Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:02

Ik denk ivm huidcontact van je eigen vingers of dat je wat van het poeder binnen krijgt? Zou anders ook geen reden kunnen weten.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:40

fargo schreef:
Hmmmm, lastig hoor. Hoe zwaar denk je dat hij is? Op zich is het natuurlijk super fijn dat hij nu zo'n goede waarde heeft en dat wil je ook natuurlijk niet in gevaar brengen in principe. Ik vermoed dat hij zo ongeveer 500 kg zal zijn of misschien iets meer?
Stel dat hij 500 kg is dan is de vuistregel 500 x 0,002 = precies 1 mg wat hij zou mogen hebben.
Als hij zwaarder is, dan krijgt hij dus al iets minder dan hij zou mogen hebben. Hoe is hij er nu verder onder, is hij fris en helder of vindt je hem soms nog een beetje duffig als ie zijn pil op heeft?
Is hij ooit nog bevangen geweest de laatste 2 jaar? Het is natuurlijk wel een risico dat je kan lopen, je wilt niet dat hij per ongeluk meer kans loopt op bevangenheid als je toch te laag in je dosis zou zitten. Heb je het ook nog voorgelegd aan je DA?
In principe wil je zo laag mogelijk in je dosering zitten maar wel met het goede resultaat .. En op dit moment heb je natuurlijk wel goede resultaten..
Als je nog even het gewicht doorgeeft, peins ik nog even verder!!

Hij is 550 kg. De faculteit weet er volgens mij niet veel vanaf. De dierenarts liet me indertijd beginnen met 1,25 mg ineens: hup klap bam. na een tijdje ben ik zelf terug gegaan naar 1,0 mg. Hij is nooit meer bevangen geweest in de afgelopen twee-en-half jaar, maar hij kwam vanaf bemest weiland met koeienkuil (ja errug) naar nu een zandpaddock met voordroogkuil/hooi. Hij is wel fris en vrolijk - alhoewel hij ook enorm chagerijnig is af en toe- maar in elk geval niet duf. Is wel erg stijf....maar heeft ook artrose. Diepe kuilen boven de ogen en verhaart prima..... peins peins...

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:57

Mijn paard van ongeveer 650 kilo staat nu ongeveer een half jaar op pergolide.
We hebben de eerste 3 maanden 0,5 gegeven, maar helaas raakte hij licht bevangen. Naar aanleiding daarvan overgegaan op 1mg, dit gaat goed, alle cushing klachten zijn verdwenen, met uitzondering van de enorme vacht. Ook de verlatingsangst die hij kreeg, is nooit meer verdwenen, best lastig.

Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat zijn hoofd er wat opgezet uitziet, ik voel geen verdikkingen...
Maak ik mezelf wat wijs, komt het misschien door de enorme wintervacht, ik twijfel.
Hij heeft wel deuken boven zijn ogen.
Hebben jullie dit ook bij jullie paarden?

Hier veranderen we ook wekelijks van lekkers waar de pil ingaat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:50

Het valt me sinds vorig jaar winter ook op idd, mn als hij mij recht van voren aankijkt, zijn wangen/kaak oogt voller, bij die van mij is het echt vacht, eigenlijk is het best een schattig gezicht! :)

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:58

Mijn merrie staat nu bijna 2 maanden op pergolide,1 mg per dag.
Ze was zwaar en accuut hoefbevangen.
Alleen lijkt het wel nu ze op Pergolide staat krijg ze niet meer die dikke teddybeer wintervacht zoals elk jaar?
Ze staat nu onder een winterdeken,wat ze anders niet had!
Ze komt wel altijd goed door de rui heen,volgens de dierenarts omdat ik haar lijnmeel geef door haar voer?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:10

Palominotje dat verharen wordt echt getriggered door de pergolide. Aan een cushing paard kun je allerlei middeltjes geven om te verharen maar dat wordt pas echt getriggered door de pergolide en ook door provarium breeding heb ik het getriggered zien worden. Jouw lijnmeel kan misschien ondersteunend werken maar dat is echt niet genoeg om die dikke vacht op gang te brengen. Dus ja die verbetering komt door de medicijnen, SUPER NIEUWS!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:12

IMJ schreef:
Het valt me sinds vorig jaar winter ook op idd, mn als hij mij recht van voren aankijkt, zijn wangen/kaak oogt voller, bij die van mij is het echt vacht, eigenlijk is het best een schattig gezicht! :)

Cortisol achtige zaken geeft bij mensen een vollemaans gezicht, het kan best dat dat bij paarden ook zichtbaar is. Bij de onze is het me niet zo opgevallen, maar het is best goed mogelijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:15

Klopt!
Maar bij die van mij is het zomers niet. Het is hier echt winternacht.
DA was het recept vergeten voor die van mij.
Hoop het vd week toch wel te hebben!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:20

De mijne had voordat hij Pergolide kreeg ook zo'n opgeblazen hoofd, dat is met de Pergolide verdwenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:25

Heb het er vandaag nog met mijn DA over gehad en die had het toevallig ook over een opgeblazen gezicht. Dat kan bij paarden ook in 1 keer zo komen. Maar dat is absoluut niet schattig te noemen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:40

Is ook heel naar, bij mensen net zo hé.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:41

cynthiar schreef:
De mijne had voordat hij Pergolide kreeg ook zo'n opgeblazen hoofd, dat is met de Pergolide verdwenen.

Dan had hij wrs de holtes bij de ogen ook gevuld?

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:55

fargo schreef:
Palominotje dat verharen wordt echt getriggered door de pergolide. Aan een cushing paard kun je allerlei middeltjes geven om te verharen maar dat wordt pas echt getriggered door de pergolide en ook door provarium breeding heb ik het getriggered zien worden. Jouw lijnmeel kan misschien ondersteunend werken maar dat is echt niet genoeg om die dikke vacht op gang te brengen. Dus ja die verbetering komt door de medicijnen, SUPER NIEUWS!!

Fargo ik bedoel in het voorjaar komt ze beter door de rui heen met lijnmeel,dus raakt ze eerder door haar wintervacht heen :D

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:32

De luzerne ondertussen werd vanochtend ook matig gegeten.
Ga morgen eens op jacht naar tijmsiroop misschien als ik dat mix in d'r voer...
vind namelijk wel dat ze fatsoenlijk moet blijven eten.

De holtes boven de ogen zijn bij de mijne niet bijzonder gevuld, verder staat ze voor het eerst in haar leven onder een winterdeken, niet geschoren (weet niet of dat nu wijs is)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:41

@IMJ: nee dat heeft hij ook nooit gehad, hij heeft mooie kuilen.
Toen hij 18 was heeft hij droes gehad en toen had hij ook zo'n opgeblazen hoofd, later zag ik het nog steeds en ik dacht dat het een overblijfsel van de droes was. Maar toen ik toen hij 22 was met de Pergolide begon verdween het en ik heb het niet meer gezien. Hij staat nu 2 jaar op Pergolide.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:59

Tijmsiroop heb je bij de DA-drogist maar ook bij de Etos en de Kruidvat, niet zo duur dacht 3 eur per fles of zo.. Zit vaak ook nog echinacea in, goed voor de weerstand ;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:13

Dat opgeblazen hoofd heb ik ook gezien. Typisch dat dat nu hier wordt genoemd. Ik twijfelde namelijk aan mijn eigen waarnemingsvermogen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:52

liljebo schreef:
Dat opgeblazen hoofd heb ik ook gezien. Typisch dat dat nu hier wordt genoemd. Ik twijfelde namelijk aan mijn eigen waarnemingsvermogen.

Vreemd hè, echt zo'n plofkoppie. Heb vandaag nog eens goed gekeken, en bij mijn paard is het echt wel iets opgezet.
Er staat bij ons een paard op stal, aan zijn vacht kan je zien dat hij cushing heeft (helaas wil de eigenaar er niet aan)
en deze heeft ook zo'n hoofd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:15

Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet, moet je natuurlijk maar net foto's hebben waarop het duidelijk zichtbaar is..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:09

Beer gaat morgen naar de kliniek. Het lijkt wel iets beter met hem te gaan en het stinkt minder bij zijn hoofd, maar de kies zal en zijn kaakholte zullen wss nog steeds ontstoken zijn. Ze gaan nog een keer foto's maken op de kliniek, omdat er misschien meerdere kiezen eruit moeten. Morgen moet ik naar mijn opleiding, omdat ik 's ochtends een toets heb. Maar daarna ga ik meteen weg en mee naar de kliniek, want hij gaat pas 's middags gelukkig.

Gister heb ik nog een wandeling met hem gemaakt, hij was actief en wilde heel graag gras eten, dus alweer wat de oude gelukkig :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eilish op 11-12-12 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:13

Hoera! Paard heeft geen Cushing, waarde was 19. Nu nog bedenken waar die rare vacht vandaan komt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:39

nynke55 schreef:
Hoera! Paard heeft geen Cushing, waarde was 19. Nu nog bedenken waar die rare vacht vandaan komt.

Dan zit je nog net op de grens van de grijze waarden.. Toch maar in de gaten houden, kan soort van voorfase zijn..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:41

Ik hou het zeker in de gaten. Behalve de rare vacht heeft ze geen andere symptomen, maar als dat gebeurt laat ik haar weer testen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:44

fargo schreef:
nynke55 schreef:

Dan zit je nog net op de grens van de grijze waarden.. Toch maar in de gaten houden, kan soort van voorfase zijn..

Waarom heeft men ( met name de da) mij zo in het ongewisse gelaten bij een waarde van 33, grrr.
Ben blij dat ik zelf gas heb gegeven.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:04

Ik weet niet eens wat de waardes zijn bij mijn pony?
DA zei alleen: waardes zijn erg hoog dus ze heeft Cushing! Wil u haar op medicijnen zetten? denk er nog even over na.
Pff gek wordt je er van!
Sinds 3 weken heb ik een andere dierenarts die veel beter is en meer uitleg geeft aan mij.
Morgen komt hij langs op stal om bloed af te nemen. Dan krijg ik wel de waardes te horen!