Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
FCSA schreef:Vandaag de halve dag in Bodegraven doorgebracht. Ik moest heel lang wachten voordat ik met 'm aan de beurt was, buiten in de wind met alle opwinding van onbekende plaats + andere paarden, waar ie behoorlijk van begon te schudden (en wrijven en bijten en draaien en dribbelen).
Ze hebben zijn luchtwegen bekeken, zijn luchtzakken, zijn oren en ogen, zijn tanden, foto's gemaakt van de kaak, voorhoofdsholtes en gebied achter de oren en een scan van het atlas-gebied: niets te vinden. Klein beetje slijm in 1 neusholte en een restant van een dop naast een van zijn kiezen. Uitslagen vd bloedtest (herpes, magnesium etc.) krijg ik nog.
Beetje teleurgesteld, had natuurlijk gehoopt dat er een simpele oorzaak gevonden zou worden. Maar aan de andere kant had ik dit ook wel verwacht. Kan nu met de atlas-stabiliseer-oefeningen door zonder me zorgen te maken dat het gewoon om een kies zou gaan, of om oormijten ofzo. Half maandsalaris armer, maar ach..
singasong schreef:russel schreef:Ellepel, dat ruinen last van hormonen krijgen die ze niet hebben is wel ver gezocht vind ik....
Maar er zijn toch nog meer klieren in het lichaam die hormonen produceren? Schildklier bijv.
Citaat:Lutropine heet ook luteïniserend hormoon en wordt afgekort als LH. Het is een lichaamseigen hormoon aangemaakt door een orgaan in de hersenen (de hypofyse). lutropine beorderd bij de man de aanmaak van geslachtshormonen
Bij vrouwen stimuleert lutropine de eisprong, het stimuleert de eierstokken om het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen te maken en het zorgt dat de baarmoederwand gereed is voor innesteling van een bevruchte eicel.
merrieveulen schreef:ja zeg dat wel! wat doe jij normaal gesproken tegen de HS? is je paard bij iemand in behandeling oid of dat niet? het weer was er volgens mij ook wel echt naar, onrustig weer met regen in de lucht, en donkere bewolking afgewisseld met momenten van felle zon.
merrieveulen schreef:klopt, maar de pollen en vliegjes zijn alleen maar de triggers. de werkelijke HS komt heel ergens anders vandaan. de reden dat het paard op bijv. de vliegjes reageert is omdat de vliegjes op dat moment de bekende druppel zijn die de emmer doet overlopen. zou je de werkelijke oorzaak wegnemen, dan zijn de vliegjes ook geen trigger meer, evenals de pollen.
mijn pony had/ heeft het precies zo. helemaal de vliegjes, en bijv. 'dingetjes' in het bos, zoals vallende bloesemblaadjes enzo. nu weet ik dus dat dat de oorzaak LIJKT te zijn, omdat de dírecte reactie op de insectjes/ blaadjes/ pollen is. dat is wat je met het blote oog kunt zien. wat je niet kunt zien is de dieper onderliggende oorzaak.