[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:57

Wat een leukerd Discodip!

Pas op met bont, dat lijkt zacht maar zodra er maar iets van zand en zweet in komt dan is het net schuurpapier. Regelmatig even uitspoelen en in de wei beter het halster af dan een halster met bont waarmee ze gaan rollen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:44

Bedankt!

Ja dat klopt! in de wei loopt ie eigenlijk nooit met halster, gewoon staldeur open en flep :')

Ik mag nu van de buren in de bak rijden en hun hebben een vilt bodem! Oooh zo fijn <3

Zal ze regelmatig wassen!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:03

Weet iemand hoe de hkm eczeemdeken zebra valt groot of klein?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:34

Hier eindelijk minder jeuk. Smeer niets meer.. wel dikke benen van t eiwit in t nieuwe hooi. Wordt nu gelukkig weer ouder hooi geregeld.
Ook diarree, ze kan gewoon echt die eiwitten en suikers niet handelen...
Maar qua jeuk gaat t echt zover beter. Zo ontzettend fijn :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:47

Zo sneu als ik die foto's zie van die kapotte huiden. volg het topic al wat jaren. hoop zo dat ze eindelijk eens iets uitvinden, een pil zou fijn zijn, wat er voor zorgt dat EZ paarden lekker jeukvrij de warmere maanden door kunnen komen.

Ik lees heel veel positieve dingen over Derfen maar dat je paard er niet mee in de zon mag staan. Geldt dat ook voor de Derfen clear?

Mijn paard staat nu onder een RSH eczeemdeken waar ik heel tevreden over ben maar zoek nog iets om zijn maantop jeukvrij te krijgen, die is hij al voor meer dan de helft kwijt en die was zo mooi vol. -O-

Nu zit ik heel erg in dubio en ben benieuwd waar bokkers met EZ paard voor zouden kiezen.

Mijn paard staat 24/7 buiten, hij heeft op een plek gestaan waar het zo goed ging met jeuk, die was er vrijwel niet. Open vlakte met veel wind, 2 grote diepe schuilstallen, hij stond daar erg goed met goede verzorging. Alleen liep ik zelf tegen wat dingen aan, zoals grote afstand naar het bos, flink verhoogd stalgeld, wat ik uiteindelijk wel zou kunnen betalen.
Ik werd eind vorig jaar gevraagd om bij vrienden te komen staan in het bos. Heerlijk en gezellig, heb daarvoor gekozen met de hoop dat het mee zou vallen en zijn deken wel midden op de dag even af kon op sommige dagen, mijn paard staat er nu 6 maanden maar mijn paard wordt echt helemaal gek van de knutten daar en ook de hertenluis maakt hem dol.

Dus ik sta voor een dilemma en mijn volgende vraag is, waar zouden jullie voor kiezen:
Blijven staan voor de bosritten en de gezelligheid en ook erg goede verzorging en en smeren en kijken of je je paard zo veel mogelijk jeukvrij kan krijgen leuke plus honden kunnen mee, of terug naar de plek waar het zo goed ging zonder (veel) middelen en het voor lief nemen dat de uitrij mogelijkheden beperkt zijn, honden niet toegestaan.

genja schreef:
Weet iemand hoe de hkm eczeemdeken zebra valt groot of klein?

Heb deze geprobeerd, bij de boeg ging het schuren, weet niet of het kwam omdat hij te klein was verder zat hij namelijk goed maar er zit geen rek in de naad van romp hals.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:36

Moeilijke keuze Jis, kun je niet inde zomermaanden op de eerste plek en in de winter bij je vrienden, of is dat niet te realiseren? dat lijkt me voor jullie het fijnst!.

Ik weet zo niet wat ik zou doen, ligt eraan hoeveel last mijn paard zou hebben, hoe is zijn stemming, toestand huid enz. en of ik nog wat aan de jeukverschijnselen zou kunnen doen nu.
Je schrijft dat hij dol wordt, lijkt me ook niet prettig voor jullie allebei!

Succes met je keuze!

Ik heb nog een tip voor mensen die op zoek zijn naar een vliegendeken met een wijde, grote en lange hals.
Gaat wel om een vliegendeken, dus geen eczeem deken! geen dure ofzo, gewoon vliegendekentje.
Bij de welkoop heb ik vorig jaar een h&r gekocht voor mijn arabier, maat 175, past goed, wat ruim, hals veel te groot,maar die heeft zij toch niet nodig.
Afgelopen week heb ik bij mijn merens een Amigo vliegendeken opgedaan, maat 195,deze is lekker dun bij die warmte, maar de hals hiervan is veel te krap en te kort.
Daar heb ik dus de hals van de welkoop deken aan gedaan en deze past tot mijn verbazing heel goed!
En de merens heeft echt een mega forse hals/nek :+ maar hij kan gewoon dicht en is lang genoeg, dus eindelijk weer een hals die haar past :D .
Ik heb ook nog een fedimax zebra, die past ook, maar verder is elke hals gewoon te krap.

Noraafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:01

Hoi hoi,
Ik volg dit topic ook al een lange tijd en heb veel bruikbare tips eruit gehaald voor mijn fjord met eczeem.
Ik zit nu alleen zelf met een probleem. Ik heb de eczeem op het lichaam, manen en staart nu redelijk onder controle nu ze onder een RSIH deken staat.
Nu schuurt ze alleen flink haar hoofd open. Ik smeer hier tea tree zalf op basis van groene leem op. Tevens heeft ze een vliegenmasker op.
Nu is dit laatste mijn grote probleem. Mijn paard sloopt de vliegenmaskers telkens. Nu is mijn zoektocht naar vliegenmaskers een flink moeilijke opgave. Aangezien mijn paard niet tegen kunstbont kan.
Ik hoop dus dat iemand hier de gouden tip heeft.

Mijn eisen
- met oortjes
- geen kunstbont
- verstevigd bij de ogen
- voldoende oogruimte
- flink stevig
- genoeg zicht/ ruim gezichtsveld

Welke ik al gehad heb/ mijn paard gesloopt heeft
-amigo vliegenmasker ( heeft kunstbont dus wordt hem niet)
- chetaime vliegenmasker (zit goed, maar sloopt hem steeds)
- welkoop ( wordt gesloopt en heeft niet veel ruimte bij de ogen)
- BR jos lansink vliegenmasker ( zit goed alleen heeft maar beperkt zicht voor het paard)

Hopelijk weet iemand iets.
Alvast bedankt :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:14

Bedankt voor je reactie assebassie.

Dat zou de perfecte oplossing zijn. Zou best kunnen dat mijn vrienden er nog over na zouden willen nadenken. Andere stal heel waarschijnlijk niet, misschien wel als ik de maanden door betaal maar dat wordt financieel te veel.

Zijn stemming is niet best, met deken op wel een stuk rustiger dan zonder, dan gaat hij rondjes draven in de wei, uitslaan naar zijn buik, vriend die hem tegen de hertenluis in smeert ook heel per ongeluk maar wel lomp een trap verkocht tegen scheenbeen. |( ......als je een plek kan hebben waar een deken niet eens nodig is. Lonkt dat wel. Nu moet hij trouwens ook altijd op het gras staan, op de andere plek kan ik kiezen dat hij er eerder af wordt gehaald.

Dankjewel!

Ik heb nu een RSH eczeemdeken, ook ruime en lange hals, heel tevreden over. Wel prijzig.

Noraafjord,

Voor als je niet zo snel een goed vliegenmasker vind of in combie met, zou je eens vitamine E olie van Jacob Hooi kunnen proberen. Dat smeren wij op de plekken tussen ogen en neus en werkt bij hem goed.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:53

Noraafjord schreef:
Hoi hoi,
Ik volg dit topic ook al een lange tijd en heb veel bruikbare tips eruit gehaald voor mijn fjord met eczeem.
Ik zit nu alleen zelf met een probleem. Ik heb de eczeem op het lichaam, manen en staart nu redelijk onder controle nu ze onder een RSIH deken staat.
Nu schuurt ze alleen flink haar hoofd open. Ik smeer hier tea tree zalf op basis van groene leem op. Tevens heeft ze een vliegenmasker op.
Nu is dit laatste mijn grote probleem. Mijn paard sloopt de vliegenmaskers telkens. Nu is mijn zoektocht naar vliegenmaskers een flink moeilijke opgave. Aangezien mijn paard niet tegen kunstbont kan.

Mijn eisen
- met oortjes
- geen kunstbont
- verstevigd bij de ogen
- voldoende oogruimte
- flink stevig

- BR jos lansink vliegenmasker ( zit goed alleen heeft maar beperkt zicht voor het paard)

Onze paarden (waar onder eczemer) staan allemaal in de wei met een Sectolin vliegenmasker, heel stevig en bevalt erg goed

Afbeelding

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:55

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:38

Hallo,

Ik kom alvast even binnen vallen, heb nog niet alle pagina's gelezen maar ben wel mee bezig :)

Heeft iemand hier ervaring met uierbescherming?

Mijn eczeempaardje is nu ook open geprikt op haar uier, dus heb ik nog een plekje om te gaan beschermen..

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:12

Voeren jullie je paard hooi of kuil? Suikers schijnen invloed te hebben op ZE. Maar ik hoor verschillende meningen.. de ene zegt dat er in hooi minder suiker zit en de ander in kuil... waar heeft dit mee te maken? Is dit wel waar? Heeft het nog te maken met of het hooi in strotouw zit of in folie? Wat voeren jullie ivm eczeem? (Ik heb het dan alleen over het ruwvoer)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:13

henny_w schreef:
Lotus83 schreef:
Hierna bijna geen dazen meer.. we hadden er veel en ineens weg.. op een enkele na.. wel veel gewone vliegen..

Hier is het op een heel enkele na ook gebeurd met de dazen *\o/*
Wel hebben we dit jaar opvallend veel last van horzels.

Voorgaande jaren moest ik er soms 1 of 2 doodslaan, vorig jaar heb ik er zelfs niet 1 gezien maar dit jaar staat de teller al op een stuk of 10.
We hebben de paarden amper ontdaan van de eitjes of kunnen zo weer :(

Merken jullie ook dat er dit jaar meer horzels zijn ?

Jep, de dazen zijn opeens foetsie en mijn ruin zit onder de horzel eitjes :(

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:31

Mocht er interesse zijn, ik heb een gloednieuwe zebradeken met vaste hals en goede buikflap te koop. Maat 175

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:54

Noraafjord schreef:
Hoi hoi,

Mijn eisen
- met oortjes
- geen kunstbont
- verstevigd bij de ogen
- voldoende oogruimte
- flink stevig

Het masker van Shires , bij EJ te koop ...
Ik gebruik hem nu het 2e seizoen .
Fijn masker en betaal baar ...
Hoewel ik nu wel over ga naar snuggy deken en masker ...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:56

Jis_ schreef:
Bedankt voor je reactie assebassie.

Dat zou de perfecte oplossing zijn. Zou best kunnen dat mijn vrienden er nog over na zouden willen nadenken. Andere stal heel waarschijnlijk niet, misschien wel als ik de maanden door betaal maar dat wordt financieel te veel.

Zijn stemming is niet best, met deken op wel een stuk rustiger dan zonder, dan gaat hij rondjes draven in de wei, uitslaan naar zijn buik, vriend die hem tegen de hertenluis in smeert ook heel per ongeluk maar wel lomp een trap verkocht tegen scheenbeen. |( ......als je een plek kan hebben waar een deken niet eens nodig is. Lonkt dat wel. Nu moet hij trouwens ook altijd op het gras staan, op de andere plek kan ik kiezen dat hij er eerder af wordt gehaald.

Dankjewel!

Ik heb nu een RSH eczeemdeken, ook ruime en lange hals, heel tevreden over. Wel prijzig.

Noraafjord,

Voor als je niet zo snel een goed vliegenmasker vind of in combie met, zou je eens vitamine E olie van Jacob Hooi kunnen proberen. Dat smeren wij op de plekken tussen ogen en neus en werkt bij hem goed.

Ik zou in dit geval echt gaan voor t welzijn van je paard .
Het dier moet er 24/7 doorbrengen

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:41

Lotus83 schreef:
Mocht er interesse zijn, ik heb een gloednieuwe zebradeken met vaste hals en goede buikflap te koop. Maat 175

Is de hals breed genoeg voor een fjord denk je? En wat wil je ervoor hebben?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:54

lissie_zigor schreef:
Voeren jullie je paard hooi of kuil? Suikers schijnen invloed te hebben op ZE. Maar ik hoor verschillende meningen.. de ene zegt dat er in hooi minder suiker zit en de ander in kuil... waar heeft dit mee te maken? Is dit wel waar? Heeft het nog te maken met of het hooi in strotouw zit of in folie? Wat voeren jullie ivm eczeem? (Ik heb het dan alleen over het ruwvoer)

Suikergehalte/in hooi heeft te maken met het tijdstip van maaien , kan dus in droog hooi hoger zijn dan in kuil, veel stengel/body is beter voor paarden ivm darmwerking, dus 'oud' gras is ook beter om te hooien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:32

lissie_zigor schreef:

Kuil, ga even lezen op www.voervergelijk.nl staat veel info op over voeding :j

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:36

Tnx voor de antwoorden! Lange 'sprieten' zijn dus ook beter?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:52

Beginnen ze bij jullie ook al minder jeuk te krijgen? (ik woon btw in Noord-brabant).
Als dat niet zo is dan ligt het echt aan de nieuwe creme. Anders weet ik nog niet of de creme beter werkt haha

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:43

Iemand bij ons op de club doet zijn eczeempaard insmeren met afgegoten olie
Zijn er hier mensen die ook afgewerkte/afgegoten olie over de manen en staart van hun eczeempaard doen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:48

alleen diegenen die vinden dat het geen probleem is om een kankerverwekkend middel op hun paarden te gieten ;) Het slaat ook nergens op, want wat doet dat middel dan tegen eczeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:48

Ik ken wel afgewerkte olie. En het is daarvan bewezen dat je er huidkanker van kunt krijgen.
niet doen dus!!!!!

En het werkt ook niet tegen eczeem.is in de zon zelfs erg gevaarlijk.
niet aan beginnen hoor. :(

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:49

Kinke schreef:
alleen diegenen die vinden dat het geen probleem is om een kankerverwekkend middel op hun paarden te gieten ;) Het slaat ook nergens op, want wat doet dat middel dan tegen eczeem?

Ik vind het ook erg apart, daarom vraag ik het hier.. Zelf begin ik er ook echt niet aan!
Maar ik vraag het uit interesse omdat ik het een beetje apart vind