Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:07

Nee nooit gehoord van die tip.

evita_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:21

Orchid schreef:
Hebben jullie ervaring met zuurkool op mok?
Weet niet of dit al is besproken in dit topic..

Nee we hebben al heel wat aparte tips gehad, maar zuurkool nog nooit. Wat zou de werkzame stof in zuurkool zijn dan?

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:58

Jongens! Het gaat de goede kant op geloof ik !
Vandaag even de bandage eraf gehaalt en met m over de weg gestapt, daarna weer een schoon verband erom gedaan.

Zo was het gister,
Afbeelding

En vandaag,
Afbeelding
wel een klein wondje linksboven op de foto te zien wat een beetje bloedde, maar was niet extreem.
Zie het roze huidje

Morgen hopelijk het grootste gedeelte van de korsten eraf!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:14

Wauw super!!! Nog even volhouden dus!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:12

Goed topic, alleen een beetje lang!

Mijn ruin heeft heel erge mok, hij heeft tijdens mijn vakantie in de verkeerde wei gestaan, die erg drassig was.
Hij heeft nu ontzettende mok, die bij zijn rechterachterbeen helemaal omhoog gaat, er zit echt een wond op de helft van zijn onderbeen.

Ik hou ze echt goed schoon, als ze viezig zijn, was ik ze direct met betadineshampoo, en smeer het daarna in met zinkzalf. Sinds 2 dagen gebruik ik zinkzalf, daarvoor mokzalf, maar dat zette geen zoden aan de dijk...
Hoop dat die zinkzalf helpt, heb echt medelijden met hem, het doet echt pijn.
Hij beweegt veel, wordt elke dag gereden, staat de hele dag in een droge paddock etc.

Hoop zo dat het overgaat, arm dier.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:15

mijn paard had ook mok ik heb 2 weken socatyl ? gebruikt nu is alles zo goed als weg

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:25

Die van die zuurkool gebruik ik als het nodig is. Ideaal, in 1 nacht alle korsten eraf. Nabehandelen met sudocreme en binnen een week van alle ellende af.

favo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 08:52

Ik hoorde ook van mijn smid dat een nachtje zuurkool op de mok moest helpen, ik dacht eerst dat het een geintje was.
Ik heb het nog niet geprobeerd, ik ben benieuwd of er nog meer mensen ervaring mee hebben.

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:23

Daar ben ik weer
Goed.. Vanmiddag de bandage eraf gehaald.. Ik was niet heel erg tevreden Was niet veel beter geworden als gister vond ik. Hij liep ook heel erg kreupel/mank en zn benen waren megadik.
Ik heb toen eerst een half uur ofzo over de verharde weg gestapt, toen was het een stuk beter en nu loopt ie weer normaal
Goed foto's natuurlijk!

Zo was het eergister toen ik begon met de 'behandeling'
Afbeelding

En gister, eerste dag na de 'inzwachteling'
Afbeelding

En vanmiddag toen ik de bandage eraf haalde;
Afbeelding

Niet héél veel verbetering vond ik zelf.

Toen heb ik dus gestapt etc. En daarna gewassen met betadine shampoo en lauwwarm water, om de korsten nu wel echt een keer eraf te krijgen.
Dat is redelijk goed gelukt! Kijk maar;
Afbeelding

Daarna heb ik het ingesmeerd met zinkzalf en hopelijk blijven de korsten er nu af en komen er geen nieuwe etc

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:43

Dat gaat zeker de goede kant op moonlight! Bedankt voor je foto's en goede uitleg!

De hele witte "korsten" die je nu nog ziet zitten, zullen morgen helemaal opgedroogd zijn en waarschijnlijk wel weer als korst aanvoelen, maar omdat ze nu zo dun zijn zullen ze wel sneller weggaan als dikke korsten. Dus niet heel erg schrikken als je morgen bij hem komt!
Je bent nu op de goede weg iig! Succes!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:39

weten jullie allemaal de oorzaak van de mok bij jullie paard/pony?? en zijn er ook gevallen waarbij het bekend is dat het van binnenuit komt en niet door oorzaken als in de modder staan etc.?

en als je weet dat het van binnenuit komt wat kun je er tegen doen??

mijn tink kreeg meer plekken door het slootwater. (er ligt iets verderop een oude vuilnisstort). nu hij kraanwater krijgt zie ik de plekken weer helen en wegtrekken.
zo kreeg hij op zijn vorige stal ook kuilvoer te eten. hier verergerde zijn plekken ook door. met hooi heeft hij geen last.

ik denk dat er bij mok dan ook wat meer gekeken moet worden naar wat ze te eten en drinken krijgen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:43

Ja pellie je hebt gelijk

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:13

@ Pellie.. Ik weet wel waardoor het komt.. ER is bij Pauk bevuild vruchtwater over haar been gekomen tijdens de bevaling 2.5 jaar geleden..

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:34

Bij mijn paard is het denk ik een slechte weerstand ze heeft eigenlijk altijd wel dikke klieren en is vaak mager en verkouden enzo. Geef dr wel supplementen bij en ga kijken of ik haar beter kan laten voeren *helaas niets over te zeggen als je in pension staat*

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:55

Gatver.. het gaat niet goed met Moon.. Hij loopt gigantisch kreupel.. Zelfs na een dik half uur stappen over de weg.. Hele been dik tot aan het spronggewricht.. bah. Dierenarts gebelt, ik ga nu een ander zalfje halen en als het woensdag nog niet goed is moeten we toch gaan spuiten...

Afbeelding

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:45

Aaaaah arme Moon! Sterkte en ik hoop dat de DA hem kan helpen!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:17

m00nlight schreef:
Gatver.. het gaat niet goed met Moon.. Hij loopt gigantisch kreupel.. Zelfs na een dik half uur stappen over de weg.. Hele been dik tot aan het spronggewricht.. bah. Dierenarts gebelt, ik ga nu een ander zalfje halen en als het woensdag nog niet goed is moeten we toch gaan spuiten...

het is em niet in de koude kleren gaan ziten die behandeling.

Wat wordt er gespoten als het woensdag nog niet over is?
Antibiotica?

Ik hoop voor jullie dat het niet nodig is..

Sterkte!

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:48

Antibiotica indd.. Ja ik heb nu 2 nieuwe zalfjes, als die voor woensdag niet aanslaan moet dat maar.. Zucht, rotmok!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:08

Gatsie, wat een pech!

Kijk je wel uit dat het geen bloedvergiftiging wordt! Heb je hem nu op stal of buiten? Ik zou zoveel mogelijk beweging geven nu op een droge plek.

Zo heb ik met Arabel ook gezeten, wat ik ook probeerde het werd steeds erger! Succes joh, en als je het niet vertrouwt gelijk de DA laten komen!

Hoeveel antibiotica is de DA van plan om te spuiten?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:55

Sterkte moonlight! Vind het heel sneu voor jullie en ik hoop dat ie er niets blijvends aan overhoudt.

Bij Lio gaat het nog steeds goed (*klopt af onder tafel*)
Gister weer wat korstjes verwijderd. Linksachter aan de buitenkant zijn we nu MOKVRIJ! Rechtsachter aan de binnenkant ook bijna...

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:36

Zalfjes moeten 3 keer per dag, eerst de ene dan een half uur later de ander. Komt heel precies, met handschoen aan etc, vrij agressief spulletje! Nu gisteravond gedaan, en vanochtend. Zag er vanochtend best oke uit, eerst wel dik etc, maar niet zo erg als gisterochtend, toen wou die haast niet lopen en zakte die bij elke stap door zn achterhand, arm paard! Maar na een half uur stappen vanochtend ging het best oke, hij staat nu in een klein stukje gras bij mijn huis zodat ie wel blijft lopen aangezien ik wel naar school moet etc kan ik niet constant op stal houden. Ik loop nu 3 keer per dag over de verharde weg met 'm.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:40

gouda schreef:
Bij mijn paard is het denk ik een slechte weerstand ze heeft eigenlijk altijd wel dikke klieren en is vaak mager en verkouden enzo. Geef dr wel supplementen bij en ga kijken of ik haar beter kan laten voeren *helaas niets over te zeggen als je in pension staat*

nee gouda?? mag je niet zelf voer neerzetten wat gegeven kan worden?
ik ben zelf maar hooi gaan kopen toen bleek dat gam geen kuil kon hebben. de brok liet de stalhouder ook staan en gaf in plaats daarvan een schep lucerne, want dat kon hij wel hebben naast het hooi, dat was zelfs beter. de muesli gaf ik zelf wel.
maar ik moest het andere wel zelf aanschaffen, dus het kwam wel bij het stalgeld op.
maar hij vond het geen probleem om het te voeren.

moonlight, dat ziet er ernstig uit, wat is bij jou paard de oorzaak hiervan??

pauk, wat zat er in dat vruchtwater dan?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:33

Pellie schreef:
gouda schreef:

nee gouda?? mag je niet zelf voer neerzetten wat gegeven kan worden?
ik ben zelf maar hooi gaan kopen toen bleek dat gam geen kuil kon hebben. de brok liet de stalhouder ook staan en gaf in plaats daarvan een schep lucerne, want dat kon hij wel hebben naast het hooi, dat was zelfs beter. de muesli gaf ik zelf wel.
maar ik moest het andere wel zelf aanschaffen, dus het kwam wel bij het stalgeld op.
maar hij vond het geen probleem om het te voeren.

moonlight, dat ziet er ernstig uit, wat is bij jou paard de oorzaak hiervan??

pauk, wat zat er in dat vruchtwater dan?

Probleem is dat we het niet eens kunnen worden over het ruwvoer. Ze krijgt te weinig hooi en moet meer krijgen van de da en fysio. Brok mag ik wel zelf zeggen wat ze krijgt maar daar durf ik op het moment niet meer dan 2 kilo van te geven omdat ik maar een half uurtje per dag rijd of longeer (zou niet eens langer durven op dit moment) en ze gevoelig is voor spierbevangenheid. Ze is graatmager op het moment dus er moet gauw wat gebeuren. Ga vanavond nog 1x de stalhouder aanspreken (denk niet dat het zin heeft) en anders zal ik weer moeten verhuizen voor de 4e keer sinds augustus 2004 Betaal al best wel veel en bijvoeren tja heb geen opslag voor hooi en kan overdags niet naar mijn paard om te voeren. Voor het werk is de stal dicht....

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:10

Nee he... hij wil toch hopelijk niet bezuinigen op hooi!?
Daar moet ieder paard genoeg van krijgen!

Succes met je gesprek vanavond!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:21

Bedankt. Weet eigenlijk zijn mening al maar ga het nog een laatste keer overleggen zeg gewoon dat ik anders weg ga.