Rchell schreef:het eerste weekend van november zijn ze officieel echt op stal gekomen.. vanaf half oktober dus de overgang gehad.. eerste bezoek dierenarts was begin december en op 12/12/12 kwamen ze achter de koliek (tweede bezoek DA)
We hebben eind november mestonderzoek gehad en op de kliniek in utrecht eind december nog een keer.. kwam bij beide een minimale hoeveelheid bloedworm uit, waar in princiepe niet voor behandeld hoeft te worden.. Ik heb de equimax nog liggen omdat ik het nog niet aandurfde om te ontwormen tot hij stabieler was, was ook het advies van Utrecht..
Onze dierenartsenpraktijk ondersteunt ook het werken met mestonderzoek maar heeft als hele belangrijke stelregel dat alle paarden onafhankelijk van het onderzoek in november/december ALTIJD worden ontwormd met Equimax of Pramox, omdat dat alles aanpakt wat er toch nog kan zitten en er zijn ook wormen die je in die periode niet in mest ziet. Dus wij doen als de mestonderzoeken negatief zijn niets door het jaar heen behalve in november want je wilt geen wormen die gaan overwinteren in de buik van je paard (en dat zie je dus niet in de mest als ze "binnenblijven"). Dus ik zou denk ik toch alsnog ontwormen. Equimax is bovendien een fijn middel waar zelfs mijn gevoeligerd niet onrustig of anders van wordt terwijl hij van Pramox bijvoorbeeld al aantal keren koliekerig was en niet wilde eten.