[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:52

Ik heb het idee dat Dunla vooral last heeft van vliegjes bij d'r neus tijdens het rijden. Heb via ebay.de zo'n neusnetje gekocht voor een 10tje. Eerst dat eens uitproberen en anders kan ik inderdaad ook nog wel een oornetje uitproberen.
Dunla heeft ook al wat langer jeuk op d'r buiknaad. Dat smeer ik nu in met Derfen maar gisteren ook d'r burka opgedaan.

Ik wil komende 2 weken trouwens ook nog wat uitproberen... is een beetje zielig voor Dun maar goed: sinds een week of 2-3 staan de paarden zo'n 2-3 uur per dag op de wei. Nu wil ik Dunla daar de komende week weer vanaf halen :(:) Eens zien wat dat doet tegen/voor het schuren. Dan moet ze maar wat eerder op stal met een plak hooi zodat die andere 2 nog wel op de wei kunnen (die worden er alleen maar vet van :o )

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:53

flettie schreef:
Citaat:
Groningen:
Sodeletuut -- Groningen -- 17 maart
Nadita - Winschoten (Oost-Groningen) geen jeuk. Mijn Fries heeft 365 dagen per jaar zijn hals bedekt.
opisop_shop - Groningen - nog geen jeuk, op 23 maart halsdeken en masker opgedaan.
antje_vip - Oost-Groningen - deken op sinds 10 maart - beetje jeuk en schilfers

Friesland:
Intel_1x - Friesland, geen jeuk ook nog geen deken
pony33 - Friesland, thv Sneek, geen jeuk, geen deken, wel wat verhaarkriebels en derfen, sinds halverwege februari

Drenthe:
Jotoma - Drenthe - sinds 3 weken manenkam met Derfen, 11 maart staart geschuurd en deken. Sinds 13 maart regen -of vliegendeken en 2x pw Derfen. Nu geen geschuur meer
Flettie -- Schoonebeek, Duitse kant -- 27 maart, buiknaad ingesmeerd met Derfen. 12 april: burka aangetrokken. Flinke jeuk op de buiknaad en voor het eerst flink de manenkam schuren bij het op stal komen. Verder nog steeds 2-3 keer in de week smeren met Derfen op de buiknaad. Zo te zien aan de oorschelpen kan ik daar binnenkort ook wel gaan smeren -O- Hoofdschudden tijdens het rijden is ook weer begonnen :\
ellepel - assen ,19 maart....nog geen jeuk
April - Zuidlaren - begin maart deken opgedaan, staart jeukte iets, begonnen met defendog, nu weer rustig...

Overijssel:
-YSB- Albergen, 13 april, nog steeds geen jeuk, geen harde manenkam en de staart is ook nog prima!! Deken ligt al wel een maand op.
_CS_ - Lettele - 14maart deken op, nog geen tekenen van jeuk, maar wou op tijd zijn.
_evelien_ Omgeving Zwolle- 27 Februari Eczeemdeken weer op gedaan- nog geen jeuk maar wou dat graag voor zijn- wil nu Derfen gaan proberen, ze schuurt een beetje haar staart inmiddels.
_Martine_ - Bathmen, Overijssel - 12 maart deken op - al geschuurd bij de staart, maar voor de rest rustig
No_no - omgeving Bathmen, Overijssel, sinds begin maart derfen in staart en manen. Schuurt niet.

Gelderland:
Bailey_4ever - Ruurlo, Gelderland - flinke jeuk onder buik en lichtjes aan de manenkam, deken vanaf 19 maar, derfen vanaf 17 maart
ZusJacobs-Wageningen- Beetje verhaarjeuk- sinds ongeveer 6 maart deken op
Aline4 - Zelhem, Achterhoek - nog geen jeuk, anders dan een beetje verhaar kriebel en nog geen dekens op. Bij ons op stal nu 5 eczemers waarvan 2 van mij maar alles is nog rustig.
Kimbeerly- Wehl, Achterhoek- klein beetje jeuk, maar denkt dat dit vooral komt door het verharen, nog geen deken op
Koetje28 - Apeldoorn, Veluwe - nog geen jeuk maar woensdag gaat in ieder geval t halsstuk aan (heeft verder nog gewone deken op).
Minikatje-Achterhoek/twente (pony gaat verhuizen) nog geen jeuk, is een late starter.
Miek140 - Wageningen - 21 maart deken preventief opgedaan. Importijslander.
Samo - Doetinchem, geen jeuk dus ook nog geen deken op

Zuid-holland:
MartineC1711 -- Goeree Overflakkee ZH (kust) -- nog geen jeuk
Flosje446 - Gouda, ZH - 15 maart - beetje kriebelig, maar heeft meer met de rui te maken
Ludique96 - Omgeving Voorne-Putten Zuid-Holland - 12 Maart deken opgedaan
Marion82 --Rijswijk ZH -- nog geen jeuk dus geen deken op
Biies-- Capelle aan den ijssel, vanaf eind februarie met deken, geen jeukje te bekennen smeerd niks.

noord-Holland
Hilversum; nog geen jeuk
Happytime, gemeente Haarlemmermeer, nog geen jeuk of dekens.

Limburg:
TJolieke -- Noord-Limburg -- nog niet geschuurd
ANOUKIEE Zuid-limburg Op 18 maart nog geen jeuk.

Zeeland:
Olikea - Spui , zeeuws vlaanderen - nog geen jeuk.
MyKayleigh-zuid beveland- deken op sinds 1 maart- nog niet geschuurt, wel schilfers.
Hanneke84- zeeuwsvlaanderen- 21-3 jeuk, haf paar korstjes op buik en welshcob paar op oor en hoofd -> derfen

Noord-brabant:
Breghje - regio Roosendaal Noord Brabant - nog geen jeuk dd. 18-03
Deaglán - regio Tilburg - nog geen jeuk (18/3/12), na de verhuis (bosrijke omgeving) 2/4/12 helaas jeuk dus nu met deken.

Onbekend:
Roane: 15 maart - eczeemdeken zonder hals, - beetje kriebelig

België:
Chipieke - Melsele, België - nog geen jeuk, deken op vanaf 20 februari
Elfenor - regio Mechelen, België - nog geen jeuk
Cyclo86 - regio dendermonde - gister paar haren recht dus toch maar begonnen met derfen al denk ik dat het komt van de pakken haar die eraf komen maar ja better safe than sorry
Timokyana-regio Antwerpen/grens noord brabant-nog geen jeuk-deken ligt klaar.

Hier gisteren Dunla d'r burka aangetrokken. Ze had flinke jeuk op de buiknaad (al wat langer maar dat smeerde ik in met Derfen) maar voor het eerst zat ze flink d'r manenkam te schuren bij het op stal komen -O- Hoofdschudden tijdens het rijden is ook weer begonnen :x

Grandeur2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:23

In veel gevallen is het goed een deken op te leggen zodat de paarden goed beschermd zijn tegen de vliegjes.
Maar vaak is het nog beter het paard van binnenuit te beschermen tegen de gevolgen van staart en manen eczeem.
Hiervoor is een pakket ontwikkeld waarbij de weerstand van het paard wordt verhoogd ( gezondheid komt van binnenuit, ook bij paarden!) het paard regelmatig word gewassen (om schilfers te verwijderen en de opname van de gel te optimaliseren) de aangedane plekken worden behandeld met een dode zee gel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link webshop verwijderd, dit valt onder reclame en dat hoort op de Boktmarkt thuis

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:03

Ik laat ook weer eens wat horen in dit topic. Gisterenavond natuurgeneeskundig therapeut geweest voor Vän. Ze heeft hem helemaal door gemeten. Hij heeft zoals bekend ZE. Alleen was het zo vreemd dat hij swinters en zomers met deken, ook jeuk heeft op andere plekken dan de manen en staart.
Hij krijgt nu medicijnen om de nieren, lever, milt en lymfevatenstysteem te verbeteren en mogelijk heeft hij dan minder jeuk. ZE zal hij blijven houden, maar mogelijk beter controleerbaar.
Ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:25

ik ook!
kwam er ook duidelijk iets naar voren in het onderzoek dat een orgaan niet goed functioneerde?
ik weet dat bij veel eczemers het maag/darmstelsel niet helemaal goed is en de lever ook vaak reactie geeft.

op zich hoeft bij een eczeemvorm niet alleen de staart en manen te jeuken.
er zijn natuurlijk meer soorten eczeem,sommige paarden reageren ook op voermijt,of schimmels uit hooi.strooi.
daar kunnen ze dan ook weer jeuk van rkijgen op bijvoorbeeld de schouders,de liezen en onder de buik.
vaak toch wel een speurtocht hoor om precies uit te vinden waar jeuk vandaan komt als het ook in de winter aanwezig is

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:45

Lekker reclame maken grandeur!!

Ik heb 1 seizoen de buikflap om gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer.
Heb altijd een dekensingel eromheen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:49

merrieveulen schreef:
zit er gladde nylon voering in die dekens? want ik heb bij de gewone vliegendekens een glad stukje over de manenkam zitten, nooit de manen kapot.

In de RSIH zit gladde voering in de hals. Laat de manen van mijn Fries gewoon los. Schuurt nooit wat af. Vind dat bij de RSIH de manen altijd mooi glad en vlak onder blijven.
Gladde goedjes smeer ik er niet in, anders zijn de manen niet meer te knotten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:53

Wat een ellende als paarden zo'n jeuk hebben, aan buik, hoofd e.d.
Gelukkig (sorry :o ) heeft mijn paard alleen wat jeuk aan de manenkam en is dat met regelmatig wassen en een deken opgelost.

Lijkt me vreselijk voor de paarden met erge jeuk, ook voor de eigenaren trouwens. Het is vaak zo zoeken naar de beste middelen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:08

Kan het eigenlijk kwaad als je de derfen aan bv de koker smeert en je paard er dan bv aan gaat likken?

Zitten er uberhaupt schadelijke stoffen in de derfen of is het volledig natuurlijk product?

Gisteren zag ik Habanero ook met zijn tanden aan zijn staart...je moest hem eens bezig zien...wat een lenigheid.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:19

Derfen is een natuurlijk product..maar denk niet dat ze eraan zullen gaan likken...als het net zo smaakt als het stinkt :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:23

Ik smeer hier ook al een week derfen aan de uier, maar moet wel dagelijks smeren :j

Als ik gesmeerd heb stopt ze vrij snel met stampen en is ze lekker rustig,
ik hoop dat het blijft werken!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:51

Tjady ik ben benieuwd!
Wat voor medicijnen krijgt hij nu?

Hier sinds een tijdje helemaal geen jeuk meer.
Geen korstjes, helemaal niks.
Smeer ook niks alleen die druppels van puur krijgen ze en veendrenkstof door een beetje pulp.
Ik moet ze eerdaags wel verweiden ga maar een grasmasker op doen, vind het stiekem wel spannend hoe ze het op meer gras gaan doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:34

Hier nog steeds geen jeuk!! *\o/*

Maar wel een gratenbaal, ze is best afgevallen, had dus toch de 100 grams niet op moeten laten liggen, sinds een paar dagen heeft ze haar 200 grams weer op, minder werk en meer voer en hooi. Erm wijffie. :(:)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:41

Mijn merrie wordt echt compleet gek van de jeuk, en eigenlijk alleen onder haar buik. Ze gaat aldoor op de grond liggen en dan haar buik schuren, en ze kan niet eens stilstaan om te eten, en soms gaat ze zelfs rennen.. Wat zeggen jullie, derfen proberen?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:02

Bij ons nog steeds geen jeuk terwijl we toch in van de gebieden in NL wonen waar die dingen het meeste voorkomen. Denk ook dat het niet meer lang duurt hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:39

nou...........appie had een beetje jeuk.
toen ik hem uit de wei haalde zag ik er niks aan en ook met poetsen niks aan de hand.
maar ik dacht dat hij moest plassen dus zette hem even in een stal en toen ging echt flink staan rossen tegen de voerbak aan!

maar,ik laat hem nog even zonder deken staan,ik wil nog héél even wachten .
toch even kijken,want ze staan momenteel voor aan bij de stal omdat het land geinjecteerd was en daar zitten best veel vliegjes.
morgen gaan ze geloof ik weer naar hun oude wei en die is heel open,dus even afwachten hoe het zondag is :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:41

Sodeletuut schreef:
Mijn merrie wordt echt compleet gek van de jeuk, en eigenlijk alleen onder haar buik. Ze gaat aldoor op de grond liggen en dan haar buik schuren, en ze kan niet eens stilstaan om te eten, en soms gaat ze zelfs rennen.. Wat zeggen jullie, derfen proberen?

ja hoor gewoon doen!
die tkc97 kan ook heel geschikt zijn,is onder de buik,dus daar komt toch geen zon(denk ik,tenzij ze languit gaat liggen buiten)
en dat is lekker vet, en dat helpt wel goed tegen de jeuk :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:44

Hopen dat Appie nog eventjes lekker zonder deken kan blijven staan.

ellepel schreef:
Sodeletuut schreef:

ja hoor gewoon doen!
die tkc97 kan ook heel geschikt zijn,is onder de buik,dus daar komt toch geen zon(denk ik,tenzij ze languit gaat liggen buiten)
en dat is lekker vet, en dat helpt wel goed tegen de jeuk :j

Ja dat ziet er inderdaad ook wel goed uit. Alleen heb ik wel zoiets van, er zijn op bokt zo veel mensen die derfen gebruiken met succes, dus dat lijkt me dan nu wat meer bevestigd ofzo.. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:30

Ik heb vandaag iets gedaan nml de stal en omgeving met Natural Ongediertespray ingesprayd
Pony werd knetter van de collicoide het zwermde opeens!!! |( Ik kon niet eens meer zonder krabben in de stal staan,pony heeft dr hoofd dus ook weer open liggen |( |( |(
Maar nu ik dus met die Natural Ongediertespray heb gesprayd is er écht geen vliegje,mugje en zelfs geen spinnetje meer te zien in de stal! :wow:
We hebben een inloopstal,niks bijzonders en met een zandpaddock eraan en echt zo schoon van ongedierte heb ik het in al de jaren niet gehad.Fjord staat nu dus ook muisstil te eten,schud geneens met een oor! *\o/*

Ik had dat spul nog staan toen onze kippen luis hadden opgelopen na een bezoek van de MArter -:(- grrr
En ik dacht laat ik het eens proberen,want dit is gewoon absurd zo kan geen levend wezen staan joh.Ben net nog buiten geweest effe checken maar geen vliegje,mugje of ander akelig ongedierte kan ik vinden hahaha dit werkt dus echt! :wow:

Ik dacht laat ik het effe in de groep gooien voor degene die het willen proberen,zo'n bus kost ongeveer 6 euro.(zijn echt grote spuitflessen hoor)
Hier een linkje als voorbeeld van wat ik gebruikt heb.
http://natural-granen.com/nl/home

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:35

Sodeletuut schreef:

Ja gossie :(:)
Zo gaat (ging laten we het hopen)het hier ook wat een drama!
Ze kunnen dan echt niet stilstaan mijn paardje rend dan ook naar binnen en naar buiten en maar schuren aan hoofd,buik,schouder,manen en staart pfff
Kl*te ongedierte -:(-

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:06

Sodeletuut schreef:

Mijn ruin wordt ook compleet gek van de jeuk onder zijn buik. Liezen en koker zitten al onder de wondjes en hij blijft maar met zijn benen naar zijn buik trappen.
Heb een buikflap en smeer Derfen maar dat helpt maar even bij die van mij.
Ik vind het echt zo zielig om hem zo te zien |(
Heb gisteren TKC 97 besteld.

Begin van de week had hij erge jeuk aan staart en een beetje aan zijn manen maar omdat daar de deken goed beschermd kon ik vandaag aan zijn manen en staart krabben zonder een jeuk reactie te krijgen van hem.

Vandaag leek hij gelukkig wel goed tussen de groep te staan met zijn deken op.
Hoop dat ze hem nu met rust laten.

Ik heb zelf nooit met zomereczeem te maken gehad tot nu......Wat voel ik me machteloos zeg!!
Vind het zo naar hem te zien met zoveel jeuk.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:14

Hallo allemaal,
kom weer even binnenvallen. Ik gebruik het exceemmasker van pagony, maar die is nu helemaal kapot gescheurd door spelende vriendjes. -O-
Ik ben dus op zoek naar een nieuw masker, die bijtproof is! Weten jullie er misschien een? :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:22

Erg hé, KaWi en Funnyhorses.. :(:) Ik vind het ook zo erg..

Anniick, wij hebben die van Boett, en die houdt het aardig..

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:31

Helaas, ook mischa heeft jeuk en staat sinds eergister met de deken weer op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:04

Wisse staat ook ingepakt nu.
Hij heeft inderdaad jeuk aan zijn buik (als je eraan zit gaat meteen zn lip omhoog) en de staart was ook iets rossig. Te zien aan het kwijl erin was het door een vriendje gedaan ;) maar toen ik er even aanzat reageerde hij wel lichtjes op mijn aanraking. Heb dus de Pagony opgedaan, verder niets gesmeerd ofzo.

Citaat:
Groningen:
Sodeletuut -- Groningen -- 17 maart
Nadita - Winschoten (Oost-Groningen) geen jeuk. Mijn Fries heeft 365 dagen per jaar zijn hals bedekt.
opisop_shop - Groningen - op 14 april deken opgedaan, jeuk aan buik en staart licht gevoelig
antje_vip - Oost-Groningen - deken op sinds 10 maart - beetje jeuk en schilfers

Friesland:
Intel_1x - Friesland, geen jeuk ook nog geen deken
pony33 - Friesland, thv Sneek, geen jeuk, geen deken, wel wat verhaarkriebels en derfen, sinds halverwege februari

Drenthe:
Jotoma - Drenthe - sinds 3 weken manenkam met Derfen, 11 maart staart geschuurd en deken. Sinds 13 maart regen -of vliegendeken en 2x pw Derfen. Nu geen geschuur meer
Flettie -- Schoonebeek, Duitse kant -- 27 maart, buiknaad ingesmeerd met Derfen. 12 april: burka aangetrokken. Flinke jeuk op de buiknaad en voor het eerst flink de manenkam schuren bij het op stal komen. Verder nog steeds 2-3 keer in de week smeren met Derfen op de buiknaad. Zo te zien aan de oorschelpen kan ik daar binnenkort ook wel gaan smeren -O- Hoofdschudden tijdens het rijden is ook weer begonnen :\
ellepel - assen ,19 maart....nog geen jeuk
April - Zuidlaren - begin maart deken opgedaan, staart jeukte iets, begonnen met defendog, nu weer rustig...

Overijssel:
-YSB- Albergen, 13 april, nog steeds geen jeuk, geen harde manenkam en de staart is ook nog prima!! Deken ligt al wel een maand op.
_CS_ - Lettele - 14maart deken op, nog geen tekenen van jeuk, maar wou op tijd zijn.
_evelien_ Omgeving Zwolle- 27 Februari Eczeemdeken weer op gedaan- nog geen jeuk maar wou dat graag voor zijn- wil nu Derfen gaan proberen, ze schuurt een beetje haar staart inmiddels.
_Martine_ - Bathmen, Overijssel - 12 maart deken op - al geschuurd bij de staart, maar voor de rest rustig
No_no - omgeving Bathmen, Overijssel, sinds begin maart derfen in staart en manen. Schuurt niet.

Gelderland:
Bailey_4ever - Ruurlo, Gelderland - flinke jeuk onder buik en lichtjes aan de manenkam, deken vanaf 19 maar, derfen vanaf 17 maart
ZusJacobs-Wageningen- Beetje verhaarjeuk- sinds ongeveer 6 maart deken op
Aline4 - Zelhem, Achterhoek - nog geen jeuk, anders dan een beetje verhaar kriebel en nog geen dekens op. Bij ons op stal nu 5 eczemers waarvan 2 van mij maar alles is nog rustig.
Kimbeerly- Wehl, Achterhoek- klein beetje jeuk, maar denkt dat dit vooral komt door het verharen, nog geen deken op
Koetje28 - Apeldoorn, Veluwe - nog geen jeuk maar woensdag gaat in ieder geval t halsstuk aan (heeft verder nog gewone deken op).
Minikatje-Achterhoek/twente (pony gaat verhuizen) nog geen jeuk, is een late starter.
Miek140 - Wageningen - 21 maart deken preventief opgedaan. Importijslander.
Samo - Doetinchem, geen jeuk dus ook nog geen deken op

Zuid-holland:
MartineC1711 -- Goeree Overflakkee ZH (kust) -- nog geen jeuk
Flosje446 - Gouda, ZH - 15 maart - beetje kriebelig, maar heeft meer met de rui te maken
Ludique96 - Omgeving Voorne-Putten Zuid-Holland - 12 Maart deken opgedaan
Marion82 --Rijswijk ZH -- nog geen jeuk dus geen deken op
Biies-- Capelle aan den ijssel, vanaf eind februarie met deken, geen jeukje te bekennen smeerd niks.

noord-Holland
Hilversum; nog geen jeuk
Happytime, gemeente Haarlemmermeer, nog geen jeuk of dekens.

Limburg:
TJolieke -- Noord-Limburg -- nog niet geschuurd
ANOUKIEE Zuid-limburg Op 18 maart nog geen jeuk.

Zeeland:
Olikea - Spui , zeeuws vlaanderen - nog geen jeuk.
MyKayleigh-zuid beveland- deken op sinds 1 maart- nog niet geschuurt, wel schilfers.
Hanneke84- zeeuwsvlaanderen- 21-3 jeuk, haf paar korstjes op buik en welshcob paar op oor en hoofd -> derfen

Noord-brabant:
Breghje - regio Roosendaal Noord Brabant - nog geen jeuk dd. 18-03
Deaglán - regio Tilburg - nog geen jeuk (18/3/12), na de verhuis (bosrijke omgeving) 2/4/12 helaas jeuk dus nu met deken.

Onbekend:
Roane: 15 maart - eczeemdeken zonder hals, - beetje kriebelig

België:
Chipieke - Melsele, België - nog geen jeuk, deken op vanaf 20 februari
Elfenor - regio Mechelen, België - nog geen jeuk
Cyclo86 - regio dendermonde - gister paar haren recht dus toch maar begonnen met derfen al denk ik dat het komt van de pakken haar die eraf komen maar ja better safe than sorry
Timokyana-regio Antwerpen/grens noord brabant-nog geen jeuk-deken ligt klaar.