Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:02

Chess, nee spoelen spoelen spoelen zeiden ze. Sowieso 1x per dag, mogelijk 2x (maar dan moet ik dit weekend eerst even testen hoe braaf ze is, als ze slaat ga ik het niet aan andere mensen vragen en zelf lukt het mij maar 1x per dag).

Jet, de wond zal sowieso niet zo mooi worden hebben ze al gezegd vanwege de trage genezing. Aan de achterkant heeft ze een verdikking en die zal blijvend zijn. Maar dat geeft niet, zo lang ze er maar weer bovenop komt :(:)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:48

Ik bedoelde betadine precies wat ik ook altijd heb gezegd hoor Linda als die maar geneest verder maakt me niet uit. Bij lans zie je witte haren op de schoft en als die beweegt is buik een puntje zeg maar. Nou prima. Van de week zei iemand tegen mij ik zie wat onder zijn buik als die beweegt dat was van de week nog niet. Nou ik zat natuurlijk tegen plafond, ik m’n paard stilgezet, gevraagd waar zie je het wees ze precies het puntje van litteken midden onder zijn buik aan 8)7

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:21

linda2008 schreef:
Chess, nee spoelen spoelen spoelen zeiden ze. Sowieso 1x per dag, mogelijk 2x (maar dan moet ik dit weekend eerst even testen hoe braaf ze is, als ze slaat ga ik het niet aan andere mensen vragen en zelf lukt het mij maar 1x per dag).

Jet, de wond zal sowieso niet zo mooi worden hebben ze al gezegd vanwege de trage genezing. Aan de achterkant heeft ze een verdikking en die zal blijvend zijn. Maar dat geeft niet, zo lang ze er maar weer bovenop komt :(:)

Linda, wel even blijven opletten dat de verdikking achter geen breuk is/wordt hoor. Lou heeft dat ook gehad destijds en is toen opnieuw weer aan die breuk geopereerd.

Afbeelding

Afbeelding
Dit was twee jaar later:

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:29

Jet schreef:
Linda, wel even blijven opletten dat de verdikking achter geen breuk is/wordt hoor. Lou heeft dat ook gehad destijds en is toen opnieuw weer aan die breuk geopereerd.

[ [url=m/RLhSa1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XD5a6F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja daar dacht ik ook aan, leek wel een navelbreuk. Maar ze is natuurlijk gister gecontroleerd dus dan was het daar wel uit gekomen. Ik zal het zeker in de gaten houden :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:31

Ja, dat is waar hoor, nu zal dat nog niet zo zijn, maar nu weet je wel even hoe dat eruit ziet en kan je het beter in de gaten blijven houden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:37

Zo zie je maar hoe nuttig de ervaringen van andere zijn. Zo kwam natuurlijk ook de MRSA bacterie naar voren... dus Jet; ik ben heel blij met je ervaringen :j bedankt voor het delen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:44

Dank je! Natuurlijk had ik het allemaal liever niet meegemaakt, logisch, maar ik hoop inderdaad zo anderen en hun paarden te kunnen helpen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:13

Nou dat was dus echt een fiets ramp!!!
Het doet haar zeer, ze slaat (en dat kan ik haar niet kwalijk nemen) en het werd zo makkelijk gebracht; “de openingen zijn zo groot dat er met gemak een tuinslang in past, pas als de gaten dichter groeien, kun je een grote spuit gebruiken”.
Nou mooi verteld, maar godsonmogelijk!! Het is natuurlijk lelijk gezwollen en ik kreeg er maar nauwelijks het tuutje van de spuit in. Uiteindelijk was een stalgenootje wel zo slim om voor te stellen om de slang op de spuit te houden waardoor je wel meer wateraanvoer hebt. Spoelen dus maar nauwelijks gelukt. Morgen eens kijken of we er handigheid in kunnen vinden... ;( wat een ellende zo!!!!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 20:34

Die verdikking is inderdaad het probleem niet, als zij er maar weer bovenop komt. Ze hebben flink gesneden weer zeg, wat ontzettend balen. -O-

Pfff wat een ramp dat spoelen. Gibbie mepte al zo naar mijn hand bij die zere droge plekken op haar huid die ik wilde insmeren, en dit moet nog veel meer pijn doen.
Ik zou sowieso dit doen met een praam om, misschien dat het dan beter lukt. En anders gewoon bellen voor andere adviezen, want dit werkt ook niet zo.

Jeetje wat baal ik voor jullie zeg...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:19

O jeetje Linda, wat lastig. Een praam zal misschien wel schelen als je die goed om weet te krijgen. Anders wil een oor beetpakken ( als ze niet kopschuw zijn) en dat naar beneden houden ( bij de aanzet aan het hoofd vastpakken) ook wel helpen om endorfines vrij te krijgen. Een voorbeen optillen zou het simpelst zijn, maar veel paarden weten dan nog gevaarlijk te doen.
Als het helemaal niet lukt zou ik inderdaad met de kliniek bellen over hoe en wat nu. Hebben ze daar eigenlijk ook met een tuinslang gespoeld en hoe deden ze dat daar dan?

Sterkte hoor, heel frustrerend zo!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:42

We hebben al een praam gebruikt en voorvoet opgepakt, toen wist ze nog met achter te slaan dus hebben we een achtervoet gepakt. Dat ging uiteindelijk met 3 man dus wel. Maar ik kan die snedes niet zo wijd open trekken om een tuinslang er in te kunnen krijgen, uiteindelijk lukte het dus net om een klein stukje van de spuit er in te kunnen zetten. Ik moet toegeven dat het nog al een traumatisch werkje is.. zowel voor Raika als voor mij ;( ik ben niet medisch onderlegd en heb dus geen flauw idee welke hoek ik moet maken om goed in haar buik te komen...
Morgen met frisse moed een nieuwe poging wagen, ik hoop dat ik er gewoon een beetje handigheid in moet krijgen....

Jet, geen idee hoe zij het gedaan hebben. Vanwege de corona maatregelen mocht ik niet mee naar binnen. Ze kwamen buiten verhaal doen en ze hebben het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen. Het klonk heel simpel ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:12

Wat vervelend dat je niet bij het spoelen mocht zijn, dan had je kunnen zien hoe ze het deden.
En ik was er al bang voor dat die simpelere hulpmiddelen niet zouden helpen. Je kan toch moeilijk dagelijks met drie man je paard te lijf gaan om haar wonden te spoelen. Ik hoop dat je een goede oplossing hiervoor vindt!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 01:02

Jet schreef:
Wat vervelend dat je niet bij het spoelen mocht zijn, dan had je kunnen zien hoe ze het deden.
En ik was er al bang voor dat die simpelere hulpmiddelen niet zouden helpen. Je kan toch moeilijk dagelijks met drie man je paard te lijf gaan om haar wonden te spoelen. Ik hoop dat je een goede oplossing hiervoor vindt!

Waarschijnlijk was ze ook nog goed verdoofd tijdens het spoelen op de kliniek, dus dan heb je er nog weinig aan...

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:51

24 maart 2020

Betreft:     Ventry (2008, Tinker, ruin

Aan belanghebbende,

Bovengenoemd paard werd op 19/03/2020 op DK Emmeloord aangeboden ivm aanhoudende koliekklachten. 

Uit het algemeen klinisch onderzoek en aanvullend koliekonderzoek werd een zeer forse zandobstipatie en tympanie van het colon vastgesteld. Initieel werd geprobeerd het paard te stabiliseren met behulp van een continue infuus en NSAIDs. 

Echter, door de aanhoudende koliekklachten en geleidelijke toename in tympanie werd na goed overleg besloten tot een spoed-laparotomie. Na decompressie en exteriorisatie werd het colon via een standaard flex. pelvina enterotomie leeggespoeld. 

De directe postoperatieve periode verliep naar verwachting, echter op 21/03/2020 vertoonde Ventry koorts en nieuwe koliekklachten. Na klinisch en echografisch onderzoek werd een uitgebreide peritonitis gediagnostiseerd. Gezien de infauste prognose werd na goed overleg met de eigenaresse besloten tot euthanasie.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.   

Dit had mijn lieve kanjer mis hem verschrikkelijk

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:01

Zandkoliek en buikvliesontsteking dus... blijft een triest verhaal. Sterkte :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:11

Ja Deniesje, nu heb je het zwart op wit wat er mis was met Ventry. Vreselijk rot voor je, ik hoop dat je over een tijdje toch weer aan de leukere herinneringen met Ventry kunt denken en daarvan genieten. Nog steeds heel veel sterkte hoor!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 22:25

Wat verdrietig Deniesje, maar je weet nu wel wat er precies fout is gegaan. :(:)

Linda hoe is het spoelen verder gegaan?

11 weken geleden Gibbie geopereerd, en vandaag hebben we ons eerste galopje onder de man gedaan. <3
Ik kan niet zeggen dat het heeeeel relaxed was, maar zonder gekke dingen heeft ze het toch braaf gedaan. In stap en draf krijgt ze nu echt al balans, en in de galop vandaag voelde het weer als de 3 jarige waar ik bijna 6 jaar geleden op ging zitten. :')
Maar ik ben zoooo trots!

Van:
Afbeelding
Naar:
Afbeelding
Afbeelding
*\o/*

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:39

Zo jullie gaan snel man! Ik durf nog niet te galopperen. Draven gaat wel echt goed meer balans al weer en beter lichaamsgebruik. Ik moest hem wel wat ophogen in krachtvoer want hij kreeg nog wel heel weinig. En nu wil ik nog iets voor de spieropbouw twijfel tussen een supplement of een muesli zoals de Pavo topsport, ik ga toch geen kilo’s geven eerder 1/4 tot 1/2 schep. Ik weet niet goed, wat geven jullie?
Linda hoe gaat met spoelen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 22:43

Chesss schreef:
Zo jullie gaan snel man! Ik durf nog niet te galopperen. Draven gaat wel echt goed meer balans al weer en beter lichaamsgebruik. Ik moest hem wel wat ophogen in krachtvoer want hij kreeg nog wel heel weinig. En nu wil ik nog iets voor de spieropbouw twijfel tussen een supplement of een muesli zoals de Pavo topsport, ik ga toch geen kilo’s geven eerder 1/4 tot 1/2 schep. Ik weet niet goed, wat geven jullie?
Linda hoe gaat met spoelen?

Gibbie heeft haar zijgangen nog nooit zo goed gelopen als nu. 8)7
Poeh Gibbie krijgt nu nog 2x daags 3/4 schep seniores priores en een 1/4 schep brok. Van mij nog een halve schep seniores priores waar de silicium ook doorheen zit en een emmer lucerne.
Als het galopperen helemaal goed gaat, dan gaan we de seniores priores wat meer afbouwen en meer gewone brok geven.
Ze kreeg in eerste instantie merriebrok, maar daar werd ze echt te heet van. :=

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:46

Kaitlyn, oh wauw wat geweldig zeg!! Wat moet dat fantastisch gevoeld hebben. Dat het weer even voelt als bij een 3jarige is niet zo gek natuurlijk, dat veranderd vast super snel :D

Chess, op je eigen tempo doen. Ieder paard is natuurlijk ook anders en jij kent je paard zelf het beste :j
Raika krijgt vitaminekorrels, 1/2 schep pavo care4life en 1/4 schep subli ponybrok. Verdeeld over 2 voerbeurten. Dus echt super weinig maar die doet ook nog niks natuurlijk. Ik denk dat ik de ponybrok langzaam zou overzetten naar basis/sport als ze weer wat mag doen. En als ze dan weinig energie heeft zou ik dat gewoon langzaam gaan verhogen... denk ik hoor. Het is altijd lastig te weten waar je goed aan doet :(

Het spoelen gaat redelijk. Ze laat het iets makkelijker toe dus dat is prettig (hoewel het oppassen geblazen blijft, maar dat vind ik ook logisch). Ik heb niet het idee dat ik er veel vuil/pus uit spoel, dat vind ik jammer want hef idee was om de boel lekker uit te gaan spoelen. Maar hopelijk is het voldoende om de weg op deze manier vrij te houden... ;(

Spoiler:
Afbeelding

Edit; het is nu wel een minder bloederige bende, zeker na het spoelen. Maar toch even spoiler want het zal ook niet voor iedereen prettig tonen... :o

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:57

Mega lastig dat dieet. Lans is 1.85 natuurlijk, hij krijgt nu naast de afgesproken afgewogen porties hooi 4 x per dag totaal 500 gram ease and excell, 450 gram slobber, 150 gram zemelen, 150 gram vital, 250 gram guthealth, silicium superflex en elektrolyten met 120 ml lijnzaadolie. Pure luzerne is in het verleden misgegaan lees veel water bij de mest en dat kon die slecht verwerken. Naast feit dat die dat ook stopte met eten na week of twee. Ik ga volgende week naar 750 gram ease and excell, maar wil eigenlijk iets erbij voor de spieropbouw. Hij heeft wel een ruwvoer buikje maar bovenlijn is nog mager wat uiteraard niet anders kan. Met bietenpulp ben ik gestopt vanwege het feit dat ik idee had dat die daar wat op deed opgassen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:13

Jeetje wat een dieet hihi... kijk eens naar subli omega369. Ik vind dat echt wonderspul! Ik heb altijd mini’s gehad waarbij de kunst zat in het voeren. De buikjes moesten weg maar de bovenlijn moest goed gevuld zijn voor keuringen en shows. Dit gebeurde door een deel van het hooi te vervangen door pulp en lucerne. (Pulp is een wondermiddel voor een volle bovenlijn. Maar niet als een kolieker er op doet gassen natuurlijk :P ) verder voegde ik altijd omega369 toe, misschien heb je er iets aan :)

Edit; hoe veel hooi krijgen jullie paarden?
Hier is het: sochtends 1,8kg smiddags 1,8kg, einde middag 1,6kg en savonds 2kg. Dit komt op 1,5kilo per 100kg lichaamsgewicht. Echt aan de lage kant dus (advies tussen 1,5 - 2 vanuit kliniek) maar anders word ze tonnetje rond. Toch vinden sommige mensen dat ze juist veel hooi krijgt :? Ik snap er soms echt niks meer van :?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:03

Ik heb met jullie te doen hoor, in een gewone situatie is een goed voerschema al lastig genoeg.
Laat staan in deze situaties.

Ik ben trouwens verliefd op Raika <3

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 14:13

Ik heb nog een makkelijk dieet met Gibbie als ik het zo lees.
Exacte hoeveelheid hooi weet ik niet, maar ze krijgt in de ochtend genoeg om er net niet mee te doen tot ze naar buiten gaat tussen de middag. Als ze dan weer binnen komt ligt er weer hooi, waar ze bijna mee doet tot ze in de avond weer gevoerd worden, en dan ligt er ook weer een berg waarvan ik eigenlijk verwacht dat ze het grootste deel van de nacht wel aan het eten is als ze wilt. :j

Gisteravond had ze nog wel heel veel hooi over om 8 uur, maar ik denk dat de stalbaas wat was uitgeschoten met voeren want ze stond wel gewoon te eten. :+

Hier kreeg ik het advies om haar bij thuiskomst op half rantsoen hooi te zetten, en dat binnen 5-7 dagen op te bouwen naar vol rantsoen.
Echter was de stalbaas nog een beetje voorzichtig, dus op dag 7 werd er maar eens voorzichtig gevraagd hoeveel ze nu precies mocht hebben. :=
Ze deden het wel top tijdens de stalrust, in plaats van 3x per dag de porties erin gooien werd er elke keer dat ze langs de stallen kwamen gevoerd, zodat ze het gedoseerd kreeg en ze niet alles in één keer op had en daarna uren stond te wachten.

Brok naar gelang energie, advies om dat laag te houden om haar rustiger te houden. Ik ben toen op advies seniores priores gaan voeren, en dat voer ik dus nog steeds. Ze vindt het ook erg lekker, dus ik denk dat als ze straks weer helemaal op gewoon brok staat, ik nog elke keer een portie per dag voor haar klaar maak voor de lekker. :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:44

Onali, dankjewel :) :o

Kaitlyn, fijn zeg zo’n stalbaas! Alleen zo praktisch onbeperkt hooi is voor mijn fjord geen goed plan... die propt zich dan helemaal vol en weegt binnen een week 900 kilo denk ik :P haha! Ik moest sowieso uit hooinetten gaan voeren zodat ze er langer mee doet. Maar ik vind de hoeveelheid dus maar lastig. Ze mag niet te weinig want haar darmen moeten natuurlijk goed op gang blijven, maar ze mag ook niet te veel want dan hebben we in no-time ontploffingsgevaar :=