Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:18

doezel2 schreef:
Kun je hengst ook castreren als hij helemaal nog niets heeft? (ik werk wel met paarden. Maar der is bij ond geen hengsten enzo) ( heb het wel geweten maar das al rijdje geleden haja)

Ja, dat kan. Bij klophengsten zit het ook binnenin en daar kunnen de ballen er ook uit/af.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:12

Varekaj schreef:
Als een kind niks van paarden af weet, dan moet je der geen pony geven als ze niet willen leren, en al helemaal geen hengst!

Worden haar ouders boos, tjah, wijs ze dan gewoon op de gevaren?

Zelfs tegen de ouders heb ik het gezegt hoe en wat maar. Stront eigenwijs enzo. Vorig naar had Ze 2 ponys er lopen ( van de buren) die heeft
Ze uit de wei gehaalt en mee genomen.(veulen zat onder de klit dus niet goed verzorgt)( iknwas kwaad op de buurman. Dat ie zo zonder te zegge. Mee genomen maar nu snap ik waarom) Nu ben ik zo ver dat ik denk als je niet wilt horen dan maar op harde manier voelen ik doe er niets meer aan hoe zeer het ook doet:( als zij het denkt beter te weten dan mij dan moet ze het maar doen. Ik trek mijn handen van de ponys af maar als ik merk dat het uit de hand loopt dan haal ik
Ze op

Ilonab

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:35

Tum is via de lies gecastreerd dus dat zou bij een klop hengst ook kunnen.

Zo nu hopen dat hij geen koorts krijgt vanmorgen. Als alles goed gaat dan mag hij vanmiddag naar huis ik denk dat ze blij zijn als hij weg is want hij was aardig de tent aan het afbreken!!
Hij moet dan ook getemperatuurt worden maar ze wist nog niet of dat wel ging lukken oeps stoute Tum ;-) hahaha tja ik heb niet voor niets uiteindelijk deze beslissing genomen

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:04

nou die van mij gaat eerst lekker de zomeropfok in en dan zie ik in het najaar wel weer :)

vind het zonde om hem nu al te castreren, zijn gedrag is nog prima te doen, af en toe hapt hij wat, maar verder is hij heel braaf

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:55

Typisch gevalletje verwend nest dus daar bij Doezel. Ze komt er dan wel achter als ze een paar voorbenen van het veulen in dr nek heeft liggen, maar dat is off topic. Bij haar maakt het geen ruk uit of het een hengst is of niet, die moet helemaal géén pony krijgen! Ze weet er niks vanaf en wat nog veel erger is ze lapt een goede raad aan dr laars wat desatreuze gevolgen kan hebben !!

Ilona, heel veel succes en beterschap met Tum !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:47

Veel succes en beterschap met Tum :j

De mijne ging vandaag even de lucht in in z'n stal toen hij een ferme nee kreeg, meneer trok een erg boze snoet. Even genegeerd, gevoerd en toen was het over. het druipt er zo af dat hij zich strontverveelt op stal, dus ik werk keihard door om de weides af te krijgen. Dan kan hij vanaf zondag weer 24/7 het land in, of op z'n minst paddock met schuilstal 's nachts en grasjes overdag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 06:54

hengstjes gaan hier de opfok in en worden gecastreerd bij of voor thuiskomst (jaar of 3 a 4 , of 5, naar gelang hoe lang ze in de opfok blijven)
\of het moet ene heul aansprekend ding zijn, dan wil ik over aankeuren nadenken , maar dan moet ie echt wel heel spannend leuk zijn

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:27

Zo vanmorgen bij tum geweest pijnstillers gegeven en getemperatuurd alles zit er tot nu toe goed uit behalve dan dat hij erg druk is omdat hij graag buiten wilt spelen! maar hij moet nog even geduld hebben, toch nog steeds wel een beetje dubbel gevoel erbij maar terug kan ik nu toch niet meer ;-)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:59

Tootje heeft opeens 2 giga bulten op zijn borst.. := Hij heeft ook iets wat koort.
Zijn zaakje is nog niet helemaal dicht, maar gaat goede kant op.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:25

Jeetje, heeft hij daar prikken gehad?? want dan zou het daarvan kunnen komen. Goed zijn temperatuur in de gaten houden!

Bij Tum is het nu een beetje gezwollen maar die is gehecht dus dat kon kloppen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:28

Jaa Hij heeft links een Antibiotica prik gehad daar, maar.. een week later pas verdikt :=
Toot is ook gehecht, die is inderdaad ook gezwollen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:40

Ik ga Pringles morgen naar de kliniek brengen, dan wordt hij maandag of dinsdag gecastreerd. Vind het eigenlijk toch wel heel spannend, haha.
Het zal wel goed komen :) Ik heb al een paar keer geoefend met op de trailer staan (stilstaand), dus dat moet ook wel goed komen. Het is gelukkig niet ver rijden.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:32

zo kom me ook ff melden.

mijn hengst gaat volgende week maandag naar de kliniek voor een klophengst castratie ben nu wel al zenuwachtig er voor. ben ook benieuwd hoe het gaat moet minstens een week daar blijven jullie daar ook ervaring mee.

owja hij is 2 jaar en moet echt gebeuren ivm hengstenstreken en de stalling

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:27

dapperedodo schreef:
zo kom me ook ff melden.

mijn hengst gaat volgende week maandag naar de kliniek voor een klophengst castratie ben nu wel al zenuwachtig er voor. ben ook benieuwd hoe het gaat moet minstens een week daar blijven jullie daar ook ervaring mee.

owja hij is 2 jaar en moet echt gebeuren ivm hengstenstreken en de stalling

Nee, geen ervaring, maar ben wel benieuwd hoe het gaat.

Mijn inmiddels 3-jarige shet heeft ook nog steeds maar 1 bal, dus ik lees graag mee... ;)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:02

Bij mij word de afspraak weer opnieuw gemaakt !

Als het goed is gaat het in Mei gebeuren ... Merk wel dat hij liever word.. maar hij behoud toch zijn slechte gedrag ! Springen aan het touw en vooral happen...

Mei word het dus hoop ik !

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:44

Mijn klophengst zou eigenlijk 23 april gecastreerd worden, maar dan was de chirurg op vakantie, dus we hebben hem onverwachts vandaag al gebracht!! Wordt woensdag geopereerd, hopelijk vrijdag weer naar huis. Super spannend!!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 06:43

Niekoezz schreef:
Mijn klophengst zou eigenlijk 23 april gecastreerd worden, maar dan was de chirurg op vakantie, dus we hebben hem onverwachts vandaag al gebracht!! Wordt woensdag geopereerd, hopelijk vrijdag weer naar huis. Super spannend!!

Ow mijne gaat ook de 23 april welke kliniek haha niet dat ik straks voor dichte deur sta

Ik moet hem dan maandag brengen en dan paar dagen vasten en dan wordt ie donderdag of woensdag geholpen is dat bij jouw ook zo?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:07

Pringles is vandaag gecastreerd! Er was verwarring geweest of ik wel of niet was gebeld, dus belden ze me uiteindelijk een beetje laat op en kwam ik aan toen hij net de eerste snee had gezet. Verder wel alles gezien en het opstaan ging ook allemaal prima.
We gaan hem vanavond al ophalen, daar ben ik wel heel blij mee!

Hij heeft het trouwens goed naar zijn zin op de kliniek, hij is al goede vriendjes geworden met zijn buurvrouw, haha. Ziet er leuk uit, een gewoon groot paard en dan zo'n klein mannetje die haar probeert te versieren ;) Gisteravond wilde ze niks van hem hebben, maar ondertussen vind ze hem toch wel leuk!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:32

@ Dapperedodo; in de paardenkliniek in Venlo. Bij mij gaat dat inderdaad ook op die manier!!

Heb net telefoontje gekregen dat ze vandaag een echo hebben gemaakt en dat de ene bal nog in de buikholte zit! Kei dure operatie dus en 1,5 uur onder narcose....

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:45

Dat is echt jammer Niekoezz! Een beetje een tegenvaller, maar hopelijk gaat het alsnog goed.

Pringles is weer thuis, hij staat alweer te slapen. Zal wel moe zijn van het hele avontuur!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:53

dapperedodo schreef:
Niekoezz schreef:

Ow mijne gaat ook de 23 april welke kliniek haha niet dat ik straks voor dichte deur sta

Ik moet hem dan maandag brengen en dan paar dagen vasten en dan wordt ie donderdag of woensdag geholpen is dat bij jouw ook zo?

Vasten? Ik dacht dat paarden juist niet moesten vasten...? Darmwerking moet toch continue blijven?

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:00

pinto_1 schreef:
dapperedodo schreef:

Vasten? Ik dacht dat paarden juist niet moesten vasten...? Darmwerking moet toch continue blijven?

ja dat dacht ik ook maar ze doen het op de kliniek dus die zullen het wel weten, mocht ook kiezen het zelf te doen maar dat leek me niet zo'n goed plan op een manege met kinderen en lkkr paardensnoepjes en amor krijgt het altijd wel voor elkaar wat te krijgen want hij is zo grappig volgens de kinderen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 06:51

Hier op de kliniek vasten ze alleen de nacht en ochtend van te voren (hebben dan dus 's avonds nog eten gehad, en dan 's ochtends niet meer). Een paar dagen is wel heel lang, maar ze zullen het idd wel weten op de kliniek ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:40

Ik heb een 4 jarige PRE hengst die er waarschijnlijk ook aan moet geloven.
Dacht het gewoon in de wei te doen (altijd goede ervaring mee) maar nu hoor ik om me heen dat dat voor een 4 jarige meer problemen kan geven :?
Wie heeft er ervaring/tips?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:44

Oh ? Ik zou niet weten waarom..
Ik wilde mijn (6 jarige) graag op de wei doen. Dit werd de paddock, omdat de wei nog te blub / nat was :j.
Dit is nu 2 weken geleden gebeurd.