Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:53

Wat aardig dat je vraagt of je een vraag mag stellen :+
Ik zal zeggen, shoot!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:15

_tarja_ schreef:
Hoi allemaal, zou ik een vraag mogen stellen? Bij het doorlezen van het topic kreeg ik de indruk dat het misschien een besloten topic is om mee te kletsen en niet voor vragen :) Vandaar dat ik het even vraag of ik een vraag mag stellen :P

We zijn hier volgens mij allemaal om elkaar op weg te helpen, dus volgens mij mag je gewoon vragen stellen, dat doen er meer ;-) Zo kun je kennis delen!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:16

haha dank jullie wel :D

Wilde het even navragen voor de zekerheid, dat ik er niet ineens tussen kom.
Heb al wel het een en ander gelezen, maar het is enorm veel om door te lezen, dus misschien is het al wel aan de orde gekomen, wat ik nog niet gelezen heb.

Mijn pony heeft nu voor de 3de keer een maagzweer in 1,5 jaar tijd. En ik denk zelfs bij nader inzien dat ze het tussendoor ook nog gehad heeft.
Nu lijkt me dat het dan iets chronisch is. Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft? Heb zitten kijken naar Puur maag, dat zou ik dan kunnen geven. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Verder heb ik gelezen dat symptomen van een maagzweer ook koliek en dunne mest kunnen zijn. Hebben jullie dat al eens gehad bij jullie paarden?

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:21

Mijn pony heeft eens een maagzweer gehad. Was opeens erg gevoelig met singelen en poetsen over de buik(was altijd wel wat kietelig, maar nooit zo erg), DA gebeld en situatie uitgelegd.

Pronutrin meegekregen, opgevoerd en daarna was er niks meer aan de hand.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:26

_tarja_ schreef:

Heb al wel het een en ander gelezen, maar het is enorm veel om door te lezen, dus misschien is het al wel aan de orde gekomen, wat ik nog niet gelezen heb.

Mijn pony heeft nu voor de 3de keer een maagzweer in 1,5 jaar tijd. En ik denk zelfs bij nader inzien dat ze het tussendoor ook nog gehad heeft.
Nu lijkt me dat het dan iets chronisch is. Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft? Heb zitten kijken naar Puur maag, dat zou ik dan kunnen geven. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Verder heb ik gelezen dat symptomen van een maagzweer ook koliek en dunne mest kunnen zijn. Hebben jullie dat al eens gehad bij jullie paarden?

Wat vervelend. Hoe is je pony behandeld voor de maagzweren?
Een paard die eenmaal last heeft gehad van maagzweren blijft mi altijd gevoelig om het weer te krijgen.
Krijgt je pony de kans om de hele dag de grazen/ hooi te eten, het is belangrijk voor de maagpatienten veel te kauwen, dit bevordert de speekselproductie, wat weer het zuur in de maag neutraliseert.
Puur maag ken ik niet.
Ik, en vele anderen in dit topic gebruik(t)en maagcompositum.
Dunne mest had mijn paard ook tijdens zijn maagzweren.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:49

tantesam schreef:
_tarja_ schreef:

Wat vervelend. Hoe is je pony behandeld voor de maagzweren?
Een paard die eenmaal last heeft gehad van maagzweren blijft mi altijd gevoelig om het weer te krijgen.
Krijgt je pony de kans om de hele dag de grazen/ hooi te eten, het is belangrijk voor de maagpatienten veel te kauwen, dit bevordert de speekselproductie, wat weer het zuur in de maag neutraliseert.
Puur maag ken ik niet.
Ik, en vele anderen in dit topic gebruik(t)en maagcompositum.
Dunne mest had mijn paard ook tijdens zijn maagzweren.

Mijn pony is alle keren behandeld met Pronutrin, dat werkte goed.

Mijn pony staat nu nog elke dag een paar uurtjes op de wei als het goed weer is. Anders komt ze in de stapmolen en gewoon rijden erbij natuurlijk. Ze krijgt haar voer verdeeld over 7 momenten op de dag. Juist het krachtvoer en ruwevoer doen we verdelen in kleine porties. Alleen in de ochtend vroeg en late avond krijgt ze iets meer hooi. Ze krijgt zowel hooi als een plakje stro en verder granen als krachtvoer.

Ik heb maagcompositum ook gezien, dus is wat duurder en ik kan daar niet zien of je die blijvend mag voeren. Bij Puur maag mag dit wel.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 07:40

Heeft je pony een scopie gehad, voor, en na de behandeling?
Het kan zijn dat de maag rustig was door de Pronutrin, maar dat de zweren nooit helemaal genezen zijn.
Met Pronutrin genees je vlgs mij niet, het is eerder preventief of als nabehandeling, na het geven van bv Gastrogard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:28

Tarja een van de dingen die erg helpt om het overbodig maagzuur op te nemen en neutraal te maken is luzerne. Als je bijvoorbeeld bij elke voerbeurt bix 1 of 2 handjes luzerne mee laat geven helpt dat al heel wat. En je kunt luzerne ook tussen door geven. Er zit veel calcium in luzerne en dat neemt het maagzuur op of neutraliseert het in ieder geval.

Het is nog een idee om het krachtvoer door mueslie te vervangen omdat daar meer structuur in zit en er dus meer gekauwd wordt en dus meer speeksel wordt geproduceerd. Speeksel neutraliseert het maagzuur ook weer. Mijne heeft een gevoelige maag en die krijgt dus tegenwoordig ipv biks gewoon droge mueslie (evt met wat zonnebloemolie erdoorheen) met 2 handjes mueslie. Hij doet het daar prima op en zit ook beter in zijn vel.

Ik heb mijn paard ook een tijdlang Pronutrin gegeven en hij heeft 1 of 2 keer koliek gekregen toen ik er weer mee stopte, toeval of niet, ik werd er niet blij van. Dus hij krijgt het van mij niet meer, hij vond het ook niet erg lekker moet ik zeggen. Hij krijgt wel probiotica en daar doet hij het ook goed op. Ben nog aan het oefenen met maagcompositum als extra ;-)

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:03

_tarja_ mijn paard heeft ook een maagzweer gehad en na 1 pot Gastri Comp van Phytonics is het nooit meer terug geweest. Dit is het: http://www.nmlhealth.com/p,58,1411/Gast ... paard.aspx
Wel heb ik, nadat hij 1x een maagzweer heeft gehad, ervoor gezorgd dat hij de hele dag door te eten heeft. Daarvoor had ik nl een stalgenootje die de paarden perse uren in de bak wilde en daar mochten we niet voeren..

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:28

Dank jullie wel.

Volgens mij is Pronutrin wel voor behandeling van maagzweren, ik kreeg het toen voorgeschreven van mijn DA. De eerste keer heeft mijn pony een gastroscopie gehad, daaruit bleek dat ze zelfs 4 maagzweren had! Ik heb toen een kuur pronutrin van 6 weken moeten geven en een maagbeschermer. De keren daarna heb ik aan de hand van de symptomen pronutrin gegeven.
Na de behandeling heb ik geen gastroscopie mee gedaan, omdat alle symptomen weg waren.

Mijn pony krijgt aan krachtvoer alleen graan en na het rijden een handje muesli. Veder krijgt ze veel hooi en een plakje stro. Ze staat verder op vlas en zaagsel.

@fargo: wat vind je tot nu toe van dat maagcompositum? Ik heb daar ook naar gekeken voor nu na de pronutrin. Wil nu toch wel iets blijvends gaan geven, omdat het steeds terug komt en mijn pony vaak nog doorloopt en pas laat symptomen aangeeft.
Je paard kreeg echt pas koliek NA de pronutrin?

Misschien dat ik dan toch Puur maag ga proberen, dan kan ik mijn bevindingen ook hier in het topic plaatsen. Daar heeft iemand anders misschien ook weer wat aan :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:36

Toen ik de pronutrin aan het afbouwen/minderen was inderdaad.

Is misschien wel interessant ja als jij de Puur maag dan uittest.
Voor het testen van de maagcompositum, toen de mijne klein was - lees 1,5 jaar oud ofzo heb ik hem ooit eens maagcompositum op een boterham gegeven. Hij spuugde de boel uit, wilde de boterham niet meer, geen peen en wilde helemaal niet meer eten even ;-) Het is een grapjas.
Nu is hij 9 jaar en gaat na een hapje mueslie met maagcompositum even heeeeel bedenkelijk staan kijken bij zijn deur en inmiddels bij 2e poging (lage dosis) eet hij daarna wel de mueslie op na een tijdje nadenken. Advies van Groene Os is om het bij dit soort moeilijke eters :o om de dosis langzaam op te voeren zodat ze op een gegeven moment merken dat ze zich er beter van gaan voelen en zich er niet meer aan storen ;-)

Zo heb ik dat overigens ook met de probiotica gedaan en dat werkte wel als een zonnetje!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:50

@ Tarja: pronutrin wordt door veel DA's "voorgeschreven" bij maagklachten, de pectines beschermen de maagwand, maar werkelijk genezen doet het niets, hiervoor moet je echt een zuurremmer (omeprazole, gastrogard,...) en/of neutralisator geven zodat de maagwand de kans krijgt om te genezen. Maagzweren zijn werkelijk iets chronisch en genezen dus niet op 2-3 of zelf de 6 weken die jij aangeeft, spreek eerder maar over 2-3 maanden.
Een andere aandachtspunt is dat eenmaal een paard een maagzweer gehad heeft, ze er altijd gevoelig voor blijven, een stressvolle dag, verandering in rantsoen, 1x een zakje equipalazone en de maagzweren kunnen hevig opflakkeren.
Naast het verdelen van voer over de gehele dag en het aanpassen van het rantsoen kan je eigenlijk continu iets ondersteunend geven. Maagcompositum mag je ook continue blijven geven, doe ik eigenlijk ook (halveer soms wel de dosis ten tijde van rust periodes ed en vermeerder weer bij intensievere trainingsperiodes) Maagzout (natriumbicarbonaat) is ook onschadelijk om continue bij te geven. (opletten voor sommige organisaties staat dit op de dopinglijst, ook al is het lichaamseigen).

Met Pronutrin heb ikzelf nooit goede resultaten gehad, niet curatief noch preventief. Wel heb ik heel goede ervaringen met kruidenmixen (mijn DA verdeeld er verschillende en geven duidelijk verschil op 2-3 dagen tijd)

Voer dat ondersteunend kan werken:
* luzerne: structuurrijk => veel kauwen en dus extra speeksel en calciumrijk, dus kan het maagzuur neutraliseren
* bietenpulp: rijk aan pectines
* ruwe spelt: structuurrijk => meer kauwen plus positieve prikkeling van de darmen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:58

Bedankt voor je info! Ik ga even contact opnemen met mijn dierenarts en hetgeen is voorleggen.

Ik geef mijn pony sinds afgelopen donderdag pronutrin en ze is sinds gister veel fitter. Dus ik zou toch zeggen dat ze door maagproblemen al die tijd niet fit is geweest.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:10

Vraagje hier, met welke lucerne (merk e.d.) hebben jullie goede ervaringen? Tot nu toe gaat t met onze "maagklant" goed, maar nu staan ze de nachten weer op stal en hij is en blijft gevoelig voor veranderingen.... Wel krijgt hij zo goed als onbeperkt hooi en staat op stro. Wellicht kunnen n paar handjes lucerne hem bij staan...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:41

ik geef gewoon die van hartog, maar heb ook de luzernecobs van agrobs gehad. Maar daar was het moeilijk aan te komen en mijn paard at ze niet zo heel graag.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:43

En die van subli?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:50

Hier voer ik pavo daily plus doet hij het goed op

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:53

subli is in België (bijna) niet te verkrijgen.

optiform van mijten at mijn paard ook graag. maar da's eerder een grasmix aangerijkt met luzerne en een gistcultuur. Alleen de melasseklonten stoorden mij.
Van Pavo ging ze aan de dunne

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:25

petitparis schreef:
ik geef gewoon die van hartog, maar heb ook de luzernecobs van agrobs gehad. Maar daar was het moeilijk aan te komen en mijn paard at ze niet zo heel graag.

Wij voeren ook die van Hartogs, wordt gewoon goed gegeten door al mijn paarden en mijn maag/koliekpatient vindt het heerlijk zeker als tussendoortje ;-)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:28

Ik vind de symptomen erg vaag..
Ik herken er wel 1: mijn paard knarst tijdens het uitstappen, alleen als de teugels helemaal lang zijn. Kan dit met een maagzweer te maken hebben?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:41

van Subli heb je luzerne zonder melasse erin. Bij ons in Zeeland is het verkrijgbaar. Het is ook veel grover dan de luzerne met melasse.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:24

Ik heb net contact gehad met mijn DA. Hij adviseert om na de Pronutrin te starten met maagcompositum en proberen ruwvoer meer te verdelen nog over de dag.
Ik zit te denken om zo´n voerbox van Hartog aan te schaffen zodat mijn pony langer doet over het eten van haar ruwvoer.

Ik ga ook weer starten met luzerne zonder melasse, dan kan ik af en toe een handje geven als ik er ben en kan ze en handje bij haar krachtvoer krijgen, zonder dat er energie waarde in zit.
Koudbloed wordt altijd al zo snel dik.

Nou heb ik nog een vraag. Voeren jullie maagcompositum blijvend? Ik kan nergens vinden dat je dat blijvens mag voeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:27

volgens mijn DA mag je het permanent geven. Ik geef het ook zo goed als continue, want als ik het niet geef dan geef ik een andere kruidenmix. En hooguit een week "niks" omdat ik ben vergeten te bestellen...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:27

He, ik zie nu pas dat er ook een maagzwerentopic is. Ik meld me dus hier ook even. Bij mijn paard cilord zijn er juli dit jaar maagzweren gehad (graad 3). Hij heeft een maand gastrogard gehad en doet het nu goed.
Ik voer wel maagcompositum, probiotica en bij iedere voerbeurt muesli gaat er 400 gram pure luzerne doorheen (dus niet die luzerne mixen).

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:28

44Myrthe44 schreef:
Ik vind de symptomen erg vaag..
Ik herken er wel 1: mijn paard knarst tijdens het uitstappen, alleen als de teugels helemaal lang zijn. Kan dit met een maagzweer te maken hebben?

Ik herken dit symptoom niet. Ik heb wel vaak gezien dat jonge paarden die zadelmak gemaakt worden dit durven doen door de onwennigheid van het bit. En bij wat oudere paarden denk ik altijd aan een aanleuningsprobleem.
Soms vraag ik me ook af of het na een tijdje een gewoonte wordt om te doen. Maar ik weet bovenstaande natuurlijk niet zeker :)

Ik heb nog niet eerder gezien/gehoord dat knarsen gelinkt wordt aan een maagzweer. Ook niet als je symptomen van een maagzweer googled. :)
Als je twijfelt zou ik gewoon je DA om advies vragen, bellen kost niets :P behalve je telefoonkosten :P