[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:31

Ik heb mijn paard 1x geschoren toen hij zomers niet goed verhaarde. Daarna ben ik met de Prascend begonnen en kreeg mijn paard zijn mooie vachtje van vroeger weer terug inclusief een vlotte rui periode. Was blij dat ik niet zelf een apparaat had gekocht!

In de winter zou ik het enkel doen als je het idee hebt dat hij echt zijn warmte niet kwijt kan of je het idee hebt dat er veel huidonstekingen zitten onder de vacht. En als je paard nog moet werken en daardoor te lang met een natte vacht blijft staan.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:25

Ik had gehoopt op meer verbeteringen.
We zijn nu vijf weken bezig met prascend. Erg kort nog maar.
Toch lijkt het momenteel niet te verbeteren. Dit zal wel zo'n dip moment zijn vrees ik.
Maar ik hoop op nog meer verbeteringen. Ik zou
Het niet fijn vinden als mijn merrie ondanks de pillen toch nog lusteloos blijft. ZE eet ook slecht. Misschien toch dat pardoes erbij bestellen.
Helaas eet ze haar speciale balancer nu ook niet meer.
Al met al bij ons nog niet zo best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:29

Mijn merrie staat nu 2 weken op een kwart
ze is zeker vrolijker en eet als een uitgehongerde. Hoop dat het ook snel beter gaat met haar bespiering en voeten. Hoe lang moet je daarvoor prascend geven voor je ook daar verbetering in ziet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:31

Syrianda: Overleggen met je DA of de dosis verhoogd kan worden? Eventueel tijdelijk om het effect te beoordelen?

Bel91: Spieren en hoeven verbeteren niet vanzelf .. voor spieren moet je aan het werk en de hoeven moeten heel goed bijgehouden worden door een goede smid..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:53

@ Syrianda Ik ben vorig jaar juist gehalveerd met de pillen omdat ze zo slecht at. Door het slechte eten was ze ook aan de diarree. Toen van een half naar een kwart gegaan en toen begon ze weer te eten. Na een half jaar heb ik haar weer laten testen en weer opgehoogd naar een halve en dat ging toen wel goed. Nu staat ze al sinds mei op een halve en haar nu weer laten testen. Krijg van de week de uitslag. Als haar waardes nog zo hoog zijn, wil ik proberen te verhogen naar 3/4. Maar ze moet goed blijven eten, anders verlaag ik zo weer. Waardes zeggen niet alles, ze moet het wel goed blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:27

Snap ik jp :) smid is er om de 4 weken en trainen doen we ook. Ik bedoelde eigenlijk wanneer de medicijnen aanslaan zodat de spieren ook kunnen aansterken en niet worden tegengewerkt door de cushing. En dus ook met haar voeten. Dat het allemaal wat meer tot rust komt in haar hele lijf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:37

pluisbeer schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FM7WICAV

eerste foto is hoe ik hem vorig jaar geschoren had, hij had het zo warm. Dat was wel al vroeg in het voorjaar/eind winter. Ik had wel een regendeken op. Als die dikke vacht nat werd dan werd die ook nooit meer droog. Nu met de prascend ben ik benieuwd wat voor vacht hij krijgt.

Marcella: Joris was dus die 437,5 en 1.46, laatste foto is van hoe hij nu is. Ik vraag me altijd af of die meetlinten wel kloppen voor de wat zwaardere types paard. Is die van jou dunner dan Joris?

Ongeveer hetzelfde is de mijne, maar die mag nog wel iets aankomen van boven op de rug. Iets wat al een beetje gebeurt is en heb nu een minder uitstekende schoft. En denk dat ik nu zonder zadel ook iets minder op zijn ruggengraad zal zitten.

Bij die van mij kan je ook met je vinger toppen zijn ribben voelen.

De mijne krijg nu kwart schep senior priores iedere dag.

Bel91 die van mij staat ook op kwart en eet heel erg goed op het moment. :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:43

Wat geef jij in totaal op een dag Marcella?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:45

Kwart schep senior priores en bij arbeid kom er 2 handjes Leisure mix van D&H bij.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:50

Dat is niet veel. Hij krijgt zeker nog onbeperkt hooi?
Illo krijgt 1 kilo Coolmix van Havens, verdeelt over 3 voerbeurten aangevuld met ongeveer halve emmer lucerne.
Verder krijgt hij nog halve kg Masters senioren slobber en kilo peen.
En zo'n 9 kilo hooi.
Hij is nu goed op gewicht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:53

Er zijn gisteren 2 nieuwe rollen hooi in de voerruiven geplaatst dus inderdaad onbeperkt hooi.

O ja en vergeet halve/driekwart schep luzerne door de senior priores voor het langzaam eten.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:54

Pluisbeer, zo'n buik heeft die van mij ook al een tijd.. Soms lukt het om hem wat dikker te krijgen, maar nu is hij ook weer erg ribbig. Weet gewoon ff niet meer wat ik nog kan doen. Hij eet gewoon niet zo graag, behalve dingen die niet goed voor hem zijn..

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:22

Ik scheer de mijne enkel van het voorjaar als het te warm wordt en blijft. Dan merk ik namelijk dat ze moeite er mee krijgt. Afgelopen 2 jaar 1x geschoren per jaar.
Nu heeft ze ook een teddy vacht, maar ze staat 24/7 buiten en ze heeft het nog niet tot zwetends toe warm gehad, daarbij koelt het me 's avonds te zeer af. Ik wil zolang mogelijk zonder dekens uit de voeten kunnen. Als het dadelijk kouder en natter wordt, dan krijgt ze de ongevoerde regendeken op. Ze hoeft uiteraard geen energie te verknoeien om moeite te doen om warm te blijven. Ze blijft nl lastig op gewicht.

Ik merk dat haar hormonen nu echt TE zeer door de war zijn. Mijn merrie loopt nu al paar dagen vaker als een seniele stalker langs de buurpaarden. Gisteren ben ik een stukje gaan rijden met haar, stukken liep ze normaal en andere stukken struikelde ze best veel :S Totaal niks voor mijn 4wielaandrijving porschepaardje. Sommige stukken sukkelde ze en ik had het idee dat haar iets dwars zat, dat ze moest plassen. Haar laten stil staan en er kwam echt een 'hengstig merrie' plasje uit. Toen ik thuis kwam wederom een troebel plasje. Zou dit ook nog op iets anders kunnen duiden?
Haar eten ging overigens wel gewoon goed naar binnen. Toen ik weg ging, stond alles in de schuilstal en madame stond alleen in de nieuwe wei, te hinniken naar de ruinen van de buren :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:09

Wellicht ietwat spierbevangen en/of verzuring van spieren? Furi

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:23

ohjajoh6 schreef:
Wellicht ietwat spierbevangen en/of verzuring van spieren? Furi

Totaal niet aan gedacht, maar ze liep met haar achterbeen iets stijf. Af en toe heeft ze daar wel eens last van, maar als ik dan ga rijden (als ze uiteraard niet te stijf loopt) dan loopt ze dit 'uit'. Dan loopt ze beter als ze even bezig is.
Gisteren liep ze naar mate het ritje vorderde slechter (45 minuten buiten geweest).
Ik heb totaal geen verstand van spierbevangen/verzuring. Ze staat nu sinds 2 weken wel gedoseerd op een volle koeienweide. Misschien toch te veel energie binnen gekregen? Terwijl ze in de flanken iets afgevallen lijkt. Maar dat komt denk ik door de stress die ze zichzelf geeft omdat ze hengstig reageert op de ruinen (cougar).
In het begin van het ritje was ze ook opgefokt omdat we langs de buurpaarden moesten, ze wilde niet makkelijk langs.
Vanavond maar eens kijken hoe ze in de wei loopt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:46

Vandaag de uitslag binnen gekregen van mijn merrie en helaas is deze positief.

Ze gaat Prascend® krijgen maar hebben jullie verder nog tips over voeding/beweging etc?

Ze staat nu 24/7 buiten op gras en krijgt daar wat hooi bij, verder niks. Word goed en regelmatig ontwormd.

Gaat trouwens om een 17 jarige fjordenmerrie.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:22

De mijne krijgt nu 4 weken medicijnen, inmiddels is ze minder gulzig aan het worden met hooi eten en kan ze eindelijk wat gaan afvallen.
Verder had ze na 3 weken wat dikke benen in de ochtend, maar dat wordt nu ook minder.

Het resultaat bij het opbouwen scheelt dus heel erg per paard.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:59

IMJ schreef:
Felineepino! 30! Wat ziet ie er nog goed uit zeg!
Wel typische krulletjes hè?

Haha klopt, van de zomer zag hij er super uit! Alleen nu met al die krulletjes.. Het is net een cavia :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:27

Ja zo noemde Ik die van mij hier ook is, de kruincavia. Maar die kreeg overal gekke kruinen. Die van jou heeft nog mooie regelmatige watetgolfjes :+ ;)

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:20

ohjajoh6 schreef:
En er zit ook nog eens een groot verschil in de waardes; je hebt namelijk acth gemeten in pmol en in pg.

Weet je waar ik nou serieus moe van word? Dat echt niemand de OP leest, blijkbaar, zo zonde van al dat werk... :(:) (voor mezelf :D )

ik heb wel degelijk de OP gelezen.... en de volgende 30 pagina's.
Omdat bij mijn paard sinds kort geconstateerd is, dat hij PPID heeft, en ik voordien niet bekend was met deze ziekte, is mij nog niet alles duidelijk.
ik vind het jammer, dat je door mijn opmerking, vermoeid bent geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:58

Zeg... Wie de schoen past trekt hem aan hoor...

Ik sprak in zijn algemeenheid en zei "niemand" , dat jij je dan persoonlijk aangesproken voelt, daar kan ik niets aan doen...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:31

Vandaag de uitslag gekregen van Vlek en Naughty...
Vlek was gezakt naar 106 (kwam vorig jaar mei van 724, afgelopen mei 239 en nu dus 106). Ik ga proberen op te hogen naar 3/4.

Naughty had ik een vermoeden en ik was in augustus al begonnen met pergolide. Nu dus laten testen en hij had een waarde van 429! Dus overduidelijk. Hij heeft verder geen bijwerkingen gehad van de kwart pil, dus die ga ik ophogen naar een halve.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:34

Ik blader nog regelmatig terug naar je openingspost hoor +:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:37

Syrianda schreef:
Ik had gehoopt op meer verbeteringen.
We zijn nu vijf weken bezig met prascend. Erg kort nog maar.
Toch lijkt het momenteel niet te verbeteren. Dit zal wel zo'n dip moment zijn vrees ik.
Maar ik hoop op nog meer verbeteringen. Ik zou
Het niet fijn vinden als mijn merrie ondanks de pillen toch nog lusteloos blijft. ZE eet ook slecht. Misschien toch dat pardoes erbij bestellen.
Helaas eet ze haar speciale balancer nu ook niet meer.
Al met al bij ons nog niet zo best.

Wat vervelend dat je nog geen verbetering merkt. Op hoeveel Prascend heb je haar nu staan? Het is echt even zoeken naar de juiste dosis en daarbij heeft het gewoon tijd nodig. De paarden die heel snel opknappen zijn meer uitzondering dan regel, dus geef de moed nog niet op. :(:)

Ik weet dat mensen hier van alles hebben geprobeerd om hun paard aan het eten te houden. Verschillende soorten voer in de hoop dat er wat bij zou zitten wat ze wel willen eten. Soms helpt het om (tijdelijk) minder Prascend te geven. Ik heb mijn paard heel lang op 1/2 pil gehad, echt een paar maanden.

Het is echt even een zoekplaatje die jezelf het beste in kan vullen. Jij kent je paard het beste en kan als beste inschatten hoe ze zich voelt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:39

Setteli schreef:
Vandaag de uitslag gekregen van Vlek en Naughty...
Vlek was gezakt naar 106 (kwam vorig jaar mei van 724, afgelopen mei 239 en nu dus 106). Ik ga proberen op te hogen naar 3/4.

Naughty had ik een vermoeden en ik was in augustus al begonnen met pergolide. Nu dus laten testen en hij had een waarde van 429! Dus overduidelijk. Hij heeft verder geen bijwerkingen gehad van de kwart pil, dus die ga ik ophogen naar een halve.

Fijn dat Vlek zou verbeterd is! +:)+ Zie je nog wel symptomen?

Balen dat je er nog een patientje bij hebt... :( Maar hopelijk krijg je ook hem weer op de rit.