Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dagmar80 schreef:Ja, hier las ik ook al wat over, maar ik weet natuurlijk alleen de grote lijnen enzo. Best lastig, jij raadt het dus af? Hij is nooit eerder bevangen geweest, maar dat willen we natuurlijk ook niet!
Zijn waardes schijnen niet heel hoog te zijn, maar wel zo hoog dat het wel duidelijk is dat er sprake is van Cushing. Nou zou het kunnen dat de jeuk afneemt met een iets hogere cortisolwaarde, maar inderdaad, als het te veel is... Pfff, beestjes was echt makkelijker (en beter) geweest!
Dagmar80 schreef:Ik lees hier ook even mee. Vandaag gebeld door de dierenarts dat bloedonderzoek heeft uitgewezen dat Rocky (mijn surrogaat paardje) Cushing heeft.
De reden om de dierenarts te laten komen was: jeuk, jeuk en nog eens jeuk! Verder geen echte problemen eigenlijk, gewoon de wat gebruikelijke ouderdomskwaaltjes... Hij is 28 en moet véél eten om op gewicht te blijven (ja, ook wel een symptoom). Hij krijgt ook in de winter een deken op omdat hij zichzelf niet warm kan houden bij echt koud/nat weer. Hij blijft wel dag- en nacht buiten, maar kan wel, samen met een ander oudje, in een schuilstal staan.Verharen duurt láng én gaat gepaard met veel jeuk.
Nu hadden we natuurlijk gehoopt op 'gewoon' beestjes. Maar die zijn het nu dus niet, is onderzocht.
Nu is het even kijken wat de beste aanpak is, ik ben in overleg met de eigenaresse. Voorstel van de da: Prednisolon 10 dagen, kijken of dat de jeuk wegneemt, want Pergolide geeft pas effect op de langere termijn. Pergolide zou een goed effect hebben op de vacht en mogelijk ook jeuk wegnemen. Daar zouden we dan later mee beginnen.
Nou maakt een paard met Cushing al cortisol aan en dan zouden we nog extra cortico's geven? De da was niet direct bang voor bijwerkingen. Nou ja, het is best lastig, wat is nou verstandig? Hoe komt Rocky van de kriebels af?
Bloed kán eventueel ook nog op allergie onderzocht worden, extra bloed is al afgenomen, maar de portemonnee is niet zo dik... En komt er wel wat uit waar je wat aan hebt?
Iemand hier met een soortgelijke ervaring? Paard met jeuk en Cushing?
Ervaringen met pergolide ga ik wel even opzoeken, er is hier al veel geschreven zie ik.
Dagmar80 schreef:Ja, hier las ik ook al wat over, maar ik weet natuurlijk alleen de grote lijnen enzo. Best lastig, jij raadt het dus af? Hij is nooit eerder bevangen geweest, maar dat willen we natuurlijk ook niet!
Zijn waardes schijnen niet heel hoog te zijn, maar wel zo hoog dat het wel duidelijk is dat er sprake is van Cushing. Nou zou het kunnen dat de jeuk afneemt met een iets hogere cortisolwaarde, maar inderdaad, als het te veel is... Pfff, beestjes was echt makkelijker (en beter) geweest!
Nammie schreef:Dit is een analyse van voerwortelen , restproduct van winterwortelen en waspeen.
Product details voedingswaarde in gr/kg rode wortelen
Drogestof 11,3%
VEM 1069
VEVI 1179
DVE 92
OEB - 86
FOSp 677
Ruwe as 94
Suiker 344
Ruw eiwit 78
Ruw celstof 85
Stikstof N 12,5
Fosfor P 3,1
Kalium K 27,3
* Bovenstaande gegevens zijn gemiddelde waarden. Wortelen is een natuurproduct waarbij schommelingen mogelijk zijn.
Zoals ik het lees , maar ik heb vaker blunders begaan....
3 kilo wortels , is 1 kilo suiker
Jannepauli schreef:Starten met een kwart of een halfje is dan ook bedoeld voor de eerste 3-5 dagen.. jij zit nu al 16 dagen op een (te)lage dosis, die wel iets veroorzaakt maar niet voldoende effect heeft in het lijf. Ik zou de dosis nu snel naar een heel tablet brengen.
Dagmar80 schreef:@ Dookia: Geen idee... Ik zal vragen of er andere opties zijn dan cortico's...
koenlover schreef:Jannepauli schreef:Starten met een kwart of een halfje is dan ook bedoeld voor de eerste 3-5 dagen.. jij zit nu al 16 dagen op een (te)lage dosis, die wel iets veroorzaakt maar niet voldoende effect heeft in het lijf. Ik zou de dosis nu snel naar een heel tablet brengen.
Mijn paard had ook geen extreem hoge ACTH waarde, (62 geloof ik in het 'hoge' seizoen), en aangezien hier werd aangegeven dat paarden regelmatig met minder af kunnen dan word voorgeschreven leek het mij geen kwaad kunnen om dit 2 a 3 maanden te geven en dan opnieuw bloed onderzoek te doen. Maar dat kan dus wel kwaad?