irmaz schreef:
Wat bedoel jij met 'de definitie van termen van wetenschap' ? Ik kan het artikel niet zo goed plaatsen.
...wat ik lees in dit stukje (ik heb er vreselijk om gelachen) is de nuchtere "waarheid", dat wetenschap niet gaat over "een waarheid, waarin je kunt geloven".
Science als de beschrijving van "hoe de natuur in elkaar steekt" gaat over experimenten opstellen, hypothesen, falsificatie, hypothesen bijstellen en noem maar op.
(Wetenschap is ruimer dan science, maar enfin.)
Je mag, als je dat leuk vindt, geloven in evolutie, homeopathie, de schepping, G-d, en ga zo maar door. (Voor alle duidelijkheid: ik geloof geloof ik in al deze 4 "zaken"....

)
(Is G-d een "zaak"...? Of een naam? Of een proces...? ...ik ga off topic.)
Maar dat is een keuze, een gevoel, wie je bent en hoe je je voelt - het is niet de houding van de wetenschapper, al zijn er (gelukkig maar) veel wetenschappers die in dit soort "zaken" geloven...
En helaas: meneer Renckens die tegen kwakzalverij zegt te zijn, is zo iemand, die "er in is gevlogen" en die gelooft in "wetenschap".
Nou mag ook hij geloven in wat hij maar wil en dus mag hij geloven in wetenschap.
- Maar er is wel een paradox aan de hand: hoe vuriger deze meneer betoogt, "dat iets niet kan, want dat is nu eenmaal niet mogelijk; of dat is wat zullie beweren, maar zo heeft hij het nooit geleerd" - hoe bedenkelijker alles wat hij zegt wordt. (Met wetenschap heeft het dan namelijk niets meer te maken.)