Het ziet er goed uit. Laten we hopen dat dit doorzet, verdere AB niet meer nodig is en je maatje snel weer mag opbouwen en uiteindelijk bij de andere paarden mag. Zonder brokken maken dan wel. Ook beterschap voor jou TS!
pien_2010
Geplaatst: 20-09-25 17:24
Beterschap Kimmie voor jezelf en voor je paard. En mijn duimen gaan overuren draaien. Als ik iemand gun dat het goed gaat is het jou wel en ook je dierenarts. Lijkt me een fijn mens!
Beterschap Kimmie! Voor jou nu ook met Ivy! Hopelijk zet t nu echt door, ik duim mee! Belast ze haar been nu wel gewoon? Staat ze ook wel ns met haar andere been op rust? Zou fijn voor haar zijn als ze op een groter stuk kan straks!
Ik zie haar het been niet echt belasten, alleen toen ze gesedeerd was. Ik heb haar ook nog niet met het andere been op rust zien staan, maar ik weet natuurlijk niet wat ze in de 23 uur dat ik er niet ben doet.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 21-09-25 08:40
Het lijkt nu toch wel voorzichtig de goede kant op te gaan. Ik duim dat dit door blijft zetten.
Bedankt voor het blijven updaten! Hopelijk zet herstel nu wel goed door...
c_alsemgeest
Geplaatst: 21-09-25 14:37
Kimmie25501 schreef:
C_alsemgeest, ik vermoed dat we dat op de echo hadden moeten zien toch?
Nee niet altijd, door vocht en ontstelingsmateriaal is het soms lastig te zien. Vaak zie je het op een RX wel. Oud stalgenootje haar pony had een nagel in haar schouder na een klap. Wond bleef ook etteren, en omdat ze kreupel was waren ze bang voor iets van een breuk/scheurtje. Was met echo ook niet te zien op de foto wel heel duidelijk en was gelukkig achteraf makkelijker opgelost dan waar ze eerst bang voor waren.
Ik vind het niet zo gunstig dat ze dat been nog steeds zo slecht belast. Ik hoop dat het snel beter gaat.
Cinnepin
Geplaatst: 21-09-25 18:08
Kimmie25501 schreef:
Ik zie haar het been niet echt belasten, alleen toen ze gesedeerd was. Ik heb haar ook nog niet met het andere been op rust zien staan, maar ik weet natuurlijk niet wat ze in de 23 uur dat ik er niet ben doet.
Ivy was erg druk. Er kwam geen vocht meer uit de wond
Wel voor de zekerheid nog een keer gewassen, ondertussen brok gegeven en een lange leadrope eraan zodat ze bleef staan.
Overleg gehad met de stalhouder. Overdag gaat ze op een wei waar ze in het begin ook heeft gestaan (deze grootte):
En in de nacht terug op haar paddock. Voor daarna zijn er twee opties. Of dit seizoen nog opbouwen en terug inscharen in de kudde of opbouwen naar een grotere wei, naast de merriekudde, dan inscharen in de merriekudde en in de nacht op stal (dan moet ik in het weekend wel zelf buiten en binnen zetten) en volgend voorjaar weer in de grote kudde. Ik heb de dierenarts om advies gevraagd hierover.
Verder merkte de stalhouder ook al dat ze zich beter voelt. Eerst maakte het haar niks uit als er paarden los langs haar paddock liepen, nu gaan de oren meteen plat in de nek en draait ze haar kont naar ze toe.
De laatste dagen zien we veel verbetering. Ze lijkt veel minder pijn te hebben.
Ontzettend fijn dat het eindelijk beter gaat. Ik zou haar tijd geven. Doe leuke dingen met haar, spelen, wandelen, en wacht met het echte werk nog een beetje. Ze heeft hiervan in elk opzicht een klap gehad.
Yes dat is zeker het plan! Sterker nog, we mogen nu nog steeds alleen maar speuren Pas vanaf volgend weekend mogen we, als alles goed blijft gaan, heel langzaam het stappen aan de hand oppakken.
Ik heb hem even gemist, maar ze is nu ook volledig van de pijnstillers af toch? Dan is het beeld alleen maar fijner.
Lekker rustig aan doen.
Qua inscharen, is er een optie dat ze met 1 of 2 andere paarden komt te staan? Als ze nu al zo onrustig reageert zou ik in ieder geval kijken of er wel echt een maatje voor haar is om dit gedrag rustiger te krijgen. Afhankelijk van hoe snel ze hersteld, zou ik inscharen dit jaar nog vrij snel vinden. Maar tot het voorjaar apart staan duurt ook wel weer lang. Denk dat als een maatje niet mogelijk is, dat ik toch voor dit jaar inscharen zou kiezen.
Wel echt met rustige stappen, kijken waar de onrust zit en dan zo koppelen dat ze bescherming krijgt van anderen. Zo heb ik het met mijn jaarling gedaan die aan bleef vallen. 1 écht maatje en de rest rustig geïntroduceerd zodat die hem allemaal weer konden afschermen van de eikel. Ook haar mest in de kudde vermengen zodat ze haar goed kunnen ruiken. Kijken of er opties zijn om naast elkaar uit dezelfde ruif te eten zonder dat ze daadwerkelijk bij elkaar staan. Nu is er natuurlijk gras, dus dat laatste zullen ze wel niet interessant vinden. Maar mest verspreiden in de bestaande kudde zou ik dan zeker al mee beginnen.
Wat een mooi herstel laat ze zien. Jullie zijn van ver gekomen en als je de foto's nu ziet gaat het elke dag weer een beetje beter. Echt top hoe goed jij voor haar zorgt.
Oh wat een fijne update. Het been ziet er ook weer normaal uit vind ik. Los van de wondjes nog maar het is mooi dun.
Goed dat je over dat inscharen ook overlegd met je dierenarts. Daar zal vast een goed plan voor komen.
Hoe is het nu met jou zelf? Hopelijk knap jij ook weer wat op.
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-25 19:21
KellyR, yes klopt. Ze is al iets langer dan een week van de pijnstillers af. Volgens mij is die optie er niet, maar ik ga hem wel even voorleggen als ik ook antwoord van de dierenarts heb. Ik vrees dat er geen opties zijn om naast elkaar uit dezelfde ruif te eten, maar eventueel wel van de grond af. Ik ga even afwachten wat de dierenarts zegt en dit ook als optie aandragen. Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Melzazu, met mij gaat het beter dan eerst, maar nog niet perfect. Ik ben aan het wisselen in medicatie voor mijn hoofdpijn, waardoor ik momenteel fysiek en mentaal totaal niet in balans ben. Dit gaat nog wel ene tijdje duren, dus ik probeer binnen de grenzen wel zoveel mogelijk te doen.