[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paarden1pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:42

Even een vraagje aan iedereen die een paard heeft met zomereczeem. Welk middel werkt nou het fijnste om de zomereczeem te onderdrukken ?

Eliana

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:51

Ikheb het idee dat, het bij elk paard verschillend is.
Bij mijn pony een.eczeem deken& derfen smeren, zo blijft het onder controle. Derfen smeer ik nu eigenlijk eens per week in de staart. In het begin wel 2 a 3 keer per week.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:13

Eergisteren heb ik Fibra anti itch gekocht. In de winkel zeiden ze dat je het beste 's ochtends kan smeren omdat het dan de hele dag werkt, maar als je het 's avonds smeert werkt het neem ik aan toch ook tot de volgende avond? :') Ik heb het vanochtend gesmeerd, maar hier heeft het de hele dag geregend, is het dan verstandig om nog een keer te smeren? Hoe doen jullie dat? :D

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:51

paarden1pony: Het belangrijkste is natuurlijk een goede eczeemdeken (Rambo sweet itch hoody bijv.
) en een goed voerbeleid. Daarmee bedoel ik niet te veel (jong) gras (dus kaal weiland is het beste) maar in plaats daarvan hooi en eventueel krachtvoer met een laag zetmeel en suiker gehalte (zoals subli dieetmix). Voor de jeuk die 'overblijft' zijn er dus veel middeltjes, en wat Eliana al zegt, het verschilt per paard wat helpt. Voorbeelden van middeltjes: derfen, Fibra anti itch, Sectolin anti itch, etc. Het is sowieso wel goed om de geschuurde huid in te smeren met een verzorgende zalf, zodat de huid niet geïrriteerd blijft. Een geïrriteerde huid kan namelijk ook voor jeuk zorgen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:43

Ik denk ook de ochtend, in de nacht is er weinig gespuis..

Hier paard mee op kamp in ermelo, hij is zonder zijn hoody, helemaal bloot zelfs! Wou vliegendeken proberen maar vliegt weinig rond hier en veel op stal dus durf het wel aan :j ik ben heel benieuwd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:44

DiscoDipp schreef:
Yanaa schreef:
Kan de eczeem ook over het gehele lichaam voorkomen?

In mijn ogen als paraveterinair zijnde dus echt niet. Vandaar dat wij ook verder zijn gaan zoeken. Mocht je er een hebben die overal jeuk heeft ga dan eerst kijken naar schimmel of een allergie voor iets en daarna naar huidziekten.

Sluit ik me wel bij aan,zomereczeem is meestal beperkt tot manen,staart, en hoofd.
Soms nog in liezen of onder de buik,maar verder eigenlijk niet.

Er kan nog bacteriele huidinfectie bij komen dan zou je dit nog zien bijvoorbeeld

Afbeelding
Dif is een mildere vorm van regenschurft, (een bacteriele huidinfectie)appie heeft dat de laatste paar jaar dus wel steeds( nadeel van de rsih,die blijft te lang nat na regen en gaat het broeien).
al moet ik zeggen dat sinds ik de lexa vitamines voer, hij er minimaal last van heeft,ben daar echt super tevreden over :j regenschurft kan ook flink jeuken en soms word er wel,eens gezegd van zomereczeem,maar alz je het behandeld met betadine shampo of hibiscrub,trekt het vaak wel weer weg

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:08

Ik hb even een vraagje, wat is zomer exeem eigenlijk?
Want mijn nieuwe paard had/heeft deze zomer iets raars gehad, we denken dat het door insectenetend kwam maar ik vind het toch raar
Het staat hier in mijn topic: [MD] Insecten beten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:50

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:09

Allergisch aan graspollen... Phoe, dat lijkt me ook zo vervelen :(

Hier staat ze ook enkel op het gras en dan in de winter hooi.
Nieuwe exczeemdeken past niet, terug sturen en ik ga straks in de Decathlon een simpele vliegendeken kopen. Want het wordt zo bloedje heet deze week. Overdag een vliegen deken en in de nacht een exczeemdeken....

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:13

Jets schreef:
Eergisteren heb ik Fibra anti itch gekocht. In de winkel zeiden ze dat je het beste 's ochtends kan smeren omdat het dan de hele dag werkt, maar als je het 's avonds smeert werkt het neem ik aan toch ook tot de volgende avond? :') Ik heb het vanochtend gesmeerd, maar hier heeft het de hele dag geregend, is het dan verstandig om nog een keer te smeren? Hoe doen jullie dat? :D

Beste Jets,

je mag het gerust 2 keer op een dag smeren, het belangrijkste is dat de huid vettig blijft!

Inge
Fibra

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:15

Jester_ schreef:
Fibra danku, mijn paard zijn grote zwarte kale plekken zijn volledig weg!!

[ Afbeelding ]

Super Jester!

Daar doen we het voor, bedankt ook voor jouw bericht op facebook!

Inge
Fibra

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:25

DiscoDipp schreef:
Yanaa schreef:
Kan de eczeem ook over het gehele lichaam voorkomen?

In mijn ogen als paraveterinair zijnde dus echt niet. Vandaar dat wij ook verder zijn gaan zoeken. Mocht je er een hebben die overal jeuk heeft ga dan eerst kijken naar schimmel of een allergie voor iets en daarna naar huidziekten.

Die van mij schuurt altijd even heel hevig haar flanken en billen zodra de vliegendeken af is, tegen de 'schuurmatten', ze heeft dan blokjes op haar hele lijf :+ , en de haren vliegen eraf, maar de andere doet dat ook wel, dus dit doet elk paard weleens denk ik en zolang het er 'normaal' uitziet, dus niet langdurig schuren en geen kapotte huid enz. is het denk ik geen ZE.

En de schimmel komt soms vol bobbels de wei uit, van de insecten lijkt me, dit jeukt niet, is wel warm en meestal de andere dag weer weg.
Ze had een paar jaar geleden ook wel snel rainrot, nu ze wat slanker is geen last meer van.
Zo zijn er nogal wat huidaandoeningen die niks met ZE te maken hebben lijkt mij.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:55

Ik ga vandaag voor het eerst Derfen Soft smeren in de manen en staart, had tot nu toe Sectolin Sweet itch, daarmee werd de jeuk iets minder maar hoop dat dit meer doet. Ze heeft gisteren weer haar tot bloedens toe aan haar manen geschuurt en staart nog steeds dik en kaal.
Fingers crossed dat Derfen voor mij ook werkt! Alleen nog iets anders voor haar hoofd vinden, daar wil ik geen derfen smeren, misschien dat ik die Fibra sweet itch van hier boven ga proberen :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:30

emma_evg schreef:
paarden1pony: Het belangrijkste is natuurlijk een goede eczeemdeken (Rambo sweet itch hoody bijv.
) en een goed voerbeleid. Daarmee bedoel ik niet te veel (jong) gras (dus kaal weiland is het beste) maar in plaats daarvan hooi en eventueel krachtvoer met een laag zetmeel en suiker gehalte (zoals subli dieetmix). .

Hier helaas de ervaring dat een kaal weiland averechts werkt. De superkorte sprietjes willen toch groeien.
Voor 1 van de paarden is hier de Paddock Paradise helaas geen succes omdat op de paden súperkort gras staat.
Zelfs daar werd hij nog dik van en een jeuk, niet te krap. Nu staat hij sinds een paar weken op een stuk waar nog 1e snit gras staat, nou ja gras kan je het nauwelijks meer noemen :)

Hij is minder jeukerig geworden en ook al afgevallen.

Hij krijgt er dagelijks maar een minimaal strookje bij en heeft daar meer dan genoeg aan.
Daarnaast krijgt hij Lexa mineralen en vitamines.
Als het gras nog minder wordt ga ik schraal hooi bijvoeren. Alles wat maar enigszins 'groen' ziet is voor hem duidelijk teveel.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:18

Eindelijk een deken gevonden die past bij de borst. Epplejeck itch free. Met beetje badmuts idee. Nu hopen dat ie lang mee gaat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:55

Spetter
Dit is inderdaad een fijne stretchende deken .
Weet niet of je paard schoft heeft maar let in dat geval even op .
Bij mijn merrie komen er daar door de war haren . Wat druk plekjes kunnen worden indien niet tijdig signaleren .

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:35

Zouden jullie verhuizen als er in de buurt een plekje is waar er minder insecten zijn en ze eventueel dekenvrij zou staan?
Ik had een aanbod gekregen, maar weet niet goed wat er mee te doen. Dan zou ze haar vriendje hier moeten achterlaten die dan weer alleen zou moeten staan. Blythe zou dan in een kudde van 4 komen ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:44

Met zomereczeem kunnen ze echt niet zonder deken hoor :(

Appie staat zo
Afbeelding

Behoorlijk open toch,maar toch heeft hij last van zijn allergie, dus deken blijft op.
Dus ik zou er heel goed over na moeten denken,.
als het in jouw geval om een hele lichte allegie gaat en je denkt dat je dier vriendjes kan worden met de paarden daar zou je het misschien kunnen doen.
Maar de allergie blijft echt wel :j

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:15

Ja natuurlijk, begrijpelijk dat de allergie blijvend is. Ga het even afwegen op elkaar ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:52

Ik denk ook dat je niet van te voren met zekerheid kan zeggen of je paard zonder deken kan staan.
Bij eczeem zijn ze nou eenmaal ook vaak gevoelig voor andere zaken, denk bijv aan gras en in mijn geval dazen.
Die van mij kan niet eens onder een vliegendeken staan zonder er als de onderkant van een voetbalschoen uit te komen zien.
Ook brengt een verhuizing vaak stress, wat verminderde weerstand betekend en ook dat kan weer de eczeem beinvloeden. Maar goed, dat is tijdelijke stress.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:05

Kayleigh327 schreef:
Ik ga vandaag voor het eerst Derfen Soft smeren in de manen en staart, had tot nu toe Sectolin Sweet itch, daarmee werd de jeuk iets minder maar hoop dat dit meer doet. Ze heeft gisteren weer haar tot bloedens toe aan haar manen geschuurt en staart nog steeds dik en kaal.
Fingers crossed dat Derfen voor mij ook werkt! Alleen nog iets anders voor haar hoofd vinden, daar wil ik geen derfen smeren, misschien dat ik die Fibra sweet itch van hier boven ga proberen :D

Succes, hopelijk werkt het! Helaas werkt de Fibra itch niet voor mijn paard zijn hoofd. Ik gebruik het nu al een aantal weken, pot is bijna op en helaas geen tot weinig effect. Ik smeer het elke ochtend in, soms ook 2x daags. Iemand een wondermiddel voor het gezicht? Dat is echt ons grootste probleem tot nu toe. Ik ben er zelf inmiddels aan gewend geraakt maar elke ochtend als ik zijn masker afhaal is het weer een drama en doet me zoveel verdriet om aan te zien. Iedereen schrikt er ook van als ze hem zien. Hij heeft het nog nooit zo erg gehad als dit jaar ;(

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:46

Nou vannacht lekker bal hier. Shetten ontsnapt, uit de paddock. Houdini Bartje als eerste, die dook onder de spanband van het hek door. Barbie met al half stukke deken er achteraan proberen te gaan: bleef hangen met d'r dekentje, dus: geheel aan flarden.
Gelukkig kunnen ze hier absoluut het erf niet af. Maar ik lag al in bed (het was een uur of twaalf) en mijn Dobers begonnen opeens alarm te slaan, dus ik ontdekte de apen in het donker lekker grasjes plukkend op 't achtererf. De baal hooi liepen ze gewoon voorbij gelukkig.
Nou ja die waren zo weer binnen.
Vanmorgen paddockhek gerepareerd en nieuw exczeemdekentje voor de Shet-merrie besteld. Ze loopt nu dus even zónder, maar wel flink bewerkt met de Fibra Anti Itch Creme. Eens kijken of ze nu dekenloos gaat schuren.... Tot nog toe niet, maar 't wordt warm vandaag...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:35

Mijne staat al wel een paar dagen dekenloos zonder gejeuk *\o/* maar staat veel op stal (knhs kamp) dus dat zal een hoop schelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:53

Nouuu, ik had vanmorgen appie even zonder deken naast de bak te grazen, is hij toch ergens tegen aan wezen schuren met gevolg een dikke plek in zijn nek en een stuk manen weg |o .
Nou ja, zinkzalf erop, deken er weer op en het groeit wel weer aan hoor.
Hij blijft wel erg jeukerig vind ik, terwijl ze echt op minimaal gras staan.

StoLad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:59

Ik breek even in en ben sowieso nieuw hier.

Ik heb een merrie die ook eczeem heeft. Op dit moment gebruik ik skinkalm van feral horse care en het werkt wel. Alleen loop ik altijd te stoeien met een deken. Ze heeft ze snel kapot en groeit natuurlijk nog is pas 2,5. Hebben jullie een tip voor een goed, niet te duur deken ivm slopen dus. Zelf heb ik nog een zelf brouw middeltjes wat kan helpen. Het betreft:

10 druppels lavender
10 druppels cedarwood
10 druppels purification
1 eetlepel vaseline
1 eetlepel kokosolie.

De kokos olie en vaseline aubain marie smelten, de druppels toevoegen, goed mengen en laten stollen.
dan 1 of 2 keer p dag aanbrengen op de plekken waar ze last hebben.

Denken jullie dat dit kan helpen, ik heb wel duidelijk foto's gezien dat dit helpt.