[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:24

Wat betreft het verhuizen naar een minder knut-rijk gebied. Het kan zeker schelen, maar verwacht er geen wonderen van of je moet naar een van de waddeneilanden verhuizen.

Ik heb het vorig jaar gedaan en het gaat beslist beter mijn mijn paard, maar de deken kan niet af. Wel scheelt het veel op de delen die onbedekt blijven, hoofd en oren blijven nu zonder bedekking goed. Maar 2 dagen zonder buikflap levert toch weer een plekje rond de navel op.

Komende hete dagen wordt het dus weer spelen met vliegendeken en zalfjes.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:31

Mam heeft tea tree schampoo meegenomen uit de apotheek! Dus vnv eerst even rijden en dan eens lekker inzepen met dit spul!

Hij schuurt gelukkig niet meer zo, maar de jeuk is niet compleet weg :(

Zijn huid moet veeel rustiger worden dus ik ga het maar eens proberen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:17

Plekje rond de navel .
Mijn DA zei dat dat niet door muggen allergie kwam maar door pollen ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:23

Ook eczeem hoor.
:j
het is een plekje waar zeg maar de afvalstoffen van een allergie tot uiting komen....moeilijk uitleggen hoe ik het bedoel.

Dat plekje gaat wat ontsteken en dat geeft ook weer jeuk.
De manen is zo'n plek en de staart ook.
Maar het hoort bij allergie..kan van pollen zijn.maar ook van vliegen..of wat anders

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:37

nadine, ik gebruik cetomacrogolcreme van 't Kruidvat voor de plekjes op haar hoofd, helpt hier heel goed, niks meer te zien. Ook op andere plaatsen helpt het goed, tijdje terug naast haar staart wat plekjes, ook helemaal weg nu, dus wel proberen waard vind ik, gewoon simpele crème tegen schrale huid.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:12

Ik ga het na de winter bekijken. Wie weet kan ik het naar volgend seizoen toe beter voor zijn. Aangezien ik nu weet dat het exczeem is.. Maar uiteraard gaat het zoeken en spelen blijven met wat het beste is. Om het draagbaar te maken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:28

Plekje bij de navel is echt wel eczeem van knutten, de hele buiknaad is een beruchte plek. Daarom werkt afdekken met een buikflap zo goed. Aan de RSIH heb ik een dubbele buikflap die vanaf de borst tussen de voorbenen tot net voor het uier afdekt.

als ik totaal niet afdek dan ligt de hele buiknaad open.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:58

ellepel schreef:
Ook eczeem hoor.
:j
het is een plekje waar zeg maar de afvalstoffen van een allergie tot uiting komen....moeilijk uitleggen hoe ik het bedoel.

Dat plekje gaat wat ontsteken en dat geeft ook weer jeuk.
De manen is zo'n plek en de staart ook.
Maar het hoort bij allergie..kan van pollen zijn.maar ook van vliegen..of wat anders

Jaja idd gewoon eczeem maar niet afkomstig van alleen muggen , pollen spelen een flinke rol hierin .
Wilde ermee zeggen daf verplaatsen naar mug vrij of arme omgeving niet altijd zinvol is

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:45

Hallo.

Het is een vraag die al vaker gesteld is maar ik twijfel zo.. morgen en de komende dagen word het vreselijk warm.. vandaag is om 9 uur de deken af gegaan (rsih) en vanavond na training 20.00 weer opgegaan en ze stond behoorlijk te schuren...

Ik twijfel of ik de deken de komende dagen overdag op moet laten.. ze staat buiten met schuilstal maar hoe heet ook... ze gaat niet schuilen voor de warmte... dus.. Deken op of af

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:52

Hier blijven de dekens op want er zitten enorm veel steekbeesten dus zonder deken veranderen ze in een heuvellandschap denk ik.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:53

MoniekV schreef:
Hier blijven de dekens op want er zitten enorm veel steekbeesten dus zonder deken veranderen ze in een heuvellandschap denk ik.

Hierna bijna geen dazen meer.. we hadden er veel en ineens weg.. op een enkele na.. wel veel gewone vliegen..

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:16

Hier staat mijn merrie weer op iets meer gras en meteen meer jeuk. Iets meer gras is bij ons of de keus tussen een kaalgegeten land of een land waar nog minimaal gras op staat. Dat kaalgegeten land is gewoon te weinig en kan ik zelf met hooi bijvoeren niet redden. Het beetje gras krijgt ze dus toch weer jeuk van dus maar even zien hoe en wat we het gaan doen..

Tegen de jeuk vind ik de paardenlotion en paardenzalf van equi protecta nog steeds erg fijn. Bij ons werkt ook erg weinig maar met dit heb ik de hydrocortiderm nog niet aan hoeven raken gelukkig :)

Mochten mensen nog op zoek zijn. Ik heb eventueel nog een zo goed als nieuwe horsegear deken maat 185 en een fles tectonik waar 20ml uit mist in de aanbieding voor kleine prijsjes. Deken past ons helaas niet goed en tectonik deed voor ons niet veel omdat merrie meer jeuk van gras lijkt te krijgen..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:17

Shetmerrietje Barbie (die nu noodgedwongen even dekenloos staat.... volgens de track and trace komt 't nieuwe dekentje vandaag aan) heeft gisteren helemaal niet gescuurd! Gistermiddag stond ze in de paddock midden in de zon te doezeln... geen staartgezwiep of manengeschud, gewoon kalm.
Vanmorgen zag ze er nog ongeschonden uit, dus meteen weer met de Fibra creme wezen smeren, hopelijk houdt ze dit eventjes zo tot het nieuwe exczeemdekentje er is... (jaja, nog steeds erg enthousiast over Fibra Anti Itch creme dus...ben er érg blij mee, en merrietje ook, natuurlijk!).

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:03

Ik ga denk ik ook maar de Fibra creme proberen, staart en manen gaan eigenlijk heel goed alleen nu zijn ze allebei hun hoofd kapot aan het schuren. Waar bestellen jullie de Fibra creme?

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:24

MoniekV schreef:
Ik ga denk ik ook maar de Fibra creme proberen, staart en manen gaan eigenlijk heel goed alleen nu zijn ze allebei hun hoofd kapot aan het schuren. Waar bestellen jullie de Fibra creme?

Ik bestel het via de officiële dealer, want hier in de buurt is het nergens verkrijgbaar
http://fibra-paardencreme.nl/product/fi ... tch-creme/

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:54

Eergisteren voor het eerst Derfen Soft getest op de manen en staart, en vandaag nog een keer herhaald. Heb tot nu toe weinig geschuur meer! En dat terwijl ze met dit weer met alleen vliegendeken op buiten staat. Ben benieuwd wat het de komende dagen doet, maar tot nu toe redelijk tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:30

Ik kom even binnen vallen!

Ik heb een vraag met betrekking tot de koop van een paard met ZE. Zou iemand mij een pbtje willen sturen? :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:03

Lotus83 schreef:
Hierna bijna geen dazen meer.. we hadden er veel en ineens weg.. op een enkele na.. wel veel gewone vliegen..

Hier is het op een heel enkele na ook gebeurd met de dazen *\o/*
Wel hebben we dit jaar opvallend veel last van horzels.

Voorgaande jaren moest ik er soms 1 of 2 doodslaan, vorig jaar heb ik er zelfs niet 1 gezien maar dit jaar staat de teller al op een stuk of 10.
We hebben de paarden amper ontdaan van de eitjes of kunnen zo weer :(

Merken jullie ook dat er dit jaar meer horzels zijn ?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:13

Heeft iemand een goede tip mbt een kapotte manenkamp met korsten en dikke plooien. Hij schuurt alles kapot.

Andere jaren ging het erg goed met zijn deken en supplement.

Dit jaar is het drama. Ik smeer nu calendula op de korsten maar hij schuurt onwijs.

Hij krijgt nu ook op andere plaatsen plekjes omdat zich in allerlei bochten en houdingen wringt om te schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:38

Ik gebruik bij appie voor die plekjes zinkzalf
En dikke plooien...soms zie je dat toch als ze eigenlijk te dik zijn,weet niet of dat het geval is?
En kijk of je genoeg selenium voert,
appie had het vroeger,die bleek tekort te hebben, en sinds ik zorg dat hij genoeg selenium binnen krijgt heeft hij geen dikke manenkam meer.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:49

henny_w schreef:
Lotus83 schreef:

Hier is het op een heel enkele na ook gebeurd met de dazen *\o/*
Wel hebben we dit jaar opvallend veel last van horzels.

Voorgaande jaren moest ik er soms 1 of 2 doodslaan, vorig jaar heb ik er zelfs niet 1 gezien maar dit jaar staat de teller al op een stuk of 10.
We hebben de paarden amper ontdaan van de eitjes of kunnen zo weer :(

Merken jullie ook dat er dit jaar meer horzels zijn ?

Volgens mij hebben wij geen horzels... gister wel door een verdwaalde daas gestoken zelf

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:25

[quote="ellepel"]Ik gebruik bij appie voor die plekjes zinkzalf
En dikke plooien...soms zie je dat toch als ze eigenlijk te dik zijn,weet niet of dat het geval is?
En kijk of je genoeg selenium voert,
appie had het vroeger,die bleek tekort te hebben, en sinds ik zorg dat hij genoeg selenium binnen krijgt heeft hij geen dikke manenkam

Hij is hoefbevangen geweest en heeft nu ander voer en minder op het gras en ook geen kunstmest meer op het gras. Je ziet zijn ribben nu ook.
Hij houdt wel een erg zware hals ondanks dat hij op rust staat.

Hij krijgt nu lijnzaadolie en magnesium erbij.

We hadden problemen om zijn naf d itch te krijgen maar nu weer uit engeland ontvangen.

Vitamine e selenium olie is dat wat?

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:51

De bloeduitslag van mijn tinker kit gaf duidelijk allergieën aan. Pollen, insecten, mijten en nog wat. Kortom, flink allergisch. Hoge eosinofiele waarde en iets met witte bloedlichaampjes, hoog of laag weet ik niet meer. Dierenarts komt vanmiddag weer om hem te spuiten tegen mijt en iets om afweer te verhogen.
verder wil ik toch kijken hoe dit van binnenuit te kunnen verbeteren.
Hij staat inmiddels op heel kort gras waar hij s nachts af gaat en dan beetje geweekt hooi krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:59

Wat je zou kunnen proberen is om een kuurtje drainage compositum te geven?
Ik heb het wel aan appie gegeven als hij erg veel last had van al zijn allergieën.
Het is homeopatisch,maar ik heb bij hem toch altijd gezien dat zijn afvalstoffen beter weg gingen en hij lekkerder in zijn vel kwam te zitten
Verdere Info vind je wel hier op bokt via de zoekfunctie en op google

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:11

Ik zou iets van Puur geven, doen wij bij de haflinger ook. Hij schuurde zich 2/3 jaar terug zijn gezicht zo erg open dat ik niet meer op straat of op concour durfde.. En nu heeft hij een edelsteen in zijn manen gevlochten en hij krijgt elke maand druppels van puur pollen. En geloof het op niet, maar hij heeft nooit meer geschuurd..

Hij heeft aquamarijn, barnsteen en jade in een hangertje. Stenen zijn niet duur dus zeker het proberen waard! ( vind ik dan :o )

De mijne heeft niet meer geschuurd!! Alles is weer aan het groeien en ik heb nu door dat hij ook kale vlekken krijgt van ruw materiaal dus kaal leer en halster zonder fleece of bont voering. Dus nu vanalles besteld met bont bij Ooteman.

Hier een fototje van hem!

Afbeelding