Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:25

fargo schreef:
Gewoon weer beginnen en kijken hoe ver je komt, des te meer conditie hij heeft, des te beter het voor je paard is! Je ziet vanzelf tot waar je komt en beweging en conditie = weerstand en spierbehoud. Dus go for it zou ik zeggen!

Dan gaan we ervoor, heel rustig opbouwen, ben benieuwd hoe ie dan in de zomer is....

liljebo schreef:
Heel even een vraagje. Merken jullie ook karakterveranderingen op ondanks/dankzij pergolide/prascent? En dan bedoel ik niet de verandering naar het oorspronkelijke karakter.
Ik heb billy nu vanaf jaarling en het was altijd een gevoelig en heel vriendelijk paardje, zelfs toen hij nog hengst was.
Na zijn erge ziekzijn en gebrek en energie, lijkt hij wel wat beter, maar ik vind hem soms wel beetje vreemd. Hij is tegenwoordig erg agressief t.o de honden, terwijl hij dat nooit heeft gehad. Heeft nauwelijks interesse in iets doen of zijn vitaminebrokjes, die ik eerder als beloning gebruikte met clickeren (wat hij vroeger supergraag deed), hij is ongedurig, een ramp met voeten schoon maken,... ik weet niet... een ander pony'ke. Hij staat nu op de prascent sinds een week of 10

Moet eerlijk zeggen, dat mijn paard ook anders is geworden, hij heeft een soort verlatingsangst ontwikkeld. Heel onhandig, en zorgt weer voor veel spanning. Hij staat inmiddels ongeveer 6 maanden op pergolide.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:46

Tamtesam, dat komt waarschijnlijk door het stresshormoon, krijgt die van jou ook magnesium, want dat scheelt echt met die stress enzo.

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:05

Ah ok. Kan niet zeggen dat Billy gestressd is. Eerder ongeduldig, snel kribbig en geirriteerd. Zag dat ook bij Tommy, die ik destijds gelijk met hem kocht, maar die dus ook ernstige problemen bleek te hebben. Tommy was altijd beetje boos. HIj bleek een aangeboren afwijking aan de gewrichten te hebben, die hem uiteindelijk fataal werd.
Bij Billy krijg ik ook vaak dat gevoel dat hij niet goed in zijn vel zit. Ogenschijnlijk lijkt het redelijk met hem te gaan (hoewel ik hem nooit meer zie rennen of spelen), maar hij heeft een kort lontje.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:38

liljebo, dat herken ik niet, mijn paard leek het een tijd goed te doen op 0,5 en werd toen toch bevangen, een kwpn'er van 1,80 met een hoop volbloed... hij stond dus op een te lage dosering.
Wellicht is dat bij de jouwe ook? Maar volgens mij is 10 weken medicatie nog niet lang genoeg, om in de buurt van ' de oude' te komen...

fargo, heb al een verschillende malen poging gedaan (biomag) krijg het er gewoon niet in, niet linksom, niet rechtsom, gewoon niet!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:48

Ik verwacht idd dat het meer tijd nodig heeft. Maar het viel mij erg op. Het lijkt tegenwoordig soms echt een boos pony'tje. Helemaal niet naar zijn aard. Hij was zelfs als hengstje de vriendelijkheid zelve. Maar we wachten maar af. Hij staat op een kwart pilletje (is een kleine pony van 100 kilo, 80 cm)en zijn waarde was nu binnen de marge, dus je zou zeggen dat de dosering goed is. Maar goed... afwachten maar.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:13

ja het blijft lastig hoor. Gunyah krijgt nu sinds 2 dagen 1 mg. (eerst rustig opgebouwd, per kwart) maar iedere x als ik de dosis omhoog deed zag je toch wel dat ze weer slechter gaat eten en toch net wat minder blij is.
Zo stom dan, heb je er 2 op staan, de 1 heeft nergens last van, de ander juist wel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:07

elibeest schreef:
ja het blijft lastig hoor. Gunyah krijgt nu sinds 2 dagen 1 mg. (eerst rustig opgebouwd, per kwart) maar iedere x als ik de dosis omhoog deed zag je toch wel dat ze weer slechter gaat eten en toch net wat minder blij is.
Zo stom dan, heb je er 2 op staan, de 1 heeft nergens last van, de ander juist wel.

Even goed in de gaten of het na een paar dagen tot een week weer stabiliseert, blijft ze minder happy en duf dan is het een overdenking om naar 0,75 te gaan. Of om het over 2 x per dag te verdelen zodat de impact ook verdeeld is.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:14

ja voorgaande keren was ze na verhoging van de dosering na een paar dagen wel weer oke. Ben benieuwd hoor, morgen ben ik precies 3 weken terug begonnen, dus hou ook wel rekening met de genoemde terugslag met een week of 4.
hebben jullie met die oudjes ook, los van de medicatie, dat het soms gewoon lastige eters zijn? Dan eten ze graag een bepaald voer, en op een dag besluiten ze dat ze dat smaakje niet meer lekker vinden of iets.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:15

Dat wisselende in voer, komt toch echt van cushings.. Zodra ze op orde zijn, lusten ze uiteindelijk alles weer waar ze eerder ook gek op waren. Maar die hormoonhuishouding die van slag is, die werkt behoorlijk door en dan zijn ze zo wisselvallig als wat.. (Evt gecombineerd van eventuele misselijkheid door de pergolide).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:40

Billy is niet oud, maar laat idd ook dat wisselende in voer staan, terwijl het vroeger een vreetmonster was.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:45

maar deze deden dit in meer of mindere mate ook al, al lang voordat met medicatie begonnen was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:19

elibeest schreef:
ja voorgaande keren was ze na verhoging van de dosering na een paar dagen wel weer oke. Ben benieuwd hoor, morgen ben ik precies 3 weken terug begonnen, dus hou ook wel rekening met de genoemde terugslag met een week of 4.
hebben jullie met die oudjes ook, los van de medicatie, dat het soms gewoon lastige eters zijn? Dan eten ze graag een bepaald voer, en op een dag besluiten ze dat ze dat smaakje niet meer lekker vinden of iets.

die van mij is zo geworden nadat ik met pergolide begonnen ben.Daarvoor had hij echt altijd vreselijke honger.Die honger komt volgens mij door de hoge cortisol levels,of in iedergeval hormonale disbalans.
Nu laat hij af en toe wat staan,maar meestal gaat dat wel op.
Zoals net...ik ligt nog voer in zijn voerbak maar hij staat hooi te eten.Als ik ze straks buiten zet is dat op
(Normaal staan ze al buiten,maar het is hier pokkeweer ;) )

Hij is ook veel minder gulzig sinds hij op pergolide staat.
Vaak eten paarden ook minder omdat tegelijkertijd met de diagnose Cushing er ook iets veranderd word in het voerschema.
In mijn geval is dat niet zo.Hij krijgt altijd hetzelfde,de hoeveelheden verschillen wel.
In de zomer minder pulp.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:19

elibeest schreef:
maar deze deden dit in meer of mindere mate ook al, al lang voordat met medicatie begonnen was.

De hormoonhuishouding is in de war door de cushings, daar kunnen ze ook heel anders van zijn, echt niet lekker .. En dus geen trek of wellicht misselijk zelfs al.

Die honger komt door de suikerziekteachtige verschijnselen die ze hadden door de hormooninbalans. Dat veroorzaakt HONGER!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:21

Billy heeft volgens mij ook mondproblemen gekregen. Moet dus maar alweer de d.a. laten komen. Ze kan hier beter komen inwonen. Zucht. Weet iemand overigens een goede site met foto's over allerlei mondproblemen. Ik kan via google niet echt iets vinden. Is wel handig om vast een inschatting te maken.
Zijn tandvlees ziet er volgens mij niet denderend uit en ik zie meer rare dingen. Ga hem dadelijk binnen halen, voer wat pulp (hij eet nu ook slecht) en dan kijk ik nog eens goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:24

liljebo schreef:
Billy heeft volgens mij ook mondproblemen gekregen. Moet dus maar alweer de d.a. laten komen. Ze kan hier beter komen inwonen. Zucht. Weet iemand overigens een goede site met foto's over allerlei mondproblemen. Ik kan via google niet echt iets vinden. Is wel handig om vast een inschatting te maken.
Zijn tandvlees ziet er volgens mij niet denderend uit en ik zie meer rare dingen. Ga hem dadelijk binnen halen, voer wat pulp (hij eet nu ook slecht) en dan kijk ik nog eens goed.

:(:) Het zit ook niet mee!
Zie je kans er een foto van te maken?(zal haast niet te doen zijn)Misschien herkent iemand het hier?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:36

In de mond zal niet lukken. Maar ik kan proberen van het tandvlees. Wil hem dadelijk even binnen halen..,(ja ja, in het huis... )het is buiten ong -20 en ik moet ijs uit zijn hoeven kappen. Hij verzameld als enige echte ijsballen onder zijn voeten en die krijg je nauwelijks weg. Tot overmaat van ramp is hij erg ongedurig geworden en is het echt een heel gedoe. Als je vingers dan bevriezen, lukt het niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:38

mijn god.....-20 :brr:

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:39

Hè wat vervelend joh! Hopelijk valt het mee..
Heeft ie grote spleten tussen z'n tanden waar voedselresten tussen blijven hangen?

Ik heb ook de pergolide binnen.
Heb bij de apo een pillensplijter gehaald. Ik ga vandaag dus starten. Vind het best spannend...
Hij loopt sinds gisteren niet helemaal goed li-achter, kan van alles zijn natuurlijk, z'n been was iets dikker. Heb wat voorzichtig gewandeld. Wilde ook afspuiten maar helaas was het water afgesloten ivm de vorst.
Vanmorgen om 7 uur even gaan kijken, niets veranderd. Ben ik wel blij om, ben altijd een beetje bang voor een hoefzweer, kan alsnog maar hij staat vooralsnog niet typisch op zijn teen. In de loop van de dag, na m'n werk, maar weer even terug.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 14-12-12 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:39

Valt op zich wel mee. Het is dan fijner buiten dan bv met -5 omdat het dan vaak zo verdraaid koud waait. Het is nu helemaal windstil. Zonnetje erbij. lekker. Maar je kunt niet echt werken zonder handschoenen aan. Niet als je een priegelklusje moet doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:42

Hebben jullie nooit twijfels... Zo in de zin van: hoe ver ga je? Wanneer ga je te ver? Ik heb hier 3 van de 4 paarden met serieuze problemen. Dierenarts woont bijna in, je raakt zo'n beetje failliet en je valt van het ene probleem in het andere en soms vraag ik mij af of de paarden er wel zo gelukkig mee zijn. En of je niet lijnrecht tegen een selectie werkt, waar de zwakkeren sterven, opdat de sterkere een betere kans krijgen...

Klinkt allemaal zwaar en filosofisch, (en nee, ik ren echt niet meteen naar de slager). Hebben jullie dit soort twijfels nooit?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:47

Tja, mijne begint nu dus pas te kwakkelen dus kan er niet zoveel over zeggen.
Als ik niet meer rijden kan interesseert me dat niets, ja ik vind het jammer maar daar gaat hij niet voor weg. Ik heb hem al vanaf zijn geboorte, hij betekent de wereld voor me en heeft me zoveel plezier en geluk gebracht dat hij niet weggaat omdat hij simpelweg wat ouder wordt.
Maar hoever ga je? Ja, dat is zo moeilijk... Bovenalles wil ik dat mijn paard een paardwaardig bestaan kan leiden. In de kudde, liefst (voor zover je dat kunt zien) zonder pijn.

Ik geloof dat je toch grenzen verlegd op het moment dat het minder gaat.
Heb mijn stalgenoten ook echt gezegd het mij te vertellen als ik te ver ga. Niet specifiek nu, gewoon altijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:49

liljebo schreef:
Hebben jullie nooit twijfels... Zo in de zin van: hoe ver ga je? Wanneer ga je te ver? Ik heb hier 3 van de 4 paarden met serieuze problemen. Dierenarts woont bijna in, je raakt zo'n beetje failliet en je valt van het ene probleem in het andere en soms vraag ik mij af of de paarden er wel zo gelukkig mee zijn. En of je niet lijnrecht tegen een selectie werkt, waar de zwakkeren sterven, opdat de sterkere een betere kans krijgen...

Klinkt allemaal zwaar en filosofisch, (en nee, ik ren echt niet meteen naar de slager). Hebben jullie dit soort twijfels nooit?

ik heb dit nu met een hond ;) Maar goed,die is 15 en gewoon aan zijn eind.
Ik heb gelukkig maar een paard die best kostbaar is aan medicijnen.Iets meer dan 130 euro per maand.
En dan heeft hij nog niet gegeten en de hoefsmid is ook nog niet geweest :D
Verder komt de da hier niet vaak,binnenkort om te enten en een bloedproef te nemen.
En in juni is hij geweest om de tanden te doen want frieso at raar.Dus Pablo ook maar even gedaan.
Het kost allemaal bakken met geld.Als de da verschillende malen per maand moet komen valt er niet tegen op te werken.
Als het te kostbaar word vind ik dat ook we een reden om het dier in te laten slapen.Als het uitzichtloos is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:53

Eens Geerke, het moet wel haalbaar blijven..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:57

Hoe ver ga je? Tja voor het paard eigenlijk altijd te ver. En voor jezelf is het altijd te vroeg. Je verlegd elke keer opnieuw de grenzen omdat het ‘zo’ ook blijkbaar wel gaat. Denk dat je je voornamelijk af moet vragen voor wie doe je het eigenlijk en heeft het paard nog wel ‘plezier’. Heeft het voor het paard nog wel zin? Een paard leeft altijd in het ‘nu’ en is bovendien ook nog eens een prooidier, waardoor ze zich altijd aanpassen aan de situatie en doorlopen zo lang het kan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:00

Voor mij geldt dat het paard zelf nog teken moet geven dat hij het nog naar zijn zin heeft en vol kan houden. Vorig jaar heeft Willy een heel erg nare hoefzweer in zijn voorbeen gehad en daardoor had hij zijn spieren en lijf zo belast dat ik wel even bang was dat we dat niet meer goed kregen. Maar hij kwam er goed uit, ging weer zijn eigen vlotte loopje krijgen en wilde weer gewoon naar buiten me de rest. Zolang ze goed uit de ogen kijken en zichzelf zijn en goed kunnen blijven eten en het zelf nog zien zitten, gaan wij door.