Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:23

ja, dat is zo. dan maak je een hele goede keuze denk ik zo..

die van mij zou het prima doen op een weiland.. en dat is echt een verschil met een paard dat niet meer wil lopen...

echt heel erg voor je ijssnuiver, maar je hebt er wel alles aan gedaan..

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:55

Heftig zeg, jeetje. Heel veel sterkte!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:08

Meelezen doe ik hier nog steeds.

ijssnuiver :(:)
Herkennen doe ik het wel. Zonder training (staprust hier door peesblessure) verslechterde mijn pony aanzienlijk. Nu had zij geen KS, maar spondylose.

Femo, lijkt mij een lastige keuze. Zelf heb ik zonder toen de diagnose te weten de stap genomen niet meer te rijden, juist vanwege de stress en spanning die het opleverde. Hoe longeer je eigenlijk? Heb je daar beeldmateriaal van?

Filmpjes/beeldmateriaal is wel interessant om te zien en te vergelijken.
Ik denk naarmate je er meer van ziet dingen ook beter herkend.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:21

Thanks dames!
Het is inderdaad een zware en heftige beslissing. We gaan de komende maanden nog extra genieten samen, een precessie datum is nog niet geprikt. Maar dat zal ergens van de zomer worden, op een moment dat ze heel erg goed gaat.. Ik wil de beslissing kunnen maken op moment dat ze in een goede fase zit, om op een juiste manier te kunnen afsluiten samen.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:26

jeetje wat een moeilijke maar dappere en eerlijke beslissing.
Sterkte

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:30

ik heb het even zo gelaten door de beslissing van ijssnuiver, maar ik moet echt even mijn verhaaltje kwijt.

nadat we op mijn merrie gedraaft hebben (ze was rete gespannen) heeft ze achter de plek van haar kissing spines pijn in haar rug. zijn dat haar spieren? ik word er gek van! ze loopt aan de longe gewoon ontspannen, en ik heb al van alles gemasseerd etc etc. ze heeft natuurlijk nog helemaal geen getrainde spieren, maar hoe merk je dat ze echt last heeft van die ks of dat het haar rugspieren zijn? zo lastig! ze moet weer naar de osteo, maar ik kan eigelijk niet wachten op antwoord. ik heb een aantal filmpjes die ik vanmiddag even erop zal zetten. maar daar zitten ook filmpjes tussen waarbij ze compleet uit dr plaat gaat. bokken etc... dan lijkt me dat ze niet echt last heeft..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:05

Femo, of ze al dan niet bokt schijnt niet altijd te maken te hebben met wel of geen pijn. De mijne liep altijd met zijn kop erop en kon echt flink uit zijn stekker gaan, terwijl hij toch echt pijn gehad moet hebben. hij is er dus gewoon doorheen te gaan. Wat een vreselijk lastig verhaal, want wat is nu wat he!? KS schijnt ook een grotendeels spiertechnisch probleem te zijn doordat ze gaan compenseren en verkeerde spieren gaan gebruiken. Ik heb als advies gekregen om hem op traumeel en rug comp te zetten om zijn doorbloeding te verbeteren dus dat ga ik maar eens proberen. Misschien ook wat voor jou? Had je haar pas net ingereden of was ze al eerder onder het zadel? Ik kan me voorstellen dat ze ook gewoon spanning heeft van een ruiter en daardoor vast gaat houden. Sowieso is het ontspannen van een rug natuurlijk altijd moeilijk voor jonge paarden. Maar ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt, want je gaat overal extra op letten natuurlijk.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:59

Als ik op haar ruggengraat druk, dan doet ze niets. Wel als ik op d'r spieren druk.. Ik hoop zo dat het gewoon d'r spieren zijn..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:34

Sorry, ik stond net op stal. Het longeren gaat echt heel lekker. Ze loopt met d'r neus over de grond. Met wel eens waar weinig beweging. Maar wel echt ontspannen. Ik moet nog steeds even een filmpje downloaden. Maar ze is toen ik haar kocht 4 keer onder het zadel geweest. Daarna bij bij heel lang niet. En een maand geleden waren we begonnen. Na de tweede keer merkte ik dat ze reageerde op m'n hand op d'r rug. Maar ik hoop echt dat het gewoon spieren zijn... Enig idee hoe je dat kunt zien\ voelen?( als dat al kan)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:16

Mijn eerste en simpele gedachte "past je zadel wel Femo?"

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:06

haha, ja. als ik mijn zadelmaker moet geloven wel! ;)

hij is laatst volledig aangepast.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:49

Sjade, ook hier een mindere dag. Eagle loopt al een dag of 10 behoorlijk te shaken met zijn hoofd, wat meestal duidt op een ongemak. Heb hem doorgelongeerd en amper belast. Zou vandaag een les lange teugelen doen, maar degene waar ik bij les heeft aangegeven dat dat nu echt te zwaar voor hem is en wil dat ik hem helemaal en uitgebreid laat nakijken voor ik verder met m ga...Zucht. De moed zakt me ervan in de schoenen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:09

danoesje schreef:
Sjade, ook hier een mindere dag. Eagle loopt al een dag of 10 behoorlijk te shaken met zijn hoofd, wat meestal duidt op een ongemak. Heb hem doorgelongeerd en amper belast. Zou vandaag een les lange teugelen doen, maar degene waar ik bij les heeft aangegeven dat dat nu echt te zwaar voor hem is en wil dat ik hem helemaal en uitgebreid laat nakijken voor ik verder met m ga...Zucht. De moed zakt me ervan in de schoenen..

Dat is geen fijn nieuws zeg....
Laat je hem weet nakijken en hoe?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:28

Ik weet niet niet meer zo goed. In het reguliere circuit stoppen ze er hooguit een pijnstiller in want mijn foto's zijn pas 6 weken oud. Ik zit eraan te denken om maar naar het alternatieve circuit te gaan, maar ik ga eerst maar een weekje doorlongeren....

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:50

Ik heb net even flink lopen brainstormen met mijn vriend om te bedenken wat we de afgelopen weken anders hebben gedaan: vooral meer kuil voeren en wel in een hooinet. Hij rukt als een malle aan dat net en laat sinds iets meer dan een week zijn voer en kruiden liggen.
Onze casus is het volgende: door de kuil krijgt hij meer zuren binnen met als gevolg een groter risico op verzuring, waar hij sowieso al gevoelig voor is icm kissing spines. Daarnaast zorgt het trekken aan het net voor veel druk op zijn rug, hals en atlas, met mogelijk als gevolg een gevoelige rug en misschien hoofdpijn (hij shaked weer met zijn hoofd) door de druk achter zijn oren, op de atlas.
Hoe denken jullie over een hooinet en gebruiken jullie hem? die van mij gaat even de stal uit denk ik zo..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:00

Dat is precies de reden dat ik nooit een hooinet gebruik Danoes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:19

Daar heb ik nooit over nagedacht trouwens over dat hooinet.
Ik vraag me af hoe dierenartsen dat zien.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:37

Ik gebruik wel hooinetten. Mijn merrie shakete ook, maar juist als het met de rug minder ging.
Die hooinetten gebruikte ik al veel langer. In de zomer gebruikte ik ze niet en ook dan shaken.
Dus ik weet het echt aan lichamelijke problemen.

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:54

Danoesje, wat naar dat het nu minder gaat.. Hoe hoog heb je het net hangen? Het is het beste dat paarden van de grond eten, maar vooral een paard met ks

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:06

Ik heb hooinetten wel laag hangen inderdaad.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:35

Mijn hooinet hing op borsthoogte, anders kon ik hem niet bevestigen. Dyonne, ik denk ook dat het iets lichamelijks is dat shaken, want hij heeft het ongeveer een half jaar niet gedaan. Halverwege Griftenstein is hij ermee opgehouden en deed het alleen nog af en toe een paar keer als hij spanning had. Nu is het behoorlijk terug. Ik denk ook dat het iets lichamelijks is, maar mogelijk dus veroorzaakt door al dat getrek. Beetje kip-ei verhaal denk ik.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:38

Hoi allemaal,

inmiddels heb ik besloten het op een andere manier te proberen. Via een magnetiseur kreeg ik diverse spulletjes aanbevolen om Eagle te geven om zijn spierspanning te verminderen en daarmee hopelijk ook zijn pijnlijke rug.
Hij krijgt nu: traumeel (druppels) Phytonics spine comp (druppels). Ik heb daarbij de Phytonics joint besteld (poeder voor door het voer) en een backspray, die ontspanning zou moeten geven. Beide helaas nog niet binnen. Straks weet ik niet meer wat hielp en wat niet, maar ALS het maar helpt. Iemand ervaring met soortgelijke producten?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:29

Ik heb op de backspray na, ervaring met alle middeltjes en zijn mij erg goed bevallen. De druppels hielpen mijn paard erg goed goed! Ook een tijdje de joint gevoerd, maar mijn paard weigert om iedere vorm van poeder over het voer te eten, dus dat was niet helemaal een groot succes.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:34

Ijssnuiver, goed om te horen! Wat merkte je er precies van?
Ik lees er ook vooral goede dingen over dus het kost even wat, maar levert hopelijk ook een happier paard op. Hij was zoooo triest vorige week! Hoe ben jij eraan gekomen om dit te proberen? magnetiseur was ik niet zo van, maar dacht: ik probeer het gewoon! Ze sloeg op heel veel vlakken gewoon de spijker op zijn kop, terwijl ik alleen had gevraagd om een APKtje.
Hoe stopte jij die druppels erin? Ik heb spuitjes gehaald, maar kan het helaas maar 1 keer per dag toedienen. Op mijn nieuwe stal per maandag dienen ze alleen medicatie toe op recept van een arts dus dat zal m ook niet worden. Ik mag nu 1 keer per dag de max dosering voeren dus hopelijk komt er snel resultaat en wordt hij weer wat soepeler!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:39

Ik merkte dat ze net iets makkelijker ging bewegen en net wat soepeler was.
Ik loop met mijn paarden en mijzelf al een aantal jaar bij praktijk Den Hoek en via hun ook de druppels gehad. De druppels kreeg ik dan als ondersteuning van de behandeling die ze daar had gehad.

Ik geef de druppels op een broodje.
Word je paard daar wel een aantal keer per dag gevoerd door de stal en moet je dan zelf voer klaar zetten? Je zou dan kunnen overwegen om het brood alvast te druppelen en dat broodje gewoon bij het voer alvast ingooien.