[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:24

Nee de Vito is eigenlijk bedoeld voor hoefbevangen paarden, maar ook voor paarden met Cushing, EPSM en andere stofwisselings en spiergerelateerde ziektes.
De Exzem zit wel weer melasse in, en dat voer ik liever niet. Vandaar dat ik het mooi op de Vito houd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:39

ellepel schreef:
ikenindi:
waarom mag een paard geen graan eten?

ik lees steeds vaker dat het slecht is voor de darmflora...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:53

Jitske_ schreef:
Nee de Vito is eigenlijk bedoeld voor hoefbevangen paarden, maar ook voor paarden met Cushing, EPSM en andere stofwisselings en spiergerelateerde ziektes.
De Exzem zit wel weer melasse in, en dat voer ik liever niet. Vandaar dat ik het mooi op de Vito houd.

Ah, dat kon ik niet vinden bij de exzem. heb net nog eens gekeken, maar waar herken je de melasse dan aan? Bij pavo staat er melasse en/of suiker op de verpakking. Hoe heet dit dan bij de exzem? weet jij dat?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:14

Marstall noemt het ook gewoon Melasse, op de site staan niet alle ingredienten vermeld. Tenminste niet van elk product. Deze kun je even opvragen bij Marstall. Overigens heeft Marstall wel minder melasse dan andere merken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:38

Jitske_ schreef:
Marstall noemt het ook gewoon Melasse, op de site staan niet alle ingredienten vermeld. Tenminste niet van elk product. Deze kun je even opvragen bij Marstall. Overigens heeft Marstall wel minder melasse dan andere merken.

Vind het dan wel vreemd dat met name suikers/melasse er dan niet bijstaat. Terwijl iedereen onderhand wel weet dat dat toch 1 van de dingen is die eruit dan wel verminderd moet worden. Een beetje melasse is niet slecht, maar het wordt in biks, maar ook in muesli alleen maar gebruikt als "plak"middel. en het is natuurlijk zoet. In de Hartog lucerne zit ook melasse. Wordt ook vaak vergeten... In de pavo nature's best zit weer geen melasse en minder toegevoegde suiker. Wil dus eerst een duidelijk antwoord van marstall over deze dingen alvorens ik het voer zal ophalen..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:43

moet dat niet verplicht op de zakken staan dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:46

Citaat:
Ja, ik geef nu een maand of twee, drie de Vito aan twee paarden. Met name de ene is enorm opgeknapt, is veel soepeler en losser geworden; die eet het ook erg graag. De ander heeft eczeem en was in een slechte conditie, die eet het iets minder graag maar eet het wel op hoor. De manenkam is was soepeler geworden. Maar hoe het straks met het schuren gaat moet ik nog afwachten natuurlijk.

Ellepel, paarden eten in het wild niet bekken vol met graan, misschien zo nu en dan wel wat wat ze tegenkomen, maar het is niet hun natuurlijke voer. Vandaar dat veel paarden het er eigenlijk ook slecht op doen denk ik. Het is echt opvallend hoeveel soepeler de ene is geworden, ik wijt dat toch toch aan suikers/zetmeel in het voer wat ze daarvoor kreeg.

wat dat betreft is ap zo soepel als wat gelukkig Haha!
sinds hij op ander gras staat en ander hooi krijgt is hij daarin heel erg veranderd.

denk dat je je niet blind moet staren op muesli's en brokken hoor,
hooi, en gras wat voor koeien is is minder geschikt voor paarden.
ik denk dat daar ook een boel fouten worden gemaakt

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:19

Zammie schreef:
Jitske_ schreef:

Vind het dan wel vreemd dat met name suikers/melasse er dan niet bijstaat. Terwijl iedereen onderhand wel weet dat dat toch 1 van de dingen is die eruit dan wel verminderd moet worden. Een beetje melasse is niet slecht, maar het wordt in biks, maar ook in muesli alleen maar gebruikt als "plak"middel. en het is natuurlijk zoet. In de Hartog lucerne zit ook melasse. Wordt ook vaak vergeten... In de pavo nature's best zit weer geen melasse en minder toegevoegde suiker. Wil dus eerst een duidelijk antwoord van marstall over deze dingen alvorens ik het voer zal ophalen..

Op de zak staat het wel gewoon als ingredient vermeld hoor. Je kunt een pdf van de verpakking opvragen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:24

Hier de ingredienten die ik gedownload heb van de exzem. Wat is dan suiker of melasse...
Ingrediënten:
ruw eiwit (RE) 10,2%
verteerbaar ruw eiwit (VRE) 7,0%
ruw vet 5,0%
ruwe celstof (RC) 7,1%
ruwe as 10,6%
Energie 10,50 MJ EWpa 0,8
calcium 0,90%
fosfor 0,50%
natrium 0,40%
magnesium 0,40%
lysine 0,44%
methionine 0,16%
40%
hydrothermisch
ontsloten
graan
procentuele
samenstelling:
haver-gerst-maïs
0-25-15

Toevoegingen per kilo:
vitamine A 19.300 IE
vitamine D3 825 IE
vitamine E 530 mg
vitamine C 40 mg
vitamine B1 24,1 mg
vitamine B2 6,2 mg
vitamine B6 15 mg
vitamine B12 38 mcg
vitamine K3 7,0 mg
biotine 255 mcg
foliumzuur 7,5 mg
choline 320 mg
Ca-pantothenaat 25,4 mg
nicotinezuur 44 mg
ijzer 280 mg
koper 41 mg
zink 315 mg
mangaan 165 mg
kobalt 0,90 mg
jood 3,50 mg
selenium 1,00 mg

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:33

Dit zijn niet de ingredienten, dit is een analyse van eiwitgehaltes e.d. en de gehaltes aan vitaminen en mineralen. Voor de ingredienten, zoals, gerst, mais, maar ook de kruiden bijvoorbeeld brandnetel, kamillie (ik noem maar even wat), daarvoor moet je je even bij Marstall melden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:37

Jitske_ schreef:
Dit zijn niet de ingredienten, dit is een analyse van eiwitgehaltes e.d. en de gehaltes aan vitaminen en mineralen. Voor de ingredienten, zoals, gerst, mais, maar ook de kruiden bijvoorbeeld brandnetel, kamillie (ik noem maar even wat), daarvoor moet je je even bij Marstall melden.

maar hier moet ook suiker/melasse vermeld worden als dit erin zit. heb ze gisteren al gemaild, maar nog geen antwoord van ze gekregen...
Er staat trouwens wel op de website welke ingrediënten/producten ze in het algeheel gebruiken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:40

in elk product zit toch melasse? in brok sowieso, want dat zorgt dat het niet uiteen valt dacht ik?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:50

ikenindi schreef:
in elk product zit toch melasse? in brok sowieso, want dat zorgt dat het niet uiteen valt dacht ik?

In brok zit dat volgens mij ook standaard in. maar het hoeft niet in muesli te zitten. nature's best van pavo zit ook geen melasse in... Ik heb jaren terug ook een merk voer gehad waar geen melasse in zat. Iets met EQUI nog wat. Beviel ook heel goed, maar koste in die tijd al 21 gulden voor een zak van 20 kg. en de biks koste toen geloof ik ong. 10 gulden. heb dit toen gevoerd bij een paard met HKO en dacht dat juist voor hem wel goed zou zijn. Was ook een natuurlijk product zonder bijvoegingen...

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:51

Hmm interessant dit zeg. Ik ga morgen toch eens aan de staleigenaar vragen wat voor brok er precies gevoerd wordt. Ook is mn muesli bijna op, dus tijd om me net als jullie te verdiepen in wat het beste is. Ben benieuwd wat eruit komt.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:13

Ik kan me niet voorstellen dat er in Nature Best geen melasse zit, volgens mij klopt dit niet want in totaal komt het aan een 32% suiker/zetmeelgehalte. Dat moet bijna wel van Melasse zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:39

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:44

thnx ellepel!

trouwens, volgens mij da zat er in 1 handje brok meer vitamine enzo dan in 1 handje muesli. kan opzich kloppen qua gewicht natuurlijk, maar betekend dat dat je beter brok dan muesli kunt geven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:46

ik heb geen flauw idee.
Haha!
ik heb liever muesli,daar kauwen ze ook vaak toch wel beter op en heb het idee dat het lekkerder is( moet ik toch zelf es proeven haha)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:53

Ik ben van plan om een Rambo Sweet Itch aan te schaffen, maar via Engeland, want die zijn véél goedkoper, zelfs mét verz.kosten.

Maar, welke maat moet ik bestellen? Amigo heeft dekenmaat 165, maar afgaande van deze maattabel http://www.paardenwinkel.be/info/horseware/welke_maat_ moet ik een maat kleiner nemen. Dus had ik gedacht aan deken maat 160, de 5 ft 3". Zou dit gaan voor hem? Hij is een haf van 1.32. Iemand ervaring hiermee?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:42

ellepel schreef:
henny heeft gelijk hoor, dieren hebben gewoon wel krachtvoer nodig, het is alleen zo moeilijk om tegenwoordig een goed voer te vinden ,want er zijn zoveel soorten.

geef je nog steeds die kruiden henny?

Nee ik geef geen aparte kruiden bij. Alleen wel eens zomers een tijd gedroogde brandnetels maar die maai ik af. Laat ze een dag drogen en de dames eten ze met smaak op.
In het voer van Hippolyt zitten al div. kruiden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:44

@ Henny
Hoe bestel jij datgene wat je voert vanuit Duitsland? Haal je het op, of wordt het opgestuurd?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:56

ikenindi schreef:
henny, bedankt voor je uitgebreide uitleg! ik heb opt moment de concerntratie even niet om nu helemaal alles in me op te nemen wat je allemaal aanraadt, maar al met al voer je volgens mij wel veel verschillende dingetjes of niet?

Valt best mee hoor Knipoog
Ik geef 100 gram Gemuse Krauter und Mineralien. Dat is een klein handjevol.
+ 1 klein schepje Magnesiumoxide ( Boerenbond)
+ Scheutje olie.

Dat meng ik samen door een bodempje muesli zodat het goed te mengen is.
De dames krijgen zodoende alle belangrijke nutrienten binnen in een goeie hoeveelheid zonder allerlei ballaststoffen.

Ze werken behoorlijk. Zo'n 3x in de week een flinke buitenrit op mul, zwaar terrein en lopen altijd als een tierelier. Daarnaast nog wat longeerwerk in de bak.
Verzuren e.d. kennen ze niet.
Ze zijn altijd supersoepel.

De olie meng ik zelf.
Ik koop een 5 l. jerrycan koudgeperste lijnzaadolie bij de Agradi. (Is momenteel weer in de aanbieding trouwens !!) (www.agradi.nl)
In een donkere fles meng ik 600 ml. goede Zonnebloemolie en /of Distelbloemolie (duitsland) met zo'n 100 ml. Olijfolie extra vierge en de rest de Lijnzaadolie.

Wat het voer van Marstall betreft waar ik nog op terug zou komen.
Het is het produkt Force van hen die redelijk dicht in de buurt komt van de GKM van Hippolyt qua mineralen, spoorelementen en vitamines.
Ik weet alleen niet of Marstall met uitsluitend natuurlijke produkten werkt.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:07

Ik heb een paar jaar hippolyt gevoerd en het is echt goed voer. Tot de eczemer erbij kwam en ik ibij Hippolyt geen voer kon vinden zonder melasse, wortels en appels.
Vandaar dat ik overgestapt ben op de Vito van Marstall, voor beide paarden want ik heb geen zin in verschillende soorten voeren.
Hoewel de oudste het heel goed deed (zag er echt mooi uit) op de hippolyt, was het opmerkelijk hoeveel soepeler en losser ze is geworden op voer zonder suikers.

Marstall is alleen natuurlijke producten ja, ze voegen niets geen rommel toe voor de houdbaarheid en dergelijke. GKM wilde bij ons niet goed; er zit teveel geur aan waardoor ze het niet makkelijk eten.

Als je een goed vitaminesupplement zoekt, dan schijnen de producten van Equimins (Advance) ook heel goed te zijn, geen toegevoegde suiker maar wel met probiotica. Volgens de Marstall verkoper hier is dat een veel beter product dan de Force.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:29

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:42

Hmm subli zonder is dus ook zonder melasse, zonder haver en zonder GMO. Ik ben alleen bang dat als ik alleen dat ga voeren dat hij dan inkakt.
Subli granenmix + is ook zonder melasse maar met haver. Dan kan ik dat dus eventueel bij gaan voeren.

Ik zit alleen met het probleem dat bij mijn stalling het voer inbegrepen zit. Ik vermoed dat dat basisbrok is, daar ga ik vanmiddag achteraan. Beetje zonde van het geld om dan zelf je krachtvoer te gaan kopen. Het gaat toch om ongeveer 45 kilo in een maand.. Hoe doen jullie dat??