Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BigBen schreef:Kijk, dit is al metéén een voorbeeld van wat ik eerder zei.
Mensen gaan beslissingen nemen die niet terug te schroeven zijn op basis van een waardeloze test.
Een hengst van 17, die zelf nooit symptomen heeft gehad ?
Ik zou er nog niet aan denken om die te castreren omwille van de EquiSeq test.
Meer nog, ik zou ook de nakomelingen niet laten testen.
Waarom ? Je betaalt een pak geld voor informatie die toch onbetrouwbaar is.
Mac schreef:Ja duh, dat is haar eigen anti EquiSeq pagina.
Mac schreef:Nogmaals: ze hebben de gegevens van EquiSeq niet dus ze zullen best iéts getest hebben, maar of dat overeenkomt met wat EquiSeq heeft gevonden weet niemand.
Mac schreef:Geef me eens een bron waarin deze gegevens wetenschappelijk gevalideerd worden bevestigd?
BigBen schreef:Mac schreef:Ja duh, dat is haar eigen anti EquiSeq pagina.
Anti EquiSeq pagina ?
Jammer dat jij in dat soort termen denkt.
Het is de site van de Michigan State University, College of Veterinary Medicine.
Eén van de vele pagina's waar informatie wordt gegeven over de research naar spierziektes bij paarden.
En jawel, het gaat om een passage waarin uitleg wordt gegeven over wat een genetische test eigenlijk is, en hoe zo'n test hoort gevalideerd te worden. Een passage die bijvoorbeeld ook op pssm.eu zijn plaats zou hebben.Mac schreef:Nogmaals: ze hebben de gegevens van EquiSeq niet dus ze zullen best iéts getest hebben, maar of dat overeenkomt met wat EquiSeq heeft gevonden weet niemand.
EquiSeq heeft de exacte variant(en), en de exacte locatie van die variant(en) misschien niet bekend gemaakt, maar de genen waarop die varianten zouden voorkomen zijn wél bekend. Ver hoef je daarvoor niet te zoeken. Het staat open en bloot op de EquiSeq website. Ga gewoon naar http://equiseq.com/pssm-faq, en daar lees je dat het gaat om MYOT (= myotilin = P2), FLNC (= filamin C = P3) en MYOZ3 (= myozenin 3 = P4).
Valberg en co hebben deze genen bekeken binnen hun onderzoekspopulatie en ruim 30 varianten gevonden. En zoals ik eerder al zei, geen enkele van deze varianten was consequent aanwezig in Pssm2 paarden, en consequent afwezig in gezonde paarden.Mac schreef:Geef me eens een bron waarin deze gegevens wetenschappelijk gevalideerd worden bevestigd?
Hier kan ik je volgen.
Al is het redelijk vreemd dat jij al x pagina's een test verdedigt waarvan niets gepubliceerd is, om vervolgens bezwaar te maken tegen kritiek op die test, met als argument dat die kritiek niet gepubliceerd werd.
Hoe dan ook, je hebt een punt.
Ik heb dan maar een mail gestuurd naar prof. Stephanie Valberg, en dit was het antwoord :
[ [url=m/h5YVdp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mac schreef:Dat is idd ook mijn insteeken ik hoop dat we op die voet weer verder kunnen met dit topic
Wicky schreef:Nou heb ik toevallig van die hengst een heterozygoot positief geteste nakomeling. Mijne is bijna 10 en heeft al jaren symptomen, maar is nooit echt spierbevangen geweest. Dat zijn positief geteste vader niets laat zien en zijn nakomelingen ook niet, gaat er bij mij dus niet in.
freeride schreef:Dus ze gaat het publiceren, is dat niet precies wat Equiseq ook gaat doen?
Wicky schreef:Dat stelselmatig hameren op de validiteit van de test, betekent uiteindelijk voor paarden dat ze niet ondersteund gaan worden dmv voeding. En dus onnodig lijden.
BigBen schreef:De test mag de prullenmand in,
maar als je paard positief reageert op veranderingen in het dieet,
kan de diagnose nog altijd goed zijn.
No_No schreef:BigBen schreef:De test mag de prullenmand in,
maar als je paard positief reageert op veranderingen in het dieet,
kan de diagnose nog altijd goed zijn.
Hier spreek je jezelf toch wel een beetje tegen.
Er zijn veel paarden die positief reageren op het aanpassen van dieet. Dus dan zal het bij veel paarden wel kloppen dus
BigBen schreef:Jij hebt een paard dat heterozygoot getest is voor een variant, waarvan niemand weet of er ook maar enig verband bestaat met PSSM2. Als je met zekerheid wil weten of je paard PSSM2 heeft kun je een biopt laten nemen. Zolang dat niet gebeurd is blijft het buitengewoon voorbarig om de vader met de vinger te wijzen.
Wicky schreef:fransje23 schreef:Zonder haar bijdragen wist,vrijwel niemand, dat de testen (nog) niet wetenschappelijk gevalideerd zijn.
Dat de test voor pssm2 niet gevalideerd is, vind je in alle informatiebronnen over pssm2.
Mijn irritatie komt niet voort vanuit de boodschap die Bigben brengt, want die mag en hoort belicht te worden. De manier waarop bevalt me niet. Mogelijk ligt daar een leerpunt voor Bigben
Achterom schreef:fransje23 schreef:Zonder haar bijdragen wist,vrijwel niemand, dat de testen (nog) niet wetenschappelijk gevalideerd zijn.
Dat de test voor pssm2 niet gevalideerd is, vind je in alle informatiebronnen over pssm2.
Mijn irritatie komt niet voort vanuit de boodschap die Bigben brengt, want die mag en hoort belicht te worden. De manier waarop bevalt me niet. Mogelijk ligt daar een leerpunt voor Bigben