Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
deborahke schreef:hey iedereen,
mijn paardje is gisteren ziek geworden en had opeens windkoliek..
tot nu toe heb ik nooit geweten dat zei een windzuiger is ze doet het allesinds 100 procent zeker niet op voorwerpen
maar nu ben ik aan het denken of het niet van iets anders komt, ze trekt meestal zo van die rare bekken als ze geen aandacht krijgt zo'n soort van knabbelen met de tanden en gekke bekken trekken kan dit ook een soort van luchtzuigen zijn ?
DubbelDun schreef:Kuurtje Pronutrin doet vaak wonderen voor luchtzuigers
Kris25 schreef:Zooist, ook ik ben benieuwd naar dat bit. Zuigt dat paard nog steeds, of doet hij dat niet meer omdat het geen zin meer heeft?
[gast1122] schreef:@ Zooist; maar is het dan niet vervelend voor het paard om zo zijn voer te eten, te drinken of iets van hooi of stro te eten ?
En is het dan eigelijk wel goed om zo'n bit dag in, dag uit in de mond van het paard te laten ?
Ben gewoon nieusgierig, want heb er nog nooit van gehoord
Heb je niet ergens een link van ? Xx
Anya schreef:Dat bit is ongelofelijke onzin. Er is al jaren geleden aangetoond dat paarden die lucht niet inslikken en dat de lucht niet in de maag komt maar in de slokdarm een bolletje vormt en weer uitgeademd wordt (edoscopisch onderzoek).
Het enige verband dat mogelijk is met luchtzuigers is dat doordat de maag zuurder is dan normaal, de maag/darmhuishouding niet helemaal goed is, waardoor verteren moeilijker gaat. Vandaar het advies luchtzuigers onbeperkt hooi te geven. Beter voor de vertering en constant eten maakt de maag minder zuur.
Anya schreef:Als jullie nu het begin van dit topic lezen. Daar staat alles wat er op dit moment bekend is van luchtzuigen. Dus ook dat ponutrin kan helpen. En overigens alle andere middelen die de maag minder zuur maken.
Anya schreef:deborahke schreef:hey iedereen,
mijn paardje is gisteren ziek geworden en had opeens windkoliek..
tot nu toe heb ik nooit geweten dat zei een windzuiger is ze doet het allesinds 100 procent zeker niet op voorwerpen
maar nu ben ik aan het denken of het niet van iets anders komt, ze trekt meestal zo van die rare bekken als ze geen aandacht krijgt zo'n soort van knabbelen met de tanden en gekke bekken trekken kan dit ook een soort van luchtzuigen zijn ?
Nee dat is geen luchtzuigen, tenzij je een heel duidelijk wind-inhaleer-geluid hoort.
Gaskoliek komt bij heel veel paarden voor. Er heeft op bokt eens een klein onderzoekje plaatsgevonden. Het percentage paarden dat gaskoliek krijgt en niet luchtzuigt is even groot als het percentage dat wel luchtzuigt en gaskoliek krijgt.
Gaskoliek heeft veel te maken met voeding. Slecht hooi, schimmel in het hooi, teveel brok kunnen bijvoorbeeld oorzaken zijn. Maar dat hoeft niet overigens.
Anya schreef:Nou dat is tenminste al iets. Maar even in het kort voor jou...
Uit het meest recente onderzoek blijkt dat luchtzuigers geen stress o.i.d. hebben. Ooit hebben ze last van hun maag gehad of nog steeds last van de maag. Veel luchtzuigers beginnen rond hun 2e te luchtzuigen of als ze veel ouder zijn. Dat heeft te maken met het moment dat ze op stal worden gezet en veel brok krijgen of dat hun oudere maag het allemaal niet meer zo aan kan.
Het komt erop neer dat de maag te zuur is (o.a. door brok voeren en dan een tijd niets, terwijl paarden gewend zijn de hele dag een beetje te eten). Door luchtzuigen wordt het maagzuur minder zuur (spuug is basisch).
Het koliekverhaal is onzin (de darmen maken zelf vele malen meer gas aan dan een paard naar binnen zou kunnen zuigen, zelfs al haalde de lucht de maag wel). Ook het van elkaar overnemen verhaal is onzin.
Dan blijft over dat eigenaren het een rotgeluid vinden en dat het niet best voor hun tanden is.
Het rotgeluid kun je oplossen: paard zoveel mogelijk naar buiten, zoveel mogelijk hooi, kuurtje pronutrin of andere zuurremmer en altijd eerst hooi en dan pas brok. Verder gewoon niks van aantrekken.
De tanden kun je ook oplossen: paard zoveel mogelijk naar buiten en eventuele eetplekken met rubberbekleden. Dan slijten die tanden niet.
Eventuele onderhals: maak een lagere luchtzuigplek waardoor de bovenhalsspier wordt getraind.
Alle bitten, banden, spijkers.. etc. Het is allemaal symptoombestrijding. Je paard kan er (inwendig) door beschadigd raken, uitwendige wonden van krijgen en het helpt niet het probleem weghalen.
Ook het verhaal dat paarden er mager van zouden worden of ongeschikt zijn voor de sport is onzin. Tolstoi van Tyrza is luchtzuiger en loopt toch hoog in de sport. Mijn eigen Lan zuigt lucht, loopt in de sport en is eerder te dik dan te mager.