Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:54

Ik ben de Whinnys nu aan het uitproberen. Ze zitten mooi, zakken niet naar beneden. Helaas krullen ze wel van onder op, waardoor de hoef en kroonrand niet bedekt blijven.

Hebben jullie ook deze ervaring? Moet ik misschien dan een maat groter kopen?

Dan nog een vraag. Ik ga ook de Cashel Leg Guards uitproberen. Kunnen deze ook in een zandpaddock? Ik vraag dat omdat deze beenbeschermers kleine gaatjes heeft. Komt het zand daar niet door heen? Met Google vind ik geen antwoord.

Hopelijk hebben jullie een antwoord op deze twee vragen!

Tancreda4

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 21:00

Dat opkruipen had ik ook iets. Vond ik zelf geen probleem. Had okk vaak dat ze wat zakte en ze erop ging staan, vond ik vervelender omdat ze daar kapot van gingen. Heb bij een aantal ze ook wat ingekort daarvoor.

De cashels komt idd wel zand doorheen. Maar valt er ok weer tussenuit maar mijn idee. Hoopt niet echt op.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:52

EvelienKiss schreef:
Ik ben de Whinnys nu aan het uitproberen. Ze zitten mooi, zakken niet naar beneden. Helaas krullen ze wel van onder op, waardoor de hoef en kroonrand niet bedekt blijven.

Hebben jullie ook deze ervaring? Moet ik misschien dan een maat groter kopen?

Dan nog een vraag. Ik ga ook de Cashel Leg Guards uitproberen. Kunnen deze ook in een zandpaddock? Ik vraag dat omdat deze beenbeschermers kleine gaatjes heeft. Komt het zand daar niet door heen? Met Google vind ik geen antwoord.

Hopelijk hebben jullie een antwoord op deze twee vragen!

Ik deed een springschoen (Norton crazy, die schuren niet) om de Whinnys. Dan gingen ze niet kapot en kwam de kroonrand niet bloot te liggen.

De cashels zijn top voor in een later stadium. Niet voor in het begin, want ze weren 70% uv straling

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:39

Ik wilde idd ook een springschoen opperen!

Ben zelf nu begonnen met de Cashels. Doodeng wel. Maar blijft altijd een gok.. :')

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:00

Springschoenen schuurden bij mijn paard als een gek. Misschien als je ze over de whinny's doet, dat het meevalt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:31

De enige die niet schuurden bij de mijne waren de Norton crazy

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:00

Geweldige tip, van de springschoenen. Ik vind het ook spannend het uitproberen, doe de cashels vandaag voor het eerst om. Ze voelen zo hard.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:24

Before
Afbeelding
Afbeelding

Na 1e behandeling

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Scheren lukte niet. Hij sloeg bijna het licht uit mijn ogen 8)7
Hij heeft ook wel echt heel veel pijn

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:21

Ik vind de benen er nog heel mild/rustig uitzien voor na het behandelen. Was je water heet genoeg? Zou ook kunnen komen door het scheren. Mocht je nou weinig resultaat zien dan zou ik vragen of je dierenarts wil komen sederen zodat je de benen kan scheren. Scheelt echt heel veel in het behandelen!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:19

@ninacharlie ik had geen koud water aan staat.. Hij bleef alleen heel erg steigeren en slaan dus kon de slang er niet goed ophouden.

Ik denk dat ik volgende week een 2e poging doe om de overige korstjes te verwijderen. Inclusief scheren en anders moet inderdaad de dierenarts maar even helpen.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:17

We gaan langzaam aan weer naar het warmere seizoen natuurlijk en ik ben wel benieuwd hoe iedereen zijn paard gaat inpakken of voorgaande jaren heeft ingepakt.
Dus bij deze een aantal vragen waarop ik hoop wat antwoorden te krijgen!

Waarmee zetten jullie je paard zomers buiten?
Welke beschermer?
Hoelang laten jullie die beschemers of bandages om?
Hebben mensen hier zomers hun paarden ook 24/7 ingepakt op het land staan in de hitte? Welk inpak manier past hier het beste bij en hoevaak controleren jullie?
Welke bandages en/of onderlappen worden het minst warm?

Er zijn een flink aantal beschermers natuurlijk en veel ben ik er hier al wel tegen gekomen, maar wil er echt nog meer over te weten komen!

Heb al wel een aantal beschermers in mijn bezit, maar wil echt ‘goed voorbereid’ proberen de zomer in te gaan. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:24

Mijn merrie heb ik t/m juni ofzo ingepakt en het was een warm jaar. Ik heb vooral de whinny's gebruikt. Deze deed ik aan als ik naar huis ging (savonds) en gingen pas af als ik op stal kwam (eind van de middag). Tussendoor werd de sok gecheckt door stalgenoten. En als het kon, kwam ik 2x daags zodat ze snachts zonder kon. Ze staat altijd 24/7 buiten.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:32

Tancreda4 schreef:
Mijn merrie heb ik t/m juni ofzo ingepakt en het was een warm jaar. Ik heb vooral de whinny's gebruikt. Deze deed ik aan als ik naar huis ging (savonds) en gingen pas af als ik op stal kwam (eind van de middag). Tussendoor werd de sok gecheckt door stalgenoten. En als het kon, kwam ik 2x daags zodat ze snachts zonder kon. Ze staat altijd 24/7 buiten.

En mag ik vragen hoe je het dan deed wanneer het regende? Had je dan ook nog gewoon de Whinny’s om? :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:35

Weet niet precies meer hoe ik dat deed. De zomer was erg droog hihi. Maar winter/ voor seisoen dan de lemieux. Die had ik echt alleen overdag aan. Kwam die zelf aan doen of een stalgenoot deed dat. Die had ik met regenachtig weer. En bij Veel dauw of iets wisselde ik de Whinny's wel 2x daags zodat wat kon drogen.

Moet er wel bijzeggen dat ze vanaf april toen al geen korsten en plekken meer had, dus echt meer ter voorkoming dan genezing. Dan was een natte sok niet gelijk een ramp. Dat zal met actieve korsten heel anders zijn en moeten de plekken ook echt luchten en ontkom je niet aan 2x daags bezig zijn.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 07:43

Tancreda4 schreef:
Weet niet precies meer hoe ik dat deed. De zomer was erg droog hihi. Maar winter/ voor seisoen dan de lemieux. Die had ik echt alleen overdag aan. Kwam die zelf aan doen of een stalgenoot deed dat. Die had ik met regenachtig weer. En bij Veel dauw of iets wisselde ik de Whinny's wel 2x daags zodat wat kon drogen.

Moet er wel bijzeggen dat ze vanaf april toen al geen korsten en plekken meer had, dus echt meer ter voorkoming dan genezing. Dan was een natte sok niet gelijk een ramp. Dat zal met actieve korsten heel anders zijn en moeten de plekken ook echt luchten en ontkom je niet aan 2x daags bezig zijn.

Dankjewel! Mijn paard heeft (momenteel) ook geen korsten meer, maar nog geen terugval oid gehad dus daar wacht ik als het ware nog een beetje op..

Nog meer mensen die mijn bovenstaande vragen in dit topic kunnen beantwoorden? :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:10

Mijn paard heeft sinds kort de diagnose vasculitis en sarcoïdose. Zij heeft geen actieve korsten. De afgelopen weken heb ik vele beenbeschermers uitgeprobeerd. De Whinnys (sokken), Cashel Leg Guards (soort gaas) en Woof Wear Mud Fever Turnout Boot (tegen modder) zitten het beste.

In principe ga ik de Whinnys gebruiken. Eventueel met springschoenen van Norton Crazy, maar de Whinnys lijken goed te blijven zitten na een paar keer wassen. Zij zijn er voor gemaakt om 2 tot 3 dagen om te houden (24 uur per dag), maar ik ga ze elke dag verwisselen. Mijn pensionhouder zal in de ochtend en avond controleren of ze nog goed zitten. En zelf ben ik er ook elke middag. Ze kunnen tegen de regen en tegen de zon. Niet tegen de modder. Bij modder doe ik de Woof Wear Mud Fever Turnout Boot aan. Als die niet blijven zitten (geen ervaring mee) dan kan ik nog de Whinny Wellies kopen. Met rijden ga ik het been bandageren. Ik heb geprobeerd te werken met verharde beenbeschermers, maar die drukken steeds ergens in het been, dus niet handig.

Het is voor mij nog wel ervaring opdoen. Ik heb nog maar twee weken kunnen uitproberen. Omdat bij mijn paard er ook de sarcoïdose aanwezig is (ook een immuun-reactie en zon-gerelateerd) zal ik waarschijnlijk altijd moeten blijven werken met beenbeschermers. @EvaaxGucci, wat heb je zelf gedaan vorig seizoen, aangezien je paard hersteld is?
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 30-03-19 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:42

Het is nog toekomst muziek, want voorlopig staat mijn paard alleen maar op hooi ivm boxrust (alleen in de nacht buiten)

Wat voeren jullie je paard? Ik hoop natuurlijk weer gauw op M niveau te zijn. Mijn paard heeft altijd moeite gehad met aanmaken van spieren en het op gewicht blijven. Hij stond daarom ook op merriebrok en pharmahorse muscle build pakket.

Ik heb enigszins begrepen dat eiwitten niet Oke is voor vasculitis.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:21

Hoi allemaal, hoe gaat het met alle paarden? Met mijn paard (zowel vasculitis als sarcoïdose) gaat het zo ontzettend veel beter sinds zij dag en nacht Whinnys om heeft. Ik ben er erg blij mee.

Nu heb ik een nieuwe vraag. Bij de handleiding van de Whinnys staat dat je er niet mee mag rijden. Beetje onduidelijk waarom, maar volgens mij in verband met het risico dat ze afzakken. Nu blijven ze erg goed zitten bij mijn paard en ik vind het verleidelijk om er toch mee te rijden. Zijn er nog meer die dit herkennen?

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:01

EvelienKiss schreef:
@EvaaxGucci, wat heb je zelf gedaan vorig seizoen, aangezien je paard hersteld is?

Helemaal hersteld ook nog niet helemaal helaas, maar mijn paard haar benen zijn erg goed opgeknapt door de behandelingen bij Wapenveld, Knottenbelt methode.

Ik gebruik zelf momenteel het meest de WoofWear mudfever boots voor mijn merrie die de hele dag op het land staat.
Zakken misschien wel ietsje af maar blijven gelukkig altijd mijn paard haar witte delen bedekken. :)
Verder ook nog de Whinny’s gebruikt en onderlappen met bandages.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:24

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met de benen van al jullie paarden gaat! :)
Hoe iedereen de zomer door is gekomen en hoe het nu gaat!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:52

Mijn merrie (van de begin post) gaat nog steeds goed. Een zomer in de bescherming gelopen maar afgelopen winter en deze zomer hele zomer zonder bescherming gestaan. Het is niet teruggekomen.
Wel paar x een wondje gehad (door lomp gedrag) op de plek en dacht ik gelijk oh help. Maar dat is allemaal mooi genezen.

Hoe gaat die van jou??

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:15

Hier de hele zomer ingepakt gestaan en nu ongeveer 3 maanden zonder. Hij is fitter dan ooit te voren

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:09

Mijn paard draagt dag en nacht beenbescherming in de vorm van Whinnys. Zij heeft naast vasculitis ook sarcoïdose, en dat geneest niet. Gelukkig is het wel stabiel. Been blijft kwetsbaar en met weinig haren, maar het levert gelukkig geen problemen meer op. De modder van de laatste tijd is trouwens niet echt behulpzaam.Afbeelding

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:04

Die van mij is er gelukkig ook vanaf *\o/*
Ik denk zelf dat het te maken heeft gehad dat ze een winter op stal heeft gestaan en die werd opgepot. Toen het zomer werd en ze naar buiten ging was haar witte voetje minder behaard en dan die felle zon erop... . of het met elkaar te maken heeft weet ik natuurlijk niet zeker.. maar denk het zelf wel, vooral omdat ze ervoor er erna nooit last van heeft gehad...

Wat vervelend voor de paarden die er nog last van hebben :(

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:38

EvelienKiss, wat is sarcoidose precies? Groeit die ene hoef ook sneller of lijkt dat maar zo?