Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:jes zijn niet voor 't paard hoor!)
[***] schreef:Of een glaasje "Jonge Jenever"! Is ook heel goed als je teveel en te vet hebt gegeten.....
Kuggur schreef:[***] schreef:Of een glaasje "Jonge Jenever"! Is ook heel goed als je teveel en te vet hebt gegeten.....
De reden daarvoor is simpel en heeft niets met een positieve invloed op de spijsvertering te maken; alcohol ontspant het gladde spierweefsel in de wand van je maagdarm kanaal, en verlicht zo het volle opgeblazen gevoel dat je na een zwelgpartij hebt. Minder eten is verstandiger...
Axel_Valerie schreef:Over het algemeen zijn IJslanders met 5 gangen al wat meer stijf door het lichaam dan dat "gewone" paarden dat zijn. De overtollig afvalstoffen worden veroorzaakt door de energie die zij steekt in haar eczeem. Eczeempaarden schijnen hier vaker last van te hebben. Met haar darmen is niets mis. Ik heb al eerder vermeld dat mijn paarden over het algemeen gezond zijn en ook gewoon onderzocht zijn door een dierenarts. Ik wil het meer als een ondersteunend iets gebruiken.
singasong schreef:Axel, het lijkt me handig om eerst uit te zoeken wat die stijfheid veroorzaakt. Vaak heeft het wel met nieren en/of lever te maken. O.a. deze organen zuiveren het lichaam van eventuele overtollige afvalstoffen. Maar ook slecht werkende darmen kunnen een oorzaak zijn.
Nog beter is om er achter te komen wat dat overschot aan afvalstoffen veroorzaakt.
Een manier om daar achter te komen heb ik je al via pb verteld.
Kuggur schreef:Het is bekend waar exceem van ijslander vandaan komen, en dat heeft niets met "energie die overtollige afvalstoffen veroorzaakt" te maken (waar haal je het vandaan?)en alles met een allergische reactie op het speeksel van bepaalde muggensoorten (geslacht culoides). Die komen hier in IJsland niet voor en dus ook de exceem niet.
geerke schreef:word zomereczeem veroorzaakt door een schimmel of lees ik verkeerd?
Singasong@Vergeet niet dat het lichaam bestuurd word door hormonen,een disbalans kan voor allerlei klachten zorgen.
pien_2010 schreef:Waarbij het natuurlijk wel weer interessant is waarom de ene IJslander wel het eczeem ontwikkeld en de andere niet, vaak staande in de zelfde wei en ook geprikt door dezelfde muggen. Dan kom je denk ik op het gebied van de homeopathie waar wellicht die desbetreffende IJslander met klachten geholpen kan worden.
Ben eigenlijk wel benieuwd Leetje heb jij eczeem paardjes van hun eczeem af kunnen helpen?
singasong schreef:Overigens zei je tegen mij in een pb dat het over een Haflinger ging en niet over een IJlander.
singasong schreef:Kuggur schreef:Je leest idd verkeerd, allergie voor speeksel van bepaalde muggensoorten is de oorzaak van zomerexceem.
edit, Geerke, je las niet verkeerd, Singasong had het mis.
Kuggur, en hier heb jij het helemaal mis want een allergie is een symptoom en nooit een oorzaak.
Kuggur schreef:Okay, interessant.
Hoe verklaar je dan dat bij paarden die niet meer in contact komen met de betreffende vlieg (verhuizing naar kustgebieden bv) de allergie verdwijnt?
Of omgekeerd, dat een exceemvrij paard dat in aanraking komt met deze vliegen een allergie ontwikkeld?
En als je de diepere oorzaak achter de allergie weet, wat is die dan, ik ken een grote groep mensen die dolenthousiast zouden zijn met een oplossing voor dit probleem; paarden exporteurs hier zouden je erg dankbaar zijn.