[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:20

Britt_Pit schreef:
@ellepel: Je was me al voor met N.Hebing, wat is jouw bezwaar tegen langere tijd zeewier bijvoeren? (Dit is pure intresse hoor, geen aanval of iets dergelijks)

zit veel jodium in.
op de langere termijn kan dat invloed hebben op de schildklier,en dan kun je daar weer problemen mee krijgen.
je kunt wel zeewier geven,maar geef het als kuur.
koop een pot, maak hem leeg en stop er dan mee

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:43

Mindim schreef:
xkimmx schreef:
Maar hoe komt het dan dat als ze dichterbij de zee staan minder last hebben? Toch zeker echt dat de muggen niet van de situatie daar houden.

Ik woon hemelsbreed 2 km van de zee en hier staan genoeg ZE paarden, dus die vlieger gaat echt niet altijd op hoor ;) Ik ken eentje met heel erge ZE welke hemelsbreed er nog geen km af staat.

Die van mij heeft ook hemelsbreed dan zo'n 3 km van de zee gestaan. Nu staat ze hemelsbreed 100 meter van de zee en heeft ze bijna niet geschuurd. Denk dus echt dat dat invloed kan hebben! Kijk als je paard nou tussen kassen staat waar weinig wind is en tussen slootjes. Dan kunnen ze er natuurlijk alsnog zijn. Ik zeg ook niet dat ze 100 % verdwenen zijn, maar over het algemeen helpt het aan de zee staan volgens mij wel! Bij mijn paard wel in ieder geval!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:37

Mijn paard heeft zondag toen ik terug kwam een stukje van zijn manen afgeschuurd. Toen ik hem gisterenavond onder de deken afhaalde, had hij nog meer geschuurd. Het stuk 20cm na de schoft, daar schijnt de huid helemaal door de manen heen. Een stukje verder naar voren (halverwege de hals) zaten ook gebroken manen en die zaten er zaterdagavond al.
Nu kan het schuren of uitvallen meerdere redenen hebben, welke vinden jullie het meest logisch?

1 ZE, paard heeft vrijdag minstens een uur zonder deken opgestaan omdat de stagiare deze per ongeluk afgedaan had. Paard kán dus gestoken zijn.

2 Meer kuilvoer. Paard heeft donderdag, zaterdag én zondag snachts buiten gestaan bij het hooiruif en dus waarschijnlijk meer kuilvoer gegeten dan hij normaal krijgt.

3 stres, ik ben zondag naar concours gegaan voor het eerst in lange tijd. Vlak voordat we gingen was hij een beetje zenuwachtig

4 de vliegendeken en vlecht. IK heb zelf de vliegendeken niet om gedaan op de terugweg van het concours. Het kán zijn dat mijn vlecht is gaan trekken en de vliegendeken precies op een paar haartjes heeft gehangen en zo de huid geirriteerd heeft. Dat zou ook verklaren waarom ik zondag bij terugkomst op stal al een plukje onder zijn deken uit kun halen.

Nou, heel wat redenen die het kunnen zijn, maar ik vind zelf de stres en de vlecht/deken combinatie de meest waarschijnlijke. Wat vinden jullie?

Zendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:13

Ik krijg net de Phryso binnen en daar staat Hippo Ex-cema in , positief getest door Utrecht .

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:39

He balen, Annetje.
Heb je hem ook daadwerkelijk zien schuren?
De vliegendeken vind ik juist de minst aannemelijke reden; ik neem aan dat je paard er niet al te lang onder heeft gestaan?
Bij Wisse schijnt de huid er daar ook doorheen en zijn de manen daar flink uitgedund. Zou bij hem wel van de deken kunnen zijn, is in een paar dagen tijd gebeurd. Nu (sinds andere deken)komen er geen plukken meer uit en wordt het tot nu toe ook nog niet erger.
Zelf zou ik het gooien op reden 1 EN 2 samen; de combi van kuilvoer met evt. geprikt worden...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:46

De vliegendeken heeft hij zondag op de trailer opgehad. Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat de naad bij de schoft misschien niet goed gezeten heeft en zo op de vlecht/hals gezeten heeft en geschuurd heeft.
Ik vind het in elk geval erg jammer, er zitten nog maar een paar haren op die plek. Het is echt ontzettend dun. Als ik eraan denk zal ik proberen vanavond een foto te maken.

Schuren heb ik hem alleen zien doen toen we terugkwamen van de wedstrijd. Hij schuurde toen langs de deur van zij stal op, maar wel maar eventjes. In de wei kan hij tegen het ruif schuren, maar ik heb het hem niet zien doen.
Vorig jaar zag ik hem ook niet schuren, maar toch was aan zijn manen en staart te zien dat hij het wel gedaan had.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:49

Ja maar, ook al zit er iets niet helemaal lekker aan de deken, dan nog gaat het er toch niet zo snel door uitvallen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:50

Mja, ik weet niet. Ik dacht dat het doordat er een vlecht in zijn manen zat het misschien sneller losgeschuurd werd, maar ik weet het ook niet echt eigenlijk.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:52

Ik heb een vraagje, ik heb mijn haflinger nu sinds februari, maar ze heeft zomereceem. Nu zag ik dat ze al aan haar staart dat ze geschuurd heeft. Ze heeft geen eceemdeken ook bij haar vorige eigenaar niet gehad. Wat kan ik er precies tegen doen, wassen met speciale shampoo, maar nog meer?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:55

Sowieso een eczeemdeken opleggen, want dan voorkom je verder prikken!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:56

Meteen een deken kopen Gina! Dat werkt toch echt het beste, je moet voorkomen dat ze gestoken wordt.
Verder kun je, als het leed al is geleden, wassen met bepaalde verzachtende shampoo's en er zijn heel wat vieze smeersels op de markt die jeukstillend en verzachtend zijn.

Ik ga mijn paard van de week weer met tea tree of keratoo wassen als ik tijd heb, bij hem werkt dat altijd goed.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:58

Okee, bedankt!
Ik ga het meteen doen. De vorige eigenaar zij dat dat niet nodig was.
Maar ik koop er gelijk een!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:55

Mijn paard heeft ws ook licht ZE en staat de hele zomer dus onder een eczeemdeken.

Maar na het rijden spuit ik hem vaak af en is hij dus nat. Dan doe ik hem een zweetdekentje (zonder hals) op.
Of is het verstandiger om hem gelijk (ook als ie nat is) weer in zijn burka te heisen?

Hoe doen jullie dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:02

annetje:
zou toch zeker ook naar de kuil kijken hoor,helemaal als het wat vette kuil is kunnen ze daar zeker jeuk van krijgen.
ik zie dat heel erg bij de tinkers bij ons,dunnere mest en vaak jeuk op de benen bij hen.

hoe zit dat met de stress dan?
merk je daar veel van?

gina:
hoe ging dat bij de vorige eigenaar dan?
wat deden die aan de eczeem en had je paard er daar veel last van?

nadita:
als je afgespoeld hebt je paard even laten rollen in het zand,dan is ie zo weer droog.
ik spoel ap ook wel es af en als hij dan even gerolt heeft borstel ik de meeste zand er af en krijgt hij zo zijn deken weer op,dat droogt heel snel.
net zo snel als een paard zonder eczeemdeken

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:07

Wat ze precies deden weet ik niet helemaal precies, ik ga straks gelijk een mailtje sturen naar de vorige eigenaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:12

zou het hun zeker vragen.
als het daar goed ging zonder deken dan zou je dat nu ook kunnen doen

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:18

Kom weer even binnenvallen :o

Is er hier al iemand begonnen met drainage compositum?

Die van mij staat op dit moment zonder deken en het gaat tot nu toe goed. Voer hem sinds een paar maand marstall exzem.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:51

Vandaag is de valk die Heaven ook van enige schade in de manen en staart voorziet samen met een andere 3-jarige even uit logeren gegaan. Andere merrie moest naar de hengst en valk is mee voor gezelschap, kan ik dus mooi uitvinden of het Heaven zelf is die echt eczeem heeft of niet. :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:58

ellepel schreef:
nadita:
als je afgespoeld hebt je paard even laten rollen in het zand,dan is ie zo weer droog.
ik spoel ap ook wel es af en als hij dan even gerolt heeft borstel ik de meeste zand er af en krijgt hij zo zijn deken weer op,dat droogt heel snel.

Kan je ze ook gewoon nat onder de deken zetten of gaat dat te erg jeuken?
Je kan ze toch ook met een zweetmes drogen ipv in het zand, is wat minder werk lijkt me!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:21

kaatje89 schreef:

Die van mij staat op dit moment zonder deken en het gaat tot nu toe goed. Voer hem sinds een paar maand marstall exzem.

al lang...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:40

ellepel schreef:
annetje:
zou toch zeker ook naar de kuil kijken hoor,helemaal als het wat vette kuil is kunnen ze daar zeker jeuk van krijgen.
ik zie dat heel erg bij de tinkers bij ons,dunnere mest en vaak jeuk op de benen bij hen.

hoe zit dat met de stress dan?
merk je daar veel van?
De kuil is nu wel juist datgene dat het moeilijkste te regelen is als ze 24/7 op de wei met hooiruif staan. Ze krijgen een kruiwagen die genoeg porties bevat voor 6 paarden. Wie weet eet mijn paard wel voor 2 op, dat moeten ze zelf uitvechten.
Qua stres bij Vies vind ik het zelf altijd heel erg vreemd, ik denk dat hij mijn spanning merkt. Ik zet hem op stal en laat hem rustig eten, zodra ik de spullen ga halen en voor zijn stal hang/leg wordt hij zenuwachtig. Hij gaat tegen de deur duwen, met zijn benen dansen en is gewoon net niet lekker rustig. Ondertussen eet hij wel, maar je kunt goed aan hem zien dat hij wat zenuwachtig is, net als wanneer de andere paarden eerder naar de wei gaan als hij. Het is net of hij heel ongedurig wordt.
Maar of stres echt jeuk kan veroorzaken weet ik niet, ik heb dat hier in het topic wel eens gelezen, niet zelf meegemaakt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:45

Nou Annetje, Zam gaat altijd schuren tegen de deurpost als ik met het ander paard naar buiten ga. Is bij hem wel een teken om zijn zenuwen te uiten. Dus kijk er niet van op, als dat invloed heeft...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:57

Ik zet ze gerust nat onder de eczeemdeken weg. Nu gaat hij er ook bezweet onder, en als ik heb gewassen oid zijn ze ook vaak nog niet helemaal droog voordat de deken opgaat. Laten rollen vind ik weer lastig, dan heb je weer zoveel zand in de vacht zitten. Met deken op probeer ik dat ivm schuurplekken altijd te voorkomen. Als Wisse na het rijden gaat rollen laat ik hem dus ook verder opdrogen zodat ik het zand weer weg kan poetsen. Maar eigenlijk lukt dat pas als ze echt helemaal droog zijn.

Ik ben al best een tijdje bezig met de drainage, heb hem nu ongeveer half leeg. Hij krijgt sowieso 1x daags 40druppels en als het lukt twee keer daags 30 druppels. Als ik ga rijden oid geef ik hem de eerste portie meteen als ik er ben en dan vlak voordat ik wegga de tweede portie. Dan zit er ongeveer 2 uur tussen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:05

ellepel schreef:
nadita:

Neeeee, geen zand. Ik laat mijn paard nooit rollen in het zand. Alleen met zijn dekens op.
Juist die zandkorreltjes blijven dan allemaal in zijn manen en staart zitten. Volgens mij veroorzaakt dat ook jeuk.
Nee, dat lijkt me niets ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:06

kaatje89 schreef:

Ik geef mijn paard sinds 3 weken ongeveer weer een kuur DC.
Hij staat ook alweer een maand onder zijn burka.