Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:11

Picassox schreef:
Het graasmasker werkt totaal niet voor mijn paard. Haar hele mond (kin, mondhoeken en bovenlip) zitten iedere keer onder de schuurplekken en wondjes. Het materiaal is te hard en ze probeert toch te eten denk ik. Ze heeft een full hoofd, maar had een maatje cob omgedaan omdat ik bang was dat ze 'm af zou krijgen. Dus ik gok dat dat de boosdoener is.

Dus voor degene die interesse hebben: nieuw graasmasker te koop, maat cob, met 4 gaten erin (niet één klein gaatje) voor 15 euri. :D

Wat voor type masker is het? Met 4 gaten?! Nooit gezien... is het wel een graasmasker?

Een maat te klein nemen is inderdaad een garantie dat het je paard zal beschadigen, dat kun je vrijwel overal vinden in topics betreffende graasmaskers. Men neemt vaker een maat te groot zelfs.

Het is dus niet waar dat een graasmasker niet werkt voor jouw paard. Het is zo dat jij een verkeerde maat hebt gekozen en je paard daardoor pijn aan haar mond heeft. Dat zijn 2 verschillende dingen natuurlijk.
Ik zou die wondjes mooi laten helen, en dan een masker kopen van goede kwaliteit (niet zo'n goedkope prul) en in de juiste maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:57

Merrieveulen, krijgen ze met die geen last van schuurplekken en/of afgesleten tanden?
Trouwens best wel goedkoop die dan, hoor altijd veel goeds over de greenguard maar die is gelijk een stuk duurder.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:29

merrieveulen schreef:
@ picassox, dat ie schuurplekjes en wondjes krijgt is niet zo gek, als het bakje zoveel te klein is. wij hebben voor alle paarden hier op stal die er één dragen (5 stuks) een full korf voor Cob hoofden, en ééntje heeft zelfs XL. op een Cob hoofd is een Cob korf echt veel te krap, de kin schuurt kapot bij het kauwen zowiezo, de lippen worden vaak ook nog kaal, en onder de kaaktakken ook.

vwb het uittrekken hebben wij geen verschil gemerkt tussen een groot bakje en een heel groot bakje, de XL krijgen ze niet eerder af dan de L. vwb het uittrekken van de korf is vooral van belang dat het halster juist is afgesteld, en dat het dus niet onprettig zit.

Zal ik dan ook maar doen volgende keer, nu heeft Haflinger toch veel zeer lichte schuurplekjes (enkel haar wat weg, geen wondjes), vorig jaar niet (zelfde maat :( ). Komen ook overal bontjes op maar misschien wordt het dan weer te klein.. Fijn om horen dat een maat groter niet meteen garantie is op afdoen. Moet wel zeggen dat voor mijn Haf maat cob al sterk moest afgesteld worden, op 't kleinste bijna... Hopelijk is een full dan niet meteen veel te groot.

LoveUggs

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:43

wij hadden een tinker die ook met graasmasker op t land stond omdat ie anders veeeel te dik werd. Met zo'n graas masker kunnen ze toch alleen de langere stukken gras eten? Dat was wat de eigenaresse mij vertelde dan.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:46

LoveUggs schreef:
wij hadden een tinker die ook met graasmasker op t land stond omdat ie anders veeeel te dik werd. Met zo'n graas masker kunnen ze toch alleen de langere stukken gras eten? Dat was wat de eigenaresse mij vertelde dan.

In 't begin vooral de middellange.. Op den duur lukt alles weer :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:52

Die van mijn kan er alle lengten mee eten.

Tenminste als ze hem om houd :+
Had hem afgekregen en hing om haar hals, en was wat gesloopt.
Maar netjes weer gemaakt met pektouw (echt een super tip) en na het rijden weer omgedaan :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:03

mijn merrie heeft hem geregeld af of scheef of bijna af (over 1 oor) als ze heeft liggen rollen. De greenguard, zal wel door dat brede bakje komen. denk dat je er met zo'n textielen bloempotmodel minder snel last van hebt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:47

Annickkii schreef:
Merrieveulen, krijgen ze met die geen last van schuurplekken en/of afgesleten tanden?
Trouwens best wel goedkoop die dan, hoor altijd veel goeds over de greenguard maar die is gelijk een stuk duurder.

nee. wij moeten regelmatig een nieuwe bodem er in doen omdat de korf doorslijt, hij is van stevig maar vrij zacht rubber, de tanden zijn een stuk harder dan dat en daarom zullen de tanden er niet op beschadigen. wij waren er idd ook blij mee dat ie zo goedkoop was, en dan heb je zelfs nog de zware kwaliteit rubber, en niet dat flubberspul. echt super.

over de GG zijn de meningen verdeeld, ik heb nu al best vaak gehoord dat paarden hun tanden eraan beschadigden.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:49

Mijn merrie heeft een grasmasker sinds 2 dagen op.
Full is echter te groot bij d'r neus, heeft ze aan de linker-en rechter kant te veel opening zitten, dat na mijn idee zo af kan krijgen. Nu hebben we cob genomen. Maar nu heeft ze op haar kin wondjes/ kale plekjes zitten. Wat kan ik het beste ermee doen? Smeren met vaseline oid, of een bontje erom heen doen?

Zelf heeft ze soms cob, soms full.......

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:14

Lyzet: ik zou de full omdoen, ik had precies t zelfde en heb de full omgedaan en geen last meer van wondjes!!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:17

Ja, maar die was enorm groot bij d'r neus/mond, aan beide kanten kon ik er een vuist tussen doen, en had het idee dat ze die zo af kon krijgen.... De wondjes zitten ook echt op d'r onderkin/kaak, en aan de zijkant waar de ringetjes zitten, zitten zwarte plekken met minder haar erop...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:42

Bij Senna wordt haar wang kaal door de klip waarmee je het halster van het grasmasker dicht doet. Weet niet zo goed wat ik daar aan kan doen. Losser doen gaat niet, want dan krijgt ze het masker af. Misschien toch maar de korf er afhalen en aan een gewoon halster vastmaken.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:43

Daar kan je wel een bontje om heen doen, maar met mijn probleem helaas niet :(

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:48

Arabesk schreef:
Leedebee schreef:
In mn profiel staan 2 filmpjes: 1 met en 1 zonder masker, dan zie je het verschil ;)

Deze vond ik ook nog bij jouw filmpjes :')

Heule boze shetlander _O-

Haha die van mij reageerde precies zo :+ en heeft hem toen ook nog afgekregen! Maar ga het binnenkort wel weer proberen ze krijgen toch minder binnen en die van mij blijft maar eten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:49

xx_Lyzet schreef:
Ja, maar die was enorm groot bij d'r neus/mond, aan beide kanten kon ik er een vuist tussen doen, en had het idee dat ze die zo af kon krijgen.... De wondjes zitten ook echt op d'r onderkin/kaak, en aan de zijkant waar de ringetjes zitten, zitten zwarte plekken met minder haar erop...

dan is de cob toch wat te strak. wij hebben een haf lopen met maatje XL, ding is echt enorm en in centimeters zou zijn neus er twee keer in passen. toch krijgt hij deze niet af en probeert dat ook niet of nauwelijks, waar de kleinere hem dusdanig irriteerde (en dus ook zeer deed, onderkant kaken en kin stuk) dat hij die wel steeds af wilde doen.

de ervaring is sowieso dat je van korf een maat groter moet hebben dan van halster. de haf waarover ik het heb heeft halsters en hoofdstel maat Cob, maar bij een full korf dus toch nog wondjes. bij XL niet. verder hebben hier de paarden met maat Cob halster allemaal maat full korf. mijn kruising shet met normaal een krappe ponymaat heeft een korf in maat cob.

ik denk dus toch dat je gewoon voor de full korf moet gaan. als het ding minder onprettig zit is de neiging om het af te willen doen sowieso al minder groot, zeker als ze eenmaal weten hoe je ermee moet eten. die van ons doen de korven nooit meer af sinds we ze optimaal voor elkaar hebben.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:56

Cob (M) paste juist precies.... Maar om nu een L erbij te nemen, vind ik eigenlijk weer iets te..... Misschien dat ik het nog geruild krijg of iets dergelijks......Maaarja, als het niet zeker is dat de wondjes komen door een te kleine korf.... Bovendien heeft ze 4 halsters maat Full, en 1 halster maat Cob...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:16

Ik zal straks wel eens een foto plaatjes.... Misschien dat jullie dan kunnen zien of ie te klein is of niet..... hoopt het niet, want had een maatje groter geprobeerd en die was echter toch echt te groot!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:35

Afbeelding

Wat denken jullie, een M nodig of toch een L?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:53

maat full, 100%! een korf moet niet precies passen, hij moet ruimte overlaten rond de snoet, en niet twee centimetertjes. als een paard kauwt beweegt de kaak behoorlijk, en ook bij het selecteren van het gras is dat het geval. als de korf niet ruim genoeg ligt schuift de huid erlangs en gaat dat dus beschadigen.
bij ons hebben alle haflingers (drie stuks) maat full, en ééntje dus zelfs Xfull. twee van onze hafjes hebben edele, fijne snoetjes, en alledrie hebben ze halsters en hoofdstellen in maat Cob.

bij Agradi kan je een prima kwaliteit korf al krijgen voor 12,95.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:17

GHier de foto....

Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:30

Oe Lizet!! Die is wel heeeeeel erg veel te smal aan de bovenkant!!! Als ik dan kijk hoe de GG en de nieuwe korf bij Bregh zitten, daar kan ik aan beide kanten mijn handen nog gewoon bijstoppen. Overal met mijn handen ruim om haar mond heen, anders heeft ze imho niet genoeg ruimte om te eten, te gapen etc.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:35

Ze heeft ''m nog maar vanaf donderdag gelukkig. Ik had donderdag eerst een L gekocht, maar vond ''m zelf dus aan alle kanten te ruim/groot, met het idee dat ze die zo af zou kunnen krijgen. Maar nu hoorde ik dus van een stalgenootje, dat het juist fijner is om een ruime te nemen zodat ze hun neus als het ware naar de grond moeten drukken ofzo iets.... Ga dinsdag kijken voor maatje groter, en in de hoop dat ik die nog omgeruild kan krijgen...... Bij deze kan ik aan rechter-en linkerkant wel een hand er tussen stoppen....

Deze is van epplejack, aangezien ik de GG erg aan de prijzige kant vind... :o

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:14

xx_Lyzet schreef:

ja hier ook,
als ze hem af krijgt zie je het dan wel weer, die wondjes zijn echt niet goed

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:46

als ze het makkelijk afkrijgen ligt dat aan hoe het halster afgesteld zit. onze ervaring is dat voor elk paard het halster net weer even anders moet zitten, en het is vaak ook per korf (merk) verschillend. Faram heeft sowieso een zelfgemaakt halster van softgrip materiaal tegen het schuren, Mone heeft nu een normale. bij haar vorige korf moest het onderste bandje (van kin naar keelriem) eraf gehaald worden, omdat deze de keelriem te laag hield en de keelriem daardoor te los moest blijven. daardoor kon ze het afdoen. nu hebben we de keelriem wat meer naar achteren liggen en dan gaat het super.
op zich zijn de korven van Epplejeck volgens mij prima, volgens mij hebben ze daar gewoon het stevige rubber. sommige merken hebben heel zacht rubber wat zo kapot is.

de GG zijn sowieso nogal wisselende verhalen over, de één is er blij mee maar hij is inderdaad behoorlijk prijzig en er zijn best wat paarden waarvan de tanden erop kapotslijten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 07:56

update : kapot alweer. nu ga ik denk toch voor de GG iemand anders nog suggesties voor een stevige