[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:35

Hij is zoveel vet en spierweefsel kwijt dat ik zijn chip voel zitten, dat vind ik dan weer wat minder............

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:51

Dat is idd wat minder, maar spierweefsel kun je wel weer trainen toch?

Goed nieuws Kukkie en lunatic!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:40

Natalia, gaat het niet te hard dan? Is hij al eens echt getest? Wanneer glucose hoger wordt en insuline lager krijg je teveel aan afvallen en dat is weer het andere uiterste :(:)

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:51

ellepel schreef:
lunatic,was het erg hoog dat tekort of viel het mee?
dus toch he, je hoort het de laatste tijd steeds vaker.
met extra selenium knappen ze idd heel snel op,fijn! :D

Ik heb de waarde even opgezocht: GSH-Px 81| 120 – 500 U/g Hb. Daarom heb ik naar aanleiding van jouw advies en vergelijkingen de Chevivit gekozen. Na 2 dagen besloot ze het toch maar te eten door haar voer :+ En inderdaad zie ik, nu na 4 weken, al heel snel resultaat!

@ SuperRoos: inderdaad ben ik blij dat ik dat ook heb laten testen, anders had ik bijvoorbeeld magnesium gegeven, terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn geweest.

@ Kukkie: Wat fijn dat het zo goed gaat!

@ capopjekop: ben heel benieuwd naar het verslag van je therapeut. Ik heb in totaal 4 pony's, waarvan 2 Shetjes en leef met je mee. Die van mij zijn pas 2 en 3 jaar, 1 heeft eczeem, maar tot nu toe heel goed slank te houden. Ik kan me voorstellen hoe moeilijk het is.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:20

@SuperRoos, bedankt voor de tips, daar ga ik zeker wat mee doen!

@Kukkie. Fijn om te horen dat jouw aanpak zo goed heeft geholpen en nog steeds helpt. Ik hoop dat we bij mijn merrie ook een goede aanpak kunnen creëeren.
Jij hebt dus niet de DA gevraagd om de aanpak, maar met de resultaten van jouw bloedonderzoek een therapeute ingeschakeld? een homeopatische?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:37

Bambi staat toch weer vanaf 2 uur in de paddock tot de volgende ochtend.
Wel sneu maar ze werd toch weer stijfig en weinig voorwaartse looplust.
Ga toch de DA bellen om een test te laten doen want zo blijft het ergens wel een beetje gissen :j

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:42

Pien, idd, zo heb ik het gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 06:10

Lunatic schreef:
[
Ik heb de waarde even opgezocht: GSH-Px 81| 120 – 500 U/g Hb. Daarom heb ik naar aanleiding van jouw advies en vergelijkingen de Chevivit gekozen. Na 2 dagen besloot ze het toch maar te eten door haar voer :+ En inderdaad zie ik, nu na 4 weken, al heel snel resultaat!

die van mij vind het ook niet lekker,daarom los ik het altijd op in een beetje water en meng het dan door de brokken

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:52

Jammer Vera, maar ze stond toch al onder behandeling van Laarakker? (wat zeggen zij ervan dan? kan terugval van bepaald orgaan zijn even?)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:05

De therapeut is net geweest. Ze heeft eerst Amber onder handen genomen. Die is (licht) bevangen. Op de hoefwand scoorde ze vrij laag. Dus ze is wel bevangen, maar het is aan de beterende hand. Verder is haar lever en darmen niet goed. Daar krijg ik wat spul voor. En haar eierstokken zijn ook niet helemaal goed. Dat geloof ik graag, ik wilde haar dit jaar (voor ze bevangen werd) laten scannen, omdat ze altijd heel hevig hengst is. Haar insuline was wel oke, maar ik moet wel voorzichtig blijven met voer, want anders kan ze het wel worden. Het voer en de medicijnen kwamen eruit als goed.

Grietje viel heel erg mee. Ze gaf wel aan veel pijn te hebben aan haar hoef. Dat is ook wel te zien want ze loopt moeilijk. Haar lever en darmen waren ook wat minder. Maar veel beter dan Willeke had verwacht. Het voer en de medicijnen zijn goed voor haar. Vooral de Gluco Balance kwam goed uit de bus voor haar. Dat moet ik dus vooral blijven geven. Voorlopig moet ik ook doorgaan met de buut, tot de pijn weg is. Anders krijgt ze stress en pijn en dat is natuurlijk ook niet goed voor de suikerspiegel. Maar al met al ben ik dus op de goede weg. Grietje zou eigenlijk ook een reinigingskuur moeten, maar we hebben besloten daar mee te wachten. Mss volgend jaar in het voorjaar. Willeke denkt dat het nu te heftig is voor Grietje, dat ze nog meer last van haar benen krijgt. Dat kunnen we nu niet hebben.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:09

Fijn dat het allemaal mee leek te vallen. Wat voor medicijnen gaan ze nu krijgen dan voor lever en darmen etc?
En kwamen er ook nog schimmels, bacteriën en virussen naar voren of test ze daar niet op?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:13

Over schimmels hebben we het niet gehad. Ze heeft de namen wel gezegd, maar ik heb het niet opgeschreven. Ze werkt het nog even uit en dat krijg ik via de mail.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:37

Nou SR, ik twijfel een beetje wat ik moet doen.
Bij Laarakkers had ik altijd Charlotte Willekens en die vertrouwde ik blind. Zij zat er gewoon nooit naast bij mijn paarden.
Nu zij weg is ben ik bij Eva terecht gekomen en die had er een hele dobber aan.
Het was natuurlijk ook een rare samenloop van omstandigheden; ik kwam daar omdat ze kreupel liep en een warme hoef had. Dit was dus een verrekt bandje in haar hoef. Maar tegelijkertijd kwam er ook uit dat de licht HB was en een lichte IR had.

Dus aan de Glucobalance en aan druppels voor haar hoef.
Dus alles is gebasseerd op meting en ik wil eigenlijk wel graag weten of ze bepaalde tekorten heeft oid...
Ik heb het gevoel dat ik maar half weet wat er aan de hand is met haar.
Hoef gaat nu goed hoor maar ik wil toch weten of ze bepaalde tekorten heeft enzo.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:47

Ok nu begrijp ik het beter :-)
Zo te horen denk je dus aan algeheel bloedonderzoek en daarna kun je weer verder, kun je niet naar die Charlotte toe? Die heeft nu haar eigen praktijk toch?

Cap, ok ik ben benieuwd, vaak zie je dat bij IR (achtige paarden) schimmels en virussen een grote rol spelen en dat die de organen weer slechter laten werken.. Ook de slechtere organen lijken dus nog een symptoom te zijn als het ware omdat er nog meer achter zit..

Ik laat nu ook weer even naar Fiek kijken, is weer wat afgevallen en heeft sinds een paar dagen dikke klieren en is wat anders (geen harde nek ofzo hoor dus verder alles prima)
Maar wanneer hij verder afvalt komen de schimmels, die lekker in zijn vet zitten te broeien, vrij in zijn lichaam en die zorgen weer voor andere symptomen, grote kans dat we de schimmels die nu weer vrij zijn gekomen weer moeten behandelen, maar dat is relatief makkelijk vergeleken bij de rest wat we al hebben doorstaan :-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:05

SuperRoos schreef:
Ok nu begrijp ik het beter :-)
Zo te horen denk je dus aan algeheel bloedonderzoek en daarna kun je weer verder, kun je niet naar die Charlotte toe? Die heeft nu haar eigen praktijk toch?

Jaa klopt, die heeft een eigen praktijk. Daar ga ik zeker snel heen maar ik wil ook graag eens precies laten onderzoeken of ze bv tekorten heeft en hoe haar waardes zijn. :)

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:36

Ik lees dat veel mensen met een therapeut aan de slag zijn gegaan, dat is ook mijn bedoeling.
Ik heb van een stalgenoot misschien iemand, maar is er iemand die me een therapeut kan adviseren waar hij/zij goede ervaring mee heeft. Liefs regio breda of iemand die aan stal wil komen. Mag via PB doorgeven als je wilt.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:05

Net de DA gebeld, het pakket uit Deventer is binnen!
Hij gaat het dit weekend goed bestuderen en dan hopelijk volgende week prikken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:14

Maandag wordt er bloed afgenomen bij Bambi en naar de GD opgestuurd... :=

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:03

goedemorgen,

Ik ben hier al een poosje aan het meelezen, omdat er een heel donkerbruin vermoeden is dat mijn paard lichte ir heeft. Haar manenkam is dik met blokjes, maar niet hard. Ik ga marstall Excem plus geven dat supplement als een zachte reiniging ook voor haar ZE, ze heeft een deken op maar staat op pension waar ze dus ook elke dag naar buiten gaat. Zou het voor haar al resultaat hebben als ik een bloedonderzoek laat doen? Of zou het zo licht nog niet vast te stellen zijn?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:59

Ben ik vergeten te vragen aan de DA;
bambi krijgt nu Glucobalance en Magensium.
Moet ik dit niet geven de avond voor het bloedonderzoek zodat we geen scheef beeld krijgen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:21

Breghje, onderzoek in deze fase is juist erg nuttig, vooral als je breed laat onderzoeken, ook op tekorten, dan kun je snel behandelen voor organen erger worden aangetast als het ware..

Paardjes van Vera en Pien binnenkort getest..
Vera, ik weet eigenlijk niet hoe die invloed is, heeft in ieder geval geen verhogend effect en om de avond ervoor alleen te stoppen is denk ik te kort.. Werkt langer door..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:47

Ok..... mmmm.... dat is lastig zeg!

Heb trouwnes het graasmasker net omgedaan en na veel gebries en geschud ging ze grazen :D
Makkelijke tante ;)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:22

Dit komt van Estherhegt, na even vluchtig doornemen lees ik dat klaver de kans op HB vergroot, ik had al zo'n vermoeden. Ik zou willen dat er een nederlandse vertaling was.

Mooi boekje over fructanen en weidemanagement, grassoorten en de invloeden van het weer, bemesting etc op suikers.
Het boekje is gefinancieerd door Australische overheid en geschreven door Kathryn Watts ( van safer grass) en Chris Pollit. ( bekende onderzoeker naar hoefbevangenheid)

Equine Laminitis - Managing pasture to reduce the risk
Als je de link openklikt zie je eerst dat het 25 dollar kost, scroll je iets naar beneden dan heb je de gratis PDF.
Een fructaankalender is echt niet genoeg!!!!! Er zijn erg veel invloeden.
Aanrader dit boekje.

Ik krijg de link er niet op, als je het wil lezen even onder: Topic over Hoefbevangenheid, kijken.
Laatst bijgewerkt door jolin op 12-07-10 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:24

Vandaag bloed afgenomen := Hopelijk eind van de week uitslag.
Bambi graast nu de hele dag met het masker en gaat super, ze maalt e niet om. Drinkt ook gewoon.
Ik is echt uberblij!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:39

Interessant Jolin, mij was al bekend dat klaver HB kan veroorzaken

Vera, spannend.. Was ze goed nuchter van tevoren? Wanneer verwacht je de uitslag? (Duimen..)