[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 06:07

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:24

Maar in het filmpje wordt dst toch juist niet aangeraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:27

Ellepel, dat ruinen last van hormonen krijgen die ze niet hebben is wel ver gezocht vind ik....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:40

russel schreef:
Ellepel, dat ruinen last van hormonen krijgen die ze niet hebben is wel ver gezocht vind ik....

Maar er zijn toch nog meer klieren in het lichaam die hormonen produceren? Schildklier bijv.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:41

Debski schreef:
Helaas hier ook weer schudden. Echt balen, het ging zo goed. Ga morgen Laarakker bellen voor een afspraak.

Sterkte! Hoop dat je snel terecht kunt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:42

FCSA schreef:
Vandaag de halve dag in Bodegraven doorgebracht. Ik moest heel lang wachten voordat ik met 'm aan de beurt was, buiten in de wind met alle opwinding van onbekende plaats + andere paarden, waar ie behoorlijk van begon te schudden (en wrijven en bijten en draaien en dribbelen).

Ze hebben zijn luchtwegen bekeken, zijn luchtzakken, zijn oren en ogen, zijn tanden, foto's gemaakt van de kaak, voorhoofdsholtes en gebied achter de oren en een scan van het atlas-gebied: niets te vinden. Klein beetje slijm in 1 neusholte en een restant van een dop naast een van zijn kiezen. Uitslagen vd bloedtest (herpes, magnesium etc.) krijg ik nog.

Beetje teleurgesteld, had natuurlijk gehoopt dat er een simpele oorzaak gevonden zou worden. Maar aan de andere kant had ik dit ook wel verwacht. Kan nu met de atlas-stabiliseer-oefeningen door zonder me zorgen te maken dat het gewoon om een kies zou gaan, of om oormijten ofzo. Half maandsalaris armer, maar ach..

Even het bloedonderzoek afwachten. Wie weet komt daar nog iets uit!
Waar wordt hij allemaal op getest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:45

singasong schreef:
russel schreef:

Maar er zijn toch nog meer klieren in het lichaam die hormonen produceren? Schildklier bijv.

Jij hebt gelijk.....heeft invloed op de teelballen...maar dan rest mij de vraag als de teelballen er niet meer zijn zal die produktie dan nog onverminderd doorgaan , want bij niet zwangere vrouwen gaat dat ook nog door

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:57

@ FCSA, nee. we komen hier al sinds hij 1,5 jaar oud was. eerst altijd met de lange lijn aan halster of om de hals.
héle slechte foto's maar goed het geeft een beeld, dit is 2008 dus Znedje 2,5 jaar.

Afbeelding
Afbeelding

ik hád een heleboel filmpjes van het spelen in het bos (ook topics ermee, de topics zijn vast nog terug te vinden, maar het youtube account is verwijderd, en die filmpjes ben ik dus mooi kwijt. mijn zusje heeft er nog wel wat op d'r Iphone.
maar goed, tegenwoordig dus los ook, inderdaad. als er iets engs is zoekt hij me juist op om het voor hem op te lossen. in een gekke bui loopt hij weleens een heel eind weg, maar blijft eigenlijk altijd in het zicht. alleen naar huis lopen oid zal hij niet doen, is ook geen reden toe. wel hou ik de omgeving altijd goed in de gaten, grote groepen hardlopers enzo, dan hou ik mijn Zned vast. verder is het ook zo dat het bos bijna volledig afgesloten is, je kunt er niet zomaar uit (staan hekken omheen en een aantal paden zijn onderbroken met wildroosters).
hij loopt pas sinds een jaar los ook hoor, ik wilde wel alle voorwaarden goed hebben daarvoor. eerder wilde hij nog weleens écht bangig worden als er bijvoorbeeld honden kwamen, of vreemde mensen in dikke winterjassen. daarom hield ik hem altijd vast, tot ook die dingetjes geen issue meer waren. nu pak ik hem meestal nog wel bij mensen, omdat ik niet wil hebben dat hij mensen de stuipen op het lijf jaagt, haha! de meeste mensen zijn bang voor een loslopend paardje.

leuke en het grote voordeel van het loslopen vind ik dat hij A: niet gehinderd wordt in zijn beweging (ook niet als hij mach3 over de paden wil scheuren), en B: dat je dingen kunt doen die met een touw niet willen. nu kunnen we de paden af en ons eigen pad kiezen zonder dat het touw steeds achter boompjes blijft hangen. ook met het springen is het wel fijn want hij gaat dan vaak heel hard, en dan heb je een héél lang touw nodig om hem dat ongehinderd te laten doen.

hmmm wel jammer dat er niets concreets uit de DA onderzoeken is gekomen, het zou toch mooi geweest zijn als je paardje een simpel oormijtje had gehad. even nog de bloeduitslagen afwachten, misschien komt daar nog iets uit wat bij kan dragen aan het genezingsproces. zo te lezen is het bij die van jou ook wel behoorlijk heftig, de HS.

@ russel, om welk(e) hormo(o)n(en) gaat het dan precies? als het hormonen betreft die bij een ruin niet meer aanwezig zijn dan is dat natuurlijk onmogelijk. aan de andere kant, een mannelijk paard hoort die hormonen dus wel te hebben, een ruin is nog steeds een mannelijk paard, maar dan één waarbij er op kunstmatige wijze een stop op bepaalde hormonen is gezet. ik kan me voorstellen dat dat op zich al kan zorgen voor dysbalansen in het lichaam. toch maar weer aan de testosteron injecties dan... mijn Zned heeft deze afgelopen najaar gehad, twee keer, om zijn spieropbouw een extra zetje te geven. had eigenlijk nu gemoeten, wellicht maakt het wel iets uit.

[edit] jullie gaan veel te hard!

de hypofyse produceert ook hormonen, evenals de bijnieren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:23

Dank voor de link, ellepel!

En singasong, het bloed wordt iig op herpes en magnesium getest. Maar ze heeft 3 buisjes afgenomen, dus ik denk dat ze het op nog meer willen checken.

merrieveulen, wat gaaf om zo met je paardje te kunnen werken! Moet voor hem ook heerlijk zijn. Krijg je vaak vreemde blikken en vragen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:26

hmm met 3 buisjes kan je een aardig onderzoekje doen, wij hadden vorig jaar één buisje per paard geloof ik (hooguit twee iig), en daarmee werd een vrij uitgebreid onderzoek gedaan, naar diverse voedingsstoffen, functie van nieren, lever, spieren, etc. etc. etc.
wat dat betreft kan men er een hoop mee doen.

vreemde vragen, tja men schijnt het nodig te vinden dat je erop gaat zitten, en het bekende 'paard uitlaten' natuurlijk he, haha! de meeste mensen vinden het wel leuk op zich, als ik hem maar bij me houd haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:44

ik had me aangemeld bij die ene site?
had vanmorgen al een mailtje terug met aanvullende vragen.
moest wel mijn engels op het voer van subli loslaten om dat helemaal te vertalen haha,kon op internet geen engelse info er van vinden.
ben wel benieuwd of zij iets meer info kunnen geven over het shaken :j

ik ga zo naar stal,camera mee en eens kijken of meneer nog schud,denk het niet want het heeft flink geregent..
het gaat volgens mij om hormonen die geproduceerd worden door de hypofyse

dat hormoon heet lutropine
Citaat:
Lutropine heet ook luteïniserend hormoon en wordt afgekort als LH. Het is een lichaamseigen hormoon aangemaakt door een orgaan in de hersenen (de hypofyse). lutropine beorderd bij de man de aanmaak van geslachtshormonen
Bij vrouwen stimuleert lutropine de eisprong, het stimuleert de eierstokken om het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen te maken en het zorgt dat de baarmoederwand gereed is voor innesteling van een bevruchte eicel.

als die hypofyse niet goed werkt en dus onvoldoende aanmaakt,of misschien wel teveel(geen idee) dan kan dat natuurlijk weer fout gaan.
en die hypofyse is bij sommige paarden niet goed wat resulteerd in de overproductie van een hormoon waardoor je weer de ziekte van cushing krijgt
nou ja,zo ongeveer,precies weet ik het ook niet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:32

hmm dat is nog wel interessante info ellepel. ik ga er eens even op doorneuzen.

is er dan misschien ook een patroon te vinden in het karaktertype paarden dat HS krijgt? ik weet van mijn kerels dat ze echte mannen zijn, doen stoer en concurreren met andere mannen, dekken ook nog. wat dat betreft voldoen ze niet aan het standaard ruinenbeeld geloof ik. Mone heeft al járen een onregelmatige/ heftige hengstigheid. qua gedrag merk je er niet veel aan maar als ze dan bij andere paarden komt (vooral paarden die niet bij haar vaste groep horen) reageert ze onmiddelijk en ook heftig. soms wordt ze acuut hengstig als ze snuffelt met paarden die niet in haar groep horen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:03

Hier helaas ook weer heftig schudden tijdens het rijden zodra de zon ging schijnen. Echt jammer weer ...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:34

ja zeg dat wel! wat doe jij normaal gesproken tegen de HS? is je paard bij iemand in behandeling oid of dat niet? het weer was er volgens mij ook wel echt naar, onrustig weer met regen in de lucht, en donkere bewolking afgewisseld met momenten van felle zon.

ik heb een aantal filmpjes gemaakt, Zned deed zó raar... hij heeft een zere manenkam. niet zijn nek, niet zijn hals, maar echt de manenkam. manen borstelen is niet te doen, als je lichtjes aan de haren trekt begint ie te flippen, maar ook als je gewoon je hand op de manenkam legt. voor de rest was hij prima in zijn goede doen vandaag, gewoon lekker relaxed, OK niet echt te motiveren om te werken, wel om te spelen en lekker borstelen enzo. contact was fijn, niks aan de hand. alleen dus die manenkam. ik heb dat dus maar even op de film gezet, voor het geval iemand het herkent.

@ ellepel ik ga jouw post even opzoeken, over wat Appie met zijn manenkam had toendertijd. misschien lijkt dat op wat mijn Znedje nu laat zien?
[edit] appie had de kam ook hard, bij Zned is dat niet zo. hij is ook niet zo zacht (bijna waterballon idee) als die van Flicka, maar ook niet hard zoals bij vette paarden of IR paarden.
misschien moet ik dan toch maar een manier zien te vinden om bloedonderzoek gedaan te krijgen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:58

merrieveulen schreef:
ja zeg dat wel! wat doe jij normaal gesproken tegen de HS? is je paard bij iemand in behandeling oid of dat niet? het weer was er volgens mij ook wel echt naar, onrustig weer met regen in de lucht, en donkere bewolking afgewisseld met momenten van felle zon.

Verschillende middelen al uitgeprobeerd, sprays van de DA, supplementen, maar niks helpt. Straks kan ie gewoon de wei niet meer in omdat hij zo'n last heeft ook met grazen en continu schudt en met zijn hoofd gooit. Rijden gaat meestal nog wel goed als ik een neusflap op doe, die had ik vandaag nog niet opgedaan. :o
Ik heb zo'n flap die eigenlijk bedoeld is voor in de wei, zo'n UV-werende van dik materiaal. Een pollenneusnetje helpt niet en daar raakt hij ook geirriteerd van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:14

die flap die je beschrijft had ik ook, maar idd tegen het verbranden. zo'n ding hielp bij de mijne sowieso niet, welke soort dan ook. heb je ook al eens een fysio erbij gehad? mijn pony is nu onder controle van navaja hier op Bokt, hij moet oefeningen doen voor zijn nekwervels. verder speelt bij mijn pony stress een grote rol toch nog. dit jaar heeft hij op drie verschillende dagen iets van HS laten zien, maar verder dus niets.

voor zover ik heb bekeken zijn er meerdere paarden genezen, hier uit het topic sowieso. bij een aantal daarvan bleek de oorzaak van het probleem in de nek te zitten.
verder kan singasong je misschien verder helpen, haar paardje heeft baat gehad bij behandeling door een natuurgeneeskundig therapeut.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:27

Mijn ruin heeft het alleen in het seizoen dat gras begint te groeien en bloeien, en dan wordt ie ook extra gevoelig voor andere dingen in de lucht zoals pollen maar ook vliegjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:44

klopt, maar de pollen en vliegjes zijn alleen maar de triggers. de werkelijke HS komt heel ergens anders vandaan. de reden dat het paard op bijv. de vliegjes reageert is omdat de vliegjes op dat moment de bekende druppel zijn die de emmer doet overlopen. zou je de werkelijke oorzaak wegnemen, dan zijn de vliegjes ook geen trigger meer, evenals de pollen.

mijn pony had/ heeft het precies zo. helemaal de vliegjes, en bijv. 'dingetjes' in het bos, zoals vallende bloesemblaadjes enzo. nu weet ik dus dat dat de oorzaak LIJKT te zijn, omdat de dírecte reactie op de insectjes/ blaadjes/ pollen is. dat is wat je met het blote oog kunt zien. wat je niet kunt zien is de dieper onderliggende oorzaak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:27

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:31

Laatst bijgewerkt door ellepel op 19-04-12 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:32

merrieveulen schreef:
klopt, maar de pollen en vliegjes zijn alleen maar de triggers. de werkelijke HS komt heel ergens anders vandaan. de reden dat het paard op bijv. de vliegjes reageert is omdat de vliegjes op dat moment de bekende druppel zijn die de emmer doet overlopen. zou je de werkelijke oorzaak wegnemen, dan zijn de vliegjes ook geen trigger meer, evenals de pollen.

mijn pony had/ heeft het precies zo. helemaal de vliegjes, en bijv. 'dingetjes' in het bos, zoals vallende bloesemblaadjes enzo. nu weet ik dus dat dat de oorzaak LIJKT te zijn, omdat de dírecte reactie op de insectjes/ blaadjes/ pollen is. dat is wat je met het blote oog kunt zien. wat je niet kunt zien is de dieper onderliggende oorzaak.

Maar waarom heeft hij er dan geen last van als het slecht weer is en in najaar en winter?
Dan zou hij toch hetzelfde probleem moeten ondervinden als ik dezelfde dingen met hem doe, zoals bijv rijden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:37

Simodi, als de trigger b.v. de vliegjes zijn. dan heeft je paard alleen last van die zenuw als die vliegjes ( de trigger ) er zijn. de rest van de tijd wordt de zenuw niet getriggert en veroorzaakt dus geen pijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:40

ik heb bij appie toch wel het vermoeden dat hij toch het ergste reageerd op zonlicht.
het moment dat hij binnen in de loods staat is het over, echt meteen,dan komt er geen enkele knik meer.
terwijl daar best nog wel pollen kunnen rondzwerven,want die loods is altijd open

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:49

klopt, daarom worden veel HS gevallen afgedaan met 'pollenallergie', 'UV allergie', en dergelijken. blijkt dus dat deze 'allergieën', eigenlijk geen allergieën zijn (althans in veel gevallen niet), maar slechts de triggers die de symptomen doen bovenkomen.

@ Simodi, daar is geen direct antwoord op. de irritatie die de uiteindelijke oorzaak is (een probleem met de nervus trigeminus, zoals in veel van de artikelen naar voren komt), is er altijd, maar onder de oppervlakte. wanneer het gezicht/ hoofd dan een extra belasting krijgt te verduren (fel licht, wind om het hoofd, irritante vliegjes, hogere bloeddruk/ opwinding,) worden de symptomen zichtbaar.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:55

Hallo allemaal,

Ik heb hier heel af en toe meegelezen, en omdat het nu over het reageren op vliegjes etc gaat, dacht ik laat ik eens reageren.

Ik heb hier op bokt wel eens een topic gemaakt met het volgende filmpje:

Dit was mijn Haflinger van het najaar. Ik dacht rond oktober. Sinds 2 jaar laat hij dit af en toe zien op momenten dat ik zelf veel vliegjes zie vliegen.
Meestal in het voorjaar en in het najaar. Ik weet zo 1,2,3 niet of hij het in de zomer ook zo deed.

Gister was het echt heel erg aanwezig. Na 5 minuten ben ik gestopt met longeren omdat hij zichzelf helemaal gek leek te maken van de vliegjes. Omdat geen enkel paard bij ons op stal op vliegen reageert, denk ik dat er misschien wat meer achter zit.

Kunnen jullie mij misschien tips geven? Of adviezen?

Nog wat extra informatie: pony heet Haflo, is 11 jaar oud, staat overdag van 9-17:00 buiten.

groetjes Melanie