Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:ikenindi:
waarom mag een paard geen graan eten?
Jitske_ schreef:Nee de Vito is eigenlijk bedoeld voor hoefbevangen paarden, maar ook voor paarden met Cushing, EPSM en andere stofwisselings en spiergerelateerde ziektes.
De Exzem zit wel weer melasse in, en dat voer ik liever niet. Vandaar dat ik het mooi op de Vito houd.
Jitske_ schreef:Marstall noemt het ook gewoon Melasse, op de site staan niet alle ingredienten vermeld. Tenminste niet van elk product. Deze kun je even opvragen bij Marstall. Overigens heeft Marstall wel minder melasse dan andere merken.
Citaat:Ja, ik geef nu een maand of twee, drie de Vito aan twee paarden. Met name de ene is enorm opgeknapt, is veel soepeler en losser geworden; die eet het ook erg graag. De ander heeft eczeem en was in een slechte conditie, die eet het iets minder graag maar eet het wel op hoor. De manenkam is was soepeler geworden. Maar hoe het straks met het schuren gaat moet ik nog afwachten natuurlijk.
Ellepel, paarden eten in het wild niet bekken vol met graan, misschien zo nu en dan wel wat wat ze tegenkomen, maar het is niet hun natuurlijke voer. Vandaar dat veel paarden het er eigenlijk ook slecht op doen denk ik. Het is echt opvallend hoeveel soepeler de ene is geworden, ik wijt dat toch toch aan suikers/zetmeel in het voer wat ze daarvoor kreeg.
Zammie schreef:Jitske_ schreef:Marstall noemt het ook gewoon Melasse, op de site staan niet alle ingredienten vermeld. Tenminste niet van elk product. Deze kun je even opvragen bij Marstall. Overigens heeft Marstall wel minder melasse dan andere merken.
Vind het dan wel vreemd dat met name suikers/melasse er dan niet bijstaat. Terwijl iedereen onderhand wel weet dat dat toch 1 van de dingen is die eruit dan wel verminderd moet worden. Een beetje melasse is niet slecht, maar het wordt in biks, maar ook in muesli alleen maar gebruikt als "plak"middel. en het is natuurlijk zoet. In de Hartog lucerne zit ook melasse. Wordt ook vaak vergeten... In de pavo nature's best zit weer geen melasse en minder toegevoegde suiker. Wil dus eerst een duidelijk antwoord van marstall over deze dingen alvorens ik het voer zal ophalen..
Jitske_ schreef:Dit zijn niet de ingredienten, dit is een analyse van eiwitgehaltes e.d. en de gehaltes aan vitaminen en mineralen. Voor de ingredienten, zoals, gerst, mais, maar ook de kruiden bijvoorbeeld brandnetel, kamillie (ik noem maar even wat), daarvoor moet je je even bij Marstall melden.
ikenindi schreef:in elk product zit toch melasse? in brok sowieso, want dat zorgt dat het niet uiteen valt dacht ik?
ellepel schreef:henny heeft gelijk hoor, dieren hebben gewoon wel krachtvoer nodig, het is alleen zo moeilijk om tegenwoordig een goed voer te vinden ,want er zijn zoveel soorten.
geef je nog steeds die kruiden henny?
ikenindi schreef:henny, bedankt voor je uitgebreide uitleg! ik heb opt moment de concerntratie even niet om nu helemaal alles in me op te nemen wat je allemaal aanraadt, maar al met al voer je volgens mij wel veel verschillende dingetjes of niet?