[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:54

Zooooo rustig hier, sinds de zomer weer voorbij is. hhahaha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:35

ja nou hebben we ineens niks meer te melden he Haha!

nog een maand of vier/vijf ,dan mogen de dekens weer uit de kast!
heb de boett van appie al lekker uitgewassen,alleen zijn beide vliegendekens moeten nog even schoon..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:41

Even een vraagje aan de ervaren zomerexemers. Mijn paardje heb ik gekocht eind augustus toen bleek later dat ze eceem had. Nu geen last meer (wel veel roos in de manen) maar alvast aan het voorberijden voor aankomende zomer. Welk krachtvoer geven jullie je paarden. Is Havens Muesli zonder haver geschikt (staat op de site dat er weinig suiker in zit) of is die vrij nieuwe Subli Zonder beter voor exemers?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:45

kwestie van uitproberen.

in de zomer zijn de problemen daar en aangezien de paarden dan toch het meest op het land staan kun je ook volstaan met het geven van een vitaminebrokje.
pavo vital bijvoorbeeld of een ander merk..

ap krijgt in de zomer maar 3x per week een beetje muesli met een schep vitaminepoeder, de rest mag hij uit het gras halen.
fructaanrijk gras is een van de grootste boosdoeners naar mijn mening, dat beetje muesli wat ze krijgen is toch vaak bijzaak vind ik en kan naar mijn mening bijna geen invloed uitoefenen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:54

Denk inderdaad dat ik van de zomer misschien niet eens hoef bij te voeren. Mag nog lekkeren lummelen op de wei en nu is ze al iets te vors zeg maar Bloos . Heb toevallig nog een emmer Pavo Vital staan van toen ze op boxrust stond. Ga ik die van de zomer opmaken.

Hou het voorlopig maar op de muesli zonder van Havens. Heb pas een ander merk gehaald met kruiden maar zie nu dat er haver in zit en dat heeft ze niet echt nodig of zo. Volgens mij heeft ze ook sinds die muesli zachtere poep gekregen. Denk dat er teveel in zit ofzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:57

ik geef ook muesli zonder haver..appie word daar namelijk juist wat feller van Haha!
de subli zonder heb ik gegeven,maar ik vond het hem daar niet goed op doen, hij was lui,verhaarde niet lekker...ik weet niet,maar daar ben ik mee gestopt

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:59

Ok fijn te horen. Voor de Subli zonder zou ik langer in de auto moeten zitten. Houd ik het maar op de Havens. Veronica is nu in de winter lekker vlot maar verder rustig. Dus wellicht later met rijden enzo mag ze ook wel wat feller. Maar nu ze nog jong is en niets hoeft hoef ik ze niet feller en wil ik gewoon wat geven voor de vitaminen en omdat de andere paarden op stal ook 2x per dag krachtvoer krijgen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:45

Ik ga vandaag de manen van m'n paard eraf halen. De ene helft staat rechtop, dus de andere helft gaat er ook aan geloven. Ben benieuwd hoe het eruit ziet, een Arabier met rechtopstaande haren Nagelbijten / Gniffelen maar ik vind het op deze manier zeker geen gezicht dus..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:47

indi staat ook dekenloos. gister is t goed gegaan, maar ik houd haar wel goed in de gate nog. wel balen dat hij er nog zo lang op moest liggen. nu heeft ze dit jaar meer MET deken dan ZONDER deken gestaan...

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:27

Ik heb de hals er nog op... Ander eczeempaardje is gister dekenloos gegaan. Ik wacht even af hoe dat gaat ( Bloos ) en dan besluit ik of ie op blijft of af gaat.

Paard is trouwens niet helemaal fit. Vorige week kuchtte ze weer wat, veearts erbij, die wilde haar antibiotica en ventipulmin geven. Maar hij hoorde maar heel weinig, alleen een iets verscherpte ademhaling, geen gepruttel ofzo. Dus besloten om alleen ventipulmin te geven en te kijken of ze het zelf op kan lossen. Ze heeft al zoveel antibiotica gehad dit jaar Koe Hoesten was met een paar dagen weg, dus dat is positief. Maar verder ziet ze er niet fit uit. Raar in de vacht, plukkerig, dof, ze is erg terug gevallen in de bespiering... Snap er eigenlijk niks van. Heb besloten om dr wat omhoog te gooien in het ruwvoer, maar ook in het krachtvoer (geheel tegen mn principes in). Morgen extra wormenkuurtje erin, weekje rustig aan een lang teugeltje wat stappen en draven buiten en dus even aan te kijken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:32

dat had appie vorig jaar, ook hoesten en niet fit.

ik heb hem toen nadat hij de ventipulmin gehad had wel op een kuur probiotica gezet om zijn darmflora weer te helpen.
daar knapte hij enorm van op.
opkikker van de paardendrogist is wel een heel fijn supplement daarvoor,maar zelf haal ik altijd probiotica capsules voor mensen ( kost maar 12 euro voor 60 capsules,doe je een maand mee)

wel even zorgen nu dat je het ruwvoer nat maakt,dat je dier geen extra stof binnen krijgt.

moet ik nog wel even vermelden dat appie net een beertje is, hij heeft een vacht!!
zo lang heb ik het bij hem nog niet gezien, echt een wolleballetje

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:57

Ventipulmin doet toch niks met de darmflora?

Hoe dan ook, ik heb idd ook aan "opkikker" gedacht. Kan alleen de komende week nog geen pakketten ontvangen omdat ik nauwelijks thuis ben, dus dat gaat dan later worden. Waar haalde jij die probiotica capsules? En hoeveel gaf je ervan? Klinkt wel als een mooi alternatief!

Nat hooi, en nu het weer kouder is voordroog, kreeg ze al. Ze heeft chronische bronchitus. Ik zit er wel ook aan te denken om toch standaard iets van luchtwegcompositum bij te gaan geven, kijken hoe ze dan de winter doorkomt.

Maar goed, juist doordat ze niet fit is durf ik de hals er niet goed af te halen. Heb het idee dat er dan nog minder nodig is om de jeuk te triggeren. Met hals schuurt ze overigens totaal niet Lachen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:08

Ik lees op internet van klitwortel.
Daar zit alcohol in?
Is het dan nog wel zo goed?

Zat eraan te denken om het aan te schaffen en van de zomer uit te testen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:24

Ja, in klitwortel zit alcohol. Op zich geen probleem, verkoelt de huid fijn, kan alleen wel uitdroging veroorzaken van de huid. En, heel belangrijk, alcohol prikt in open wondjes, dus alleen gebruiken als je er zeker van bent dat je paard geen wondjes heeft!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:57

CarolShadow schreef:
Ik lees op internet van klitwortel.
Daar zit alcohol in?
Is het dan nog wel zo goed?

Zat eraan te denken om het aan te schaffen en van de zomer uit te testen.

geen idee ofg er alcohol in zit.
het kan wel prikken op open plekjes.
er zit zowiezo salicyl in,dat is vergelijkbaar met aspirine en dat wertkt jeukstillend en pijnstillend.

carina:
http://www.kruidenvrouwtje.nl/zozitdat/schimmel.htm

staat heel duidelijk uitgelegd hoe het werkt.

ja weet je....hoeft niet slecht te zijn hoor,maar antibiotica bij een eczeemdier werkt toch net even wat heftiger.
is al veel onderzoek gedaan naar eczeem en de werking van de darmen en blijkt toch wel dat probiotica erg goed helpt bij eczeem.

de probiotiuca die ik dan haal is darmflora van Bloem:
http://www.vitatheek.nl/merk/bloem_natu ... loem_60cap

zitten dezelfde darmbacterien in die paarden ook hebbenm,kdus is het prima te gebruiken.
ik gaf ap er twee smorgens bij zijn muesli, en volgens mij werkt het echt wel Haha!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:54

Mijn paardje schuurt nog steeds Ach gut
Vrijdag heeft ze zelfs op haar kont in de wei zitten schuren Ach gut
Als ik haar op de poetsplaats zet schuurt ze haar hoofdje en hals.
Zet ik haar op stal schuurt ze haar hoofdje, hals en kont aan de voerbak.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:17

Hoe wassen jullie je exceemdeken eigenlijk? Ik heb de mijne (pagony) gisteren met een klein beetje wasmiddel op 30 graden en spoelen+ gewassen maar hij ruikt nog steeds niet helemaal fris Tong uitsteken Hij is wel schoon trouwens Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:18

Dat probleem heb ik nou ook. Het is nu niet zo'n mooi weer maar eigenlijk zou hij denk ik lekker buiten uit moeten waaien om hem weer een beetje fris te krijgen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:23

Tass schreef:
Mijn paardje schuurt nog steeds Ach gut
Vrijdag heeft ze zelfs op haar kont in de wei zitten schuren Ach gut
Als ik haar op de poetsplaats zet schuurt ze haar hoofdje en hals.
Zet ik haar op stal schuurt ze haar hoofdje, hals en kont aan de voerbak.

Dunla schuurt hier helaas ook nog steeds. Alleen.... niet op d'r manenkam maar op haar hals, zo'n 2-3 cm onder haar manenkam. En niet haar staartwortel maar haar kont Verward
We zijn nu zo ver dat we het over een ander boeg gaan gooien voor deze winter: we gaan haar binnenkort scheren, dikke winterdeken op en om de 2 weken gaan wassen met Sebacil en Teershampoo.
Ik had haar laatst eens gewassen met Biotine-shampoo en toen heeft ze een week niet geschuurd. We willen gewoon zeker zijn dat het toch geen beestjes zijn bij haar die haar de jeuk bezorgen Ach gut
Desnoods gaan haar manen en haar sokken er ook compleet vanaf (slik...... mijn Tinkerkind zonder sokken).

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:45

deedee19 schreef:
Dat probleem heb ik nou ook. Het is nu niet zo'n mooi weer maar eigenlijk zou hij denk ik lekker buiten uit moeten waaien om hem weer een beetje fris te krijgen.

Hmm, dat is wel een goed idee (wordt alleen lastig aangezien ik op een flat woon). Daar moet ik nog even een oplossing voor verzinnen, ben altijd een beetje terughoudend met extra wasmiddel voor een lekker geurtje ofzo, het is tenslotte een exceemdeken..

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:14

flettie: Mijn fjord heeft het zelfde Ja
Echt onder de manen kam schuren en dar hele kont.
Die loopt nog met eczeem deken rond.
Ga bloed laten prikken en laten onderzoeken, wil alles zeker weten nu Ja

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:33

Bij ons gaat het goed. Iedereen is inmiddels bloot en schuurt (bij mijn weten) niet meer. Dit weekend zal ik een foto maken van Freya d'r lange manen. Ze zijn zo mooi gebleven!! Go jij! Go jij!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:33

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:25

Hier weer ff een berichtje van mij, heb vandaag de klitwortel gehaald, wat een troep is dat haha.
Doordat het dun is, is het wel fijn echt op de huid te krijgen i.p.v. de manen haha.
Heb ook even foto's gemaakt.
Ben zo trots op haar staart Haha!
Mede ook doordat ze jaaaaren een iniminie staartje had, en nu?

Kijk en aanschouw, oja haar manenkam is bij de schoft vrij dun, maar voor haar doen toch lang en 'behaard'.
En heeft ze plekjes kaal gekrabd nog vorige week Huilen
1ste zomer met deken.

Haar maantjes zijn deze zomer toch nog niet helemaal zoals gehoopt
Afbeelding
mijn grote trots!!
Afbeelding
Afbeelding
Nog even in haar geheel,ze kijkt beetje zielig, dat is ze ook, vant weekend een smak gemaakt in de wei
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:27

wat een mooie staart!!!!

mag je trots op zijn hoor Haha!