[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:55

Die van mij was twijfel geval lijstje van problemen van de laatste jaren opgesteld en overleg gehad met da. Daaruit is de beslissing genomen om op halfje prascend te zetten. Wel tegen advies van da opgebouwd met een kwart. Uiteindelijk heeft hij die winter toch weer spierbevangen gestaan en nu is er geen enkel twijfel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:56

Hoe lang is je welsh nu dan precies hb eigenlijk? Want ik weet wel dat je met vele terugvallen te kampen kunt krijgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:03

Sanniej. . Zijn er meer symptomen? Want juist Door IR raken ze bevangen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:56

Schrik niet maar we zijn al bijna 9 maanden denk ik zo aan het rommelen met haar.
Ze is eerder hb geweest 6 jaar geleden maar was toen zeker binnen een maand volledig opgeknapt.
Ze heeft een maand op graszaadhooi gestaan met geweekt gewoon hooi. Wel iets afgevallen maar niet hoe de rest op dit dieet het deed. Kudde kreeg allemaal dit dieet.

Symptomen zijn verder veel vet ophopingen kan niet tegen voordroog ook niet goede kwaliteit.
Heel snel hele lijf van slag dus door andere kwaliteit hooi terwijl ze vroeger op alles kon staan kuil oud hooi nieuw hooi 24/7 weiland. Ook na de eerste keer bevangen geweest te zijn.

Heftig reageren op medicatie en inenting. (Bevangen)

Laatst inene last van gebit (Da haar behandeld) zweertjes en tanden gevijld. Zo ver ik kan inschatten nu goed onder controle.
Niet erg actief met standaard magnesium nu wel actiever aanweziger.

En ze heeft als ik goed ga nadenken nu sinds 2 jaar echt ontzettende gedrags verandering.
Chagerijnig narrig zuur gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:08

Toch klinkt het als EMS/ir . Vooral bij EMS is het afvallen bijna onmogelijk. Weet je de hoogte van de acth waarde? Ik wil je wel heel veel sterkte wensen, wat een hel , al 9 mnd hb en niet meer weten wat je nog moet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:09

Je zou je vragen ook eens in het IR topic neer kunnen leggen?
Sterkte hoor!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:15

Heb ik al gedaan ook de waardes neergelegd niet veel wijzer geworden helaas.
Behalve hooi weken streng dieet etc. Wat we dus al doen.
Veel bewegen gaat helaas niet omdat de hb niet onder controle is dus je doet wat kan op de dag zelf kwa beweging gecontroleerd.

Waardes zal ik zo even hier plaatsen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:17

Afbeelding

We gaan volgende week verhuizen.
Hoop dat beter stal management gaat helpen anders ga ik er toch een einde aan maken..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:10

Zo te zien is er toch geen acth-test gedaan?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:12

Heb je de acth uitslag ook? Mijn dierenarts zei ook: geen cushing. Toen ik de waardes opgevraagd heb en naar n kliniek heb gestuurd, snapten die werkelijk niet hoe mijn da daar geen cushing in kon zien.. veel dierenartsen weten er nog weinig over blijkbaar..

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:15

Sorry ik dacht dat je de insuline test bedoelde.
Hier de cushing test.
Afbeelding

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:27

Sanniej_ schreef:
Is er hier iemand die ervaring heeft met zijn of haar paard testen voor PPID en de uitslag negatief was, maar alles er op wijst dat het positief moet zijn?

Mijn welsh teste negatief wel insuline resistent.
Blijft bevangen heel gevoelig voor kleine veranderingen kwa voer.
Staat op geweekt hooi, maar als ik haar bijv 1 dag op gewoon hooi zet staat ze volgende dag meer bevangen.
Doe er alles aan kwa hoefsmid, kruiden supplementen beweging hoefschoenen maar elke keer krijgt het lijf van binnen uit van het minst geringste een tegenslag.

Zit te dus nu te denken om via via toch maar eens pergolide aan te schaffen en te beginnen met een kwart tablet per dag en kijken of ze opknapt.

Heb DA hier ook over gemaild maar hoop hier misschien wat wijzer te worden kwa ervaringen.

Ja - wij hebben exact deze situatie meegemaakt een jaar geleden. In eerste instantie positief getest op IR negatief op cushing maar wel behoorlijk wat symptomen. Afgelopen oktober hadden we de IR volgens de test en door strak voer en bewegingsmanagement 100% onder controle maar was hij oneens wel positief voor cushing. Ik heb inmiddels veel over het onderwerp gelezen en er zijn blijkbaar nogal wat paarden met een beginnende cushing die nog niet in de bloedwaarden tot uitdrukking komt. Overigens ook als je Prascend geeft moet je de IR blijven behandelen! Dus hooi weken of testen (suiker / koolhydraten onder de 10%). Kan je al met hem beginnen te wandelen of heeft je paard nog te veel pijn? Begweging is ook heel belangrijk om die IR onder controle te krijgen.

N.b. ken je de ECIR group? Het door Dr. Kellon beschreven dieet en bewegingsprogramma heeft ons in een paar maanden tijd van de IR afgelopen zonder dat het paard honger hoeft te hebben http://ecirhorse.org/index.php/ddt-overview/ddt-diet

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:23

Er is op bokt nog iemand met een welshje dat heel gevoelig is voor HB, maar niet PPID testte, en ook niet reageerde op experimentele pergolide. Volgens mij krijgt het welshje wel andere medicatie, maar dat weet ik niet precies zo uit mijn hoofd.

Wat zegt je VA, want HB staan kan toch ook rechtstreeks in verband staan met IR zonder dat van PPID (al?) sprake is?

Eerlijk gezegd zou ik overleggen met je VA over pijnstilling en dan toch gecontroleerd aan het werk zetten. Want dat is toch een van de factoren om IR onder controle te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:51

Sanniej, als ik alleen naar de waarde kijk, snap ik jouw DA volkomen dat hij zegt geen ppid.
Ik zou mij als ik jou was melden in het centraal ir en het centraal hb topic. En nu je al zo lang tobt ermee, contact opnemen met de Gebr. V Nassau? (Schrijf ik dat zo goed?).

Ik persoonlijk zou een dier wat vergaat van de pijn echt alleen maar uit eigen vrije wil beweging geven.
Maar daar kunnen ze je in bovengenoemde topics veel beter in adviseren. Nogmaals veel sterkte!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:06

Bedankt meiden voor jullie reacties.
Ik wacht antwoord van veearts geduldig af.
Insuline resistent topic ben ik bekend mee.
We doen tot nu toe alleen rondjes over het erf stappen en los in de bak laten lopen kan ze doen wat ze zelf wilt.
Heb besloten om niet aan geb nassau oid te beginnen.
Ga door met mijn eigen smid maar probleem komt echt nog steeds van binnen uit we doen hard ons best om het onder controle te krijgen.

Pijnstilling doen we niet alleen homeopathisch waar ze wel goed op reageert.
Pijnstilling heeft ze gehad maar lijf reageert daar ook heel heftig op dus vandaar dat we het niet bij kruiden druppels etc houden.

Ze loopt wel en staat redelijk stabiel het is niet ondraaglijk voor haar gelukkig maar wel vervelend helaas.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:45

De vetophopingen en bevangenheid passen echt bij IR. Net als je labuitslagen...
Dat is ook een ziekte hè?
Bij cushing is de vacht ook vaak slecht of een andere kleur dan normaal.

Weet je of zijn hoefbenen gekanteld zijn? Want dan kan speciaal beslag van belang zijn. Maar 9 maanden deze ellende... En de zomer die er weer aan komt.. sterkte!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:58

IMJ schreef:
De vetophopingen en bevangenheid passen echt bij IR. Net als je labuitslagen...
Dat is ook een ziekte hè?
Bij cushing is de vacht ook vaak slecht of een andere kleur dan normaal.

Weet je of zijn hoefbenen gekanteld zijn? Want dan kan speciaal beslag van belang zijn. Maar 9 maanden deze ellende... En de zomer die er weer aan komt.. sterkte!

Hoefbenen zijn sowieso gekanteld.
Heb gekozen voor de langere weg zonder speciaal beslag.
Moeten eerst die terug slagen onder controle krijgen twee weken geleden liep ze nog super en dachten we er eindelijk door heen te komen.
Enige waar ik nu op kan hopen is dat er toch een zweer in de hoef zit die er uit moet komen.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:13

Goedemiddag dames,

Even een vraagje. Paard staat sinds eind december op voorlopige einddosis van 1 tablet. Enorm opgeknapt eigenlijk. Alleen nu is het bijna maart en ze verhaart nog niet. Nu waren alle paarden bij ons laat dit jaar. Maar die zijn inmiddels allemaal aan het verharen. Voorheen begon ze altijd al in januari (vorig jaar dus nog).

Zit nu te dubben wel of niet scheren , vind het alleen nu nog best fris en dat zou betekenen dat ik weer met dekens moet werken. Anderzijds heb ik altijd geleerd dat februari toch wel beetje laatste mogelijkheid is om te scheren. Ivm aanmaak zomervacht. Wat vinden jullie?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:37

Ik scheer die van mij wanneer ik het nodig acht.
je hebt nu kans dat ze een tussenvacht krijgen. Maar mil is net geschoren in dec dus die mag over een maand of 2 weer. Hij is een koukleum en staat als het regent zomers met dekeb op buiten ook als hij gewoon in zijn zomervacht zit.

Kan je niet een jachtpatroon scheren kan hij wel de warmte kwijt maar hoef je niet met dekens te rommelen.

Met mil gaat het weer goed gelukkig. Zijn bulten zijn nu eindelijk weg en dit weekend weer na 2 maanden voor de kar gehad. Hij genoot en ik ook. Hij bleef maar briezen en om zich heen kijken

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:40

Ik scheer ook wanneer ik dat nodig acht.

Fijn om te horen testebeest, ben je er nou nog achtergekomen wat het nou precies was?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:45

Toch een allergische reactie op de imavarol. Alleen ik kon hem noer wassen dus het moest eruit "slijten"

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:57

Het is nu kouder (maar wel droog, dat scheelt enorm!) zou nu niet persé scheren. Meer zoals de 2 dames hierboven al zeggen, wanneer het nodig is.

Staat ie veel buiten?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:41

Het ene paard is vroeg met verharen en het andere laat. Ik maak me pas in de loop van april druk over niet verharen. Mijn cushing merrie is altijd laat met verharen en laat nu ook niet echt wat los, mijn wpn merrie is al wel volop aan het verharen. De Welsh cob die wij hadden was ook altijd pas laat met verharen, die kwam echt achter alle anderen aan in april.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:48

Ik had eigenlijk voor donderdag een afspraak staan om de hals uit te scheren
maar omdat het nu toch wat kouder is met veel wind stel ik het liever uit. Mijn paard staat veel buiten dus ik wacht nog even

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:05

AaronYve schreef:
Ik had eigenlijk voor donderdag een afspraak staan om de hals uit te scheren
maar omdat het nu toch wat kouder is met veel wind stel ik het liever uit. Mijn paard staat veel buiten dus ik wacht nog even

Kan wel hoor temperaturen gaan vanaf morgen weer omhoog.

Mijn merrie zou eigenlijk ook weer geschoren moeten, maar ik wacht nog FF. Ze is deels geschoren, flinke racestreep zeg maar. Staat wel met deken op maar geen hals. Ik wacht een paar weken tot het echt wat warmer is en dan gaat ze helemaal naakt. Ze is nu wel al begonnen met verharen, maar ook!nog geen plukken tegelijk.