De droge neus komt dus zeer waarschijnlijk door een andere factor (weer, temperatuur, wind, toeval?).
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Omdat je niet zo gemakkelijk van mens --> paard kunt rekenen. De leverenzymen zijn anders en daardoor is ook de metabolisatie van medicatie anders.
Het kan de ene kant op gaan: méér medicatie nodig per kg (zoals bij cetirizine). Maar ook andersom. Zo werkt pergolide (Cushing medicatie) bij paarden vele malen sterker. Een normaal mens van 70 kg dient 1,5 mg per dag te krijgen, terwijl de advies dosis voor een paard (500 kg) slechts 1 mg per dag is.
Als je jouw logica zou gebruiken zou een paard dan minimaal 9 pillen moeten krijgen. Dan liggen ze er vermoedelijk meer dood dan levend bij.
De standaard dosis cetirzine is 0.04 mg per kg lichaamsgewicht bij paarden. Je kunt meerdere onderzoeken vinden waarbij deze dosis de ideale bloedspiegel geeft. Dat je de indruk hebt dat 6% van een geadviseerde dosis íets meetbaars doet, is denk ik toch echt bias(En ach, niets menselijks is ons vreemd. Ook ik dacht dat 7 cetirizine pillen wat deden bij mijn paard. Terwijl die van mij trigeminaal en niet allergisch is
)
Ik denk dat bij een allergisch paard cetirizine helemaal geen gekke zet is, maar dan zou ik het wel geven zoals geadviseerd. Dus met een dosis waar je paard daadwerkelijk iets aan zal hebben. Met twee pillen kun je net zo goed niets geven. Zonde van je geld, moeite en tijd.
Focussed schreef:5
Drie in april (om het effect op te starten) een in augustus, een eind december.
We hopen uiteindelijk de 20-25 weken effect aan te tikken. Dan zit je op tweemaal per jaar als onderhoud. Dat is goed te doen (zowel voor paard als voor de portemonnee).
Mijn paard schudt wel het hele jaar door, als je een seizoensgebonden shaker hebt heb je financieel gezien wat meer mazzel
pluisje88 schreef:Focussed schreef:5
Drie in april (om het effect op te starten) een in augustus, een eind december.
We hopen uiteindelijk de 20-25 weken effect aan te tikken. Dan zit je op tweemaal per jaar als onderhoud. Dat is goed te doen (zowel voor paard als voor de portemonnee).
Mijn paard schudt wel het hele jaar door, als je een seizoensgebonden shaker hebt heb je financieel gezien wat meer mazzel
Maar pens is dus ook als het aanslaat geen blijvende oplossing?