[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:25

die link heeft het ook over kleine lymfeknoopjes,ik heb het niet helemaal gelezen,maar is het niet hetzelfde dan?

Pollux

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:05

Ja, het lijkt er heel erg op. Maar bij mijn paard bloedden deze knoopjes niet. Nou ja, ik kan er geen wijs uit worden, dus ik wacht tot mijn oude DA me terugbelt en dan vraag ik het allemaal aan hem.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:22

DA heeft teruggebeld. Het zijn inderdaad tonsillen: kleine lymfe kliertjes/knoopjes. Heeft met allergie te maken en je kan er weinig aan doen behalve de omgeving van het paard zo stofvrij mogelijk te maken. Het kan zijn dat deze lymfekliertjes/knoopjes weer een beetje wegtrekken als de trigger weggenomen wordt, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het kon in ieder geval geen kwaad. Ik moest wel voorkomen dat mijn paard ging hoesten bij het rijden, dus aan een lang teugeltje warmdraven en dan pas oppakken en ronder rijden. Dit doe ik nu zo al een week en ze heeft geen één keer meer gehoest.
Het had volgens deze DA ook geen zin om iets te geven (hoestremmer of luchtwegcompositum). Nu briest mijn paard een keertje en dan is ze het vuil ook kwijt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:28

Iemand ervaring met de luchtwegkruiden forte van groene os?
Citaat:
Groene Os Luchtwegkruiden werkt versterkend op het auto-immuunsysteem van het paard. Dit mengsel is samengesteld uit kruiden en voedingsstoffen die de luchtwegen ondersteunen in hun werking:

Slijmoplossend, antiseptisch, ontstekingsremmend en weerstand opbouwend.
Het verzacht en reinigt de luchtwegen en werkt tegen ontstekingen.
Bij bronchitis en infecties aan mondholte en luchtwegen
Dit gemalen kruidenmengsel is met name geschikt bij aandoeningen aan de longen en luchtwegen waarbij er een hoestprikkel ontstaat die al dan niet wordt veroorzaakt door(vastzittend) slijm.

Heb het net besteld bij de paardendrogist. Ons paard hoest weer wat meer en nu lijkt er ook wat slijm vast te zitten. Ben benieuwt of het haar gaat helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:50

pollux:
als het van allergie komt dan moet je toch ook even kijken wat je voor krachtvoer geeft
sommige paardenn reageren erg op etherische olie of kruiden in het voer.
brokken gaan vaak beter dan granen,die soms ook benauwdheid kunnen geven.

als je dier ook vaak hoest tijdens het eten van krachtvoer,dan zou ik er zeker naar kijken :j

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:39

@ellepel, paard hoest nooit tijdens het eten of in rust. Ze krijgt brokken gemengd met een beetje marstall Vito. Het blijft nog steeds goed gaan. Al sinds vorige week woensdag niet meer gehoest tijdens rijden. Moet er alleen goed op letten dat ik haar niet meteen laat afbuigen en haar aan een lang teugeltje warm draaf. Dan is er niets aan het handje. Ben begonnen met de zwarte kummel olie. Ik moet er voorzichtig mee omgaan, want ze vindt het niet lekker en laat haar slobber staan als ik er per ongeluk een te grote scheut in doe....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:15

ja dat klopt,proef zelf maar es, is een beetje een apart smaakje :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:33

Je ruikt het ook al, het is een aparte lucht. Maar uiteindelijk wennen ze er wel aan!

Gisteren weer wat geks. Aan de linkerkant, ter hoogte van de kaak in die ronding zeg maar van onder naar boven richting oren soort opgezet / dikker gedeelte. Weet iemand hier wat ik bedoel?
Andere kant was duidelijk minder. Weet niet of dit nou ook een klier is, maar ga het even in de gaten houden. Zeker omdat de DA de vorige keer zei dat hij iets aan de luchtzak dacht te zien (Zit ter hoogte van die plek volgens mij), maar de keer daarna weer niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:15

kun je het op een plaatje ook aan geven waar het zit?

of lijkt het hier op:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJB6RMKN.jpg
of
http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TJ8S3 ... CT0018.JPG

dat kunnen verschillende dingen zijn, de speekselklier kan opgezet zijn vanwege erg kort gras op de weide.
doordat ze erg veel aan de grond staan met het hoofd kan het vocht niet weg en zwelt het op.

maar deze zakken absoluut weer af als het paard weer een tijd met het hoofd omhoog staat,bijvoorbeeld door ze binnen te zetten.
er kan ook wat anders aan de hand zijn.ligt er aan of de zwelling hard aan voelt of je het in kunt drukken.
eventueel een biopt kan dan nodig zijn.

maar een virus kan er ook voor zorgen dat de klieren daar op zwellen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:35

Het zat iets verder naar voren, leek een beetje op foto 2, maar dan niet zo ver naar beneden doorlopend, het leek meer alsof het met de ronding van de kaak mee liep.

Maar de dag daarna was het al weer veel minder, nog wel ietsje. De dag ervoor hadden ze voor het eerst weer op het land gestaan de hele dag vanwege het weer en er staat idd niet veel gras meer.
Had zelf ook al zitten zoeken via de zoekfunctie en ik ga ervan uit dat dat het is geweest.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:19

Ik dacht in een topic over hoestende paarden daar zullen vast wel mensen zitten die ervaring hebben met ventipulmin. Kan ventipulmin de eerste paar dagen er voor zorgen dat het hoesten juist toeneemt? Om zeg maar de troep naar buiten te krijgen?

Ik zal mijn verhaal even uitleggen:
Mijn shetlander Mogli staat sinds dinsdag op de kliniek. Mbv een endoscopie bleek dat een droesabces in zijn linker luchtzak zo groot was geworden zijn keeldak is door gaan hangen waardoor zijn slokdarm volledig afgesloten was (als hij iets at dan kwam het voer via zijn neus er weer uit) en zijn luchtpijp was bijna volledig afgesloten waardoor hij het heel erg benauwd had. Hij heeft hiervoor een hele rits medicijnen gekregen (verschillende soorten AB, pijnstillers, ontstekingsremmers, corticosteroïden en vast nog meer). Gisteren is er weer met een scoop zijn keel bekeken. Het abces was ongeveer de helft kleiner waardoor zijn luchtpijp en slokdarm weer grotendeels vrij lagen. Ze zijn nu ook zijn luchtpijp ingegaan die zat behoorlijk vol met etensresten. Hierdoor loopt hij verhoogde kans op een longontsteking. Hij kreeg sowieso al AB (4x per dag) en dat moet hij voorlopig ook blijven krijgen, maar hij krijgt nu ook ventipulmin om de troep uit zijn longen te krijgen. De dierenarts zei tegen mij dat ventipulmin de trilhaartjes in de luchtpijp extra stimuleert zodat troep en slijm beter wordt afgevoerd. Nu ben ik net weer bij Mogli wezen kijken en vond toch dat hij behoorlijk aan het hoesten was (meer dan vanmorgen). Zoals ik hierboven al had gevraagd, kan dit door de ventipulmin komen, dat hij nu alle rotzooi er zeg maar uit hoest?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:36

@ flosje: Wat ventipulmin doet, is dat het de luchtwegen verder open zet. Het werkt dus 2 kanten uit, vanuit de longen kan viezigheid makkelijker naar buiten, maar andersom gaat viezigheid ook makkelijker naar binnen.
Als je aangeeft dat er viezigheid in de luchtpijp zit, dan kan het idd zijn dat hij nu eea makkelijker naar buiten gaat hoesten om het kwijt te raken.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:21

Het is een tijd geleden maar ik meld me hier ook weer even.

Mijn heeft een aantal vagen klachten waar van ik de oorzaak nog niet heb kunnen vinden.
Ik zal de klachte hier even op sommen.
- Sloom / lusteloos (zowel tijden rijden als daar buiten)
- Stijf en snel last van spierpijn / spierverzuring
- Zit slecht in z`n vacht
En zins 1 week wil hij niet meer aandraven en gaat bokken als ik m`n been er aan leg.

Vorige week heb ik de DA er bij gehad. Hij dacht eerst aan een zere rug, eerst reageerde me paard vrij heftig aan de rechterkant ter hoogte van het SI-grwricht maar later kreeg hij geen enkele reactie meer. Me DA heeft bloed afgenomen (algemeen bloedonderzoek) daar kwam eigenlijk niet echt iets schokkends uit. Z`n organen enz. zijn goed. Wat wel opvallend was, is dat er een aantal waardes van vitamines en de waarde van zijn HB precies op de onder grens zit (1 puntje naar beneden en het is te laag) De HB waarde is die van de rodebloedlichaampjes.
Ik heb van de DA een suplement gekregen met vitamines, mineralen en probiotica.

Maar nou komt het.
Vandaag weer even opgestapt om te kijken of hij weer wilde draven. Maar helaas toen ik mijn benen er aan legde gingen z`n oren al in z`n nek, en toen ik ff door zette kreeg ik weer een bok.
Dus ik ben afgestapt en heb hem aan de longe gedaan. Met wat moeite kreeg ik hem in draf. Hij liep stijf maar niet onregelmatig.
Vervolgens ben ik er weer op gaan zitten en heeft een stalgenoot hem aan de longe genomen. Ik heb niks gedaan en ben gewoon stil op hem blijven zitten. Me stalgenoot zette hem in draf, de eerste 2 à 3 rondjes was hij redelijk actief maar daarna kakte hij helemaal in. Hij bleef wel draven maar het ging niet van harte. Als ik m`n benen er aanlegde gingen gelijk z`n oren weer in z`n nek.

Nou is het zo dat mijn paard chronische bronchitus heeft. Normaal gesproken geeft hij altijd 1 à 2 flinke kuchen bij het eerste rondje draven gevolgd door gebries en dan is het over. Maar nu deed hij z`n hoofd omlaag en kwam een heel zacht geforceerd kuchje uit en daarna helemaal niks meer. Wel bleef hij steeds de teugels uit m`n handen trekken om z`n hoofd omlaag te kunnen brengen als of hij wilde hoesten, maar er kwam niks.
Normaal gesproken zou je blij zijn als je paard niet hoest, maar dit voelde toch niet helemaal goed. Het leek als of hij wilde hoesten maar het niet kon of niet wilde.
Na ongeveer 5 min. gedraafd te hebben ben ik gestopt en viel het mij op dat hij iets stond na te knijpen met het uitademen (zoals bij dampige paarden).

Nou zat ik te denken. Wat nou als hij erg last heeft van z`n luchtwegen, zou dat al die vage klachten kunnen veroorzaken?
- Als hij niet genoeg lucht binnen krijgt wordt hij sloom.
- En door zuurstof gebrek zou z`n HB waarde wat aan de lage kant kunnen zijn omdat er niet genoeg zuurstof in z`n bloed komt.
- En omdat er niet genoeg zuurstof in z`n bloed komt, komt er ook niet genoeg zuurstof in z`n spieren waardoor hij daar weer last van krijgt.
- Het bokken komt misschien wel omdat m`n benen dicht bij z`n longen zit en het aandrijven iriteerd / pijn doet.

Het is een beetje lang verhaal geworden, sorry haha
Maar wat denken jullie van deze gedachte?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 05:59

zit best wel wat in zoals je het zegt.
maar ik denk dat je je paard dan weer moet laten nakijken.

had jij je uitslag van het bloed toen ook in het bloeduitslagentopic gezet??
voor zere rug zou ik hem laten nakijken door een goede paardenfysio

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:45

ellepel schreef:
zit best wel wat in zoals je het zegt.
maar ik denk dat je je paard dan weer moet laten nakijken.

had jij je uitslag van het bloed toen ook in het bloeduitslagentopic gezet??
voor zere rug zou ik hem laten nakijken door een goede paardenfysio

Ik heb afgelopen maandag de uitslag van het bloedonderzoek binnen gehad. Dus het bloedonderzoek is nog vrij recent. Ik heb net de DA assistente gesproken en krijg vandaag of morgen de uislagen van het bloedonderzoek door gemaild, als ik ze heb dan ga ik ze zeker ff in dat topic neer zetten.

Hij is een paar weekjes terug na gekeken door een osteopaat en toen waren er geen schokkende dingen.

Wat ik gewoon gek vind is dat het lijkt als of hij wil hoesten maar het niet doet. Als of het zeer doet of niet lukt of zo.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:44

Gister leek het wel als of me paard wel wilde hoesten maar dat het niet lukte of zeer deed. Vandaag was hij flink aan het hoesten. Tijdens het poetsen 2x en tijdens het stappen aan de hand (15 min.) hoeste hij zo'n 10x. De hoest klinkt als iemand die hoest en een zere keel heeft, hij hoest heel zachtjes en voorzichtig. Zou ik dan toch gelijk hebben en worden z'n klachten veroorzaakt door z'n bronchitus?

Morgen de DA maar weer bellen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:39

Vanaag weer ff contact gehad met de DA. Hij denkt dat ik nog wel eens gelijk kan hebben, dat z'n bronchitus de overige klachten kan veroorzaken. Ik krijg nu een puffer voor hem voor z'n hoesten. Dit omdat ventipulmin niet werkt bij hem. Ook had hij het er over om eventueel bij Utrecht een longfunctie test te laten doen.
Iemand zo'n test laten doen, wat was het resultaal en heb je er wat aan gehad?
Iemand ervaring met zo'n puffer?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:45

heb een puffer gebruikt een kinderpuffer had flixotide en nog iets. Moest eerst de ene puffer doen ( deze zorgde voor verwijding vd luchtwegen) en een halfuur later de andere.

Het hoesten was weg maar merkte wel dat hij met veel grotere neusgaten aan het ademen was.
Toen de bloedtest op allergien bekend was en ik alles redelijk had uitgezocht, ben ik gaan afbouwen en gestopt. Ik moest 2x per dag van beide 8 puffen geven dit was voor 75,00 euro per week.

Door zijn mijten allergie kwam de allergene stof juist dieper in zijn longen dus ik had het idee dat het probleem alleen groter werd. Nu ipv geweekt hooi wiesencobs van marstall en het gaat best goed.
Wordt alleen door de weidegang moddervet.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:10

jobamara schreef:
heb een puffer gebruikt een kinderpuffer had flixotide en nog iets. Moest eerst de ene puffer doen ( deze zorgde voor verwijding vd luchtwegen) en een halfuur later de andere.

Het hoesten was weg maar merkte wel dat hij met veel grotere neusgaten aan het ademen was.
Toen de bloedtest op allergien bekend was en ik alles redelijk had uitgezocht, ben ik gaan afbouwen en gestopt. Ik moest 2x per dag van beide 8 puffen geven dit was voor 75,00 euro per week.

Door zijn mijten allergie kwam de allergene stof juist dieper in zijn longen dus ik had het idee dat het probleem alleen groter werd. Nu ipv geweekt hooi wiesencobs van marstall en het gaat best goed.
Wordt alleen door de weidegang moddervet.

Zo dat is nog best prijzig! hoe lang moest je het geven?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:51

Bij ons gaat helaas bijna altijd wel iets mis nadat ze bloed had afgenomen kreeg ik 3 dgn later telefoontje dat het bloed kwijt was. Hierna hoorde ik niets meer en was toen op advies gestart met de puffers, dus ik moest of weer stoppen hiermee of doorgaan. Ben maar doorgegaan. Toen ik ongeveer 2 maanden later met een andere op de kliniek was vroeg ik wat we nu het beste met John konden doen, weer bloed afnemen? Kreeg toen als antwoord o maar de uitslag is wel binnen hoor, ik verbaasd o echt.
Toen bleek het dus een mijten allergie te zijn maar was te laat om dit verder uit te splitsen.
Baalde hier best van. Ook was degene die de puffers had geadviseerd en bloed had afgenomen inmiddels met zwangerschapsverlof en zij is ook niet meer teruggekomen. Ben toen alles gaan uitzoeken en ja mijten zitten overal ( in onze wenkbrauwen, kleding op dieren zelf). Ben toen langzaam gestopt met puffen.
Maar 1 van de twee puffers is duur de andere viel mee ben net al aan het zoeken geweest maar kon het zo gauw niet vinden. Wat ik in het begin begreep moet je het wel langer doen maar zou op den duur alleen een paar pufjes voor het rijden voldoende moeten zijn.
Ik vond het best een gedoe je moet het goed rond 1 neusgat plaatsen, wachten op een goede inademing dan snel op de puffer drukken en dan een keer of 4 laten inademen voor je de volgende kan geven. Ook het schoonmaken van de puffer was lastig ivm de allergie.
Als ik meer weet van de andere soort laat ik het je weten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:12

@jobamara : Bedankt voor je info. Ik hoop dat m`n paard het niet eng vind. Hij heeft in het verleden al vele malen ventipulmin, pretnisolon, sputolysin en nog iets (waar ik de naam niet meer van weet) gehad. Maar alles werkt maar tijdelijk, nadat ik er mee stop komt het net zo hard weer terug. Dus ik hoop dat dit nu een langer effect gaat hebben.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:50

Heb nog even opgezocht wat de andere was is dus ventolin (salbutamol) deze is dus voor verwijding vd luchtwegen hierna de flixotide dit is een ontstekingremmer.
Ik moest hem heel rustig laten wennen, en bv na 2 puffen even belonen en stukje wortel geven.
waar je ook heel goed op moet letten is dat er in de ene puffer 120 puffen zitten in de andere een stuk minder. Maar je moet dus tellen en mag absoluut niet over dit aantal heen gaan ik denk dat er dan alleen nog een gas uitkomt. Je kunt dit natuurlijk uitrekenen alleen als er een keer een puf mislukt en je er dus 1 extra geeft moet je dit wel even opschrijven.
Ben benieuwd hoe het jou bevalt, blijf rustig want als ze gaan stressen ademen ze niet meer goed in. Aan de puffer kun je zien hoe de ademhaling gaat is een soort ventiel met een flapje wat je ziet bewegen. En met schoonmaken absoluut NIET afdrogen dan wordt het plastic statisch en slaat het medicijn tegen de doorzichtige plastic kamer aan ipv de luchtwegen in te gaan. Heb ooit wel die fout gemaakt (eigenwijs he). Is het bij jouw paard een allergie?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:22

Bedankt voor al je info, en tips, ben er erg blij mee. Ik werd vanmiddag gebeld door me DA, de puffer kost 140,- ! En dan komt de medicatie er nog bij. Dus het is te hopen dat deze medicijne wel aan slaan.

Hoe me paard aan z'n bronchitus komt weet ik niet. Zeer waarschijnlijk had hij dit al toen ik hem als 2 jarige kocht, het begon al me de eerste dag dat ik hem had met een snot neus en enkele weken na dat ik hem had begon hij hefftig te hoesten, en dit komt dus regelmatig terug.
Hij kan niet tegen stof, zowel uit hooi/stro als stof van zand enz. Toen het van het voorjaar zo droog enstoffig was had hij ook veel last. Maar ook met benauwd en vochtig weer heeft hij last.

Daarom krijgt hij geen hooi maar compact gras van hartog, vlas in de stal, frisse buiten stal en zo veel mogelijk naar buiten. In de zomer 24/7 en straks in de winter staat hij zo'n 10uur buiten. maar helaas is dit dus niet genoeg.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:25

Hoi weet je wat voor puffer het is ik betaalde volgens mij 75,- en heb hem later op internet goedkoper gevonden in belgie. AeroChamber plus met flow-Vu (kindermasker 1-5 jaar) ik zou even googlen als ik jou was. In welke provincie woon je? En ik zag vlgs mij dat je naar Horse Event ging, ik ben van plan om vrijdag te gaan als de paardjes het een tijdje zonder me kunnen stellen. Ik heb die van mij nog liggen dus als je hem wilt zien zou ik hem kunnen meenemen pb dan even je gsm nr. als ik er dan ben bel ik.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:42

jobamara schreef:
Hoi weet je wat voor puffer het is ik betaalde volgens mij 75,- en heb hem later op internet goedkoper gevonden in belgie. AeroChamber plus met flow-Vu (kindermasker 1-5 jaar) ik zou even googlen als ik jou was. In welke provincie woon je? En ik zag vlgs mij dat je naar Horse Event ging, ik ben van plan om vrijdag te gaan als de paardjes het een tijdje zonder me kunnen stellen. Ik heb die van mij nog liggen dus als je hem wilt zien zou ik hem kunnen meenemen pb dan even je gsm nr. als ik er dan ben bel ik.

Dat was het eerste wat ik vroeg aan me DA of het een kinder puffer is. Maar het is er een die echt speciaal voor paarden bedoelt is en goed op de neus aan sluit. Het is nu ff veel geld, maar de aanschaf van een puffer is gelukkig 1malig. De medicijne zij rond de 30 euro zei me DA. Maandag of dinsdag krijgt hij het binnen en dan kan ik het ophalen.

Ik vind je aanbod om dw puffee mee te nemen heel lief van je, maar dat hoeft niet. Me DA heeft hem al besteld voor me. En me paard heeft zo snel mogelijk de medicijnen nodig, dus wil liever niet nog een week wachten. Maar toch heel erg bedankt.