Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
WolinLotte schreef:Gefeliciteerd Ellepel!!![]()
Veelal beginnen nekproblemen ook bij veulens, omdat er aan het halster getrokken wordt tijdens het leren meelopen.
Citaat:In his research, they are thinking that horses with headshaking have out of balance levels of LH (lutenizing hormone) and FSH (follicle stimulating hormone), which also regulate serotonin production. I don't know if this makes any sense to anyone, but thought it could make for some discussion? The vet also mentioned that most headshakers are geldings who begin headshaking the first spring after being gelded (thus the LH and FSH implications). He hopes that in the future there could be a hormone shot which would help balance headshaker's systems
merrieveulen schreef:jaaa leuk he!!
mijn trainster had het me al heel vaak gezegd 'irwin is echt iets voor jou', maar ik had zoiets van 'het gaat nu toch ook?'. en toen liep ik dus tegen Zneds puberteit aan. ik hou van zacht en open, maar hij had echt meer richting nodig, en ik wilde per sé niet grof moeten worden of harder. ik heb toen de hulp ingeroepen van mijn trainster en ik was meteen om na haar demonstratie, en al helemaal nadat ik de eerste keer mijn longeerbak-werk goed had uitgevoerd. vooral omdat je van het paard eigenlijk niet méér wil, je gééft zelf meer, waardoor je automatisch meer krijgt. het is allemaal een spel, óók het 'pubergedrag'.
komend weekend heb ik eerst twee dagen elk een uur les met Zneddie. de rest is kijken ('s middags hoop ik daar nog even lekker het bos in te duiken met hem, hij moet daar immers op stal en de paddocks moeten we delen, en ik wil hem er zoveel mogelijk uit hebben), er is nog plek over dus misschien dat ik nog wel gauw iets erbij plan. de derde en vierde dag hebben we Train the Trainer, dat is mijn eerste stap in het trainerschap zeg maar. uiteindelijk wil ik graag een certificering krijgen. voor Zned is dat een mooie kans om met wat andere mensen te werken die hij wel begrijpen kan.
vandaag was hij een beetje raar, wel relaxed en op zijn gemak maar op een gegeven moment was hij érg gespannen (en keihard achter zijn oren), hij wilde niet graag aangeraakt worden op zijn manenkam (manen borstelen ook niet, herkent iemand dat? dit heeft hij nl nog nooit zo gedaan), en daarna kreeg ik als een soort leegkiepende emmer allerlei ontladingsreacties, gapen, likken, rollen, schudden (gewoon uitschudden, geen HS. zowel met hoofd als hele lijf), poepen. allemaal achter elkaar door. daarna was hij weer normaal, haha! blijkbaar moest hij zijn ei kwijt.
we zijn in het bos gaan trainen vandaag, omdat ik hem niet alleen maar met de nieuwe oefeningen wil overvallen. de dingen voor aan de hand heb ik wel meegenomen, ook met snoepjes. verder dus lekker in het bos, hij loopt dan los en ik geef alleen richting, heuveltje op en af (ook achteruit), achterwaarts, springen, draf in het diepe blad (dus pootjes optillen). zijn rug was vandaag een STUK rechter weer dan gisteren en eergisteren. ook beter gevuld.
ook even een mooi stukje in hand SB meegepakt, echt gelet op de stelling met de hals lang en dat deed hij echt fantastisch. mooi voorwaarts zijwaarts met een prachtig en sterk ondertredend achterbeen. ik zal kijken of ik dat ook eens kan filmen.
GEEN HS dus vandaag (nog steeds!), het is wel zo'n dag dat het op het randje hangt en me niet verbaasd zou hebben als het er wel was. er hing regen in de lucht en er was felle zon en veel wind, in het bos ook vrij veel insectjes. toen hij in het bos niet op de insectjes reageerde, yes!
ellepel schreef:merrieveulen wat grappig!!
wist je al dat ze bij headshaking ook al denken aan hormonale disbalansen?
kan komen doordat bepaalde hormonen niet goed gemaakt worden in de hypofyse en dan kunnen ze gaan schudden.
mijn logica is dan weer dat het op zich wel logisch klinkt.
appie schud in het voorjaar en dan worden alle merries hengstig
heeft hij er maar druk mee,zijn zijn hormonen misschein wel in de war en gaat hij daarom schudden.
tegen de tijd dat de hormonenboel weer oke is stopt zijn schudden.
mooi bedacht he?
Citaat:In his research, they are thinking that horses with headshaking have out of balance levels of LH (lutenizing hormone) and FSH (follicle stimulating hormone), which also regulate serotonin production. I don't know if this makes any sense to anyone, but thought it could make for some discussion? The vet also mentioned that most headshakers are geldings who begin headshaking the first spring after being gelded (thus the LH and FSH implications). He hopes that in the future there could be a hormone shot which would help balance headshaker's systems
ik zal eens even de linkjes gaan bekijken