Wel dierenarts, geen dierenarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:25

4EverHobbes schreef:
Verloop lijkt toch wel een beetje op dat bij mijn poownie. Daar was dan weliswaar geen oorzaak dus het bleef gissen maar als laatste redmiddel een prednisolon-kuur en wonderwel knapte ze daar ook van op. Alles werd weer 'gewoon'. En daarna ook geen problemen meer gehad... dus ik duim dat dat bij jouw paard ook zo is!

dat word inderdaad gegeven bij ontstekingen in de darm.Soms worden paarden daar hoefbevangen van.
Jou pony gelukkig niet. ;)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:55

rakni schreef:
ik zat ook al te denken aan prednisolon.. maar dat is wel heftig zonder duidelijke reden geven ze dat denk ik niet.

Bij mijn paard dus wel... er was niets gevonden, in geen enkel onderzoek. 'Probeer maar Prednisolon, als laatste optie'.

Maar als het bij TS haar paard met metacam al verbetert is dat natuurlijk top!

Rchell

Re: Wel dierenarts, geen dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 09:12

Nou mijn meneer ging stukken beter gisteren.. de metacam is nu op dus ben heel benieuwd naar de komende dagen of hij een drempel over moest en het nu beter gaat doen of wellicht terugvalt, maar had eindelijk deels mijn eigen paard weer terug. Heb hem tot op heden niet aan het werk gehad, maar merk ook dat als ik hem iets meer aan het werk zet (los longeren/ grondwerk) dat bijdraagd aan het beter in zijn vel zitten.. Dus ik ga zijn werk proberen wat te verhogen qua intensiviteit en goed lang uitstappen.. ben heel benieuwd wat laarakker weet ter vinden en of we daar iets mee kunnen..

@4everhobbes: dat zijn altijd dingen om rekening mee te houden, dus ik waardeer dat je mee denkt. Ik wacht even zijn ontwikkeling af, maar dat is altijd iets wat ik met mijn reguliere arts kan overleggen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:23

In mijn ervaring kun je koliekgevoelige paarden inderdaad het beste ondersteunen door ze aan het werk te houden (als ze daar natuurlijk fit genoeg voor zijn ;-)) De mijne is bijvoorbeeld erg gevoelig voor weersomslagen en dagen als deze waarop het zo gruwelijk waait e.d. zijn link voor hem. Dus op dat soort dagen hou ik hem juist aan het werk en zorg dat de vertering een boost krijgt en ondersteund wordt door beweging. Dan komt hij zo'n dag vaak zonder problemen door.

Dus ik kan me voorstellen dat een paard met zo'n vertraagde werking daar ook heel veel baat bij kan hebben.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 09:28

Ik denk ook dat zeker rust roest in dit geval.. Maar hij staat de hele dag in de paddock met een vrienden en minimaal 1 x per dag los longeren en goed uitstappen.. Maar blijkbaar heeft hij vooral mentaal meer uitdaging nodig.. Ik durf het alleen niet goed aan om hem écht aan het werk te zetten, ben gewoon erg bang dat ik hem overbelast.. Maar misschien is hij daar wel aan toe..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:38

Kijk gewoon aan hoe het voelt, dat voel je snel genoeg of hij er happy onder is of dat hij het zwaar heeft.

De mijne stond op boxrust na de operatie en had het even moeilijk. Formeel mocht hij er nog niet uit. Toen ik aangaf bij DA dat hij meestal tijdens zijn eerste rondje buiten in de rijbak (tijdens rijden dan wel lopen) altijd ging mesten - door de indrukken (lekker buiten), de beweging e.d. kwam de boel bij hem ook altijd extra op gang. Daarna gaven ze aan dat ik zo vaak met hem mocht gaan lopen als ik wilde - want het zou mentaal én fysiek hem helpen.
Desnoods ga je er op zitten en stapt alleen maar? Of je longeert met een lichte bijzet en kijkt hoe hij het oppakt? Feit is dat beweging de darmwerking stimuleert.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:53

Ik ben wel erg benieuwd hoe het met je paard gaat?
Metacam geef je niet meer denk ik? Ben benieuwd of je nou ook weer een terugslag ziet.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:39

Hoe gaat het met paardlief?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:53

Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 09:53

niet best... ik zag geen enorme verbetering op de metacam, maar wel veel meer rust in zijn lijf. Zaterdag was hij weer erg onrustig en heeft hij zelfs tijdens het los longeren mij min of meer aangevallen.. en dat heeft hij nog nooit eerder gedaan.. hij kwam steigerend op me af. Dus toen heeft hij flink op zijn donder gehad. dat hij niet lekker in zijn vel zit prima, maar die gradatie van agressief gedrag wordt niet geaccepteerd. Dus ik heb hem wat meer aan het werk gezet, langer gelongeerd en heel lang gestapt, maar hij blijft onrustig, schrikerig, bijterig.. Zondag voor het eerst weer gereden, erg lang gewoon gestapt onder het zadel dat hij qua energie in ieder geval eens goed leeg was, maar ook als hij vermoeider is (echt moet zal dit paard denk ik nooit worden :') ) blijft de onrust.. Ik merk wel dat hij het werk heel fijn vind, dus dat gaan we dan maar voorzichtig uitbouwen, dat hij iets meer te doen heeft. Morgen komt Laarakker naar stal toe, dus ben erg benieuwd wat die ons kan bieden.. Hopelijk iets van een oplossing, want dit wordt hoe langer hoe ondragelijker voor ons beide..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:02

Wat kl*te zeg!
Hij geeft nu wel heel duidelijk aan dat hij niet fijn in zijn vel zit... :(:)

Hopelijk kan Laarakker wat voor jullie betekenen, ik zal voor jullie duimen. Heel veel succes morge!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:13

Jeetje wat balen dat hij zich nu zo gedraagd :n

Hopen dat Laarakker morgen iets voor je kan betekenen! Heel veel sterkte!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:22

Goh wat ontzettend vervelend allemaal. Zo vreemd eigenlijk ook dat hij van een gezond paard ineens in een ziek paard veranderd.
Je hebt het je vast al duizendmaal afgevraagd, maar is er rond de tijd dat het allemaal begon iets veranderd voor je paard? Iets in zijn voer, stalling, stalmaatjes, bedding, drinken, beweging, vrijheid...

Heel vaak heb je ergens zo'n gevoel dat het aan dit of dat ligt, maar dat is dan zo onwaarschijnlijk dat je het wegduwt. Toch kan het er wel aan liggen of mee te maken hebben, tenminste dat is mijn ervaring.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:38

He bah Rchell, wat naar dat je paard weer zo onrustig is en niet zichzelf is.
Hoop heel erg dat Laarakker wat voor hem kan doen!
Sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:44

Duidelijk dat hij zich erg onprettig voelt en dan druk ik me nog voorziichtig uit, het lijkt erop dat hij zoveel pijn heeft dat hij zelfs jou aanvalt, toch, ondanks dat lyme niet gevonden is blijft het wel door mijn hoofd spoken. Hopelijk kan Laarakker nog wat voor hem betekenen want zo is het geen fijn leven voor hem, veel succes morgen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:45

Getver roch, wat ontzettend rot! Hoop dat Laarakker wat voor je kan doen...

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:49

Ik hoop het ook.. ik wil gewoon iets van een oplossing om dit alles wat dragelijker te maken..

@ rosie: ik denk persoonlijk dat het de overgang wei naar stal is geweest.. al was dat 4 weken voor de problemen begonnen.. Maar bij een jong, sterk paard verwacht je niet snel zulke problemen.. We hebben 3 weken over de overgang van de wei naar staL gedaan.. eerst hooi/kuil in het weiland erbij, dan 's nachts naar binnen en toen halve dagen op de paddock met hooi/kuil en halve dagen naar binnen.. en toen helemaal eraf.. dus dat lijkt me voldoende overgang.. 4 weken later begonnen de problemen.. maargoed.. we zijn nu 3 maanden verder..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:50

wat vervelend dat het maar niet stabiel wil worden |(
Ik heb het al eens gevraagt maar wanneer is hij precies voor het laatst ontwormd?
Je schreef in het begin van je topic bij het opstal gaan....wanneer is dat geweest?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:54

het eerste weekend van november zijn ze officieel echt op stal gekomen.. vanaf half oktober dus de overgang gehad.. eerste bezoek dierenarts was begin december en op 12/12/12 kwamen ze achter de koliek (tweede bezoek DA)
We hebben eind november mestonderzoek gehad en op de kliniek in utrecht eind december nog een keer.. kwam bij beide een minimale hoeveelheid bloedworm uit, waar in princiepe niet voor behandeld hoeft te worden.. Ik heb de equimax nog liggen omdat ik het nog niet aandurfde om te ontwormen tot hij stabieler was, was ook het advies van Utrecht..
Laatst bijgewerkt door Rchell op 04-02-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:54

geerke schreef:
Ik heb het al eens gevraagt maar wanneer is hij precies voor het laatst ontwormd?
Je schreef in het begin van je topic bij het opstal gaan....wanneer is dat geweest?

Dat is dus nu 3 maanden geleden als ik het goed gelezen heb :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:12

Rchell schreef:
het eerste weekend van november zijn ze officieel echt op stal gekomen.. vanaf half oktober dus de overgang gehad.. eerste bezoek dierenarts was begin december en op 12/12/12 kwamen ze achter de koliek (tweede bezoek DA)
We hebben eind november mestonderzoek gehad en op de kliniek in utrecht eind december nog een keer.. kwam bij beide een minimale hoeveelheid bloedworm uit, waar in princiepe niet voor behandeld hoeft te worden.. Ik heb de equimax nog liggen omdat ik het nog niet aandurfde om te ontwormen tot hij stabieler was, was ook het advies van Utrecht..

Onze dierenartsenpraktijk ondersteunt ook het werken met mestonderzoek maar heeft als hele belangrijke stelregel dat alle paarden onafhankelijk van het onderzoek in november/december ALTIJD worden ontwormd met Equimax of Pramox, omdat dat alles aanpakt wat er toch nog kan zitten en er zijn ook wormen die je in die periode niet in mest ziet. Dus wij doen als de mestonderzoeken negatief zijn niets door het jaar heen behalve in november want je wilt geen wormen die gaan overwinteren in de buik van je paard (en dat zie je dus niet in de mest als ze "binnenblijven"). Dus ik zou denk ik toch alsnog ontwormen. Equimax is bovendien een fijn middel waar zelfs mijn gevoeligerd niet onrustig of anders van wordt terwijl hij van Pramox bijvoorbeeld al aantal keren koliekerig was en niet wilde eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:54

Matheno schreef:
geerke schreef:

Dat is dus nu 3 maanden geleden als ik het goed gelezen heb :)

Dan is het wel weer tijd nu toch?
Maar als het advies van Utrecht is ontwormen als hij stabiel, is maar dat hij door de wormen niet stabiel wordt?
Als er toen een lichte bloedworm infectie is geconstateerd....drie maanden geleden????
Ik geloof dat ik iets niet begrijp :7
TS ik heb het niet tegen jou persoonlijk :(:)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 12:15

Er is eind december (!) voor het laatst mest gecontroleerd en daarin was een zeer lichte wormbesmetting zichtbaar, verwaarloosbaar dus hoefde niet te ontwormen volgens uitrecht. Ik wilde echter wél graag wat geven omdat daadwerkelijk ontwormen al een lange tijd geleden was en ik normaal als hij op stal komt in de winter (zie uitleg Fargo waar ik achter sta) toch wilde ontwormen. Maar omdat hij in november eerst niet lekker was, heb ik het even uitgesteld, wat maar goed was gezien het hele koliek verhaal en toen eind december bleek dat hij toen ook niet hoefde was nog steeds het advies om het uit te stellen tot hij wat stabieler was.. Dus we zijn nu pas 1 maand (5 weken voor de kritische kijkers) verder sinds zijn laatste mestonderzoek..
Ik ga morgen wel even overleggen met Laarakker wat zij vinden..

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:05

wat een gepuzzel zeg! Ik hoop echt dat laarakker met een oplossing kan komen. Het is voor jullie allebei slopend. Succes morgen!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:07

heel veel succes morgen, ik ben erg benieuwd wat hij ervan zegt