EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
desi92
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:05

Die van mij laat ook geen pijn zien. Wel lastig in deze. Dierenarts gaf aan ook niet in te kunnen schatten of hij nu pijn heeft. Weet ook niet zo goed wat ik nu moet. Kan ik nog met bit rijden, over naar bitloos. Tandarts gaf verder aan dat het zo kan zijn dat hij hierbij blijft en het niet verergert maar dat het dus ook erger kan worden....Maar dus 0.0 in schatten wat het verloop is. Dat maakt me zo onzeker. Waar doe je nu precies goed aan.

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:07

Ik ben destijds overgestapt naar bitloos, en heb mijn Fjord niet meer voor de kar gezet. Zijn periode als "menfjord" was toen "voorbij". Het was even zoeken naar een goed hoofdstel... Toen we dat gevonden hadden, merkte ik toch wel dat ik vele signale "niet opgemerkt" had... Achteraf is altijd makkelijker om ....

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:36

We hebben onze shet al 18 jr van zijn 2e en hij is echt nog nooit bevangen geweest en heeft geen ppid, dus ook dat klopt bij ons niet. Heeft geen overgewicht en een goede conditie.

Maar ze krijgen paarden binnen en kijken wat ze veel zien en proberen ergens een link te vinden.

Myrthee_

Berichten: 2575
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:04

Die van mij merkte je ook niks aan. Haar tanden werden elk jaar gecontroleerd en opeens was het drama. Merkte alleen dat ze na het afspenen van haar veulen niet snel genoeg aan kwam. Heb toen direct besloten de tanden er uit te laten halen.
Verder geen cushing, hb of andere gekke dingen.
Heb haar de eerste 2 maanden bitloos gereden, maar rij inmiddels gewoon weer met bit. Zodra het tandvlees is genezen is dat geen probleem.
Het uitsteken van de tond valt ook heel erg mee onder het zadel. Ben gewoon met haar gaan starten en ze heeft denk ik maar 2x haar tong wat laten hangen op wedstrijd. Zodra ze gaat ontspannen gaat de tong weer naar binnen.

Ik ben erg benieuwd of de EOTRH erfelijk is. Heb straks twee van haar nakomelingen staan en hoop natuurlijk dat dit ze bespaard blijft.

Kaatje_S

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:25

Myrthee_ schreef:
Ik ben erg benieuwd of de EOTRH erfelijk is. Heb straks twee van haar nakomelingen staan en hoop natuurlijk dat dit ze bespaard blijft.


Er lijkt wel een erfelijkheidscomponent mee te spelen, en ook in de lijn van mijn paard blijkt het ook meer voor te komen...

Iemand vroeg over supplementen, die van mij krijgt het equisano paddenstoelen supplement. 4 jaar geleden is het geconstateerd, tot nu toe mist hij nog maar 2 tanden. En ik zou aanraden wel eens in de zoveel tijd weer foto's te laten maken, dat zegt toch het meeste

Kaatje_S

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:51

Zag vandaag weer een voorbeeld op fb van een paard waarbij zo van buiten haast niets te zien was, maar op de röntgenfoto's bleek dat het toch behoorlijk heftig was -O-

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:08

Rontgenfoto's zijn dus erg belangrijk...goed om dat bevestigd te krijgen.

Heb je het idee dat die paddenstoelen echt geholpen hebben Kaatje?

Unicornetto
Berichten: 2400
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:34

Hoi!

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb een nu 17-jarige Fjord die waarschijnlijk ook EOTRH heeft. Er was nooit wat aan de hand met zijn gebit, totdat hij ineens niet meer behandeld kon worden door de tandarts. Dat deed teveel pijn wat hij liet merken door te steigeren. Verder laat die van mij ook geen pijn merken.
Tandarts gaf aan dat hij waarschijnlijk EOTRH heeft. Ik ben toen doorverwezen naar een andere tandarts en heb een afspraak gemaakt om foto's te laten maken.
Toen hij mee moest besloot hij dat hij niet mee wilde. :Y) Tandarts is toen op stal geweest en heeft hem helemaal elektrisch geveild.
Maar goed, nog steeds geen foto's dus. Volgende week dinsdag komt er een dierenarts met een mobiel röntgenapparaat op stal om de foto's te maken. Ik ben heel benieuwd, maar ben bang dat het wel zeker is dat hij deze ziekte heeft. Ik heb afgesproken de foto's door te sturen naar de tandarts om te kijken wat dan de volgende stap gaat worden. :)

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:40

Kun je wat zien aan zijn gebit verder? of aan zijn tandvlees? klinkt inderdaad alsof hij veel pijn heeft.

Unicornetto
Berichten: 2400
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:59

Elisa2 schreef:
Kun je wat zien aan zijn gebit verder? of aan zijn tandvlees? klinkt inderdaad alsof hij veel pijn heeft.


Ja, zijn tandvlees was toen hij de pijn liet zien in ieder geval ontstoken. Verder ziet zijn gebit er ook niet goed uit, ik weet niet of het me vanmiddag lukt om daar een foto van te maken. Er zit ook veel ruimte tussen zijn tanden en het ziet er gewoon niet netjes uit.

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:04

Ah ja het kan vreselijk pijn doen..lijkt er op dat er al tanden los zitten dan.

Unicornetto
Berichten: 2400
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:44

Elisa2 schreef:
Ah ja het kan vreselijk pijn doen..lijkt er op dat er al tanden los zitten dan.


Daar is toen ook naar gekeken, maar dat was nog niet het geval gelukkig. Ben ook blij dat hij nog wel gewoon goed eet en er ook goed uitziet. Voor nu eerst de foto's maar afwachten, maar ik vrees ervoor.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:24

San_ner schreef:
Hoi!

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb een nu 17-jarige Fjord die waarschijnlijk ook EOTRH heeft. Er was nooit wat aan de hand met zijn gebit, totdat hij ineens niet meer behandeld kon worden door de tandarts. Dat deed teveel pijn wat hij liet merken door te steigeren. Verder laat die van mij ook geen pijn merken.
Tandarts gaf aan dat hij waarschijnlijk EOTRH heeft. Ik ben toen doorverwezen naar een andere tandarts en heb een afspraak gemaakt om foto's te laten maken.
Toen hij mee moest besloot hij dat hij niet mee wilde. :Y) Tandarts is toen op stal geweest en heeft hem helemaal elektrisch geveild.
Maar goed, nog steeds geen foto's dus. Volgende week dinsdag komt er een dierenarts met een mobiel röntgenapparaat op stal om de foto's te maken. Ik ben heel benieuwd, maar ben bang dat het wel zeker is dat hij deze ziekte heeft. Ik heb afgesproken de foto's door te sturen naar de tandarts om te kijken wat dan de volgende stap gaat worden. :)


Vervelend zeg. Goed dat je foto's laat maken. Hopelijk kan jouw fjord zijn tanden nog een poosje houden.

Kaatje_S

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:47

Elisa2 schreef:
Rontgenfoto's zijn dus erg belangrijk...goed om dat bevestigd te krijgen.

Heb je het idee dat die paddenstoelen echt geholpen hebben Kaatje?


Kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar aangezien het zo goed gaat met hem durf ik er ook niet mee te stoppen...

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:26

Equisano werkt per paard verschillend.
Bij de mijne werkt het fenomenaal! Laatst had ik besteld maar bleek het niet leverbaar. Hij stond hierdoor 2 maanden zonder en ik merk dit meteen aan hoe hij eet.
Nu dus maar een pot extra op voorraad.
Daarnaast worden er elke augustus foto's gemaakt van zn tanden en tot nu toe mist hij 3 hoektanden.

maras

Berichten: 2350
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:02

Mijn paard was wat slomer dan anders, een tikje chagrijnig, kon er de vinger niet op leggen, gisteren röntgenfoto;s laten maken van zijn gebit en volgende week gaan al zijn tanden eruit, alle wortels waren al ontstoken of weg |( .
Zonder röntgenfoto kun je eigenlijk niet goed beoordelen wat er aan de hand is, met de foto's werd meteen duidelijk waar het probleem vandaan kwam. Het is een duur grapje maar als ik daarna nog een paar jaar plezier kan hebben van mijn paard ( hij is nu 20) dan is het elke cent waard. Ik vind de hele ingrijp wel spannend, ze verwachten 3 uur bezig te zijn, hij moet ook in ieder geval 1 nacht daar blijven op de kliniek , hopelijk mag ik hem de dag erna weer ophalen en voelt hij zich met pijnstillers een stuk beter.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 02:18

Maras, vast wel. Onze shet is nu 20 en 2,5 jaar geleden gedaan en afgelopen jaar 1 kies en gaat prima zo.

Leeftijd is lastig, maar zegt niet altijd wat. Mn merrie was bijna 20 toen ik haar verwaarloosd terug kocht. Die is zo onwijs opgeknapt en nu 25 en staat vol in het leven.

Sterkte volgende week.

maras

Berichten: 2350
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:34

Dank je wel superpony en wat fijn dat jouw paardjes zo goed opgeknapt zijn, dat is echt genieten als je daar naar kijkt denk ik.

Iris_Casper

Berichten: 50
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Valthermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:07

Hallo, sorry dat ik hier inbreek, maar lees zo af en toe mee. Schrik toch wel van de prijzen! Mijn pony is 29 en heeft cushing. Een jaar geleden merkte ik dat hij last had van zijn tanden, dat begon met proppen maken. Hij gaat elk jaar naar de tandarts op de kliniek, dus dat verbaasde mij wat.
Hij had extreem veel tandsteen dus dat hebben ze weggehaald. Dit had niet voldoende effect en hebben we besloten om de tanden te verwijderen.
In de ochtend gebracht en ze hebben hem staand geholpen. Door zijn leeftijd, de cushing en het bloeden hebben ze wel besloten om eerst boven te trekken en hem te laten herstellen.
S’middags at hij alweer vrolijk zijn slobber en at hij hooi. De kosten: 187 euro en hij heeft twee dagen op de kliniek gestaan.
Nu gingen de tanden er vrij makkelijk uit, anders hadden de kosten wat hoger uit zijn gevallen. Maar toch, als ik jullie kosten zo lees...

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:57

Nu zou ik graag willen weten welke kliniek dat was natuurlijk...{mag ook via pb}

Ik heb bij die van mij vandaag ook weer tandsteen verwijderd, bij hem gaat het zo erg op de ruinentanden zitten steeds en het tandvlees raakt daar wel geirriteerd van. Voor de rest zag het tandvlees er nog rustig uit.

maras

Berichten: 2350
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:50

Wow iris-casper wat een laag bedrag, ik heb een prijsopgave gekregen voor aanstaande vrijdag en kom inclusief de al gemaakte röntgenfoto's op ruim € 1300 uit en dan mag er niets tegen zitten tijdens het trekken.....

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:27

Iris_Casper schreef:
Hallo, sorry dat ik hier inbreek, maar lees zo af en toe mee. Schrik toch wel van de prijzen! Mijn pony is 29 en heeft cushing. Een jaar geleden merkte ik dat hij last had van zijn tanden, dat begon met proppen maken. Hij gaat elk jaar naar de tandarts op de kliniek, dus dat verbaasde mij wat.
Hij had extreem veel tandsteen dus dat hebben ze weggehaald. Dit had niet voldoende effect en hebben we besloten om de tanden te verwijderen.
In de ochtend gebracht en ze hebben hem staand geholpen. Door zijn leeftijd, de cushing en het bloeden hebben ze wel besloten om eerst boven te trekken en hem te laten herstellen.
S’middags at hij alweer vrolijk zijn slobber en at hij hooi. De kosten: 187 euro en hij heeft twee dagen op de kliniek gestaan.
Nu gingen de tanden er vrij makkelijk uit, anders hadden de kosten wat hoger uit zijn gevallen. Maar toch, als ik jullie kosten zo lees...


Bij ons is het zo hoog, omdat de pony eerst 2 dagen op de kliniek heeft gestaan met koliek achtige verschijnselen. Daarna dus foto's, omdat de arts de eotrh herkende.
De week erop heeft hij er 2 nachten door gebracht voor de ingreep. De ingreep zouden ze staande doen, maar lukte niet goed. Ze hebben ons gebeld en gevraagd of ze hem onder narcose mochten doen, zodat het sneller en makkelijker zou gaan.
Hij heeft dus narcose gehad en ook diverse pijnstilling.

's avonds at hij ook gewoon hooi, toen wij langs kwamen en volgende dag einde van de dag weer mee en meteen terug bij de andere en eten. Ik had wel sp gekocht, maar was niet nodig.

maras

Berichten: 2350
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:23

Hoe lang na de behandeling hebben jullie het rijden en/of mennen weer opgepakt?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:29

Volgens mij mocht ik na 6 weken weer rijden.
Ik zal eens kijken of ik de brief nog heb die ik kreeg na de behandeling.

maras

Berichten: 2350
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:49

Dat is lang. Is jouw paard goed opgeknapt?