[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:01

Je geeft 0.06 keer de aanbevolen dosering. Dat is één zestiende (1/16e!) van een werkzame dosering. Dat is hetzelfde als 1/16e paracetamol nemen en denken dat je hoofdpijn daarmee verdwijnt... :D

De droge neus komt dus zeer waarschijnlijk door een andere factor (weer, temperatuur, wind, toeval?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:26

Hmmja, ik begrijp de uitleg erachter .. En ik weet ook dat het vaak subjectief is of iets lijkt te helpen of niet (het schudden op zich kan je nog objectief meten, maar de rest wat erbij komt kijken..) maar ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat het íets doet :+

Ik vraag me trouwens ook af hoe ze bij die berekening komen dat een paard zoveel moet hebben. Ik ken die studie (is er volgens mij ook maar 1?) maar vraag me dus af hoe ze erbij komen. Want als je het doortrekt naar mensen, dan is de gemiddelde persoon zo'n 70 kg, en bij volwassen mensen is 1 tablet/24u genoeg. Nu weet ik dat een paard geen mens is .. maar als je het naar gewicht doortrekt dan kom je bij een pony van ongeveer 400 kg uit op 5/6 pillen per dag .. waardoor je dus met 2 pillen bijna aan de helft zit. Waarom zit er dan zo'n enorm verschil tussen het gewicht op zich en die studie? Gewoon uit pure nieuwsgierigheid hoor .. Verder zit ik toch te wachten op de echte behandeling ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:34

Omdat je niet zo gemakkelijk van mens --> paard kunt rekenen. De leverenzymen zijn anders en daardoor is ook de metabolisatie van medicatie anders.

Het kan de ene kant op gaan: méér medicatie nodig per kg (zoals bij cetirizine). Maar ook andersom. Zo werkt pergolide (Cushing medicatie) bij paarden vele malen sterker. Een normaal mens van 70 kg dient 1,5 mg per dag te krijgen, terwijl de advies dosis voor een paard (500 kg) slechts 1 mg per dag is.

Als je jouw logica zou gebruiken zou een paard dan minimaal 9 pillen moeten krijgen. Dan liggen ze er vermoedelijk meer dood dan levend bij.

De standaard dosis cetirzine is 0.04 mg per kg lichaamsgewicht bij paarden. Je kunt meerdere onderzoeken vinden waarbij deze dosis de ideale bloedspiegel geeft. Dat je de indruk hebt dat 6% van een geadviseerde dosis íets meetbaars doet, is denk ik toch echt bias :D (En ach, niets menselijks is ons vreemd. Ook ik dacht dat 7 cetirizine pillen wat deden bij mijn paard. Terwijl die van mij trigeminaal en niet allergisch is :D )

Ik denk dat bij een allergisch paard cetirizine helemaal geen gekke zet is, maar dan zou ik het wel geven zoals geadviseerd. Dus met een dosis waar je paard daadwerkelijk iets aan zal hebben. Met twee pillen kun je net zo goed niets geven. Zonde van je geld, moeite en tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:15

Ok, dank je, nu begrijp ik beter hoe het tot stand komt.
Ik ga even zien naar de desensibilisatie toe, hoop daar deze week toch wel een bevestiging van te hebben wat we precies gaan doen qua allergenen en dan hopelijk volgende week of de week erna de start .. Misschien dat ik even kijk om in de beginperiode nog met cetirizine te ondersteunen (dan even kijken wat de DA aangeeft qua dosering) maar even zien hoe het loopt.

Nadeel is dat 2x per dag cetirizine geven sowieso geen optie is hier. Zou in principe wel kunnen maar ik zet nu vitaminen & medicatie klaar in een potje per dag, voor 8 dagen. En ik heb er 2 staan dus er staan al 16 potjes. Als ik dan ook nog eens zou moeten verdelen over 2x per dag wordt het een warboel van potjes .. Als het moet dan is daar natuurlijk altijd een mouw aan te passen, maar als het niet moet liever niet :+

We zien het wel, nu weet ik in ieder geval welke theorie er achter zit en begrijp ik het beter :)
Kan je wel meteen naar DE dosis voor een bepaald paard eigenlijk? Of moet je dat toch wel opbouwen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:29

Overleg ook even met je DA of je wel cetirizine mag geven tegelijk met de desensibilisatie. Het kan zomaar zijn dat het lijf wel voldoende 'immuun respons' moet gaan geven op het vaccin, wat mogelijk onderdrukt wordt met antihistaminica.

Ik gaf de cetirizine eenmaal daags (dus 40 tabletten in één beurt). Mocht van de DA zo beginnen en ook zo (abrupt) weer stoppen. Heb ook niets gemerkt aan mijn paard.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:32

Hier even een positieve update! Na 4 pens behandelingen en de stap genomen om haar "gewoon" naar buiten te smijten in de groep gaat het super goed! Bijna geen schudden en een vrolijk paard!
Sterker nog ik ben er na een half jaar weer even opgestapt.. Zonder zadel, hup erop en wegrijden.. En toen kwamen de tranen.

We hebben vorige week nog wel een cranio sacraal behandeling gedaan. Waarom het nu zo goed gaat geen idee.. Grotendeels toch pens en een zetje van de cranio? Ik weet het niet maar iets wat we hebben gedaan werkt.. Hoera!

Lekker kriebelen met masker ;
https://youtu.be/tSyRHmzmOrs

En eerste keer er weer op (sorry we snotteren een beetje van geluk) ;
https://youtu.be/qk0dEIfLoGw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:34

Dank je, alles gaat zeker in overleg met de DA :j
Mocht het nu gaan geven in afwachting van het vaccin, omdat hij toch erg last heeft momenteel. Maar of het dan mag blijven doorgaan of beter iets anders om hem te ondersteunen (er staat op de website dat je in het begin van de therapie mag ondersteunen met symptoombestrijders als het paard erg veel last heeft) wordt zeker besproken.

@ Kasty: ach, wat heerlijk om die filmpjes te zien! Ik zou ook snotteren hoor ... wat een geweldig gevoel moet dat geweest zijn. Hopelijk alleen nog maar verder in stijgende lijn nu, jullie hebben het verdiend ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:39

Super Kasty!

Pens heeft soms ook even zijn tijd nodig, mijn ervaring is dat het soms zelfs nog kan wisselen in de eerste 14-21 dagen na behandeling. (En dat kan weer wisselen per behandeling). Linksom of rechtsom: Het belangrijkste is dat je paard het super doet!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:53

Focussed schreef:
Omdat je niet zo gemakkelijk van mens --> paard kunt rekenen. De leverenzymen zijn anders en daardoor is ook de metabolisatie van medicatie anders.

Het kan de ene kant op gaan: méér medicatie nodig per kg (zoals bij cetirizine). Maar ook andersom. Zo werkt pergolide (Cushing medicatie) bij paarden vele malen sterker. Een normaal mens van 70 kg dient 1,5 mg per dag te krijgen, terwijl de advies dosis voor een paard (500 kg) slechts 1 mg per dag is.

Als je jouw logica zou gebruiken zou een paard dan minimaal 9 pillen moeten krijgen. Dan liggen ze er vermoedelijk meer dood dan levend bij.

De standaard dosis cetirzine is 0.04 mg per kg lichaamsgewicht bij paarden. Je kunt meerdere onderzoeken vinden waarbij deze dosis de ideale bloedspiegel geeft. Dat je de indruk hebt dat 6% van een geadviseerde dosis íets meetbaars doet, is denk ik toch echt bias :D (En ach, niets menselijks is ons vreemd. Ook ik dacht dat 7 cetirizine pillen wat deden bij mijn paard. Terwijl die van mij trigeminaal en niet allergisch is :D )

Ik denk dat bij een allergisch paard cetirizine helemaal geen gekke zet is, maar dan zou ik het wel geven zoals geadviseerd. Dus met een dosis waar je paard daadwerkelijk iets aan zal hebben. Met twee pillen kun je net zo goed niets geven. Zonde van je geld, moeite en tijd.

Dust een paard van 650 kilo heeft 0.04*650 = 26 mg nodig. Als je pilletjes hebt met 10 mg cetirizine hoeft een paard toch maar 2.5 pil per dag?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:09

Sorry excuus typo, het is .4 niet .04
(Dus dan wordt het 26 pilletjes)

En daarin kan dus gevarieerd worden tussen eenmaaldaags .4 of tweemaaldaags tussen de .2 - .4 waarbij Utrecht beter effect ziet op de tweemaaldaags.

Zie paper van Olsen et al
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3307001530

(Interessante toevoeging is ook dat de halfwaardetijd van cetirizine in paarden slechts 6 uur bedraagt. Dus na 6 uur is de helft van het ceterizine in het lijf al afgebroken. Vandaar liever tweemaaldaags geven ipv eenmaal daags).

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:46

oh ja, dan klopt je uitleg beter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:20

Haha, scherp ;) Ik had het niet eens nagerekend omdat ik nieuwsgierig was naar het principe.

Het klopt overigens ook, 2 pilletjes werken niet :+ Vandaag was weer een heel slechte dag, inclusief loopneus. Morgen nog maar eens de DA contacteren of hij er al uit is (ik heb intussen al lang en breed antwoord van het bedrijf dus ik weet wat ik moet weten, maar kan niks zonder de DA natuurlijk) en dan duurt het hopelijk allemaal niet te lang meer voor we kunnen starten.

Zijn er nog dingen die ik in tussentijd kan doen om de last te verlichten? We doen bijna niks, gewoon laten rollen (moet buiten) of wandelen in de binnenbak. Ik kijk wat hij zelf al dan niet wil en als hij aangeeft dat hij er klaar mee is gaan we ook gewoon naar binnen om te borstelen, daar doe ik hem op dit moment nog het meeste plezier mee. Maar misschien kan ik nog wat doen om te helpen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:23

Ik heb zelf weinig praktische tips bij allergie, kijken wat je paard aangeeft lijkt me een goeie idd.

Ik heb een 1 jaar update over PENS gemaakt met wat video’s. Hoe ze is als ze terugvalt tussen behandelingen en hoe ze nu is, voor de geïnteresseerden en iedereen die hier begint/in een PENS traject zit .

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:08

Hoeveel behandelingen heb je in dat jaar laten uitvoeren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:15

5
Drie in april (om het effect op te starten) een in augustus, een eind december.

We hopen uiteindelijk de 20-25 weken effect aan te tikken. Dan zit je op tweemaal per jaar als onderhoud. Dat is goed te doen (zowel voor paard als voor de portemonnee).

Mijn paard schudt wel het hele jaar door, als je een seizoensgebonden shaker hebt heb je financieel gezien wat meer mazzel :D

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:51

Sinds maandag is er helaas tot nu toe nog geen effect merkbaar van de PENS. Ik weet wel dat het even kan duren en ik probeer er geen conclusies aan te verbinden, maar stiekem had ik natuurlijk wel gehoopt dat hij onmiddellijk per direct wonderbaarlijk zou genezen :o
Ik moet geduld hebben. Misschien komt het nog. Dinsdag staat sowieso de tweede PENS gepland en dan kan hij woensdag eindelijk naar huis.
Ik zal blij zijn als hij weer thuis is.
Hij wordt deze week ook voor andere dingen behandeld, een aardige bloedworm infectie, langdurige mok. Hij was veel gewicht verloren dus krijgt ook lekker bietenpulp bij.
Hopelijk knapt hij deze week op alle fronten goed op.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:54

Focussed schreef:
5

We hopen uiteindelijk de 20-25 weken effect aan te tikken. Dan zit je op tweemaal per jaar als onderhoud. Dat is goed te doen (zowel voor paard als voor de portemonnee).

Mijn paard schudt wel het hele jaar door, als je een seizoensgebonden shaker hebt heb je financieel gezien wat meer mazzel :D

Maar pens is dus ook als het aanslaat geen blijvende oplossing?

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:50

Hoi hoi,

We hebben de uitslag van de allergietesten van Cahlistá binnen. De DA heeft net gebeld en is hiermee positief gestemd om met de immunotherapie van Artuvet te beginnen.

Ze is sinds vorige week echt weer aan het schudden, wel met name met beweging. Loopneus valt nog mee, wel veel aan het briesen en jeukneusje.

Ik heb haar gevraagd of het nut heeft om nu nog te beginnen, aangezien je het beste behandeld voor de klachten gaat beginnen.
En of we ondersteunend met een antihistaminica kunnen behandelen. Of dat we dit jaar eerst met een antihistaminica gaan behandelen en dan volgend jaar met de therapie.
Ze gaat dit navragen bij dat bedrijf en komt dan met een advies terug.

Wat denken jullie?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:00

pluisje88 schreef:
Focussed schreef:
5

Maar pens is dus ook als het aanslaat geen blijvende oplossing?

Dat verschilt per paard, er zijn paarden die zo lang als EquiPENS nu bestaat (4jaar) niet meer behandeld hoeven worden. Maar er zijn ook paarden die dus na een half jaar opnieuw onderhouden moeten worden. Dit is vergelijkbaar met PENS en TENS bij mensen, ook daar blijf je vaak onderhouds behandelingen toepassen.

Er bestaat op dit moment in tijd geen behandeling die een permanente oplossing biedt. Zelfs het doorsnijden van de zenuw (wat nu nooit meer wordt gedaan) groeit op lange termijn weer aan elkaar.
Alternatief genezen zoals cranio bestaat geen statistische data van, behalve bij mensen (en die uitslagen zijn niet positief...). Maar de shakers die ik uit eigen omgeving ken die bijv cranio hebben gehad vallen ook weer terug bij bijv seizoensgebonden paarden die in de winter stoppen met schudden.

Wel gaat 5% van de paarden spontaan in remissie: dat is interessant want wát maakt nou dat die paarden zelf (soms jarenlang) stoppen met schudden zonder behandeling? Waarom zijn sommige trigeminaal schudders seizoensgebonden, wat verandert er in dat lijf in het najaar? Is dat een centrale (brein) verandering, of verandert er perifeer iets in de chemie (neurotransmitter balans bijv in de synaptische spleet) van de zenuw? Daar zit een ingang voor een genezende behandeling.

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:52

Ik zie dat de foto niet is mee gekomen.

Bij deze :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:18

Zo, dat is ook netjes bij die van jou zeg! :=
Ik dacht dat die van mij erg was, maar die van jou doet toch wel beter .. Wat merk jij eigenlijk van symptomen (sorry als je dat al ergens verteld hebt, ik onthou niet alles zo goed :o ) ?

Heb je een idee hoe het met mijten werkt? Kan je daar ook gewoon tegen behandelen of moet je dan ook echt je bodembedekking ed gaan aanpassen? Want gok wel dat ze daarin zitten, toch?

Naar behandeling toe zou het volgens mijn DA zo zijn dat je in het eerste jaar/seizoen van behandelen wel al verbetering zou moeten zien. Op hun website staat ook dat ze verwachten binnen de 8 maanden dacht ik verbetering te hebben, want anders moet je hen weer contacteren. Iets in die richting. Niemand heeft gezegd dat nu niet meer kan begonnen worden ... misschien dat het niet 100% opgelost geraakt omdat het seizoen al bezig is, maar je zou toch verbetering moeten zien in de symptomen.

Maar ben wel benieuwd wat jouw DA erover zegt, kunnen wij ook weer van leren :)
Je hebt er ook wel een paar tussen zitten die niet seizoensgebonden zijn lijkt mij (de mijten & schimmel) dus dan heb je nooit een goed moment om te starten als je voor het seizoen wil beginnen ...

Heb je ook meer info over welk antihistaminica je dan zou gaan gebruiken?

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:55

Ja echt een paar flinke uitschieters! Ik ben alleen benieuwd naar bijv de haver pollen. Waar zou ze daarmee in contact kunnen komen :?

En ook inderdaad die schimmel, is ze er enkel allergisch voor of reageert ze er nu ook al op. Had wel even gegoogled op die schimmel en daar kunnen ze schijnbaar een long aandoening van krijgen.
Mijten behandel ik periodiek op, het is een Tinker dus veel haar. Nog wat andere sokkenpaarden in de kudde dus dat komt helaas wel terug. Of dat dan precies dit mijtensoort is weet ik niet. Ze staat 24/7 buiten in een zandpaddock, dus qua omgeving kunnen we er niet zoveel aan doen. Helaas behandelen de andere eigenaren van de koudbloeden niet zo regelmatig mee tegen mijten dus echt grip erop krijgen is lastig. Nou ja ik ga binnenkort naar een ander plekje en daar is ze de enige met veel haren en minder paarden in de kudde dus hopelijk kunnen we er beter tegen behandelen. Van de mijt heeft ze trouwens amper jeuk oid. Als ze begint te kriebelen en stampen gooi ik er pipetten in en dan is dat gelijk klaar.

Haar klachten zijn echt het schudden en willen krabben aan de neus. Ze heeft licht een loopneus. Gelukkig zie ik het haar amper doen op de paddock, maar zodra ze in beweging moet komen met aan de hand werken of rijden of als de kudde gaat sjeezen op de paddock dan zie je het heel erg. Ze slaat dan ook met haar voorbenen richting haar neus en wordt echt bijna oncontroleerbaar. Ze lijkt ook wat kortademig. Ze heeft het echt heel erg seizoensgebonden. Het is vorige week weer echt zichtbaar en meestal stopt het ook ineens weer zo richting oktober. Dat kan wel kloppen met de bloeiperiodes van haar allergieën denk ik.

Ik heb nog geen bericht gehad van de DA over het advies, maar ik ga het sowieso hier doorgeven!

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:37

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een tweejarig paardje. Hij wordt er drie eind mei. Het weideseizoen is aangebroken en sinds kort merk ik dat hij echt enorm veel met zijn hoofd schudt, in alle mogelijke vormen en richtingen. Ik dacht dat het iets kleins was, maar ik zie hem het tegenwoordig dagelijks doen van zodra hij begint te draven. In stap of tijdens het grazen wanneer hij rustig is doet hij dit totaal niet. Ook bij interactie met andere paarden duikt het op. Kan dit headshaking zijn? Op stal tevens niets van gemerkt.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:53

Sinds zaterdag staat mijn Haf op 0.2 dosering Cetirizine. En gelukkig ook het idee dat het in combinatie met zijn pollenmasker aanslaat.

Maar nu moet ik natuurlijk een behoorlijke voorraad in gaan slaan. Heb al een (redelijk goedkoop) adresje gevonden, maar ik dacht probeer het hier eerst nog even. Heeft er iemand toevallig nog wat doosjes staan waar die vanaf wil? :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:41

Bij Nilay helaas ook weer wat last nu. Gelukkig nog niet zo erg dat hij niet wil lopen. Hij was nog heerlijk jolig aan de longe.