[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:54

Graag kom ik ook even hier binnenvallen.
Ook ik verdenk mijn 2 jarige haflinger er van zomereczeem te hebben.
Maar als ik hier dan sommige symptomen zie, denk ik ook weer dat het iets anders is.

Hij staat in ieder geval onder de Bucas Buzz of met hals en af en toe ook met kap en dit gaat tot nu toe erg goed. Ook staat hij (voor een andere aandoening) onder een 30 dagen kuur Cortisone (Prednisolon) en uiteraard helpt dit ook tegen de jeuk.

xTesske

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:32

Is itch free gel ook goed tegen de eczeemplekken op het hoofd of kan ik daar beter iets anders voor kopen?
(itch free heb ik hier toevallig nog liggen :p)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:02

Hier staan ze al een week zonder deken, en geen jeuk! *\o/*

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:05

xTesske schreef:
Is itch free gel ook goed tegen de eczeemplekken op het hoofd of kan ik daar beter iets anders voor kopen?
(itch free heb ik hier toevallig nog liggen :p)

Ja, het kan wel denk ik. Ik vind zelf die itch free gel niet zo fijn, en lijkt bij mijn paarden ook niet te werken. Ik zou er toch derfen op smeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:02

Yvet_90 schreef:
flappie28 schreef:
Lastig Yvet_90, het kan inderdaad van alles zijn. Sommige paarden schuren ook door de stress of door bepaald voer of een andere aandoening zoals luis bijvoorbeeld. ZE is wel aan te tonen door een speciaal bloedonderzoek, heb het bij die van mij ook laten doen. Werd naar een lab in Duitsland gestuurd.

Zou toch voor de zekerheid de da laten checken wat het kan zijn, hoop voor je dat het wat anders is dan ZE.

Bedankt voor je reactie. Ik ga zekerweten morgen contact opnemen met de arts die haar gekeurd heeft en mijn eigen veearts..
Mijn eigen veearts om raad te vragen en de veearts die haar gekeurd heeft omdat hij bij de keuring bloed afgenomen heeft.. Alleen in hoeverre zijn die ZE waarden te zien in het bloed van begin mei? Toen waren de neefjes er nauwelijks en ze stond 24 uur per dag op stal, dus kan er niet mee in contact zijn geweest toen....

wat is er veranderd in de voeding?
als ze eerder jeuk heeft gehad dan zou je dat moeten zien omdat de staartharen dan korter zijn door het schuren van het voorgaande jaar :j
als ze bij de vorige eigenaar sober geveord werd dan zou het verstandig zijn om dat nu ook te gaan doen.
misschien reageert ze wel op de granen uit de muesli die je voert.
maar stress door het verhuizen kan er ook best eentje zijn hoor

WenskeJade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:28

hallo

mijn fries heeft zomer eczeem
nu heb ik sinds kort een eczeem deken gekocht van rambo de nieuwe
maar als het wat warmer word gaat ze heel erg zweten onder de deken
wat moet ik nu wel of niet doen??

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:53

flappie28 schreef:
Standaard wordt er ook niet op getest denk ik bij een keuring, het is nogal een duur onderzoek wat dus niet door een kliniek met eigen laboratorium wordt gedaan. Lastig eigenlijk he, dat als je een paard koopt in april/mei en het is nog niet echt warm weer geweest dan merk je ook nog niks aan het paard en denk je er waarschijnlijk ook niet direct aan. (in het geval van ZE dan)

Succes morgen!

Kun je misschien voor mij na gaan welk onderzoek dat precies is? Misschien staat het soort onderzoek op de factuur vermeld. Mijn dierenarts zegt dat er voor ZE geen sluitend bloedonderzoek is, dat dat 100% garandeerd.
Misschien dit?
Citaat:
Immunologische diagnose van zomereczeem
Optimalisatie van een histamine release test op basis van in ethanol gevangen en
bewaarde lokale Culicoïdes muggen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:00

WenskeJade schreef:
hallo

gr

Zonder deken raakt ze waarschijnlijk erg gestrest van de jeuk en gaat ze veel meer zweten.
Het blijft lastig maar met warm weer zweten ze allemaal wel en op zich kan dat geen kwaad, behalve als ze echt oververhit raakt.
Hou ook in de gaten of ze niet uitgedroogd raakt.
Misschien kun je een schaduwplek voor haar creëren?

WenskeJade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:02

MirandaFuego schreef:
WenskeJade schreef:
hallo

gr

Zonder deken raakt ze waarschijnlijk erg gestrest van de jeuk en gaat ze veel meer zweten.
Het blijft lastig maar met warm weer zweten ze allemaal wel en op zich kan dat geen kwaad, behalve als ze echt oververhit raakt.
Hou ook in de gaten of ze niet uitgedroogd raakt.
Misschien kun je een schaduwplek voor haar creëren?

ja is lastig heb een vrij grote wei voor haar en ze heeeft een stal waar ze in kan staan..
alleen maak ze er geen gebruik van! helaas!
ja als ik er ben zorg ik dat ze wel genoeg drink alleen ja wat nu verder

...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:03

Gewoon even aankijken zo vaak is het niet eens warm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:03

Hier gaat een fijnmazig vliegendeken er over met de hete dagen. Die van mij krijgt van het zweet onder de deken dan ook weer jeuk, waarop hij weer gaat racen en dan nog meer zweet etc etc. Een vliegendeken op rond een uur of 10 en tegen 20.00 weer de eczeemdeken.

WenskeJade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:07

ja zoiets had ik ook al gelezen maar werkt het wel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:13

De muggen zijn er vooral bij schemering, Als ze met de schemering de eczeemdeken maar op hebben, dan heb je al een groot deel gehad. Maar ook bij sloten en ander stilstaand water zitten ze, bij wind heb je ze niet, ook niet bij een beetje wind. Die van ons staan op de vlakte, dus er is altijd wel een bries. Ik doe de vliegendeken op in de ochtend, het is om 4.30 al zonsopgang, dus om 8 uur kan het al prima en voor de schemering in de avond de eczeemdeken weer op doen. Verders puit ik paardlief wel helemaal in met veerust onder de vliegendeken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:14

Bij mijne zou dat absoluut niet werken, zo'n gewone vliegendeken, maar het hangt er van af hoe erg de eczeem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:16

Ik moet die van mij ook daar niet hele dagen mee laten staan hoor MirandaFuego. Ik doe een vliegendeken alleen op bij 25+ graden. Hij zweet namelijk erg onder de Rambo. Hij heeft verder altijd de rsih op.
Mijn paard schuurt zich zonder deken helemaal tot bloedens toe kapot, krijgt een enorm harde manenkam met groeven er in. Was de deken er niet, hadden we hem moeten laten inslapen zo erg. Dus hoe erg de eczeem van het paard is, doet hier niet zoveel toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-13 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

WenskeJade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:17

het is nog niet zo erg ben het gelukkig net voor geweest dat ze helemaal open lig
maar nu ze de deken op heb laten de schilvers los..
maar jeuken heb ik ze tot nu toe nog niet gezien..
maar ze zweet ontiegelijk! tot bijna echt nat aan toe vandaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:18

De schilfers kreeg ik los met horsol of spul van leovet.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:21

Ik heb die van mij ook een deken op een lekkere ruime! Nu schuurt ze eigenlijk niet meer :)
Wat voeren jullie qua brokken? Als het goed is komt van de week aloë vera op bestelling en geef ik dat aan haar :j
Het schijnt bij mensen erg goed te helpen voor eczeem en andere huidziekten!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:26

Mijn vorige paard kon toch niet zonder stevige deken, die ging direct kapot dan zou er elke paar dagen een nieuwe op moeten.
Het maakt zeker wel verschil met een gewone vliegendeken anders zou je die altijd wel op kunnen doen, die werkt gewoon niet optimaal en de mugjes zijn er overdag ook genoeg.
Mijne kon geen 5 minuten zonder staan of met andere deken,. dat werkt gewoon niet, misschien is dat bij jouwe anders maar daar kan ik ook niks aan doen.

WenskeJade kan het beste dan gewoon proberen omdat het bij haar paard ook niet zo erg is.
Zweet ze nu dan ook zo erg, want echt warm is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:27

MirandaFuego schreef:
Mijn vorige paard kon toch niet zonder stevige deken, die ging direct kapot dan zou er elke paar dagen een nieuwe op moeten.
Het maakt zeker wel verschil met een gewone vliegendeken anders zou je die altijd wel op kunnen doen, die werkt gewoon niet optimaal en de mugjes zijn er overdag ook genoeg.
Mijne kon geen 5 minuten zonder staan of met andere deken,. dat werkt gewoon niet, misschien is dat bij jouwe anders maar daar kan ik ook niks aan doen.

WenskeJade kan het beste dan gewoon proberen omdat het bij haar paard ook niet zo erg is.
Zweet ze nu dan ook zo erg, want echt warm is het niet.

Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het niet aan de mate van ZE ligt.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:30

Dan vraag ik mij af, bij de mensen die de deken nog geen 5 minuten af kunnen houden, wat doen jullie dan met rijden.
De mijne heeft gelukkig niet zo heel erg last. Hij heeft periodes. Meestal vroeg in het seizoen. Meestal kan hier rond half september deken af en af blijven, op hele warme dagen na.
Maar hebben jullie als je gewoon traint(dus niet buitenrijd) ook een deken om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:32

Ik niet, maar ik vermijd wel rijden op de avond of met erg windstil weer.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:36

Als je rijdt idd kijken wanneer/ weersomstandigheden en het is wel zo dat als ze in beweging blijven de mugjes er niet snel op komen te zitten, stilstaan gaat niet als er mugjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:38

Die van mij wordt echt wild zonder deken in de avond. Laatst hadden we de veearts, hij was verlaat ivm een noodgeval. Hij kwam om kwart over negen in de avond. Ik vind het knap dat hij de injecties er in gekregen heeft :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:41

Ach ja mijn dierenarts lag ook eens languit in de greppel toen ie dacht dat hij mijn paard wel een injectie kon geven op de wei.. :+
Ze worden er heel nerveus van vind ik, ook al zijn er geeneens mugjes dan zijn ze al onrustig, het wordt ook een beetje psychisch bij die beesten.