[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:45

neeltie schreef:
ik lees van diverse mensen, dat hun paard door de Prascend sloom en depressief wordt.
ik ben met met Reggae nu 10 dagen geleden begonnen met Prascend en hij was voordat ik begon juist heel neerslachtig, sloom en wilde niet meer lopen.
Het valt meerdere mensen op dat hij er nu alweer wat vrolijker bijstaat. oortjes erop en toont wat meer interesse in zijn omgeving. hij is een kwpn ruin van 1.80 en 670 kg en ik ben op advies van de DA begonnen met 1 tablet.

ik heb gelezen, dat er verschillende manieren zijn voor wat betreft de uitslagen.
Mijn paard zat op 17, waarbij dit minder dan 10 zou moeten zijn. 12 is het grensgetal en wanneer je daarboven zit is het dus PPID, maar ik lees ook wel waarden boven 300. Het blijft mij nog steeds een beetje onduidelijk.

Waarom adviseren zoveel dierenartsen nog gewoon te beginnen met 1 tablet.... Logisch dat je paard van de kaart is. Het devies is altijd rustig opbouwen vanaf 1/4e tablet. (Kun jij natuurlijk ook niet weten :) ) .

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:56

En er zit ook nog eens een groot verschil in de waardes; je hebt namelijk acth gemeten in pmol en in pg.

Weet je waar ik nou serieus moe van word? Dat echt niemand de OP leest, blijkbaar, zo zonde van al dat werk... :(:) (voor mezelf :D )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:47

Focussed schreef:
neeltie schreef:
ik lees van diverse mensen, dat hun paard door de Prascend sloom en depressief wordt.
ik ben met met Reggae nu 10 dagen geleden begonnen met Prascend en hij was voordat ik begon juist heel neerslachtig, sloom en wilde niet meer lopen.
Het valt meerdere mensen op dat hij er nu alweer wat vrolijker bijstaat. oortjes erop en toont wat meer interesse in zijn omgeving. hij is een kwpn ruin van 1.80 en 670 kg en ik ben op advies van de DA begonnen met 1 tablet.

ik heb gelezen, dat er verschillende manieren zijn voor wat betreft de uitslagen.
Mijn paard zat op 17, waarbij dit minder dan 10 zou moeten zijn. 12 is het grensgetal en wanneer je daarboven zit is het dus PPID, maar ik lees ook wel waarden boven 300. Het blijft mij nog steeds een beetje onduidelijk.

Waarom adviseren zoveel dierenartsen nog gewoon te beginnen met 1 tablet.... Logisch dat je paard van de kaart is. Het devies is altijd rustig opbouwen vanaf 1/4e tablet. (Kun jij natuurlijk ook niet weten :) ) .

Ik begrijp dit juist andersom ;) .... voor de start van de prascend was het paard sloom en depri. Nu hij 10 dagen op 1 tablet per dag staat, oogt hij alweer vrolijker en attenter.

Gister trouwens nog een haffie gezien die 2 weken geleden met 1 tablet gestart is en moet zeggen dat die ook er ook wel fris uitzag...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:45

Inderdaad, het paard van neeltie is juist opgeknapt van de Prascend. Dat is mooi, maar je bent er nog niet. Het duurt echt een aantal weken voor dat het lichaam weer een beetje in balans komt. Het kan heel goed zijn dat dit stijgende lijntje doorzet hoor, maar er zijn ook heel veel paarden die na 3 weken juist bijwerkingen (en/of verergering van de klachten) krijgen. De waarden uit het bloed staat inderdaad niet gelijk aan de symptomen of klachten die een paard kan hebben. Er zijn hier paarden met een waarde boven de 300 die minder symptomen vertoonden dan een paard met een licht verhoogde waarde.

Ik snap best dat je het niet meer snapt neeltie. Veel dierenartsen zijn er eigenlijk niet zo in thuis en houden gewoon de beschrijving van de BI aan. Elk paard reageert anders, maar juist daarom kun je beter rustig opbouwen en het zekere voor het onzekere nemen. Prascend bestaat nog niet zo lang, maar er worden al vele jaren paarden behandeld met pergolide, vandaar dat er ook al zoveel informatie bekend is.

Hopelijk blijft jouw paard het goed doen op de medicijnen en heb je in 1x de juiste hoeveelheid, neeltie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:47

ohjajoh6 schreef:
En er zit ook nog eens een groot verschil in de waardes; je hebt namelijk acth gemeten in pmol en in pg.

Weet je waar ik nou serieus moe van word? Dat echt niemand de OP leest, blijkbaar, zo zonde van al dat werk... :(:) (voor mezelf :D )

:(:) Dat was ook al opgevallen. Ik snap dat je niet alle pagina's wil doorspitten als nieuwkomer, maar wellicht kun je even de moeite nemen om de info in de OP te lezen waar eigenlijk bijna alle vragen al beantwoord worden. :o We zullen ze gewoon vriendelijk verwijzen! ;)

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:56

Hebben jullie het tegen mij? :o want ik heb de eerste 20 pagina's al doorgelezen. :+ echter ben ook maar een mens, en onthoudt een mens nog geen 40% van alle verkregen informatie.

Maar goed, vanochtend maar weer alle zweren goed uitgespoeld. De grootste zweer blijft goed te doorspoelen. Straks hoefzakken bestellen.
Ze liep nog steeds superrot. Toch op haar landje gezet met graaskorf op advies van de smid. Alles goed nathouden, helaas één hoefje heeft een schimmel. Bah, het blijft kiezen tussen 2 kwaden. :(:)

Ben ook al aan het kijken voor regendekentje, mocht het noodzakelijk worden. Zul je net zien, dan is nergens te krijgen, als je het nodig hebt.

Hebben jullie ook foto's van jullie paarden? Dat geeft mij misschien wat hoop voor woensdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:29

Niet perse hoor fanneke, het blijkt dus dat echt niemand de OP doorleest of terugleest. En dat is nou niet eens omdat ik hem geschreven heb hoor, maar ik doe het zelf namelijk ook: mooi voorbeeld was pas geleden nog, toen MiniMe weer hb was, dat centraal topic de OP weer doorgelezen en daar had ik de perfecte reminder over het hooi weken, waar ik dus helemaal niet meer aan gedacht had...

Annamarie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:47

Ik wil mij hier ook even melden (na eerst alle pagina's gelezen te hebben... :D ). Twee weken geleden is mijn pony (14 jr) positief getest (55,6) en ben ik begonnen met de Prascend. Na 1,5 jaar tobben met kreupelheden die niet te herleiden waren eindelijk een uitslag. Na 3 dagen een kwart tabletje kwam meneer over de draad naar de andere paarden gesprongen en liep hij al bokkend door de wei. Toeval...????
Wat verder opvalt is dat hij opeens erg mager wordt, terwijl hij 'vroeger' van lucht dik werd. Dus ben zijn rantsoen rustig aan het bijstellen. In de afgelopen twee weken veel over PPID gelezen, uiteraard dit topic, en er achter gekomen dat er veel overeenkomsten zijn, maar ook veel specifieke gevallen. Ik herken in ieder geval veel symptomen van wat andere bokkers schrijven bij mijn pony. En daarbij heeft dit topic mij weer een beetje hoop gegeven dat ik misschien wel weer eens een rondje met mijn grote vriend kan gaan maken.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:19

Hoihoi, mijn pony word volgende week geprikt. Al twijfel ik niet echt. Van de zomer had hij een super vacht, maar nu begint het al dik en krullerig te worden.

Deze zomer:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Hij is altijd van de winter wel teddy geweest, maar nooit zo krullerig.. Nu vraag ik me af, als hij Cushing heeft, moet hij dan geschoren worden? Hij heeft veel jeuk, word dit daarmee verholpen? Hij staat op een weide met inloopstal, kan in en uit lopen wanneer hij wilt. Ook kan ik hem evt snachts op stal zetten(vanwege zijn artrose etc stel ik dit zo veel mogelijk uit). Ik heb wel dekens klaarliggen tot en met 500 grams, voor het geval dat.. Ook krijgt hij door zijn senioren slobber een schep CEREVIT muesli, zal ik hier een vervanger voor moeten gaan zoeken? Veel vragen, ik weet het, maar ik wil het zo goed mogelijk gaan doen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:35

Scheren brengt vaak veel verlichting voor je paard, je hoeft niet helemaal te scheren, je kan ook gedeeltelijk scheren. Wat wel fijn is als hij veel buiten loopt.

Waarom zou je de muesli moeten vervangen? Als hij het er nu goed op doet zou ik het zo laten.
Hoe oud is je pony?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:57

cynthiar schreef:
Scheren brengt vaak veel verlichting voor je paard, je hoeft niet helemaal te scheren, je kan ook gedeeltelijk scheren. Wat wel fijn is als hij veel buiten loopt.

Waarom zou je de muesli moeten vervangen? Als hij het er nu goed op doet zou ik het zo laten.
Hoe oud is je pony?

Mijn pony is zo rond de 30 jaar, maar ik las net dat je suiker en zetmeel vrij moet gaan voeren en ik gok dat er in de cerevit best wat suikers zitten.. Ik heb me er nog niet verder in verdiept hoor.. Verminderd het scheren ook de jeuk? Of is het meer dat m'n pony zich er wat frisser van gaat voelen? Heb hem tot nu toe elke winter zonder dekens gehad, met zijn teddy vacht was dat ook ideaal! Maar als het moet dan moet het.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:02

''Scheren eventueel de borst en een deel van de schouders om warmte kwijt te kunnen, maar zeker niet helemaal...dit wordt afgeraden voor cushing patienten voor de winter omdat hun thermostaat al ontregeld is en ze zich moeilijker warm kunnen houden.'' Loop net hier tegenaan, klopt dit?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:10

Zo, gisteren is mijn cushinger helemaal geschoren. Dit heb ik vorig jaar ook gedaan, toen merkte ik overduidelijk dat hij zich echt wel beter voelde, hij toonde wat actiever. Hij heeft nu gewoon een bucas deken op die van -20 tot 15+ kan, dus hoop dat dat een beetje goed werkt. Zal er vanzelf achterkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:13

Ik scheerde MiniMe altijd helemaal en werk met dekens: ik wil dit jaar voor het eerst zonder scheren proberen omdat ze nu voor het eerst sinds een paar jaar door d'r prascend wel geruid heeft. Die thermostaat is ook compleet van slag: altijd de dikste vacht en dus zomers het snelst warm, maar in winter of regen in vergelijking met mijn tuiger met haar sport vacht (ter vergelijking) het ook veel sneller koud! MiniMe verwelkomt haar dekens altijd , maar het scheren deed haar net zo goed veel goed, omdat ze dan eindelijk van die verstikkende pak vacht af was, waaronder de plekjes , wondjes en ontstekingen te voorschijn kwamen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:15

Ik wil graag blijven rijden met mijn pony ivm met de cushing... Maarja, door een dikke vacht zweet hij lekker snel in de winter, dus dat hij straks nog verkouden wordt doordat hij kou vat oid, wil ik ook niet, voor mij is scheren dus de beste en makkelijkste optie.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:29

Woensdag wordt de mijne voor het eerst geschoren. Voorlopig alleen zijn hals en borst, want paard heeft een hekel aan de dekens.
Maar vandaag stond ze weer zwetend in de wei, dus scheren lijkt me toch de beste oplossing.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 12-10-14 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:39

Heb die van mij vorige week zaterdag geschoren, maar zag dat ik die bijna weer kan gaan scheren. := :roll:

Even gekeken met zo'n weeglint, maar die van mijn zou dus 398 kilo zijn en is 1.47.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:41

Ik heb mijn paard nog nooit geschoren.Voor dat hij cushing kreeg had hij geen dikke vacht,nu is het wel iets anders geworden dan voorheen.Maar nog te doen.
Hij heeft het niet warm ondanks dat het hier over de 25 graden is overdag.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:47

Illo heb ik 2 weken geleden helemaal geschoren. Hij staat nu op stal onder een dun zomerdekentje, want zijn stal is vrij warm met deze temperaturen ondanks het een buitenbox is.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:05

Wat een reacties, fijn zeg!! Als het de jeuk en evt andere dingen verhelpt, ga ik toch maar scheren. Zal ook even mijn dierenarts vragen, want het liefst doe ik het niet omdat hij zichzelf zo goed warm houd en ik bang ben dat ik het verstoor..

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:23

http://www.mijnalbum.nl/Album=FM7WICAV

eerste foto is hoe ik hem vorig jaar geschoren had, hij had het zo warm. Dat was wel al vroeg in het voorjaar/eind winter. Ik had wel een regendeken op. Als die dikke vacht nat werd dan werd die ook nooit meer droog. Nu met de prascend ben ik benieuwd wat voor vacht hij krijgt.

Marcella: Joris was dus die 437,5 en 1.46, laatste foto is van hoe hij nu is. Ik vraag me altijd af of die meetlinten wel kloppen voor de wat zwaardere types paard. Is die van jou dunner dan Joris?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:44

Misschien ligt het aan mij pluisbeer. Maar ik krijg je foto's niet in beeld.

Wb het opbouwen van de prascend: ze gaan niet dood aan starten met 1 pil. Maar het kan wel zo zijn dat je je dier en hoop bijwerkingen zoals misselijkheid en angsten (of juist heel stoned) etc bespaard.
Het opbouwen kan iedere 4-5 dagen. Het is dus niet zo dat je maanden bezig bent.
Ik nam destijds gewoon liever het zekere voor het onzekere.
Zelfs op een kwart had de mijne dikke benen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:32

Het is ook wel erg warm voor de tijd van het jaar, Tinkerbell staat ook zwetend in de zon nu maar de andere ponys ook. ;)
Beetje zweten is dan ook heel normaal en juist om de warmte kwijt te raken.

Ik scheer niet, ze lopen in de winter in de paddock en als het weer omslaat heeft Tink haar vacht hard genoeg nodig. Idd heeft zij het ook sneller koud sinds ze ziek is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:40

Felineepino! 30! Wat ziet ie er nog goed uit zeg!
Wel typische krulletjes hè?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:13

Ik heb Dennis 2 jaar geleden helemaal geschoren. Hij kon geen 5 minuten stappen. Maar ook scheren was toen geen succes, hij liep op een gegeven moment met 900 gram aan dekens(waarvan 2 met hals) nog steeds te rillen (terwijl m'n andere geschoren pony met 300 gram stond, zonder hals). Die zijn toen samen 's nachts naar binnen gegaan (die van mij lopen altijd buiten in een groep, alleen binnen was geen succes).

Borstjes scheren doe ik wel altijd bij al mijn pony's. Maar ook de gene die ik nu al kaal heb stonden gister te zweten in het land. Ik had er gister nog een paar willen scheren, maar ze waren daar te nat voor.