[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:03

Ik lees hier ook even mee. Vandaag gebeld door de dierenarts dat bloedonderzoek heeft uitgewezen dat Rocky (mijn surrogaat paardje) Cushing heeft.

De reden om de dierenarts te laten komen was: jeuk, jeuk en nog eens jeuk! Verder geen echte problemen eigenlijk, gewoon de wat gebruikelijke ouderdomskwaaltjes... Hij is 28 en moet véél eten om op gewicht te blijven (ja, ook wel een symptoom). Hij krijgt ook in de winter een deken op omdat hij zichzelf niet warm kan houden bij echt koud/nat weer. Hij blijft wel dag- en nacht buiten, maar kan wel, samen met een ander oudje, in een schuilstal staan.Verharen duurt láng én gaat gepaard met veel jeuk.

Nu hadden we natuurlijk gehoopt op 'gewoon' beestjes. Maar die zijn het nu dus niet, is onderzocht.

Nu is het even kijken wat de beste aanpak is, ik ben in overleg met de eigenaresse. Voorstel van de da: Prednisolon 10 dagen, kijken of dat de jeuk wegneemt, want Pergolide geeft pas effect op de langere termijn. Pergolide zou een goed effect hebben op de vacht en mogelijk ook jeuk wegnemen. Daar zouden we dan later mee beginnen.

Nou maakt een paard met Cushing al cortisol aan en dan zouden we nog extra cortico's geven? De da was niet direct bang voor bijwerkingen. Nou ja, het is best lastig, wat is nou verstandig? Hoe komt Rocky van de kriebels af?

Bloed kán eventueel ook nog op allergie onderzocht worden, extra bloed is al afgenomen, maar de portemonnee is niet zo dik... En komt er wel wat uit waar je wat aan hebt?

Iemand hier met een soortgelijke ervaring? Paard met jeuk en Cushing?

Ervaringen met pergolide ga ik wel even opzoeken, er is hier al veel geschreven zie ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:05

Geen prednison/prednisolon geven bij Cushing patienten! Mijn merrie heeft prednison gehad (toen wisten wij nog niet dat zij Cushing had) en is acuut hoefbevangen geraakt. Dit is ook een bekende bijwerking van cortico's, komt zelden voor bij gezonde paarden maar bij een paard met een cortisolprobleem is het natuurlijk vragen om problemen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:17

Ja, hier las ik ook al wat over, maar ik weet natuurlijk alleen de grote lijnen enzo. Best lastig, jij raadt het dus af? Hij is nooit eerder bevangen geweest, maar dat willen we natuurlijk ook niet!

Zijn waardes schijnen niet heel hoog te zijn, maar wel zo hoog dat het wel duidelijk is dat er sprake is van Cushing. Nou zou het kunnen dat de jeuk afneemt met een iets hogere cortisolwaarde, maar inderdaad, als het te veel is... Pfff, beestjes was echt makkelijker (en beter) geweest!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:27

Dan zou ik zeker ook geen pednisolon geven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:30

Ik ben zo blij met m'n pilletjes bij Judith :).
Ze ging net echt als de brandweer in de les. En loopt 98% rad! (door een chronische blessure heb ik dat al jaren niet gezien) Zelfs een heel rondje in galop terwijl ze normaal na een kwart rondje al niet wist waar ze haar voeten neer moest zetten. En haar looplust komt nu sinds ongeveer een week echt weer terug, race-oma :D.

Als ik het symptomen lijstje zie, de parasieten, Juud en Dennis zijn de enige 2 die 2 jaar achter elkaar luis gehad hebben (en een van de jaren ook een jaarling met een extreme vacht). Ben benieuwd of ik dit voorjaar luis vrij blijf.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:48

Dagmar80 schreef:
Ja, hier las ik ook al wat over, maar ik weet natuurlijk alleen de grote lijnen enzo. Best lastig, jij raadt het dus af? Hij is nooit eerder bevangen geweest, maar dat willen we natuurlijk ook niet!

Zijn waardes schijnen niet heel hoog te zijn, maar wel zo hoog dat het wel duidelijk is dat er sprake is van Cushing. Nou zou het kunnen dat de jeuk afneemt met een iets hogere cortisolwaarde, maar inderdaad, als het te veel is... Pfff, beestjes was echt makkelijker (en beter) geweest!

Ik zou persoonlijk liever een paard met jeuk hebben, dan een paard wat bevangen is! Mijn merrie was ook nog nooit bevangen geweest, en volgens de DA was de kans zéééééér klein... Na 4 dagen prednison trof ik haar bevangen aan op de paddock. Wel heel licht, ik was er echt op het begin bij en herkende het direct. Mijn merrie wilde nog wel gewoon op het harde lopen en liep licht gevoelig.
Door adequate behandeling is het de kop ingedrukt en kan ze nu nog gewoon zonder problemen op de wei. Maar het heeft wel een hoop gekost (véél Metacam en zeker 5 DA controle's).

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:08

Ja, toestand dan! Is ook niet de bedoeling dat geen jeuk leidt tot andere zaken... En hoefbevangenheid is niet fijn...

Hij krijgt nu ook nog niks, maar goed, even kijken wat wél verstandig is. Erge jeuk is ook niet fijn... Weet niet hoe erg het momenteel met de jeuk gesteld is, dat zou ik aan de mensen waar hij in pension staat moeten vragen, die zien hem elke dag, ik niet.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:37

Is een hoge dichtheid van de urine een symptoom van cushing?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:49

timokyana schreef:
Is een hoge dichtheid van de urine een symptoom van cushing?

wat wil dat zeggen een te hoge dichtheid?

Ik vermoed al vanaf je allereerste topic dat je paard of IR heeft of cushing ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:52

Gaat om een andere merrie geerke ;-)

Hoge dichtheid zou wijzen op te weinig drinken (merrie kampt met problemen).
Ik kan helaas verder geen duidelijkheid krijgen wat dit verder zou kunnen betekenen. heb mijn dierenarts enkel per mail gesproken vandaag.
Morgen ochtend komen ze opnieuw een echo maken en urine afnemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:13

oh...niet Kyana.Gelukkig maar!
Bij cushing gaan ze meer drinken en bij IR ook.Lijkt mij dat de urine juist niet geconcentreerd word?
Urine hoort troebel te zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:24

Thx! Dit dacht ik ook,maar even checken voor de zekerheid.
Zou het bij IR wel voorkomen?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:17

Je bedoelt dat bij IR er wel sprake zou zijn van geconcentreerde urine?
Lijkt me van niet , want die paarden drinken en plassen ook enorm veel.

Een hoog soortelijk gewicht kan wel duiden op uwi of uitdroging.

Uitdroging zie je soms wel bij diabetes bij mensen , die een hele hoge bloedsuiker hebben , en er niet meer tegen kunnen drinken als het ware.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:32

Ik kom even binnenvallen.
Ik heb het gister onder ogen moeten zien dat die van mij misschien ook wel cushing heeft.
De dikke vacht en de dikke buik heeft ze al jaren.
Nu in de herfst merk ik opeens dat ze sloom en vooral verdwaasd is. Als ze op gang is geen probleem, maar zodra ze stilstaat, valt ze acuut bijna in slaap :(:)
Eergister moest ze opeens twee keer plassen tijdens het (uurtje) rijden, toen gingen er allerlei bellen rinkelen :\

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:42

Thx voor de reacties, er zit een probleem in de blaas :-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:49

Dagmar80 schreef:
Ik lees hier ook even mee. Vandaag gebeld door de dierenarts dat bloedonderzoek heeft uitgewezen dat Rocky (mijn surrogaat paardje) Cushing heeft.

De reden om de dierenarts te laten komen was: jeuk, jeuk en nog eens jeuk! Verder geen echte problemen eigenlijk, gewoon de wat gebruikelijke ouderdomskwaaltjes... Hij is 28 en moet véél eten om op gewicht te blijven (ja, ook wel een symptoom). Hij krijgt ook in de winter een deken op omdat hij zichzelf niet warm kan houden bij echt koud/nat weer. Hij blijft wel dag- en nacht buiten, maar kan wel, samen met een ander oudje, in een schuilstal staan.Verharen duurt láng én gaat gepaard met veel jeuk.

Nu hadden we natuurlijk gehoopt op 'gewoon' beestjes. Maar die zijn het nu dus niet, is onderzocht.

Nu is het even kijken wat de beste aanpak is, ik ben in overleg met de eigenaresse. Voorstel van de da: Prednisolon 10 dagen, kijken of dat de jeuk wegneemt, want Pergolide geeft pas effect op de langere termijn. Pergolide zou een goed effect hebben op de vacht en mogelijk ook jeuk wegnemen. Daar zouden we dan later mee beginnen.

Nou maakt een paard met Cushing al cortisol aan en dan zouden we nog extra cortico's geven? De da was niet direct bang voor bijwerkingen. Nou ja, het is best lastig, wat is nou verstandig? Hoe komt Rocky van de kriebels af?

Bloed kán eventueel ook nog op allergie onderzocht worden, extra bloed is al afgenomen, maar de portemonnee is niet zo dik... En komt er wel wat uit waar je wat aan hebt?

Iemand hier met een soortgelijke ervaring? Paard met jeuk en Cushing?

Ervaringen met pergolide ga ik wel even opzoeken, er is hier al veel geschreven zie ik.

Is je paard al geschoren? Dat zou veel van de jeuk wegnemen waarschijnlijk omdat de vacht van cushing patienten best verstikkend kan werken zitten er vaak probleemplekken onder op de huid. Door te scheren komt er lucht bij en wordt het al veel minder omdat het dan niet broeit en doet. Verder zou ik het eigenlijk omdraaien, starten met medicijnen en kijken of dat verlichting gaat geven, zo niet dan evt toch wat voor de jeuk gaan geven. Ook het ondersteunen van de weerstand - waardoor de huidproblemen ontstaan!! Is een hele belangrijke waardoor je al resultaat kan winnen. Dus msm - zwavel geven - voor huid/hoefproblemen en allergieën en/of echanicea druppels om de weerstand een boost te geven. Dat samen met scheren en medicijnen zou al een boel moeten kunnen helpen..

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:06

Nee, hij is niet geschoren, maar dat is eigenlijk ook geen optie omdat hij echt dag en nacht buiten staat. Zijn vacht is ook niet echt typisch Cushing. Van de zomer was hij helemaal glad en glanzend, moet ik er wel bij zeggen dat er heel wat aan hem gepoetst is om van het lange haar af te komen en vanwege de jeuk. Nu heeft hij een normaal uitziende wintervacht.

Scheren vind ik dan wel een optie voor het volgende voorjaar! Hoop dat de medicijnen dan ook wat meehelpen in dat opzicht!

Ik vind je voorstel om het om te draaien wel een goede ja. Twijfel erg aan die cortico's i.v.m. met bijwerkingen die misschien nu vanwege de al hoge cortisolwaarde ook sneller zouden kunnen optreden.

Zwavel en echinacea druppels, ik zal het in gedachten houden! Heb totaal geen praktijkervaring met paarden die Cushing hebben, bedankt voor het meedenken!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:04

Dagmar80 schreef:

Kunnen ze hem geen anti hystaminica geven ipv cortisone tegen de jeuk

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:28

Nammie schreef:
Dit is een analyse van voerwortelen , restproduct van winterwortelen en waspeen.

Product details voedingswaarde in gr/kg rode wortelen

Drogestof 11,3%
VEM 1069
VEVI 1179
DVE 92
OEB - 86
FOSp 677
Ruwe as 94
Suiker 344
Ruw eiwit 78
Ruw celstof 85
Stikstof N 12,5
Fosfor P 3,1
Kalium K 27,3
* Bovenstaande gegevens zijn gemiddelde waarden. Wortelen is een natuurproduct waarbij schommelingen mogelijk zijn.

Zoals ik het lees , maar ik heb vaker blunders begaan....
3 kilo wortels , is 1 kilo suiker :wow:

Ik wil nog even op het suikergehalte in wortelen terugkomen, want ik snap toch niet zo goed hoe je deze analyse moet lezen.
Bovenaan staat dat de details in voedingswaarde zijn uitgedrukt als gram per kilogram.
Dat gaat dan voor VEM en VEVI al niet op, want er kunnen niet meer dan 1000 grammen in een kilogram zitten. VEM tot en met FOSp gaan volgens mij niet echt over de individuele stoffen die in de wortels zitten, maar zijn eenheden op zichzelf en zeggen iets over de opneembaarheid van het product.
Ruwe as t/m Kalium gaan wel over stoffen die in de wortels zitten en die moeten naar mijn idee wel degelijk gelezen worden als gram per kilogram. Dus in 1 kilogram wortels zit 344 gram suiker, waarbij dan mogelijk nog verder onderscheid gemaakt zou kunnen worden tussen verschillende soorten koolhydraten, maar het blijft suiker. Als je de hoeveelheden van ruwe as t/m kalium optelt kom je op 644. De rest kan water zijn, want er staat mij ook iets van bij dat je het pas over droge stof hebt bij het materiaal dat overblijft na een bepaalde tijd in een oven van 150 graden. Dus je hebt water dat je gemakkelijk uit een vers product perst en water dat meer 'verstopt' zit.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:39

@ Dookia: Geen idee... Ik zal vragen of er andere opties zijn dan cortico's...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:00

Mijn cushing paard zit nu 16 dagen aan een halfje prascend (is een grote kwpn'er van ruim 670 kilo), mijn dierenarts wilde per se dat ik met een hele begon en ik wil toch liever opbouwen zoals hier vermeld maar een kwartje was wel echt heel klein en dat werkte niet fijn met breken dus heb ik een middenweg gekozen.

Echter, ik heb het idee dat hij nu pas echt cushing kenmerken begint te vertonen. Klinkt dit bij jullie bekend? Hij heeft nu ineens sinds twee dagen een vrij harde manenkam, lijkt een beetje dement geworden en word wat suffer, ook stond hij vanmorgen voor het eerst bezweet op stal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:13

Starten met een kwart of een halfje is dan ook bedoeld voor de eerste 3-5 dagen.. jij zit nu al 16 dagen op een (te)lage dosis, die wel iets veroorzaakt maar niet voldoende effect heeft in het lijf. Ik zou de dosis nu snel naar een heel tablet brengen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:15

Jannepauli schreef:
Starten met een kwart of een halfje is dan ook bedoeld voor de eerste 3-5 dagen.. jij zit nu al 16 dagen op een (te)lage dosis, die wel iets veroorzaakt maar niet voldoende effect heeft in het lijf. Ik zou de dosis nu snel naar een heel tablet brengen.

Mijn paard had ook geen extreem hoge ACTH waarde, (62 geloof ik in het 'hoge' seizoen), en aangezien hier werd aangegeven dat paarden regelmatig met minder af kunnen dan word voorgeschreven leek het mij geen kwaad kunnen om dit 2 a 3 maanden te geven en dan opnieuw bloed onderzoek te doen. Maar dat kan dus wel kwaad?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:16

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:24

koenlover schreef:
Jannepauli schreef:

Mijn paard had ook geen extreem hoge ACTH waarde, (62 geloof ik in het 'hoge' seizoen), en aangezien hier werd aangegeven dat paarden regelmatig met minder af kunnen dan word voorgeschreven leek het mij geen kwaad kunnen om dit 2 a 3 maanden te geven en dan opnieuw bloed onderzoek te doen. Maar dat kan dus wel kwaad?

Ik denk dat je dit sowieso beter met je DA kunt overleggen - ik heb zelf ook zo'n groot paard met Cushing en die begint het nu pas beter te doen op 1,5 mg. En misschien moeten we nog wel hoger dan dat.