Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:Ja olie geeft langzaam vrijkomende energie. En vet uiteraard, dus bij paarden die al overgewicht hebben, zou ik eerder voor een afgemeten hoeveelheid koolhydraten gaan.
Over de hoeveelheid en opname ervan zijn verschillende theorieën. Om olie op te kunnen nemen in de darmen is gal nodig (gal maakt de olie wateroplosbaar en daardoor opneembaar). Dieren die van nature vetter eten (over het algemeen zijn dat vleeseters), hebben een galblaas om gal op te slaan en in grotere hoeveelheid los te kunnen laten op het moment dat er vet gegeten wordt. Paarden hebben geen galblaas en de gal die geproduceerd wordt komt meteen in maag en darmen en is dus een veel kleinere hoeveelheid. Dat beperkt de opname in de darm. Voer je dus teveel olie, zal niet alles opgenomen worden en kan zelfs de opname van koolhydraten en eiwitten negatief beïnvloeden.
En over hoeveel olie dan wel kan zijn de meningen verdeeld. Dat gaat van een scheutje tot 100ml per 100kg gewicht en alles wat er tussen zit. Dus daar heb ik ook geen precies antwoord op.
Let ook op welke olie je neemt. Olie met veel omega 6 is ontstekingsbevorderend. Die zou ik vermijden.
Askheltie heeft daar eens een goeie blog over geschreven: https://askheltie.com/nl/artikelen/helt ... or-paarden
carika schreef:Met zo'n ruwvoer analyse zou ik niet verwachten dat ze energie te kort komt voor bakwerk. Tenminste als ze voldoende hooi krijgt.
Merk je nog verschil in het impuls tussen zomer en winter?
Saaams schreef:Ik zou het met een connemara spaans benauwd krijgen bij die ruwvoer analyse.
Sommige ieren zijn soms wat flegmatieker. Gaat ze niet aan op iets wat leuk is voor hem/haar? Springen/eventing?