Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brenpasbeau

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:08

deedee19 schreef:
Jij weet niet waar dat hooi naartoe gaat? Want dat moet dus echt verbrand worden.

ik zou het echt niet weten en als ik het had geweten dan had ik de dierenbescherming gebelt Boos! en vandaag gaan ze de andere landtjes doen Boos!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:09

summer schreef:
Ik heb van de week de LID een mail gestuurd om te vragen van hoe en wat. Maar als je het vermoeden hebt dat het gras wat gemaaid is, en dat daar JKK inzit, dat dit gebruikt wordt voor hooi, dan moet je een melding maken bij hun.
LANDELIJKE INSPECTIEDIENST DIERENBESCHERMING: 070-3142500 tijdens kantooruren.

ik ga nu meteen bellen

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:11

Isapaardje schreef:
Volgens mij is het zo in Nederland dat je geen gif in diervoer mag mengen, stoppen of op en in welke vorm dan ook mag aanbieden.
Je mag giftig diervoer al niet eens vervoeren.
Maw, de boer die het JKK in het hooi heeft zitten heeft gif in zijn voer. Hij mag hier in feite niets anders mee dan afvoeren naar de verbranding of zelf opstoken, maar niet gebruiken als veevoer.

Tja, tenzij hij niet wist dat er JKK in het hooi zat en hoe giftig dat dit is. Als dat zo is, dan moet iemand hem er op wijzen door middel van folders oid.

En dan nog is het de wil van de boer. De een wil graag zo veel mogelijk doen om JKK vrij hooi te hebben en de ander geeft er niet zoveel om en vind het allemaal fiks overdreven (ik ken er zelf ook eentje die helaas denkt dat alle kruiden gezond zijn, en dat JKK ook nog eens gewoon verkruimeld in het hooi en daarmee niet terug te vinden is).

hij weet wel dat het erin zit maar vindt idd dat het geen kwaad kan en dat we het allemaal overdrijven Boos!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:36

ikke20 schreef:
hoorde van de week ook dat dit ook helpt. azijn mengen met water en een handje afwasmiddel erbij. heb het nog niet geprobeerd. is bij mij wel gespoten maar begint nu aan de kanten op te komen.

weet je ook hoeveel van alles?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:58

Vraagje: Is dit JKK? Ik denk bijna 100% zeker te weten dat het JKK is, maar een biologe zegt dat het een kamillesoort is. Voor de zekerheid ligt er nu ook een plant bij mijn dierenarts ter onderzoek. De plant is nu ongeveer 5 uur uit de grond. Hij groeide in de berm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt, groetjes Dianne

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:39

Zonder twijfel JKK

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:48

Falka schreef:
Zonder twijfel JKK

Thanx!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:37

Ja inderdaad 1000% zeker JKK.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:14

er bestaat inderdaad ook een gele kamillesoort, maar de blaadjes zijn anders en de bloemetjes zijn ronde kopjes, zonder de gele blaadjes eraan zoals bij JKK, heb dat bij mij ook staan, maar je ruikt de kamillegeur aan de bloemetjes...

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:56

Ik heb in mijn land ook een geel bloempje staat. (ergo ik vrees dat mijn hele land volstaat). Bloem zit nu nog in de knop. Het lijkt qua blad erg op JKK. echter dit is het eerste jaar dat dit er staat (land is net omgeploegd, vorig jaar stond er mais) en het bloeit dit jaar dus al. Ik dacht dat JKK het tweede jaar bloeide. Verder heeft dit geen rozet gevormd bij de grond. Een kennis van me zei dat dit het gewone kruiskruid was.
Kan iemand me hier meer over vertellen? en is dit ook gevaarlijk?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:01

Alle kruiskruiden in Nederland bevatten Pyrrolizidine Alkaloïden. En niet alle kruiskruiden hebben een rozet. Dat zijn alleen de zogenaamde tweejarigen. Op het kruiskruidforum staan erg veel foto s waar je mee kunt vergelijken, en je kunt als je het niet weet ook een foto plaatsen van jouw plantje, doe dat onder planten, dan wordt er door deskundigen naar gekeken.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:39

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:01

Ik kan er ook met mijn pet niet bij...het JKK laten staan omdat er een paar insecten mee gemoeid zijn? Waar hebben die voor die tijd dan van gegeten?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:15

Ja en als je dan natuurliefhebber bent, Jacobskruiskruid is van oorsprong in het geheel geen bermplant, maar een plant die vroeger alleen voorkwam in de duinen (waar het ook geen kwaad kon). Dus zorg ervoor dat het lekker in de oorspronkelijke plaats blijft, het hoort gewoon niet in de berm cq natuurgebieden.

Verder haalt hij andere giftige planten aan, verschil tussen deze planten en JKK is dat deze planten in gedroogde vorm niet meer giftig zijn, cq niet gegeten worden.

Dat andere dieren er voor wat betreft de kringloop van afhankelijk zijn lijkt mij stug, de grote hoeveelheid JKK is iets van de laatste tijd en voorheen hebben deze dieren het ook gered zonder de JKK rups in het kringloopproces.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:42

chips! al een tijdje stond er in onze paardenwei een grote gele plant. vandaag toch maar afgeknipt en mijn vader haalt straks de wortel eruit. ging op internet kijken en overduidelijk jkk. HELP wat moeten we nu doen????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:44

Als je er op tijd bij was en hij nog niet uitgezaaid is, denk ik niet dat je je zorgen moet maken. Kijk voor de zekerheid of je nog andere rozetten in het land ziet. Maar het kan ook gewoon een enkele plant geweest zijn, en als je hem met wortel en al verwijdert ben je die iig kwijt en komt hij volgend jaar niet meer terug.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:59

er zijn geen andere gele planten maar ik kijk straks nog even voor de zekerheid. hij was nog helemaal mooi en dus volgens mij nog niet uitgezaaid. rotplant!

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:31

Misschien is het al eens gevraagd maar ik kan het zo snel niet vinden Bloos
Weet iemand ook of je bv door bloed te prikken al kan kijken of er misschien vergiftiging is. Mijn paard is niet ziek maar ik hoorde pas dat hij wel hooi krijgt van een land "waar wel eens JKK"staat of heeft gestaan. Boos! Ik schrok hier behoorlijk van!!! Boos!
Ik moet binnenkort toch bloed laten prikken is het zinvol om het erbij te vermelden en dat ze het misschien voor de zekerheid na kunnen kijken?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 14:47

Ik heb vorig jaar bloed laten prikken en er waren bij mijn pony wat leverwaarden niet in orde. Maar juist de combinatie tussen waarden kon duiden op een leververgiftiging. Of het om JKK vergiftiging ging kon de DA niet zeggen, want dat was niet met zo'n onderzoek te testen. Daarvoor zou men een stukje weefsel moeten nemen.
Heb ik niet gedaan, alleen wat gegeven voor het opschonen van de lever.

Maar je kunt dus de leverwaarden laten testen. Zijn die goed, dan is er sowieso niets aan de hand. Zijn die niet goed, dan kun je, afhankelijk van de uitslag uiteraard, zien of je verdere stappen wilt ondernemen.

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:15

Ik en me vriedin hebben samen dan een verzorgpony,
op een wei staan waar ook JKK groeit.
Wat kan je het besten doen om het weg te halen en voor het volgende jaar te voorkomen.?
Wij plukken ze er al uit met wortel en al, maar is dat de beste optie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:12

Het beste is dat je het er nu uithaalt, met wortel en al, zodat het niet verder kan uitzaaien. Trek handschoenen aan want de plant is ook voor mensen giftig, en gooi de planten niet op de mesthoop (want dan gaan ze alsnog zaadjes vormen) maar in een afgesloten plastic zak, in de grijze container.
JKK is een tweejarige plant, dus er zullen nu waarschijnlijk in het weiland ook rozetten staan die volgend jaar pas bloeien, die moeten er ook uit. En als het zaad in de grond komt, kan het daar wel 20 jaar overleven. Dus het is niet alleen zaak dat je het er nu uithaalt, maar je zult de komende jaren er ook alert op moeten zijn.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:24

@cassidy. je hebt er verstand van dus ik heb nog een vraagje Haha! naast ons huis zijn veel weilanden en nu stond er bij de sloot ook JKK. ik heb het afgeknipt en laten zien aan de boer maar die wilde het er niet uithalen en was boos dat ik in zijn weiland was gegaan. wat kan ik eraan doen en hoe zien die rozetten eruit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:35

Als de boer niet mee wil werken kun je weinig doen behalve misschien de bloemen eruit knippen zodat het niet verder uit kan zaaien. Staan er dieren op het weiland? Anders kun je misschien de LID bellen.

De rozetten zien er zo uit: (kijk op foto's in het eerste bericht)

http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=579

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:20

ja er staan koeien op en het wordt ook gemaait, ik ga er zo heen om het nog een x te zeggen en de site www.kruiskruid.nl mee te geven. ook ga ik hem confronteren met het feit dat hij het maait en aan de koeien voerd. ik hoop dat hij dat begrijpt!

edit: oke met moeite overtuigt. hij zal het wel weghalen. nu hopen dat die zich eraan houdt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 12:21