Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 22:46

Jennyxx schreef:
Wat goed dat je Limo de medische zorg wil geven die hij nodig heeft. Zijn de andere onderzoeken nog wel echt nodig aangezien hij al een bemerking op zijn rug heeft? Eigenlijk weet je nu al dat hij niet helemaal goed is toch? Of wil je kijken of er nog meer "stuk" is :)

Het is niet zeker dat het door die kleine bemerking in de rug komt. Tot nu toe geen verandering in gedrag/beweging ondanks de ontstekingsremmers.

Heb vandaag het stappen gefilmd. Bij mij is hij duidelijk rustiger.
Ik moet hem af en toe wel duidelijk maken dat Ik hem niet naast me wil en zeker niet tegen mij aan, op die momenten vraag ik hem dan achteruit.
Ik ben vandaag begonnen met eerst rustig worden. Hij was vlak bij het betreden van de piste geschrokken van een stalhulp die plots achter limo door kwam. Gevolg was een stressige limo. Bij het klaarmaken van mijn gsm kon hij al rustiger worden maar wou toch even deze oefening ook nog erbij nemen. Uit mijn ruimte sturen en verwachten dat hij door afnamr van de druk gaat ontspannen.

Nynkster

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:06

Ik heb het filmpje vluchtig bekeken maar begrijp niet zo goed wat je wil bereiken met je gezwiep met het touw? Menig paard zou daar paniekerig van worden en laat dat nou net jouw probleem zijn met hem. Als hij achteruit moet kin je gewoon een beweging naar zijn borst maken en bijvoorbeeld “terug” zeggen. dat lijkt mij vele malen duidelijker dan dit vage gezwiep

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 23:13

Nynkster schreef:
Ik heb het filmpje vluchtig bekeken maar begrijp niet zo goed wat je wil bereiken met je gezwiep met het touw? Menig paard zou daar paniekerig van worden en laat dat nou net jouw probleem zijn met hem. Als hij achteruit moet kin je gewoon een beweging naar zijn borst maken en bijvoorbeeld “terug” zeggen. dat lijkt mij vele malen duidelijker dan dit vage gezwiep

Normaal werk Ik met touwhalster wat beter en sneller overkomt.
Door het zwiepen (4 fases in parelli van zacht naar hard) geef ik een signaal (in dit geval flexibele druk ipv constante druk) dat ik hem achteruit wil hebben.
Dit is hoe ik het geleerd heb. Ik kan hem uiteraard ook achteruit zetten door constante druk dmv mijn hand tegen zijn borst. Maar de bedoeling is hem uit mijn ruimte te krijgen en.dat gaat niet zo goed met constante druk. In zo een geval is flexibele druk beter omdat hij achteruit gaat en ik kan blijven staan in mijn ruimte.

(Tevens gebruik ik het verkeerde woord maar kom niet op het juiste woord vandaar noem ik het flexibele druk)

Hopelijk snap je het zo een beetje?
Ik gebruik ook het commando "achter" terwijl ik dit doe hoor. :)

Limo reageerde heel in.begin wel harder op dat zwiepen maar hij heeft ook geleerd dat het zwiepen stopt bij het gewenste gedrag en dat hij dan mag/kan ontspannen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-01-18 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:15

Hmm ondanks dat her blijkbaar een bewezen iets is vind ik het verschrikkelijk onlogisch en onduidelijk. Hij zakt met zijn hoofd en jij zwiept weer. Waardoor hij direct weer omhoog komt. Ik zou gaan werken met iets anders dan parelli of wat dan ook. Misschien werkt dat gewoon niet voor hem. Misschien is nuchter omgaan met een paard iets, ik zeg maar wat :)*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 23:18

Nynkster schreef:
Hmm ondanks dat her blijkbaar een bewezen iets is vind ik het verschrikkelijk onlogisch en onduidelijk. Hij zakt met zijn hoofd en jij zwiept weer. Waardoor hij direct weer omhoog komt. Ik zou gaan werken met iets anders dan parelli of wat dan ook. Misschien werkt dat gewoon niet voor hem. Misschien is nuchter omgaan met een paard iets, ik zeg maar wat :)*
hij moet dan ook duidelijk áchteruit gaan en niet 1 pasje en weer terugkomen (doet hij namelijk ook weer 1 pasje terugzetten naar mij).
Hij is nog in de leerfase maar uiteindelijk zou hij moeten achteruit gaan op een simpel handgebaar of zelfs een vinger die ik beweeg. (Dat is het doel) Alleen dat vergt méér training en heb het trainen wat lang stilgezet helaas.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:20

Hou er wel rekening mee dat, mocht hij een blessure hebben aan het SI gewricht, achterwaarts een hele vervelende oefening voor hem is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 23:22

Dancer schreef:
Hou er wel rekening mee dat, mocht hij een blessure hebben aan het SI gewricht, achterwaarts een hele vervelende oefening voor hem is.

Dát wist ik niet.
Kan dat ook verklaren waarom hij de trailer afspringt ipv gewoon afwandeld? (Ivm ongelijk staan in de rug (achterhand hoger) bij afwandelen)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:23

Bij achterwaarts gaan moet het bekken extra kantelen en dat kan zeer doen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:25

Meestal leveren bekken / SI klachten problemen op bij vooruit inladen en (vooral) achteruit uitladen. Dus stapje voor stapje achterwaarts de klep af. Daarbij moet het paard het bekken kantelen en dat kan pijnlijk zijn.

TS, ik vind je in de eerste twee minuten van je filmpje tegenstrijdig in je signalen en erg inconsequent. Met je houding geef je een zachtheid en 'kom maar' aan. Limo komt wat dichtbij (ben het met je eens dat hij meer ruimte moet houden), waarna je met je touwtje begint te zwiepen zonder je houding te veranderen. Zorg dat je als je stopt ook zelf in de houding uitstraalt dat jij de grens bent en dat je ruimte wilt opeisen voor jezelf. Stopt Limo, dan kun je zacht worden in je houding en hem belonen. Stopt hij niet, dan gebruik je je lijn om hem op afstand te zetten, maaaar maak daarbij jezelf eerst groot en eis je ruimte op met je houding.
Limo stapt op een gegeven moment achteruit en geeft jou meer ruimte. Hij besluit ook om die ruimte weer terug te pakken en weer dichterbij te komen. Hij mag even blijven staan (niet consequent) en daarna zet je hem weer achteruit. Uiteindelijk stapt hij weer dichterbij en laat je hem daar komen. Dat is wat mij betreft niet consequent en zal bij Limo voor verwarring zorgen. Want de ene keer mag hij wel en de andere keer mag hij niet. En aan jouw houding is niet af te lezen wanneer hij wel en wanneer hij niet mag.
Pak 'm aan een leadrope en ga hiermee aan het werk. Lopen, stoppen, Limo moet op afstand blijven. Staat hij braaf op afstand stil, dan ontspan je, wacht je even en loop je naar hem toe om hem te belonen. Dan kom jij in zijn ruimte en neem jij het initiatief en niet hij.

Ik ben benieuwd wat de DA van je filmpjes vindt; een echo / scan van SI/bekken lijkt mij een goed idee. Afhankelijk van die uitslag zou ik kiezen of je de achterbenen wel of niet op de foto zet.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 26-01-18 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 23:29

Hm inladen is niet bepaald een probleem. Hij twijfelt net de laatste stappen wel maar komt er toch vlot op.
Afladen is gewoon voorwaarts eraf maar dan springt hij eraf na 2 passen op de laadklep ipv de laadklep volledig in stap af te gaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:39

Hoe steil is die laadklep, want dat maakt ook verschil. Die hogere kleppen kunnen ze bijna niet rustig af, zeker niet als ze het niet regelmatig doen.

(Heb in mijn bericht hierboven nog wat toegevoegd nav je filmpje, althans, het eerste stukje)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 23:42

Hm toch best steil die van mijn stalbaas zijn camion.
Die van de paardentaxi is Global Horse Travel op google intikken dan zie je foto's.
Limo gaat idd niet vaak op de trailer dus kan ook daarmee te maken hebben.

Bedankt voor je uitleg nog over het filmpje.
Heb het idd zo geleerd zoals jij zegt consequent zijn en aan mijn eigen houding ook werken.
Volgende week heb ik terug een lesje ingepland voor grondwerk. Terug rustig oppakken want heb er niet meer zoveel aandacht aan besteed de laatste weken.

Longeren ga ik zondag ook filmen. Maar met de camera voor betere beelden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:48

Nynkster schreef:

Dat het onlogisch en onduidelijk is komt doordat de signalen gewoon niet correct (genoeg) gegeven worden. Dus ben het er wel mee eens.

Houding van de schouders en het hele lichaam bij de 1e fase nodigt niet uit om terug te gaan voor druk. Daarbij mag die fase 1 zeker duidelijker, denk aan recht voor hem gaan staan met je schouders op dezelfde lijn als zijn schouders. Dan je handen ter hoogte van je oren houden (gewoon op dezelfde hoogte, niet vlak bij je oren natuurlijk) en zachtjes met platte hand 'wapperen' richting je paard. Zo stuur je energie richting het paard, en zeker niet door halvelings met je ene schouder naar ergens anders te richten en met de andere schouder richting het hoofd. Dat snapt het paard niet en dat is wat je in deze video ziet in het begin. Dus beetje zonde om dan naar fase 2 over te gaan want daar reageert hij mooi op, hectisch weliswaar omdat het voor hem een beetje uit de lucht komt vallen vanwege de aarzelende 1e fase. Dus dat is misschien iets om aan te werken, maar je hebt goede instructie meende ik ergens te lezen, dus dat komt wel goed hoop ik.

Met parelli werken is op zich niet verkeerd, maar het kan makkelijk fout gaan. En dan is parelli, zeker die 4 fasen, eigenlijk best een hardhandige methode om te werken met je paard. Als alles correct wordt uitgevoerd is na enkele trainingen fase 2 en verdere overbodig en enkel nog te beschouwen als een correctie. Maar let er dus goed mee op dat je bij een paard wat zo gevoelig is heel correct gaat werken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:52

Dit topic probeer ik nog steeds te volgen, maar het wordt voor mij aan de zijlijn wel een steeds warriger verhaal. Je wilt terug naar de kliniek voor aanvullend onderzoek begrijp ik? Wat fijn dat je dat voor Limo over hebt, maar ik hoop wel dat de artsen ook heel goed met je meedenken over wat wel en niet nodig is qua onderzoek. Het zou zuur zijn als je straks achterbleef met veel foto's en alsnog onduidelijkheid... Ook blijf ik me afvragen wat er was gebeurd als Limo eerst in gedegen training was gegaan. Wellicht is dat uiteindelijk wel wat hij nodig heeft om goed te kunnen gaan bewegen...

De parellimanier voor achterwaarts gaan is bijvoorbeeld zeker niet wat zijn lichaam nu nodig heeft. De hoge hoofd-halshouding en daardoor overstrekte rug is voor een gezond paard al niet goed, laat staan voor Limo. Dat zijn hele dagelijkse handelingen waar je al veel mee kunt maken (of breken in dit geval).

Daarom blijf ik denken dat ervaren begeleiding voor jou en Limo een sleutel zal zijn, ongeacht de uitkomst van alle verdere onderzoeken.

Succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 23:56

Heb idd goede instructrice in grondwerk :) zoals vermeld heb ik volgende week weer een lesje ingepland.

Wijslander of hij beter geworden zou zijn door hem in training te zetten kan niemand voorspellen helaas.
Ik had hem normaal in augustus weg gebracht naar een trainingsstal voor zadelmak maken, maar op aanraden van de eerste Osteopaat heb ik dat afgemeld.
Hij had toen ook écht nog geen rugspieren en achteraf heb ik zeker geen spijt gehad van de afblazing :)
Die achterwaarts sturen gebeurd ook niet dagelijks. Maar is een manier die Limo zelf kiest ook. Ergens rons minuut 12:47 zie je hem erg dicht bij mijn schouder en plots achteruit gaan, hij hapte daar naar mij en ginf uit zichzelf al achteruit met die slechte houding vóór ik besefte dat hij me eigenlijk wou happen.
Heb hem dan wel nog extra achteruit laten gaan.

Vóór ik de arts ga vragen of echo van si nuttig is ga ik eerst een week longeren afwachten. Kijken hoe limo dan loopt. Moest sowieso iets laten weten aan de arts.

De ontstekingsremmers zijn nu ook van 2 zakjes per dag sinds gisteren afgebouwd naar 1 zakje per dag en volgende week donderdag wordt dat nog 1/2e zakje per dag.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:09

Ik denk ook zeker niet aan inrijden, maar wel aan (revalidatie)training waarbij Limo leert onbelast zijn lichaam correct te gebruiken, wat hij momenteel dus niet doet (en waarin jij hem met deze manier van achterwaarts vragen bijvoorbeeld nog eens bevestigt).

Parelli geeft op geen manier aandacht aan de fysieke ontwikkeling met grondwerk en lijkt me op dit moment dus ook geen passende methode voor jullie.

Limo leren zijn lijf wél goed te gebruiken lijkt me -los van alle onderzoeken en toekomstplannen- sowieso een must voor Limo's verdere leven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:43

Ik heb het filmpje ook bekeken maar ben je niet bang dat als hij pal achter je loopt, hij een keer in je nek hangt als ie schrikt?
En wat ik doe met de jonge paarden (want die moeten gewoon mee in het ritme hier en dus smorgens een stukje over de weg want mijn wei is tegenover mijn huis) is meteen beginnen met stappen en ho. Dat neem ik meteen de eerste dag mee. Dus aan het halster mee in stap en ga ik stil staan moeten ze gewoon stoppen. Snappen ze binnen een dag. Dat doe ik dan een keer of 10 op dat stukje van stal naar wei. En omdat ze dan dus op moeten letten, lopen ze altijd met het hoofd ter hoogte van mijn schouder. Mocht er iets gebeuren, dan springen ze niet meteen bovenop me want dat kan ik niet gebruiken op de openbare weg :D
Ik doe ook niks met gezwier met touwtjes eigenlijk. En als ik omdraai dan zeg ik “terug!” en ik maak me groot. Na twee keer ondersteunen met een vinger op de borstspier snappen ze dat ook.

Maar goed, ik ben geen grondwerkmens, wat ik ze bijbreng is puur functioneel.
Kan me voorstellen dat jij dit soort dingen graag met je paardje doet ook voor de fun. Wel leuk om te volgen hoor.

Wat betreft die röntgen etc: ik zou persoonlijk eerst zorgen dat limo zo ver is dat er een fatsoenlijk kreupelheidsonderzoek gedaan kan worden. Daar zou ik op trainen (functioneel) omdat je daar best veel uit kunt halen. En dan stukje bj beetje dingen uit kunt sluiten. Eerlijk gezegd zou mijn DA niet lukraak foto’s of echo’s gaan maken, die denkt ook aan mijn portemonnee :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 08:52

Maikeltje
stappen en ho kent hij al lang hoor ;) stopt ook als ik stop.
Het pal achter me hangen is vooral rechtsom. Hier mag hij ook met het hoofd naast mij lopen omdat hij het nog eng vind dat ik hem langs rechts begeleid hij verkiest dan om weer aan mijn rechterzijde te lopen (links voor hem) dat kan je ook zien in het filmpje als ik hem wat meer achter mij heb lopen dat hij naar de andere kant van mij probeert te komen.
Ik wil echter ten alle tijden aan de binnenzijde lopen zodat ik niet tussen muur en paard sta als er iets gebeurd.

Het kreupelheidsonderzoek oefenen is niet zomaar iets. Zoals eerder vermeld kab ik de benen gewoon optillen, de Osteopaat ook. Maar de smid blijft een probleem. En ik moet bekennen dat het onderzoek op de kliniek hem weer onzeker gemaakt heeft. Gisteren mocht ik in de stal niet verder dan zijn rechterschouder komen. Op de poetsplaats kan hij niet weg maar had hij ook weer meer moeite met mij rechts van hem hebben.
Hoe zou jij dat aanpakken? Aan random personen vragen die benen op te tillen lijkt me niet slim, stel dat hij die persoon verwond?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 09:08

Wijslander schreef:
Ik denk ook zeker niet aan inrijden, maar wel aan (revalidatie)training waarbij Limo leert onbelast zijn lichaam correct te gebruiken, wat hij momenteel dus niet doet (en waarin jij hem met deze manier van achterwaarts vragen bijvoorbeeld nog eens bevestigt).

Parelli geeft op geen manier aandacht aan de fysieke ontwikkeling met grondwerk en lijkt me op dit moment dus ook geen passende methode voor jullie.

Limo leren zijn lijf wél goed te gebruiken lijkt me -los van alle onderzoeken en toekomstplannen- sowieso een must voor Limo's verdere leven.

Hey is de bedoeling om limo na de "revalidatie" via rechtrichten en wat dressuur aan de hand op te leren voor het gebruik van zijn lichaam.
Misschien idd stom dat ik er niet eerder aan gedacht heb maar heb in tussentijd zoveel kunnen nadenken pp een heel andere kijk.naar bepaalde dingen.
Mijn huidige grondwerk instructrice doet dat ook wel dus kan ze mij daarin ook helpen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:01

Om hem sterker te maken is een aqua trainer niet een idee? Geen zware belasting maar traint zo wel alle spieren.

Elke keer als ik jou updates lees TS krijg ik een naar gevoel mbt Limo. Ik heb het gevoel dat er veel meer aan de hand is met dat diertje. Het is en blijft vreemd dat een 3,5 jarige zo vreemd blijft doen met zn benen, vooral als je er al een tijd mee bezig bent. Op een gegeven moment moeten dingen ook in zijn systeem zitten dat het normaal moet zijn. Je behandeld hem eerlijk dus hij heeft geen rede om zo vreemd te doen.
Ik vind het ook eerlijk van jou dat je dit uit laat zoeken. Maar krijg een idee erbij dat er bij dit dier psychisch meer aan de hand is dan lichamelijk...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:15

Ik denk dat er een lichamelijke reden is dat hij zo moeilijk doet met zijn benen. Nu zelfs weer bij jou. Is het een idee dat je de grondwerk les die je gepland hebt staan daaraan besteed? Ik denk dat dat stap 1 is als je meer onderzoeken wilt. Plus dat als het in de les niet verbeterd, je dit aan de kliniek kan melden. Dan doet het hem wellicht pijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:16

Art_Ificious schreef:
Maikeltje
stappen en ho kent hij al lang hoor ;) stopt ook als ik stop.
Het pal achter me hangen is vooral rechtsom. Hier mag hij ook met het hoofd naast mij lopen omdat hij het nog eng vind dat ik hem langs rechts begeleid hij verkiest dan om weer aan mijn rechterzijde te lopen (links voor hem) dat kan je ook zien in het filmpje als ik hem wat meer achter mij heb lopen dat hij naar de andere kant van mij probeert te komen.
Ik wil echter ten alle tijden aan de binnenzijde lopen zodat ik niet tussen muur en paard sta als er iets gebeurd.

Het kreupelheidsonderzoek oefenen is niet zomaar iets. Zoals eerder vermeld kab ik de benen gewoon optillen, de Osteopaat ook. Maar de smid blijft een probleem. En ik moet bekennen dat het onderzoek op de kliniek hem weer onzeker gemaakt heeft. Gisteren mocht ik in de stal niet verder dan zijn rechterschouder komen. Op de poetsplaats kan hij niet weg maar had hij ook weer meer moeite met mij rechts van hem hebben.
Hoe zou jij dat aanpakken? Aan random personen vragen die benen op te tillen lijkt me niet slim, stel dat hij die persoon verwond?

Nee niet zomaar iedereen eraan laten komen. Wat ik bij onze jonkie heb gedaan in het begin (is van november bij ons, kende nog niks en moest nodig naar de smid) is gewoon herhalen. Een paar keer per dag alle voetjes optillen. Nu doe ik het standaard iedere avond als ik ze van de wei opgehaald heb. Is routine geworden. Hij komt op stal en ik pak even alle 4 de voeten op om te controleren of er iets in zit. In het begin snapte hij het echt niet, maar nu tilt hij ze al op als ik er naar wijs. In het begin uitgebreid beloond als hij ze bij wijze van een centimeter optilde. Nu is het normaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:49

Eigenlijk zijn er twee zaken die me opvallen, of hij is onzeker, vooral door de tegenstrijdige berichten die jij afgeeft of hij heeft echt een lichamelijk iets waardoor hij gewoon niet kan voldoen aan de vragen. Ik zou inderdaad zijn achterhand laten onderzoeken en afstappen van al dat parelli gedoe en hem op de gewone manier behandelen. Die paniek kan gedeeltelijk komen omdat hij gewoon niet weet waar hij aan toe is en door ongemak in zijn lijf.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:34

Art_Ificious schreef:

Het is vrij normaal dat een paard moeite heeft met de benen optillen als hij gestrest is. Zeker als de benen optillen al een beetje spannend is in een bekende omgeving met een bekend persoon. Laat niet zomaar mensen de benen oppakken, je bent namelijk aansprakelijk als er iets gebeurt.

Ik vind dat je goed bezig bent met oefenen, maar ik denk alleen niet dat je met dit paard zelf moet willen oefenen. Ik denk dat hier iemand mee aan de gang moet die hier heel veel ervaring mee heeft. Die gelijk het grondwerk/angst/benen optillen en revalidatie training stuk kan oppakken. Genoeg mensen die vanuit een grondwerk basis zich ook met revalidatie bezig houden.

Lukraak foto's maken van elk lichaamsdeel heeft echt heel weinig nut. Dat zie je nu met de rugfoto's. Je ziet "lichte" afwijkingen op de foto, maar dat geeft geen enkele garantie voor de klinische relevantie daarvan. Een gericht klinisch onderzoek gaat je echt meer brengen, maar daar zal je een relaxter paard voor nodig hebben. Dat zou mijn eerste prioriteit hebben nu.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 15:26

Alenthe05 schreef:
Om hem sterker te maken is een aqua trainer niet een idee? Geen zware belasting maar traint zo wel alle spieren.

Elke keer als ik jou updates lees TS krijg ik een naar gevoel mbt Limo. Ik heb het gevoel dat er veel meer aan de hand is met dat diertje. Het is en blijft vreemd dat een 3,5 jarige zo vreemd blijft doen met zn benen, vooral als je er al een tijd mee bezig bent. Op een gegeven moment moeten dingen ook in zijn systeem zitten dat het normaal moet zijn. Je behandeld hem eerlijk dus hij heeft geen rede om zo vreemd te doen.
Ik vind het ook eerlijk van jou dat je dit uit laat zoeken. Maar krijg een idee erbij dat er bij dit dier psychisch meer aan de hand is dan lichamelijk...

Psychisch kán natuurlijk ook. Ze kunnen helaas niet praten :\

Jennyxx schreef:
Ik denk dat er een lichamelijke reden is dat hij zo moeilijk doet met zijn benen. Nu zelfs weer bij jou. Is het een idee dat je de grondwerk les die je gepland hebt staan daaraan besteed? Ik denk dat dat stap 1 is als je meer onderzoeken wilt. Plus dat als het in de les niet verbeterd, je dit aan de kliniek kan melden. Dan doet het hem wellicht pijn.

Is idd een idee voor bij de les, maar ik bekijk dat ook samen met de instructrice ;)

maikeltje schreef:
Nee niet zomaar iedereen eraan laten komen. Wat ik bij onze jonkie heb gedaan in het begin (is van november bij ons, kende nog niks en moest nodig naar de smid) is gewoon herhalen. Een paar keer per dag alle voetjes optillen. Nu doe ik het standaard iedere avond als ik ze van de wei opgehaald heb. Is routine geworden. Hij komt op stal en ik pak even alle 4 de voeten op om te controleren of er iets in zit. In het begin snapte hij het echt niet, maar nu tilt hij ze al op als ik er naar wijs. In het begin uitgebreid beloond als hij ze bij wijze van een centimeter optilde. Nu is het normaal.

Nou ja bij mij is dat dus ook routine sinds hij op de manege staat. De regel is hier "hoecen uitkrabben vóór het betreden van de piste". Toch blijft het bij vreemde personen een lastige handeling. Er zijn er die zelfs zijn voorbenen niet mogen optillen. (Persoonsafhankelijk)