Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:57

Zonder luzerne is wat moeilijker, degene die ik voer valt dan al af. Terwijl ik daar wel heel tevreden over ben al jaren. Lastig. Waarom ook zonder harde stukken en wat versta jij onder harde stukken?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:36

omdat harde stukken hij duidelijk last van zijn maag krijgt. Zo heb ik de digest gegeven en merkte ik dat hij daar echt gevoelig op reageert. Net als gehakselde lucerne mix. Een brok vorm mag ook hoor.

Er mag wel iets van lucerene of harde stukjes in zitten zolang maar niet stengelig is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:30

Oh, meer scherp als hard dus. Ik ben al jaren tevreden over de pavo sportsfit muesli. Worden er geen gekkenhuizen van, wel net meer energie en eiwitten plus ondersteuning voor de spieren. Ik geef het echt erbij, dus absoluut niet de minimale hoeveelheid, want ze krijgt al ander voer voor vitamines en mineralen. Dit is echt puur voor extra energie (en nu voor de lekker om medicijnen te eten, maar dan krijgt ze dus een handje haha). Als ze vol in het werk staat krijgt ze het wel elke dag, maar wel per dag andere hoeveelheid aangepast aan de hoeveelheid werk.

Heb vroeger ook havens kentucky lite e en power plus mij geboerd, dat werkte bij die pony echt super. Paard wat ik toen had werd er wel knetter van.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:16

Ik heb voor mijn voormalig maagzweren pony zowel de Ricebran als Topsport van Pavo. Ben nog wat zoekende wat voor hen het beste werkt, maar doordat het een topping is zijn ze vrij geconcentreerd. Je moet en dan dus wel een balancer naast geven.
Ricebran deed hier op lage hoeveelheid niet voldoende en als ik meer gaf zag ‘ie dingen die er niet waren en die spanning kwam niet ten goede. Topsport lijkt meer te doen en aan te sluiten op wat hij nodig heeft.

Maar je zou ook kunnen beginnen met gewon lucerne pellets van bijvoorbeeld Hartog. Is een makkelijke bron van eiwitten, wellicht is dat al voldoende. Geen idee wat je al geprobeerd hebt namelijk.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:49

De Lucerne brokken van hartog eet hij niet.. hij vind ze niet lekker behalve als ik meng met wat anders haha

De sport fit wel eens in verleden aan m’n andere haf gegeven miss is dat Ind een optie en dan de brok variant ofzo de all sport.

Voor eiwitten geef ik nu pabo muscle build maar dat geef ik net 3 dagen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:32

Voor de gebruikers, ik heb een ongebruikte volledig dichte emmer oerbalans van vitalstyle 4kg ter overname.
Pb voor info :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:10

Hier heb ik met luzerne brokken enzovoorts ook nooit meer energie gemerkt. Was leuk voor de eiwitten en langer eten, maar voor energie moest ik toch wat anders geven. En dan beviel de muesli beter als de brokvorm, maar dat is testen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:33

De active protein van vitastyle is dan misschien ook nog een optie. Zitten stengeltjes in maar dat is van hun soft fibre mix en geen luzerne. Die van mij kan absoluut niet tegen gewone luzerne maar dit gaat prima, het geeft wat extra energie en extra eiwitten en je hoeft er niet veel van te voeren. Ik gebruik het naast een vit. brokje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:49

Koolhydraten —> energie
Eiwitten —> spieropbouw
In het kort gezegd. Zoek je meer energie, dan heb je meer koolhydraten nodig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:13

Kon je energie nu ook door olie geven krijgen, daihyo? Niet dat ik dat wil, paard doet het goed en volgens mij moet je dan ook best aardig wat olie voeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:56

Dat kan zeker.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:02

Ja olie geeft langzaam vrijkomende energie. En vet uiteraard, dus bij paarden die al overgewicht hebben, zou ik eerder voor een afgemeten hoeveelheid koolhydraten gaan.

Over de hoeveelheid en opname ervan zijn verschillende theorieën. Om olie op te kunnen nemen in de darmen is gal nodig (gal maakt de olie wateroplosbaar en daardoor opneembaar). Dieren die van nature vetter eten (over het algemeen zijn dat vleeseters), hebben een galblaas om gal op te slaan en in grotere hoeveelheid los te kunnen laten op het moment dat er vet gegeten wordt. Paarden hebben geen galblaas en de gal die geproduceerd wordt komt meteen in maag en darmen en is dus een veel kleinere hoeveelheid. Dat beperkt de opname in de darm. Voer je dus teveel olie, zal niet alles opgenomen worden en kan zelfs de opname van koolhydraten en eiwitten negatief beïnvloeden.

En over hoeveel olie dan wel kan zijn de meningen verdeeld. Dat gaat van een scheutje tot 100ml per 100kg gewicht en alles wat er tussen zit. Dus daar heb ik ook geen precies antwoord op.

Let ook op welke olie je neemt. Olie met veel omega 6 is ontstekingsbevorderend. Die zou ik vermijden.
Askheltie heeft daar eens een goeie blog over geschreven: https://askheltie.com/nl/artikelen/helt ... or-paarden

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:02

Daihyo schreef:
Ja olie geeft langzaam vrijkomende energie. En vet uiteraard, dus bij paarden die al overgewicht hebben, zou ik eerder voor een afgemeten hoeveelheid koolhydraten gaan.

Over de hoeveelheid en opname ervan zijn verschillende theorieën. Om olie op te kunnen nemen in de darmen is gal nodig (gal maakt de olie wateroplosbaar en daardoor opneembaar). Dieren die van nature vetter eten (over het algemeen zijn dat vleeseters), hebben een galblaas om gal op te slaan en in grotere hoeveelheid los te kunnen laten op het moment dat er vet gegeten wordt. Paarden hebben geen galblaas en de gal die geproduceerd wordt komt meteen in maag en darmen en is dus een veel kleinere hoeveelheid. Dat beperkt de opname in de darm. Voer je dus teveel olie, zal niet alles opgenomen worden en kan zelfs de opname van koolhydraten en eiwitten negatief beïnvloeden.

En over hoeveel olie dan wel kan zijn de meningen verdeeld. Dat gaat van een scheutje tot 100ml per 100kg gewicht en alles wat er tussen zit. Dus daar heb ik ook geen precies antwoord op.

Let ook op welke olie je neemt. Olie met veel omega 6 is ontstekingsbevorderend. Die zou ik vermijden.
Askheltie heeft daar eens een goeie blog over geschreven: https://askheltie.com/nl/artikelen/helt ... or-paarden

Heb je tips voor extra koolhydraten? Connemara, flegmatiek als de pest... M2 krijgt nu 1.5 schep havens e light gemengd met de powerplus, 1 yerrycan pomp lijnzaadolie, magnesium, gluco balans wat grasmix weidegang en vitalstyle musle protect maar komt met bakwerk zoooveel impuls te kort dat ze niet verder komt.. heb zelfs pure haver geprobeerd maar deed niks. Ik voer liever muesli als brok

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:18

Je kan ook teveel voeren… meer is niet altijd beter..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:55

Glucobalans combineren met extra koolhydraten lijkt me ook nogal tegenstrijdig.
Blijkbaar heeft je paard moeite met het verwerken van suikers en dan moet je voor meer energie geen extra suikers/koolhydraten toevoegen.

Misschien moet je het juist wel in (meer/betere) eiwitten zoeken, dat de spieren de juiste bouwstoffen krijgen om het werk aan te kunnen?

Ik denk ook niet dat je perse meer moet voeren, als het lichaam druk is met het verwerken van het voer, kost dat ook energie en die gaat niet in de prestaties zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:59

Eens. Maar dan moet je eerst naar het hele management kijken. Huisvesting, ruwvoer (analyses), training.
Hier is geen snel antwoord op.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:17

Zo'n paard zou ik eerst medisch laten checken. Er zijn maar weinig paarden zo ontzettend traag dat je er weinig mee kan.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:30

Bedankt all, ik wil ook niet meer voeren maar dacht meer aan anders. Vinden jullie 1.5 schep veel pd en enkelt bij pittige training of buitenrit? Ze is nooit hoefbevangen geweest maar sober ras op strookbegrazing met rest echt kort en swinters voordroog dus meer preventief. Wel idd het gevoel dat ze altijd wat last van verzuring had daarom de muscle protect en magnesium. Ze heeft dit gedrag overigens altijd al gehad. Ook bij minder nivo en voer, ze vind helaas bakwerk gewoon niet echt heel leuk, buiten moet ze altijd op gang komen maar is dan wel actief. Ik zal ruwvoer analyse eens toevoegen al krijgt ze dat dus alleen in de wintermaanden als ze op stal staan.
Afbeelding
O en ik geef nog handje marstall force als ze geen 1.5 schep voer krijgt ik weet nooit zo goed wat ik daar mee moet :o wees niet te hard ik doe mijn best :o ze kreeg vorige keer bij het weegmoment een perfecte bodyscore en een dikke veer dat zó een sportpony eruit moest zien <3
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 27-05-25 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:33

Met zo'n ruwvoer analyse zou ik niet verwachten dat ze energie te kort komt voor bakwerk. Tenminste als ze voldoende hooi krijgt.

Merk je nog verschil in het impuls tussen zomer en winter?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:36

Ik zou het met een connemara spaans benauwd krijgen bij die ruwvoer analyse.

Sommige ieren zijn soms wat flegmatieker. Gaat ze niet aan op iets wat leuk is voor hem/haar? Springen/eventing?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:38

carika schreef:
Met zo'n ruwvoer analyse zou ik niet verwachten dat ze energie te kort komt voor bakwerk. Tenminste als ze voldoende hooi krijgt.

Merk je nog verschil in het impuls tussen zomer en winter?

Ja wel iets, maar dat heeft denk ik meer te doen met dat ze swinters de nachten op stal staan en dat vind ze ge wel dig ze is wat onzeker en rust beter in de veiligheid van haar stal al slaapt ze wel gewoon in t land ook met maar 3 kudde genoten. Zomers krijgt ze dus geen voordroog he. Ik zou haar zomers ook wel snachts binnen willen maar dat is hier in de buurt slecht mogelijk of enkelt met maar paar uurtjes postzegel op een dag en iets verder weg onbetaalbaar

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:41

Saaams schreef:
Ik zou het met een connemara spaans benauwd krijgen bij die ruwvoer analyse.

Sommige ieren zijn soms wat flegmatieker. Gaat ze niet aan op iets wat leuk is voor hem/haar? Springen/eventing?

Ze doet het er wel al 5 jaar "goed" op maar begrijp je gevoel daarom ook mijn preventieve gluco balans.
Evnting/ cross/ springen, allemaal op haar dooie gemak.. alleen buitenrijden en heuveltjes crossen word ze op een gegeven moment wakker maar echt een diesel.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:56

Ik vind die 1,5 schep koolhydraatrijk energievoer met zulk ruwvoer veel ja..

Voor je eigen vergelijk. Mijn paard staat alleen op een contraat of vitaminebrok en loopt daar Z2 mee.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:05

Nogmaals, ze krijgt zomers alleen gras he

Is die ook zo flegmatiek of erg voorwaarts van zichzelf
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 27-05-25 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:06

Hoe vaak en hoe veel train/rij je? Als je het hebt over verzuring zou je eerder spiergericht denken dan energiegericht. Is er genoeg hersteltijd? Goede warming up? Stijve en pijnlijke spieren kan ook flegmatiek gedrag veroorzaken. Dan zou ik het eerder medisch gaan zoeken. Of in de training.