress o.i.d. hebben. Ooit hebben ze last van hun maag gehad of nog steeds last van de maag. Veel luchtzuigers beginnen rond hun 2e te luchtzuigen of als ze veel ouder zijn. Dat heeft te maken met het moment dat ze op stal worden gezet en veel brok krijgen of dat hun oudere maag het allemaal niet meer zo aan kan.

Het komt erop neer dat de maag te zuur is (o.a. door brok voeren en dan een tijd niets, terwijl paarden gewend zijn de hele dag een beetje te eten). Door luchtzuigen wordt het maagzuur minder zuur (spuug is basisch).

Het koliekverhaal is onzin (de darmen maken zelf vele malen meer gas aan dan een paard naar binnen zou kunnen zuigen, zelfs al haalde de lucht de maag wel). Ook het van elkaar overnemen verhaal is onzin.

Dan blijft over dat eigenaren het een rotgeluid vinden en dat het niet best voor hun tanden is.

Het rotgeluid kun je oplossen: paard zoveel mogelijk naar buiten, zoveel mogelijk hooi, kuurtje pronutrin of andere zuurremmer en altijd eerst hooi en dan pas brok. Verder gewoon niks van aantrekken.

De tanden kun je ook oplossen: paard zoveel mogelijk naar buiten en eventuele eetplekken met rubberbekleden. Dan slijten die tanden niet.

Eventuele onderhals: maak een lagere luchtzuigplek waardoor de bovenhalsspier wordt getraind.

Alle bitten, banden, spijkers.. etc. Het is allemaal symptoombestrijding. Je paard kan er (inwendig) door beschadigd raken, uitwendige wonden van krijgen en het helpt niet het probleem weghalen.

Ook het verhaal dat paarden er mager van zouden worden of ongeschikt zijn voor de sport is onzin. Tolstoi van Tyrza is luchtzuiger en loopt toch hoog in de sport. Mijn eigen Lan zuigt lucht, loopt in de sport en is eerder te dik dan te mager.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:26

Dank je voor de info Anya. OK dan!
Jij weet zo in een kort stukje alles wel duidelijk te omschrijven.

Dit paard loopt ook ZZ-licht trouwens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:29

Zo zie je maar.. ZZ licht is niet gek.
Maar ook Tyrza heeft voor Tolstoi geen band (i.i.g. de laatste keer dat ik informeerde).

Mijn Lan staat gewoon zonder band. Ze krijgt wel zuurremmer en onbeperkt hooi. Zoveel mogelijk naar buiten. Haar luchtzuigen (vroeger de hele dag) is nu alleen nog rond etenstijd. En daar kan ik prima mee leven.

Ze is gezond, happy en heeft nooit koliek gehad (op veulenkoliek na).

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:33

Anya schreef:
Als jullie nu het begin van dit topic lezen. Daar staat alles wat er op dit moment bekend is van luchtzuigen. Dus ook dat ponutrin kan helpen. En overigens alle andere middelen die de maag minder zuur maken.

Anya, had dit topic al 'ns eerder doorgespit, maar de Pronutrin was niet blijven hangen ... tja, ben af toe nét een mens, hé ?! Knipoog . Zal 'ns teruglezen ...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 22:02

Er is ook nog maagcompositum van de groene os en settelex (alleen verkrijgbaar in Engeland, speciaal voor luchtzuigers).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:07

Anya, wat krijgt jou Lan ook al weer tegen het zuur? Je hebt het ongetwijfeld meerdere keren hier gezegd maar zeef als ik ben ben ik het weer vergeten Bloos Zou je het aub nog 1x voor deze zeef willen zeggen?

Mijn dametje staat 24/7 buiten samen met 2 andere pony's en bijna de hele dag hooi en geen biks of iets maar zuigt tegen de klippen op. Haar maagprobleem was ws ontstaan doordat ze een flessenveulen was maar dat is nu over alleen haar verslaving is er niet minder om geworden. Helaas...........ook niet na Pronutrin en Maagcompositum.
Ik heb veel pagina's terug al wel eens gezegd dat ze magertje was en brijïge mest had maar dat is allemaal over. Mest is okee en pas vroeg iemand die een foto van haar zag wanneer het veulen komt dus dat zit nu wel snor Haha!
Kijk zelf maar:
Afbeelding Afbeelding
1e foto is eind april gemaakt en de 2e begin december. Verschil is duidelijk denk ik? Knipoog

Edit: Anya je hebt het antwoord al gegeven Knipoog Het was Settelex.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 22:14

Die ziet er een heeeeeeel stuk beter uit. Super!
Ook mijn Lan is een moederloos veulen. Ze is lucht gaan zuigen toen ze van haar verzorgster naar stal is gehaald. Ze was toen rond de twee jaar oud. Ze heeft niet alle biest binnengehad dus haar maag/darmflora zijn nooit optimaal geweest. Ze had toen ik haar kocht ook dunne viezige mest. Dat is over door een dieet van zoveel mogelijk hooi en zo min mogelijk brok. De brok die ze krijgt, krijgt ze zoveel mogelijk verdeeld over de dag.

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:08

Anya schreef:
deborahke schreef:
hey iedereen,

mijn paardje is gisteren ziek geworden en had opeens windkoliek..
tot nu toe heb ik nooit geweten dat zei een windzuiger is ze doet het allesinds 100 procent zeker niet op voorwerpen
maar nu ben ik aan het denken of het niet van iets anders komt, ze trekt meestal zo van die rare bekken als ze geen aandacht krijgt zo'n soort van knabbelen met de tanden en gekke bekken trekken kan dit ook een soort van luchtzuigen zijn ?

Nee dat is geen luchtzuigen, tenzij je een heel duidelijk wind-inhaleer-geluid hoort.
Gaskoliek komt bij heel veel paarden voor. Er heeft op bokt eens een klein onderzoekje plaatsgevonden. Het percentage paarden dat gaskoliek krijgt en niet luchtzuigt is even groot als het percentage dat wel luchtzuigt en gaskoliek krijgt.

Gaskoliek heeft veel te maken met voeding. Slecht hooi, schimmel in het hooi, teveel brok kunnen bijvoorbeeld oorzaken zijn. Maar dat hoeft niet overigens.

dus in principe moet ik mij over dit gedrag geen zorgen maken
een geluid maakt ze er allesinds niet bij.. enkel echt heel erg knarsen op de tanden en bekken trekken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 23:40

Nee je hoef je geen zorgen te maken. Als je paard luchtzuigt dan hoor de dat echt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:20

Anya schreef:
Nou dat is tenminste al iets. Maar even in het kort voor jou...

Uit het meest recente onderzoek blijkt dat luchtzuigers geen stress o.i.d. hebben. Ooit hebben ze last van hun maag gehad of nog steeds last van de maag. Veel luchtzuigers beginnen rond hun 2e te luchtzuigen of als ze veel ouder zijn. Dat heeft te maken met het moment dat ze op stal worden gezet en veel brok krijgen of dat hun oudere maag het allemaal niet meer zo aan kan.

Het komt erop neer dat de maag te zuur is (o.a. door brok voeren en dan een tijd niets, terwijl paarden gewend zijn de hele dag een beetje te eten). Door luchtzuigen wordt het maagzuur minder zuur (spuug is basisch).

Het koliekverhaal is onzin (de darmen maken zelf vele malen meer gas aan dan een paard naar binnen zou kunnen zuigen, zelfs al haalde de lucht de maag wel). Ook het van elkaar overnemen verhaal is onzin.

Dan blijft over dat eigenaren het een rotgeluid vinden en dat het niet best voor hun tanden is.

Het rotgeluid kun je oplossen: paard zoveel mogelijk naar buiten, zoveel mogelijk hooi, kuurtje pronutrin of andere zuurremmer en altijd eerst hooi en dan pas brok. Verder gewoon niks van aantrekken.

De tanden kun je ook oplossen: paard zoveel mogelijk naar buiten en eventuele eetplekken met rubberbekleden. Dan slijten die tanden niet.

Eventuele onderhals: maak een lagere luchtzuigplek waardoor de bovenhalsspier wordt getraind.

Alle bitten, banden, spijkers.. etc. Het is allemaal symptoombestrijding. Je paard kan er (inwendig) door beschadigd raken, uitwendige wonden van krijgen en het helpt niet het probleem weghalen.

Ook het verhaal dat paarden er mager van zouden worden of ongeschikt zijn voor de sport is onzin. Tolstoi van Tyrza is luchtzuiger en loopt toch hoog in de sport. Mijn eigen Lan zuigt lucht, loopt in de sport en is eerder te dik dan te mager.

Helemaal mee eens OK dan!