[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:25

Citaat:
Maar waarom doen ze het dan alleen tussen april en oktober

uitzonderingen zijn er altijd...

de mijne word al maanden niet bereden en doet het nu ook, rijtechnisch kan het dus niet zijn.

hij heeft echt hooikoorts

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:36

Bij Olivia is het naar mijn mening ook hooikoorts. Ze begint ermee in april, stopt weer in november/oktober. Ze schudt meer op zonnige dagen, meer als ze echt moet werken. Maar ze schudt ook met wandelen of als je haar naar stal brengt.

Het kan denk ik gedeeltelijk rijtechnisch op te lossen zijn en daar wil ik wel naartoe werken. Maar het probleem is juist dat ik op dit moment overdag zeker niet met hoofdstel en teugels wil rijden. (ze schudt daarvoor te erg met dit weer en wil niet in haar mond trekken)

Er kunnen dus veel verschillende oorzaken zijn voor headshaken, maar ik ben er ook van overtuigd dat er gewoon paarden zijn die allergisch zijn en waarbij het niet rijtechnisch op te lossen is en die op zich ook niets mankeren lichamelijk.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:45

Ho ho!! Voordat ik iedereen over me heen krijg, ik schrijf dat het VAAK een rijtechnisch probleem is. Dus niet altijd! Maar ik geloof wel dat we onderschatten hoe vaak...

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:56

Ir111 schreef:
Ho ho!! Voordat ik iedereen over me heen krijg, ik schrijf dat het VAAK een rijtechnisch probleem is. Dus niet altijd! Maar ik geloof wel dat we onderschatten hoe vaak...

Ik zal je ook zeker niet tegenspreken. Zelfs mijn eigen instructrice is ervan overtuigd dat het rijtechnische zeker een rol speelt, zij is van mening dat als je een stille en goede aanleunig hebt, het paard zeker ook minder zal schudden. Wat dat betreft geloof ik haar volkomen en daar zijn we ook naartoe aan het werken. Toch zit bij haar de basis in een allergie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:14

daarom roep ik ook steeds dat als dieren het in de weide of los niet doen ze dan dus geen hooikoorts hebben.
op de filmpjes van appie kun je dus wel zien dat hij het gewoon in stap in de bak doet.

hij doet het alleen nu, als alles is uitgebloeid stopt hij er weer mee en kunnen we weer gaan rijden, dan in oktober doet ie het nog 1 of twee weken.
dan bloeit er nog weer wat en is t gebeurd tot volgend voorjaar..
ik denk ook zeer zeker dus dat de ene helft echt hooikoorts heeft, en de andere helft rijtechnisch of andere medische oorzaken heeft

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:17

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=586676

Sinds ik de laatste 2 dagen zo rij, schudt ze minder. Ondanks dat ze toch gereden wordt. (kwartier ervoor heb ik met hoofdstel gereden en werd het schudden alleen maar erger) Dit komt omdat ze zo met haar neus over de grond kan lopen. Op 1 of andere manier bedekt ze haar neus met zand. Dat is ook een reden dat ik bij haar niet aan een rijtechnisch probleem denk, anders zou ze het zo ook moeten doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:27

ellepel schreef:
daarom roep ik ook steeds dat als dieren het in de weide of los niet doen ze dan dus geen hooikoorts hebben.

Begrijp me goed, ik zeg zeker NIET dat jouw paard geen hooikoorts heeft, dat weet jij zelf het beste en daar oordeel ik niet over (en ook niet over andermans paarden).

Ik wil alleen wel zeggen dat mijn paard in de wei, op stal, aan de hand, in de trailer echt overal met zijn hoofd schudde... en dat het in zijn geval toch echt een stress gerelateerd rijtechnisch probleem is. Dus ookal schudt je paard in de wei met zijn hoofd, dat hoeft niet perse een rijtechnisch probleem uit te sluiten... Moet er wel bij zeggen dat als het echt seizoens gebonden is (zoals bij Oliv lijkt bijvoorbeeld) ik zeker ook eerder zou denken aan een allergie.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:31

Menollyke, ik denk dat je in geval van Olivia gelijk hebt. Ik heb haar in een stille aanleuning gereden en je kon bij haar merken zodra de ademhalingsfrequentie omhoog ging, werd het schudden erger. De afgelopen twee jaar heeft ze er op stal en op de wei geen last van gehad. Met hulpmiddelen, eerste jaar netrelief en tweede jaar Trias Omega met anti shaker druppels van Laarakker alsmede met een allopatische allergie was het wel weg. Let op met pollengaas, dat is soms zo dicht dat ik er ook moeite mee heb om er doorheen te ademen en dan met inspanning....

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:02

Ik twijfel of het bij mijn paard ook niet rijtechnisch is. Ik laat hem van de week door de veearts onderzoeken.

Omschrijving: Ik rij alleen buiten met lekker weer.

De eerste 10 minuten stappen doet hij het niet. Daarna in stap heel af en toe een klein knikje. In draf begint hij gigantisch te knikken van beneden naar boven. Hij is niet meer aan het been en er zit geen stuur meer op. Ik ben bang met hem samen onderuit te gaan. Rij ik op een kleine volte doet hij het niet, wijken doet hij het niet en na 20 minuten rijden is het ook weg! Met lange teugel doet hij het iets maar ben dan bang over de kop te gaan omdat hij met zijn neus over de grond wil. Galop ook een stuk minder. Aan de hand stappen iets. In de wei en op stal helemaal niets. Ga ik in de binnenbak dan doet hij het met longeren iets. Ga ik binnen rijden dan doet hij het helemaal niet. Aan de longe met bijzet buiten doet hij het ook niet.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:25

zammetje schreef:
Maar waarom doen ze het dan alleen tussen april en oktober?

Ik denk dat het alleen geldt voor paardjes die het het hele jaar door doen?!

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:01

Narco schreef:
En......is er al iemand die een netje in elkaar heeft geflanst?! Ben benieuwd!

Ik heb vandaag mijn orginele netrelief meegenomen, en ga het is proberen na te maken. Heb wel al de gazen met elkaar vergeleken, en de gaatjes van het xenosgaas zijn kleiner dan die van de netrelief. De stof van de xenos is wel slapper, maar wel lekker zacht.
Zodra ik mijn "nep"netje klaar heb zou ik morgen proberen het hier te plaatsen.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:52

Mijn paard schud ook met zijn hoofd, in de wei, op de weg, aan de longe minder, maar wel weer meer onder het zadel. Met mooi weer is het veel erger dan wanneer de zon niet schijnt. Verder is het pas een maand begonnen en vorig jaar stopte het toen het wei seizoen op zijn eind liep. Is dit headshakingsyndrome, hooikoorts of pollenallergie?

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:53

Daarbij wiebelt hij ook ontzettend met zijn neus en bovenlip, dit doet hij altijd (wei, weg, bak, beweging, stilstaan).

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:01

Denk dat je paard pollenallergie heeft, die van mij doet het ook seisoensgebonden, en vooral als de zon schijnt is het erg. En dat met die neus wiebelen doet de mijne ook, waarschijnlijk kriebelt er iets in zijn neus.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:03

irmalouise schreef:
Denk dat je paard pollenallergie heeft, die van mij doet het ook seisoensgebonden, en vooral als de zon schijnt is het erg. En dat met die neus wiebelen doet de mijne ook, waarschijnlijk kriebelt er iets in zijn neus.

Wat ben ik blij om deze reactie. Er zijn namelijk mensen die denken dat wanneer je paard dat doet ze een soort stofje aanmaken in de hersenen waardoor ze geen pijn meer zouden voelen. Ik ben het hier niet mee eens omdat het echt seizoensgebonden is.
Het hoofdschudden kan je voorkomen (of verminderen) door een pollenkapje voor de neus toch? of zijn er meer oplossingen?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:08

Vandaag eens dat neus wiebelen van dichtbij gezien. Was wel grappig om te zien. Ze deed dit echt 2 of 3 keer vlak achter, ondertussen hoofd omhoog brengend, toen hoofd naar beneden en briesen. Ik moest gelijk denken aan iemand die al van tevoren weet dat hij moet gaan niezen. De oorzaak is misschien niet leuk, maar het zag er wel grappig uit.

Druppels van Josefien blijken ook niet echt te werken, kreeg de tip om dan de dosering iets te verhogen. Ondertussen hou ik mijn ogen open voor andere mogelijke oplossingen.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:28

Het is idd wel een grappig gezicht dat wiebelen met de neus, maar minder leuk.
En Zammetje, op bladzijde 29 staan foto's van paard, ik rijd hem met een netrelief (ga er nu zelf eentje maken) en een vliegenmasker en dat scheeld al een hele hoop, dan schud hij nagenoeg niet. Vanmorgen hem nog gelongeerd met dit allemaal om, en hij schudde zo goed als niet. Nu heb ik ook nog druppels van Josefien en de dosering heb ik ook wel iets verhoogd.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:34

@ irmaloise: bedankt voor de link naar de foto. Ik had deze al wel gezien. Het probleem met mijn paard is dat hij niks van vliegennetten of wat ook aan zijn hoofd verdraagt (in ieder geval rond zijn ogen niet) Ik zou wel zo'n netje enkel voor zijn neus kunnen proberen. Wat zijn druppels van Josefien? Bedankt iig!!!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:02

zammetje schreef:
@ irmaloise: bedankt voor de link naar de foto. Ik had deze al wel gezien. Het probleem met mijn paard is dat hij niks van vliegennetten of wat ook aan zijn hoofd verdraagt (in ieder geval rond zijn ogen niet) Ik zou wel zo'n netje enkel voor zijn neus kunnen proberen. Wat zijn druppels van Josefien? Bedankt iig!!!

Als je wat berichten hiervoor leest kom je vanzelf bij de druppels van Josefien!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:05

Narco, dank je!

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:15

Coentjuh schreef:
Hee neuswiebelen.. dat doet coen ook altijd!! En niet omdat je zit te krabben bij zn schoft, als je dat niet doet, doet ie het ook vaak.

filmpje: http://www.zippyvideos.com/6758364924461326/rosa/

Hier die van mij met z'n rare neusje/bovenlip..!

En nogmaals.. mijn vader vindt het onzin zo'n netje te maken. Hij snapt niet dat dat pollen kan tegen houden.. Die 'echte' dure zullen wel van speciaal spul zijn ofzo? Dat kan je toch niet namaken van een netje van de Xenos of Karwei..!

Dat is wat ie zegt.. Wie heeft een nep-netje en hoe werkt ie?!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:21

Coentjuh schreef:
Coentjuh schreef:
Hee neuswiebelen.. dat doet coen ook altijd!! En niet omdat je zit te krabben bij zn schoft, als je dat niet doet, doet ie het ook vaak.

filmpje: http://www.zippyvideos.com/6758364924461326/rosa/

Dit is dus precies wat mijn paard ook doet!!!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:28

Ik vind dat bij het schimmeltje eerlijk gezegd nogal mee vallen.Die is zo te zien nog vrij goed te rijden!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:30

Ja idd, dat rijden is bij mijn paard vele malen erger. Maar dat eerste stukje, waar de pony vast staat, is zo herkenbaar!

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:55

Dat filmpje is van `n paar maanden terug hoor..

Vrijdag / Zaterdag was het vele malen erger met het rijden!!!