'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:22

Mijn paard is eigenlijk wel reining getraind / -ingereden.
Omdat het zo'n neuroot is probeer ik juist de rust er in (terug) te krijgen. Sliding stops kan ze wel maar doe ik eigenlijk zelden. Zelfs zonder ijzers lukt het nog wel eens maar het lijkt me op den duur niet gezond voor de achterpootjes dus op een enkele keer "voor de grap" laat ik het maar achterwege. En Henny legde al uit dat tot in de amateurklassen het niet echt noodzakelijk is. Bovendien start ik alleen maar reining op onderlinge wedstrijden en daar maken we de regels zelf! Knipoog
Verder ben ik ook van mening dat in het geval van gezonde hoeven en een zo natuurlijk mogelijke "huisvesting" je ook in de topsport zonder ijzers kan.
Kost misschien wat meer moeite / training / aanpassingen maar ik ben ervan overtuigd dat het kan.
Ik rij ook endurance, nu nog klasse I maar ben vast van plan om 100km te gaan rijden. Zonder ijzers.
Bij veel endurance wedstrijden in Nederland kun je het grootste gedeelte over zachtere ondergrond rijden, trouwens.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:23

Antheman schreef:
En wat betreft draaien en wenden: ik denk dat een paard dit uitstekend kan op het gras. Maar je moet als ruiter dan wel op je paard vertrouwen.

Niet alleen op je paard vertrouwen, ook keurig in balans blijven zitten. Het maakt in mijn ogen nogal verschil of een paard een wending maakt met of zonder ruiter. Of met of zonder kar.
Ik heb ooit een artikel gelezen in de mensport over paard en pijn.
Een menpaard dat onderuit gaat heeft een veel grote kans op een fikse blessure dan een rijpaard dat onderuit gaat. Dit omdat een menpaard niet kan omvallen tussen de burry's of spangenoten en bij een glijpartij vrijwel altijd wat "verrekt". Overigens met ijzers onder gaan menpaarden ook geregeld onderuit. Isabella heeft met blote voeten veel meer grip op het asfalt als toen ze nog op ijzers stond. Toen glipte ze heel vaak weg bij het afzetten. Met schoenen aan is ze nog gripvaster.

Daarbij was ooit op HN een discussie over het gebruik van kalkoenen of dit nu wel zo goed is voor een paard, omdat je, juist door het niet kunnen glijden, een verhoogde kans hebt op blessures. Dat heeft mij toen ook wel aan het denken gezet.

Al met al blijf ik tegen ijzer gebruik. Voor mij zitten er teveel nadelen aan en veel te veel voordelen aan het NB bekappen en gebruik van mijn paardje.

Maar dat neemt niet weg dat ik niet graag nog altijd meedenk over "hoevenoplossingen" in bepaalde takken van sport ... vind het wel interessant eigenlijk om er meer over te weten (niet dat ik ooit aan een of andere wedstrijd deel zal nemen hoor ... zie me al aankomen met mijn eigenwijze smurf ... bleeh vandaag geen zin; sjoksjok ... 0 punten Clown )

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:43

henny_w schreef:
Hoi Promptertje,

Hoe is het boek van Pete Ramey.
Kan je je er een beetje in vinden, omdat hij ook een natuurlijk bekapper is Knipoog
Of is het nog weer heel anders als waar we het in dit topic tot nu toe over gehad hebben?

Groetjes, Henny

Henny,

allereerst viel me de voorkant van het boek op... Goh, waar heb ik die lay-out en dat lettertype eerder gezien Rolleyes

Als je iets over de bouw en de werking van een hoef wil weten, geschreven in lekentaal, is dit een heel fijn boek. Netjes uitgelegd met veel foto's en plaatjes.

Verder worden er bladzijden en bladzijden aan de techniek van het bekappen/vijlen besteed. Heel netjes.

Maarrrrrrr..... er wordt praktisch géén aandacht besteed aan beenstanden, voetassen en manier van voortbewegen. Alle foto's zijn van de hoef alleen met een heel klein stukje koot erboven, maar nooit van het hele been. Je hebt werkelijk geen idee hoe het been boven de voet gebouwd is, en dat vind ik een groot gemis! Nergens een connectie met een plaatje met een voetas.

Misschien dat ik er in de tekst nog iets van terug vindt, ik heb het nog niet helemaal uit, maar in de afbeeldingen in ieder geval niet . De voet van de mustang wordt als ideaal genomen, en praktisch alle paarden krijgen die voet aangemeten. Maar ik kom er nog op terug als ik het helemaal uit heb!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:50

Hoi Promptertje,

Alvast bedankt voor je duidelijke uitleg over het boek van Pete Ramey. Ben benieuwd naar het vervolg Knipoog

Groetjes Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:57

sflj schreef:
Verder ben ik ook van mening dat in het geval van gezonde hoeven en een zo natuurlijk mogelijke "huisvesting" je ook in de topsport zonder ijzers kan.
Kost misschien wat meer moeite / training / aanpassingen maar ik ben ervan overtuigd dat het kan.
Ik rij ook endurance, nu nog klasse I maar ben vast van plan om 100km te gaan rijden. Zonder ijzers.
Bij veel endurance wedstrijden in Nederland kun je het grootste gedeelte over zachtere ondergrond rijden, trouwens.

Ja hoor, dat kan.
Ik heb ijzerloos endurance gestart tot en met klasse 3.
Trainde nagenoeg dagelijks.
Maar ik had het voordeel in die tijd vlak bij een uitgebreid bosgebied te wonen. Trainde op voornamelijk mooie zandwegen.
Ook de wedstrijden werden veelal op zandwegen verreden.

Heb je pech dat je niet zo mooi woont, dan ben je al snel afhankelijk van verharde wegen.
Ik betwijfel of ik dat dan wel ijzerloos had kunnen vol houden met trainen.

Groetjes, Henny

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:32

Nog even over die ijslanders met die 2 extra gangen die onnatuurlijk zouden zijn. Het schijnt dat heeeeeeel vroeger elk paard 5 gangen had Haha! Maar dat die extra gangen eruit gefokt zijn toen het paard meer rijpaard gefokt werd ofzo. Ooit ergens gelezen maar weet niet meer waar, zal internet wel even gaan afstruinen Knipoog

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:35

henny_w schreef:
schaapjuh schreef:

Aanvulling Knipoog Tong uitsteken In de middeleeuwen werden de paarden op stal gehouden zodat ze ten alle tijden te gebruiken waren. Door de betonnen vloer, ammoniak en minder beweging ging de conditie van de hoeven achteruit. Om de slechte hoef te beschermen werd er een ijzer onder geslagen.

Euhmmm Schaapjuh,

Op de 'Natuurlijke site' die ik hier op verzoek van de betreffende webmaster niet meer zal benoemen Haha! wordt juist betonvloeren aangeraden. Om de hoeven te harden.
Uiteraard gaan ze er wel van uit dat het beter is dat het paard 24/7 per dag buiten staat. Maar ook dan wordt geadviseerd een gedeelte van de paddock van beton te voorzien.
Ik heb van mensen gelezen die naar aanleiding van deze site hun paarden toch gedeeltelijk op stal houden of een inloopstal erop na houden met UITSLUITEND en ALLEEN een betonvloer.
Alles vanwege het Natuurlijk Bekappen???
Dus die betonvloer is echt niet alleen van de Middeleeuwen.

Ik hou het liever bij een dikke strolaag.
En ze gaan er maar wat graag in liggen.

Groetjes, Henny

Klopt idd, maar ik had het over de combinatie van betonnen vloer mét ammoniak én weinig beweging. Díe combinatie is juist slecht voor de hoeven Knipoog
Maar misschien begrijp ik je verkeerd..?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:24

schaapjuh schreef:

Aanvulling Knipoog Tong uitsteken In de middeleeuwen werden de paarden op stal gehouden zodat ze ten alle tijden te gebruiken waren. Door de betonnen vloer, ammoniak en minder beweging ging de conditie van de hoeven achteruit. Om de slechte hoef te beschermen werd er een ijzer onder geslagen.

Alles vanwege het Natuurlijk Bekappen???
Dus die betonvloer is echt niet alleen van de Middeleeuwen.

Groetjes, Henny
[/quote]

Klopt idd, maar ik had het over de combinatie van betonnen vloer mét ammoniak én weinig beweging. Díe combinatie is juist slecht voor de hoeven Knipoog
Maar misschien begrijp ik je verkeerd..?
[/quote]

Hoi Schaapjuh,

Ik begreep je redenatie wel hoor Knipoog
Maar vond het grappig dat je een betonvloer benoemde. Vanuit de Middeleeuwen.
Omdat er dus ook nu weer paarden puur op betonvloeren gehouden worden vanwege de NB gedachte.
Als deze paarden langere tijd op zo'n vloer staan komt er ook ammoniak vrij.
Vraag me alleen af wat slechter is. Met een schone dikke strolaag, minder hardend voor de hoeven maar wel opvang van ammoniak.
Of op de kale betonvloer, gezond voor de hoeven ??? en de ammoniaklucht die de paarden inademen en dus weer minder is voor de longen. Maar goed dat is een ander verhaal Haha!

Groetjes, Henny

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:28

En hoe zit het dan met het afslijten van de hoeven bij tuigers? Kunnen zei door die knieactie wel goed op de hielen landen. Bij mijn verzorgfries kon ik namelijk niet zien dat ze op haar hielen landde. En als dat idd niet goed gebeurt dat slijten ze ook helemaal scheef af als je er lange stukken mee gaat rijden.

Groeten Alline

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:03

Alline schreef:
En hoe zit het dan met het afslijten van de hoeven bij tuigers? Kunnen zei door die knieactie wel goed op de hielen landen. Bij mijn verzorgfries kon ik namelijk niet zien dat ze op haar hielen landde. En als dat idd niet goed gebeurt dat slijten ze ook helemaal scheef af als je er lange stukken mee gaat rijden.

Groeten Alline

Da's een goeie Alline,

Ik heb 2 kruisingen Fjord/Fries.
Twee volle zussen van elkaar. Totaal verschillend van gangwerk en van hoeven. Beide bekap ik volgens een NB methode.
Het paard wat heel ruim loopt en normale gangen heeft, heeft hele mooie concave hoeven.
De andere dame loopt veel meer met friese gangen. Dus wat meer knieactie.
De hoeven slijten wel keurig recht af maar willen toch niet zo mooi concaaf worden als die van haar zus.
Dat wijt ik ook aan de manier van het neerzetten van de hoef.
Ook zij komt wel eerst met de hielen op de grond maar toch is het anders. De ene komt heel duidelijk met de hielen en dan pas met de toon op de grond. Bij de ander is dat moment ertussen veel korter. Die komt ahw. veel rechter met de hoef op de grond.
Ik hoop dat je het nog volgen kan Knipoog
Ik bekap ze ook verschillend. Zou ik ze eender bekappen dan gaat die met de lichte knieactie nog meer 'tuigen'

Groetjes, Henny

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:43

@ Henny...je bekapt ze verschillend..kan je uitleggen wat/hoe je dat doet ? Wat precies het verschil in bekappen is?
( Cheese! mag natuurlijk ook altijd ter ondersteuning van je verhaal Knipoog )

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:57

nienke07 schreef:
@ Henny...je bekapt ze verschillend..kan je uitleggen wat/hoe je dat doet ? Wat precies het verschil in bekappen is?
( Cheese! mag natuurlijk ook altijd ter ondersteuning van je verhaal Knipoog )

Hoi Nienke,

Helaas heeft onze digitale camera al een tijdje kuren, anders zou ik er een foto bij plaatsen.
Maar het komt er op neer dat de ene merrie op iets hogere hielen staat dan de ander. En dan niet in de grootte van hakken en naaldhakken hoor Knipoog
Ik hou zelf niet zo van knie actie bij een paard. Simpel omdat ik het niet zo mooi vind.
Als ik Quinta, die met de lichte knie actie dus, iets hoger op hielen hou, idem dezelfde lengte als Rebel, dan gaat ze dus behoorlijk 'tuigen'
Hou ik haar iets lager dan maakt ze mooie passen en grijpt vanuit de schouder met haar voorbenen ruimer naar voren.
Je blijft het wel iets zien maar nu loopt ze ontzettend showachtig.
Draagt zichzelf prachtig en is mooi ruim. Maar zoals Rebel zal ze nooit gaan lopen.
Als Quinta 'tuigt' blijft ze in de gangen veel korter en gooit zich meer omhoog dan voorwaarts.
Maar haar hoeven zien vanaf opzij gezien ook wat platter. De andere merrie staat een fractie steiler in het kootgewricht. Ze hebben gewoon allebei heel verschillende voeten. Quinta had van veulen af aan al behoorlijk 'platvoeten'
Op advies van mijn hoefsmid hebben we dat van veulen af aan geleidelijk wat kunnen corrigeren.
In het begin had ze die knieactie ook niet zo.
Maar ze heeft als jaarling een half jaar in Friesland gelopen in het buitengaatse gebied bij Workum.
Toen ze terug kwam had ze dus die knie actie behoorlijk.

Beide staan nu al een paar jaar met een keurig rechte voetas. Vandaar dat ik het ook zo blijf doen.
Bovendien heeft Quinta een ontzettend dikke zool. Waar ze af en toe last van krijgt. Dat zal waarschijnlijk mede een reden zijn waarom de zool minder concaaf trekt.
Ik haal tegenwoordig ala Strasser net langs de zijdelingse straalgroeves rondom een klein rand van de zool weg. Daardoor loopt ze gelijk weer super.
Die te dikke zool belemmert duidelijk bij haar het hoefmechanisme. Als ik haar zool NIET van tijd tot tijd bij snijd gaat ze kreupel lopen. Dat euvel is pas ontstaan na het overstappen op de Natuurlijk Bekappen methode. Omdat daar in eerste instantie beweerd wordt altijd van de zool af te blijven. Maar affijn na uitgebreider speurwerk op internet kwam ik erachter dat er wel degelijk uitzonderingen bestaan.
Net zo goed als dat er paarden zijn die in principe problemen hebben met een dunne zool van aanleg, zijn er dus ook paarden die van nature een te dikke zool kunnen hebben.
Dr. Strasser heeft daar ergens uitgebreid over uitgewijd.
Mijn traditionele hoefsmid haalde bij haar eerder altijd wel wat van de zool dus toen was dit probleem nooit aan de orde.

Bij Rebel zit ik nooit aan de zool.
Die is keurig concaaf en ze heeft er geen last van.
Ik hoop dat ik het wat heb kunnen verduidelijken anders hoor ik het wel Haha!

Groetjes, Henny

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 12:52

ik heb weinig tijd gehad de laatste tijd maar ben toch even op zoek geweest naar wat wetenschappelijke artikelen.
Het enig wat ik kon vinden tot nu toe waren een paar wetenschappers die met elkaar aan het kibbelen waren in een soort van opinie stukjes in een wetenschappelijk tijdschrift.
De enige onderzoeken die ik gevonden heb gaan over een verbeterde drafkwaliteit van beslagen paarden. Maar dat is niet meteen relevant voor deze discussie.

Wel wil ik nog een opmerking maken over de vergelijking tussen paarden op een rotsachtige ondergrond en paarden op een asvaltweg.
Zoals in het draver verhaal al naar voren komt hangt de mate en plaats van afslijten af van de manier van bewegen.

Een paard over een rotsachtige (vaak ongelijke) bodem zal toch ook kleinere voorzichtigere passen maken. En een paard dat over asvalt loopt zal juist grote passen maken omdat asvalt zo heerlijk recht en 'glad' is. Ik denk dus ook de de vergelijking ook hier een beetje mank gaat. Een paard dat prima van lopen op een rotsachtige bodem zonder ijzers hoeft niet perse net zo goed te kunnen lopen op een asvaltweg zonder ijzers (en zonder overmatige slijtage).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:58

pol013 schreef:
Een paard dat prima van lopen op een rotsachtige bodem zonder ijzers hoeft niet perse net zo goed te kunnen lopen op een asvaltweg zonder ijzers (en zonder overmatige slijtage).
Persoonlijk zou ik dat liever omdraaien Haha!

Verder loopt een paard op een ongelijke kei-achtige ondergrond misschien voorzichtiger, maar dat is meer een kwestie van ervaring opdoen. Ze leren nl heel snel waar ze hun hoeven moet neerzetten en vooral waar niet. Berggeiten hebben die kunde ook Clown

Wat je als ruiter moet leren is het paard zijn eigen weg te laten kiezen en het niet dwingen ergens te lopen waar zijn 'gevoel' zegt dat het niet goed is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 13:06

Ik geloof onmiddelijk dat een paard super kan lopen op een ongelijke ondergrond. Ik ben jaren op vakantie in oostenrijk geweest en als je ziet hoe die haflingers daar crossen over de schuine rotsachtigen berghellingen dan kan ik mijn eigen klungelige paard alleen maar uitlachen.

Maar wat ik probeer te zeggen is dat een paard op een asfaltweg anders loopt en misschien ook weer anders afslijt. (dus niet of een paard goed kan lopen op wat voor ondergrond dan ook maar hoe hij loopt op verschillende ondergronden en wat voor consequeties dat heeft voor de slijtage)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:09

Sugarmiss schreef:

Wat je als ruiter moet leren is het paard zijn eigen weg te laten kiezen en het niet dwingen ergens te lopen waar zijn 'gevoel' zegt dat het niet goed is.

Helemaal mee eens Sugarmiss.
Maar een onbereden paard zal lijkt me in de natuur toch ook op dat soort bodem gaan lopen wat hem het best bevalt, mits er keuze is.
Daarom ben ik zo tegen op een puinpad tussen bijv. stal of waterbak en de wei.
Als de paarden naar de wei willen moeten ze hoe dan ook over het gebroken puin lopen.
De NB gedachte erachter is dat de hoeven dan vanzelf wel harden.
Persoonlijk vind ik dat bijna bij dierenmishandeling af.
Want zou je naast dat puinpad nog een strook grasland richting wei aanleggen dan zou ik wel 's willen zien hoeveel paarden er gewoon over het puin gaan of toch bewust voor het graspad kiezen.

Groetjes, Henny

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:38

pol013 schreef:
Maar wat ik probeer te zeggen is dat een paard op een asfaltweg anders loopt en misschien ook weer anders afslijt. (dus niet
of

een paard goed kan lopen op wat voor ondergrond dan ook maar hoe hij loopt op verschillende ondergronden en wat voor consequeties dat heeft voor de slijtage)

In principe hoort een normaal gezond paard op het harde net zo te lopen als op gras/zand, dus geen verschil in beweging en plaatsing van de voeten.
Als dat niet zo is zit er ergens een probleem:
-pijnlijke hoeven (dunne zool, stralen te lang, verzenen niet gehard genoeg)
-schokken op het harde zijn pijnlijk (probleem in de pezen, schouder of rug) .

Verder heeft een paard ook zijn persoonlijke voorkeur waar het graag loopt. Die van mij draven liever ook niet op de teerweg, maar als ze iets ziet waar ze graag naartoe wil, dan vergeet ze echt waar ze loopt en maakt het haar niets uit (ook niet qua beweging).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 13:43

oke nog en poging om duidelijk te maken wat ik bedoel Haha!

Als een paard over een ongelijke rotsbodem loopt dan maakt hij (neem ik aan) kleinere meer afgewogen passen. Als datzelfde paard op een gelijke asfaltweg loopt maakt hij grotere, ruime en meer gelijkmatige passen. Logische redenering?

Ik wil hiermee zeggen dat afslijten door een rotsbodem misschien niet te vergelijken is met afslijten op een asfaltweg. (NB is toch voor een groot deel gebaseerd op wilde mustangs met hun rostbodem?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:46

Klopt, die slijtage is niet te vergelijken. Die vergelijking moet je dus ook niet willen maken, appels en peren Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:57

Ongeveer wat ik al ooit eerder aangaf het verschil tussen menpaard en rijpaard. Met een rijpaard kun je nog wel eens in de berm gaan lopen, of puinbrokken in het midden stuk van een bospad mijden, maar met een kar gaat dat niet; paardje loopt altijd in het midden (en op de weg).
Daarbij moet het paard ook nog eens de kar voortbewegen, iets wat eenvoudig gaat op een asfaltweg, maar al zwaarder wordt (en meer van de hoeven vraagt) op een hobbelig zandpad met stenen/keien.
Daarbij willen wij mensen dat ook nog eens graag een drafje bij tijd en wijlen, terwijl een vrij paard hier waarschijnlijk liever overheen sjokt.
Vandaar dat ik persoonlijk liever hoefschoenen aan doe, dan kan ik gerust een drafje maken zonder me bezwaard te voelen op dat soort onhandige paden.
Afbeelding
Dit is een voorbeeld van onze bospaden hier (waar ik dus liever met schoenen aan overheen rijdt). Aan de hand kan ze er wel overheen, maar ze zal zelf toch liever niet over de grootste brokken lopen als ze de kans krijgt. Met de kar heb ik dus weinig keus dan haar er overheen te laten lopen.

Daarbij heb ik ooit eens ergens gelezen dat een wild paard maar 2 minuten in totaal draaft uit vrije wil (vluchten niet meegeteld) en de rest van de tijd alles in stap doet. Ik draaf tijdens een rit van een uur wel meer dan 2 minuten om eerlijk te zijn.

Dus de vergelijking tussen wilde paarden en gedomnesticeerde paarden gaat volgens mij wel op meer punten "mank" dan alleen bijhouden van de hoeven (wat te denken bijvoorbeeld ook van voeding).

Groeten
Ingrid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:35

Technisch gesproken is de stap de zwaarste gang voor een paard, de draf is de meest makkelijke en de galop voor de snelheid en wendbaarheid.

Ik denk dus dat een paard in het wild alleen stapt als het loopt te eten en zich in een rustig drafje verplaatst als het ergens naar toe gaat.

(Gaan paarden in het wild eigenlijk wel 'ergens' naartoe Verward Clown )

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:07

Sugarmiss schreef:
(Gaan paarden in het wild eigenlijk wel 'ergens' naartoe Verward Clown )

Lijkt me wel, anders stonden ze stil (nergens) Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:22

Nou heb ik eigenlijk altijd begrepen dat stap en galop het meest natuurlijk en makkelijk zijn voor een paard en de draf juist niet, maar dat kan aan mij liggen.

Zou het ook niet zo kunnen izjn dat een paard "in het wild" op het moment dat de zolen wat dunner zouden worden zich wat rustiger zal gedragen, toch het zich weer beter voelt?

Ook geloof ik inderdaad dat een paard de makkelijkt mogelijke weg zal kiezen als het een keuze heeft. En ik ben het met Henny eens dat ik het waanzin vind dat je paarden eers een periode van pijn moet laten doorstaan om dat het dan sterkere hoeven krijgt. Niet ieder paard zal zonder ijzers evenveel moeite hebben.
Maar als sportive ruiter weet ik wel dat een paard dat een periode "op eieren" loopt niet alleen last van de voetjes heeft maar ook in de schouder en de rug problemen kan krijgen van het moeizame lopen.

En dat is dus wat ik bij NB op het moment heel erg mis : een holistische kijk op het paard. De voeten moeten een bepaalde kwaliteit krijgen en op een bepaalde manier gevijld en bekapt worden maar wat er vervolgens in de bespiering en vooral en de gehele bovenlijn van een paard gebeurt (en dan met name in de overgangsfase) dat mis ik heel erg.

Zolang je op een paard wil zitten, sportief of recreatief, is het welzijn van de rug en bovenlijn voor mijn nog steeds een prioriteit. De vier hoeven van een paard zijn nooit gelijk en als en paard een periode anders loopt om een of twee pijnlijke voeten te ontlasten werkt dat bijna altijd door in de rest van het lijf.
Daar vind ik dus op niet één site over NB iets over en ik vind dat een gemis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:37

Daarom heb ik 2 paar hoefschoenen in de kast liggen (in 2 verschillende maten), zodat als ze eens moeilijk/pijnlijk loopt ik gewoon de schoenen aan kan doen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:31

Riant schreef:
Ook geloof ik inderdaad dat een paard de makkelijkt mogelijke weg zal kiezen als het een keuze heeft. En ik ben het met Henny eens dat ik het waanzin vind dat je paarden eers een periode van pijn moet laten doorstaan om dat het dan sterkere hoeven krijgt. Niet ieder paard zal zonder ijzers evenveel moeite hebben.
Maar als sportive ruiter weet ik wel dat een paard dat een periode "op eieren" loopt niet alleen last van de voetjes heeft maar ook in de schouder en de rug problemen kan krijgen van het moeizame lopen.

De vier hoeven van een paard zijn nooit gelijk en als en paard een periode anders loopt om een of twee pijnlijke voeten te ontlasten werkt dat bijna altijd door in de rest van het lijf.
Daar vind ik dus op niet één site over NB iets over en ik vind dat een gemis.

Hoi,

Er zijn div. buitenlandse NB'ers die eigenlijk standaard adviseren een paard wat net over gezet is op de natuurlijke methode, hoe dan ook een overgangsfase op hoefschoenen te laten lopen.
Dat kan varieeren van weken tot soms wel een jaar.
Een ervan zegt dat elk paard pijn krijgt door de overgang.
Ik ben het helemaal met Riant eens dat pijnlijke voeten doorwerken in de schouders, rug enz.
Ook las ik nog ergens dat veulens die in de natuur geboren worden vanaf het begin anders harden qua hoeven dan gedomesticeerde veulens. En dat is ook logisch. Daarom kan voor onze paarden de overgang ook veel belastender zijn.
Plus ik blijf erbij dat je geen 100% vergelijk kunt maken. De paarden in de natuur worden niet bereden. De onze wel.
Kijk eens wat een paard moet veranderen in zijn natuurlijke belasting van voor en achterhand, in vergelijk met de belasting van voor en achterhand met ruiter.

Groetjes, Henny