[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:31

Merken degenen die zo'n drainage compositum voeren ook daadwerkelijk verschil? Heeft het paard echt minder jeuk?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:33

drainage is niet tegen de eczeem he Knipoog je kan drainage kuur elk paard geven Lachen
de puur culico is echt voor de staart en manen eczeem , en in de gebruiksaanwijzing staat dat het nog beter helpt als je van te voren een drainage kuur geeft Knipoog

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:39

Dan nog een vraagje. Kun je dit met een broodje s'ávonds alvast klaarmaken, zodat ze het de volgende morgen kan opeten? Want ze staat niet thuis. Kan het ook gelijk met het voer mee gegeven worden ?
En hoe geven jullie het precies, opbouwend?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:43

dat druppel ding is heel irri Tong uitsteken je moet 25 tot 30 druppels geven per x
maar het duurd wel ff voordat je dat eruit hebt Knipoog
dus ik heb het met een spuit met zo naalt haal ik het eruit , 1,5 ml doe ik is gelijkt aan zo 30 druppels ongeveer . en dat doe ik dan op een stukje brood , en ik geef het 2 x daags .
het is beter om het een half uur voor of naar het eten te geven , want dan word het beter opgenomen .

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:46

Oke, want ik zit ermee dat me paard niet thuis staat en ik wil het niet hun niet al te lastig maken. Maar ik zal wel even vragen als ze het broodje willen geven dan als ze naar buiten gaat. Maar weet je ook als het erg is als je het broodje de avond van te voren al klaar maakt?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:48

kun je niet vragen of ze eerst jouw paard broodje geven, dan de rest voeren, en dan jouw paard als laatste?

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:49

Ja dat is een goed idee. Bedankt!
En s'avonds kan ik het gelukkig wel zelf doen Lachen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:52

Lisa_vD schreef:
Oke, want ik zit ermee dat me paard niet thuis staat en ik wil het niet hun niet al te lastig maken. Maar ik zal wel even vragen als ze het broodje willen geven dan als ze naar buiten gaat. Maar weet je ook als het erg is als je het broodje de avond van te voren al klaar maakt?

wat je ook eventueel kan doen is de spuit met het spul voor hun klaar leggen , hoeven ze het de volgende ochtend alleen nog maar op een stukje brood te doen Lachen

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:56

Ja dat is een ook een goed idee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:58

toen ap de drainage kuur kreeg kreeg hij het maar 1x per dag op een broodje.
kon gewoon niet anders en dat werkte ook wel.

als het druppelen niet goed wil dan moet je het flesje wat schever houden, of gewoon op het brood drukken dan komt het er wel uit.
ik ga nu niet niet reinigen, heb ik 2 jaar geleden gedaan en ap word verder prima gevoerd.
en geeft geen symptomen dat het nu nodig is.
dat was 2 jaar geleden wel, had hij schimmel,dikke benen en veel jeuk in de winter

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:50

Ik voer nog steeds tot volle tevredenheid het voer van Hippolyt uit Duitsland.
www.st-hippolyt.de

Onze merries wegen rond de 525 kilo per stuk en krijgen elke dag 100 gr. Gemuse Krauter und Mineralien (GKM)
Aangezien daar een vrij hoog percentage Kalk(Calcium) inzit geven we extra Magnesiumoxide bij.
20 gram per dag omdat magnesium lang niet volledig wordt opgenomen.
Uit professionele hoek weet ik dat Magnesiumtekorten steeds meer voorkomen. Zowel bij mens als dier.
Mensen met stofwisselingsproblemen mogen best een verhouding van CA : Magn. 1:1 gebruiken.
Bij dieren is het al niet veel anders. Eerder werd een verhouding van 1 : 4 aangehouden.
Ca en Mg hebben elkaar nodig om hun werk te kunnen doen in de lichaamscellen.

's Winters lopen onze paarden de hele dag in de wei, zomers gerantsoeneerd tot een paar uur per dag.
Verder aangevuld met flink hooi.

Van sommige mensen hoorde ik dat de paarden GKM niet lekker vinden of zelfs niet willen eten.
Nou heeft Hippolyt ook de Sempermin. Ook een complete aanvulling maar in totaal lager gedoseerd dan GKM en in totaal lager in de Calcium.
We hebben 1 van onze paarden vorig jaar vanaf mei op de Sempermin gezet om te kijken of er verschil is tussen die 2.
Van de Sempermin geven we 200 gram per dag en 10 gram Magnesium.
Het Sempermin gevoerde paard kreeg niet opnieuw last van zomereczeemverschijnselen.
Verder merkten we geen verschil in temperament, looplust, vacht, gedrag enz.
Dus beide voldoen goed.

Hippolyt gebruikt uitsluitend natuurlijke ingredienten. Absoluut geen soyaprodukten en niet allerlei toevoegingen om de houdbaarheid te verlengen.

Ik wil niet zeggen dat de Ned. voeders niet goed zijn maar ze zitten vaak in verhouding erg laag in de belangrijke nutrienten.
De meesten houden een standaard aan van 1 kg. voer op 100 kilo lichaamsgewicht zodat het paard zijn dagelijkse behoefte aan nutrienten binnenkrijgt als je die voerrichtlijn aanhoud.
Wie doet dat nou in Nederland ??? Topruiters ???

Er zitten dus nogal wat ballaststoffen in het voer waar menig paard niks mee kan (o.a. zetmelen en suikers) en dus veelal omgezet worden in afvalstoffen.
Ik heb kruisingen Fjord / Fries die ontzettend sober zijn in hun onderhoud.
Als ik die 5 kilo krachtvoer zou geven, zou het echt helemaal fout gaan.

Maarrr ... zou ik 'veiligheidshalve' maar een halfje van een ned. voer geven zouden de dames dus mega tekort komen in hun nutrienten.

Waarom hebben div. paarden opschoonkuren nodig?
-Door afvalstoffen uit voer waar ze niks mee kunnen, vooral suikers en zetmelen, chemische toevoegingen. Nagenoeg alle ned. voeders bevatten gen. gemodificeerde soyaprodukten uit Zuid Amerika.
Een aantal paarden kunnen daar niet tegen. Op den duur gaat zich dat absoluut wreken.
Bij sommige paarden krijg je zelfs een acute reactie, zoals bulten op de huid.
-Afvalstoffen in de bodem door milieuverontreiniging.
-Kunstmest wat tot verarming van mineralen en spoorelementen van de bodem leid ( heb ik eerder al uitgebreid benoemd)
-Te weinig kalk, dus te zure bodem zorgt dat het gras en in het verlengde hooi nauwelijks meer mineralen opneemt uit de bodem maar in plaats daarvan zware metalen !!!!
-Overbegrazing geeft ook verarming van de bodem.

Een opschoningskuur is ontzettend goed maar alleen daarmee ben je er niet, zet daarna wel flink in op belangrijke en gezonde stoffen anders zal menig paard mogelijk snel weer terugvallen in het oude probleem.

Nog even over die soya.
De grote bulkschepen met soya vanuit Zuid Amerika komen aan in de grootste haven van Duitsland.
Als je een voerfabrikant belt (heb ik dus gedaan) en vraagt waar hun soya wegkomt vanwege het genetisch gemodificeerde produkt, dan zeggen ze uit Duitsland.
Klinkt gunstiger nietwaar Knipoog
Dus tsja ... Knipoog

Door tekorten in de belangrijke nutrienten krijgen paarden tekorten in hun lijf. De darmen kunnen alleen goed werken als ze voldoende juiste nutrienten binnenkrijgen.
Als de darmen dat niet krijgen werken ze niet optimaal.
Als het daar al niet goed gaat krijg je een doorgaand proces van verschillende problemen elders in het lichaam.
In een lichaam komen oa. veel enzymreacties voor. Ook deze kunnen alleen functioneren als het lichaam voldoende juiste elementen binnenkrijgt.
Ook kan bijv. de lever minder goed gaan werken. Gevolg nog meer afvalstoffen en vaak te herkenbaar aan een zonne allergie.
De afvalstoffen willen er oa. door de huid uit maar door de zon krijg je dan een allergische reactie.

Darmen en huid hebben een hele belangrijke relatie met elkaar. Als de darmen niet optimaal functioneren zie je dat vaak in de huid terug.
Nou is de ellende dat Hippolyt voer in Nederland moeilijk verkrijgbaar is.
Marstall heeft tegenwoordig een aanvulling die dicht in de buurt van het Hippolyt voer komt.
Ik weet alleen de naam zo niet meer, kijk ik wel even na.

Van de week was ik op een seminair over gezondheid waar wederom het belang van de vitamines, mineralen en spoorelementen benadrukt werd.
Op een gegeven moment maakte de professor de opmerking, "we leven nou eenmaal niet op Lavagrond hier, want dan zou ons verbouwde voedsel er heel wat gezonder door worden vanwege de goeie stoffen die zo'n bodem nog bevat".

Goh dacht ik, bestaat IJsland niet grotendeels uit Lavabodem ?
Daar hebben de paarden geen zomereczeem maar zodra ze hier een tijdje lopen begint de ellende.
Hoezo ... hebben ze daar geen mugjes en hier wel ?
Of zouden ze hier tekorten krijgen door een veel mindere weidebodem ?

Hippolyt heeft daar een paar jaar geleden onderzoek naar gedaan.
Op IJsland gefokte IJslanders die in Duitsland zomereczeem kregen werden hoog in de benodigde nutrienten gezet. De eczeem werd beduidend minder of verdween zelfs.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:30

Heeft iemand ervaring met de eczeemdeken van het merk Pfiff ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:29

henny, bedankt voor je uitgebreide uitleg! ik heb opt moment de concerntratie even niet om nu helemaal alles in me op te nemen wat je allemaal aanraadt, maar al met al voer je volgens mij wel veel verschillende dingetjes of niet?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:25

Hoi Henny, dat klinkt interessant allemaal. Wat voor magnesium geef jij? Waar is dat te koop?

En je zegt dat Hippolyt moeilijk te krijgen is in Nederland; ik heb net even zitten Googelen, maar ik kon helemaal geen Nederlands verkoopadres vinden, en volgens de Duitse site is er ook maar een beperkt aantal plaatsen in Duitsland waar het voer te koop is. Waar haal je het vandaan, als ik vragen mag?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:47

Lisa_vD schreef:

Als je het vooraf al op het broodje doet vervliegt de alcohol, droogt het uit en is het middel 'vervuilt'. Dit alles zorgt ervoor dat het minder goed werkt... Knipoog Bovendien moet het eigenlijk een half uur voor het ruwvoer gegeven worden, maar dat is niet altijd haalbaar (ik geef het ook 's ochtends ook bij het voer). Wat ik altijd doe is net als Sultan: druppels in het spuitje (bv uit het ziekenhuis), 1,5 ml en dat bij het voer leggen met een stukje brood. Dan hoeft de voerdienst alleen het maar op broodje te spuiten en te geven Lachen Ik vind dit de makkelijkste manier, en bijna iedereen bij mij op stal doet het zo.

Bij mijn pony heeft drainage zeker gewerkt tegen zomereczeem, maar dat was denk ik omdat hij vol zat met 'gif' van overblijfselen van medicijnen... Verder krijgt hij ook elk voorjaar een kuurtje probiotica ter ondersteuning van winter naar weideseizoen Ja

Wat ik idd hoorde op die info-eczeemavond een tijdje geleden is dat het beter is voor elk paard om weinig muesli te geven met een goed kwaliteits voedingsuppelement (minderalen en vitaminen) om de paar dagen, dan een paar kilo biks (1 kilo is 1 handje suikerklontjes!!!! ) te geven. Zo krijgen ze wel alles binnen, maar niet de belastende stoffen uit het voer... Vooral de melasse (suikers) is dan 'killing' voor eczemers.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:48

maar in veel muesli zit ook melasse. dat is t stomme!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:35

Ikenindi; daar heb je gelijk in, maar daarom zo weinig mogelijk brokken/ muesli geven... En als je t geeft dat met zo min mogelijk melasse en suikers (dus Nature's Best oid ) Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:38

ik geen nu nog subli kruidenmuesli, maar is bijna op. ik ben ook druk opzoek naar goed voer, maar is verrekte lastig.

granen mogen er niet in zitten: slecht voor darmflora
suiker mag er niet te veel in zitten
eiwitten niet

je moet echt op zoveel letten!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:54

Ikenindi, ik heb die zoektocht gehad en daardoor uitgekomen op de Marstall Vito (geen melasse, geen granen en heel laag zetmeel/koolhydraatgehalte.)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:11

thnx, kga zo ff kijken. nu eerst ff naar indi...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:50

ikenindi:
waarom mag een paard geen graan eten?
dat doen ze in het wild toch ook?
dan zoeken ze juist vaak de bloemknoppen van grassen etc uit...nou..dat is toch graan?

ap kan niet tegen een bestanddeel in brok,daar is ie allergisch voor dus moet ie wel muesli eten.
en omdat ie al 16 is ,moet hij juist ook wat meer eiwitten hebben.
jonge en oude dieren hebben daarvan wat meer nodig.
in de zomer krijgt ap trouwens een half schepje muesli met daarin een voedingssupplement, voor de vitamientjes. Haha!
maar in de winter doe ik dat niet,dan rijd ik vaak toch veel minder en hij is ook nog es herstellende van een blessure

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:52

Jitske_ schreef:
Ikenindi, ik heb die zoektocht gehad en daardoor uitgekomen op de Marstall Vito (geen melasse, geen granen en heel laag zetmeel/koolhydraatgehalte.)

geef je dat nu al dan?
ben wel benieuwd,want ik hoor er al meer goede berichten over

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:02

Op de website van marstall staat ook een muesli speciaal voor Exceempaarden. had al contact opgenomen via de mail, maar nog geen reactie gehad. Op de website staat ook ander voer, misschien ook wat voor jou ikenindi?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:18

ellepel schreef:
Jitske_ schreef:

geef je dat nu al dan?
ben wel benieuwd,want ik hoor er al meer goede berichten over

Ja, ik geef nu een maand of twee, drie de Vito aan twee paarden. Met name de ene is enorm opgeknapt, is veel soepeler en losser geworden; die eet het ook erg graag. De ander heeft eczeem en was in een slechte conditie, die eet het iets minder graag maar eet het wel op hoor. De manenkam is was soepeler geworden. Maar hoe het straks met het schuren gaat moet ik nog afwachten natuurlijk.

Ellepel, paarden eten in het wild niet bekken vol met graan, misschien zo nu en dan wel wat wat ze tegenkomen, maar het is niet hun natuurlijke voer. Vandaar dat veel paarden het er eigenlijk ook slecht op doen denk ik. Het is echt opvallend hoeveel soepeler de ene is geworden, ik wijt dat toch toch aan suikers/zetmeel in het voer wat ze daarvoor kreeg.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:22

De Vito is toch voor "koudbloeden"? Geef je ook aan je exceempaard de speciale van marstall voor exceempaarden (de Exzem)? ben wel benieuwd wat hier de resultaten van zijn....