[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:02

Amalarab schreef:
Ok, kreeg net een artikel onder ogen over: Neck Threadworms. Een mogelijke veroorzaker van ZE. Weet iemand hier er iets van of weet iemand mss de Nederlandse term hiervoor?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Onchocerciasis
onchocerca microfilariae om precies te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:05

jessie84 schreef:
Ik heb net in de winkel gekeken naar zo n RSIH klopt het dat dat net een katoenen deken is.Als je hem zo ziet lijkt het net een dunne zomerdeken?Of heb ik nu naar de verkeerde gekeken

Polyester en is niet zoals een dunne zomerdeken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:46

Jotoma schreef:
Ik wil de EJ deken als reserve kopen, maar ik hoorde dat deze nu van een andere stof wordt gemaakt? En ik lees op de site dat hij fijnmazig is, dus hij is niet dicht zoals de rsih?
Heeft iemand dan ook ervaring met de volgende deken (Die is namelijk ook van super fijne maas (dus vergelijkbaar met de EJ versie van rsih?), maar dat waterdichte spreekt me wel aan.. iemand ervaringen?!)
http://www.ej.nl/products/10000028/3310030/
[ Afbeelding ]
VLIEGENDEKEN EPPLEJECK ANTI FLY AND DRY
Art.nr. 3310030

•super luxe vliegendeken met waterdichte rug
•100% polyester, super fijn maas
•bovenkant van de rug en manenkam van waterdicht nylon, voorkomt tevens schuurplekken en zorgt voor een glanzende vacht
•goed ademend
•afneembare hele hals
•3 sterke klittenbandsluitingen onder de hals
•schoftbeschermer
•staartflap, beschermt de staart
•loopsplit, optimale bewegingsvrijheid
•dubbele koppelsluiting met klittenband op de borst
•voorzien van een afneembare buikflap met elastische singels, voor extra bescherming
•afneembare elastische beenriemen

Ben benieuwd, anders ga ik gewoon een tweede rsih kopen voor reserve deken.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:12

Amalarab schreef:
Ok, kreeg net een artikel onder ogen over: Neck Threadworms. Een mogelijke veroorzaker van ZE. Weet iemand hier er iets van of weet iemand mss de Nederlandse term hiervoor?

Ik denk niet dat dat klopt, het werd toch veroorzaakt door coliode muggen ? , die neck treadworms zouden gedood worden doormiddel van invermectine dat betekend dat het met een wormekuur opgelost zou kunnen worden

Amalarab

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:34

Nou de Neck Threadworms kunnen verschijnselen geven die lijken op ZE. Maar zijn alleen te bestrijden met dubbele doseringen ivermectine.
Ben benieuwd of we dit in Europa ook hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:35

Amalarab schreef:
Nou de Neck Threadworms kunnen verschijnselen geven die lijken op ZE. Maar zijn alleen te bestrijden met dubbele doseringen ivermectine.
Ben benieuwd of we dit in Europa ook hebben?

Als je er op googled op die naam, kom je alleen wormenkuren en bijsluiters daarvan tegen, vooral equimax. De mijne wordt daar mee ontwormd, dan zou die dat dus niet meer moeten hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:31

Ben benieuwd of er paarden in Europa rondlopen met Neck Threadworms?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:56

Helmerg ik ben het niet geheel met je eens. Zo als ik het lees zeg jij eczeem bij mensen is huid klacht komt niet van binnen uit
Mijn dochter heeft allergie voor melk wat zich uit in eczeem. Dit probleem komt dus van binnenuit. Het is alleen als ze melk producten eet.hmm dat stukje mbt wormen vind ik interessants

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:49

Ik heb sinds kort ook een nieuwe haflinger en die heeft een lichte vorm van ZE.
Na het rijden neem ik haar lichaam af met een spons en maak ik een reactie mmer klaar met 1/8e deel azijn en de rest water! Ze schuurt eigenlijk helemaal niet meer! Alleen heeft ze van het verleden kale plekken door de manen heen en daarom ga ik smeren met een Aloë vera gel met tea tree en arnica. Voor de aanmaak van nieuwe haargroei!
Je kunt het halen bij de tuinen en dat ga ik maandag gelijk doen! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:42

Nou, ik ou dat ik mijn paard jeukvrij kreeg met azijn en water. Kijk je wel uit voor wondjes? En tast zuur de huis uiteindelijk niet aan?

Is derfen ook geschikt voor op het hoofd?? En welke moet ik dan hebben, want ik zie allerlei soorten bij de paardendrogist.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:55

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:38

Eczeem is altijd een probleem van binnenuit, behalve contacteczeem.

Onder de dieren komen steeds meer en meer huidpoblemen e.d. voor.
I.p.v. de oorzaak te zoeken doen ze aan symptoombestrijding.
Vooral bij honden zie je dat tegenwoordig ook vaak.
Maar ook bij eczeempaarden.

Het knutteneczeem is alleen te voorkomen door te zorgen dat je paard niet geprikt wordt.

Een eczemer die zonder deken kan staan heeft in mijn ogen meer een huid of orgaan probleem, dan knutteneczeem, want het dier wordt doorgaans nog gewoon gestoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:42

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:00

ik smeer gewoon de normale lotion van Derfen op het hoofd, heb de creme destijds bijbesteld maar gebruik hem nooit eigenlijk, hij is zo dik!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:06

_CS_ schreef:
Eczeem is altijd een probleem van binnenuit, behalve contacteczeem.

Onder de dieren komen steeds meer en meer huidpoblemen e.d. voor.
I.p.v. de oorzaak te zoeken doen ze aan symptoombestrijding.
Vooral bij honden zie je dat tegenwoordig ook vaak.
Maar ook bij eczeempaarden.

Het knutteneczeem is alleen te voorkomen door te zorgen dat je paard niet geprikt wordt.

Een eczemer die zonder deken kan staan heeft in mijn ogen meer een huid of orgaan probleem, dan knutteneczeem, want het dier wordt doorgaans nog gewoon gestoken.

Die mening deel ik ook met jou! Ik ga dit eerst doen als symptoombestrijding :)
Ik zit er zelf aan te denken om er nog een reinigingskuur bij te geven :)
Op het moment gebruik ik trive voor de organen en zodra ik die op heb gemaakt (geef ik aan ieder paard)!
Ga ik eens ren detox proberen, ik moet mijzelf ook goed inlezen hierover en ik ga nog even contact opnemen met mensen die er verstand van hebben :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:10

norton84 schreef:
Helmerg ik ben het niet geheel met je eens. Zo als ik het lees zeg jij eczeem bij mensen is huid klacht komt niet van binnen uit
Mijn dochter heeft allergie voor melk wat zich uit in eczeem. Dit probleem komt dus van binnenuit. Het is alleen als ze melk producten eet.hmm dat stukje mbt wormen vind ik interessants

Ja dat klopt ook wel wat je zegt.
Ik heb zelf eczeem door uiting van stress, dat komt dan eigenlijk ook van binnenuit..
Zodra ik een vorm van stress heb, ga ik meteen jeuken.. Dat komt dus inderdaad ook van binnenuit.
Inderdaad dus fout geformuleerd. Maar eczeem bij mensen is nog steeds totaal niet te vergelijken met een Zomereczeem-paard want dat is een allergie voor de mugjes,
en dat heeft imo ook echt een andere aanpak nodig als dat je eczeem bij mensen hebt en dus echt niet te vergelijken met elkaar.
Dat bedoelde ik vooral met de post. Het feit dat het inderdaad ook bij mensen van binnenuit komt, klopt inderdaad ook. Daar heb ik niet goed genoeg over nagedacht en in alle snelheid dus maar getypt haha..
Dus bij deze corrigeer ik mezelf dan ook even :P.
Maar een zomereczeempaard kun je echt niet jeukvrij houden met alleen smeerseltjes(zoals bij ons mensen) en zonder deken, dat was wat ik vooral bedoelde..
De paarden reageren echt op de muggenbeten (van buitenaf) en imo is dan de deken toch echt een 1e prioriteit aangezien er helaas nog geen medicijn is om de allergie tegen te gaan
Dat wil niet zeggen dat smeerseltjes niet helpen.. maar is imo geen 1e actie die je neemt als plan van aanpak met een ZE-paard...
Bij mijn paard helpen de smeerseltjes alleen op het moment van jeuk; verzacht..
maar preventief helpt het bij mijn eczemer echt niet. Alleen de deken voorkomt de jeuk.. En als hij dus een deken op heeft en geen jeuk heeft, betekent dat dat ik ook geen smeerseltjes meer hoef te gebruiken.
Heb vanalles geprobeerd, maar zonder deken zet ik hem dus nooit meer.. Dat is even goed gegaan, totdat het fout gaat..
En je paard van binnenuit proberen te helpen, kan zeker weten helpen (heb de mijne ook vooruit zien gaan na verandering van voer)
maar helaas is het toch niet volledig op te lossen..
Mij ging het er vooral om dat er zoveel mensne zeggen dat ze geen deken gebruiken maar alleen smeerseltjes..
Als dat werkt voor je paard, heeft je paard ook geen ZE.. want een paard met ZE heeft normaal echt wel een deken nodig.
Het is gewoon een beetje raar dat ze het Eczeem hebben genoemd, want dat is het eigenlijk niet echt en het is zo verschillend per paard..
Elk ZE paard heeft de reactie op de mug gemeen, maar ondertussen verschilt het per individu weer heel erg welk plan van aanpak voor welk paard werkt..
Bij de een werkt een reinigingskuur super, bij de ander doet t niks.. ik hoop dat ze met de onderzoeken uiteindelijk een keer toch verder gaan komen.
Is erg frustrerend dat je nu gewoon nooit weet wat precies de beste aanpak is omdat je gewoon met onderzoeken niet genoeg informatie te weten krijgt en dat er waarschijnlijk nooit een echt goede oplossing voor komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:21

opisop_shop schreef:
ik smeer gewoon de normale lotion van Derfen op het hoofd, heb de creme destijds bijbesteld maar gebruik hem nooit eigenlijk, hij is zo dik!

Ik heb het in een tube besteld, als het te dik is, dan leg ik het in een schaaltje in heet water. Lang leve de waterkoker op stal :-)
Hij is verder helemaal jeukvrij, maar zijn voorpluk en nu ook op zijn kaak. Op zijn kaak zit zelf een wond die bloed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:42

oh hebben ze de creme nu ook in tube?
Is voor mij alweer een tijd geleden dat ik Derfen heb besteld zoals je merkt ;)

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:52

Mijn pony had ook vliegen eczeem en had daarvoor een op maat gemaakt deken. tegenwoordig kan ze het doen met de vliegendeken van pagony. De wondjes die ze heeft was ik 1 tot 2 keer in de week met Betadine shampoo. dit zodat de eitjes waar ze allergisch voor zijn verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:05

jgd schreef:
Mijn pony had ook vliegen eczeem en had daarvoor een op maat gemaakt deken. tegenwoordig kan ze het doen met de vliegendeken van pagony. De wondjes die ze heeft was ik 1 tot 2 keer in de week met Betadine shampoo. dit zodat de eitjes waar ze allergisch voor zijn verdwijnen.

Volgens mij zijn ze niet allergisch voor de eitjes hoor, maar voor de prikken.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:56

Hallo allemaal,

Ik kom even binnenvallen. Ik wil namelijk heel graag gebruik maken van jullie expertise en ik hoop er voor mezelf een advies uit te kunnen halen. Ik heb 7,5 week geleden een jong paard gekocht. Dit paard is in zijn geheel röntgenologisch en klinisch gekeurd en geheel goed bevonden. Op dat moment had ze een dikke bos staart en manen. Nu is het zo dat het mij op begon te vallen dat zij zichzelf erg vaak krabt, met haar achterhoeven over haar manenkam, met haar tanden (mond) de staartwortel en met haar voorhoofd tegen de wand aan. Tot nu toe viel niks op en leek het gewoon een kriebeltje te zijn, maar nu kwam ik erachter dat haar manen aanzienlijk aan het uitslanken zijn en ook haar staart begint kaler te worden, de dikte van de staart is gelukkig nog niet veel veranderd.

Ze was constant erg angstig voor het contact met mensen, dus daardoor komt ze ook nog niet heel erg veel in handen. Ik heb haar in eerste instantie veel tijd gegeven om te wennen aan haar nieuwe omgeving gezien ze dit allemaal niet kent. Nu lijkt ze echt een extreme vorm van exceem te ontwikkelen, maar ik hoop zo dat het iets anders is. Wellicht kunnen jullie mij helpen en mij vertellen of zomerexceem in het bloed terug te zien is en wat het wellicht anders zou kunnen zijn.

Haar voedingsschema:
1 schep meusli coolmix van havens
100 gram ongekookte lijnzaad (wordt gekookt en is dan in hoeveelheid dus wat meer)
Magnesium (omdat ze erg gestressd was en ik op deze manier haar wat wilde ondersteunen in haar angst)

Ik hoor heel graag van jullie!!

Edit: Verder krijgt ze nagenoeg onbeperkt hooi!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:20

Lastig Yvet_90, het kan inderdaad van alles zijn. Sommige paarden schuren ook door de stress of door bepaald voer of een andere aandoening zoals luis bijvoorbeeld. ZE is wel aan te tonen door een speciaal bloedonderzoek, heb het bij die van mij ook laten doen. Werd naar een lab in Duitsland gestuurd.

Zou toch voor de zekerheid de da laten checken wat het kan zijn, hoop voor je dat het wat anders is dan ZE.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:32

flappie28 schreef:
Lastig Yvet_90, het kan inderdaad van alles zijn. Sommige paarden schuren ook door de stress of door bepaald voer of een andere aandoening zoals luis bijvoorbeeld. ZE is wel aan te tonen door een speciaal bloedonderzoek, heb het bij die van mij ook laten doen. Werd naar een lab in Duitsland gestuurd.

Zou toch voor de zekerheid de da laten checken wat het kan zijn, hoop voor je dat het wat anders is dan ZE.

Bedankt voor je reactie. Ik ga zekerweten morgen contact opnemen met de arts die haar gekeurd heeft en mijn eigen veearts..
Mijn eigen veearts om raad te vragen en de veearts die haar gekeurd heeft omdat hij bij de keuring bloed afgenomen heeft.. Alleen in hoeverre zijn die ZE waarden te zien in het bloed van begin mei? Toen waren de neefjes er nauwelijks en ze stond 24 uur per dag op stal, dus kan er niet mee in contact zijn geweest toen....

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:43

Standaard wordt er ook niet op getest denk ik bij een keuring, het is nogal een duur onderzoek wat dus niet door een kliniek met eigen laboratorium wordt gedaan. Lastig eigenlijk he, dat als je een paard koopt in april/mei en het is nog niet echt warm weer geweest dan merk je ook nog niks aan het paard en denk je er waarschijnlijk ook niet direct aan. (in het geval van ZE dan)

Succes morgen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:42

Yvet, er word op allergien getest.
Weet je zeker dat het eczeem is? Schuurt en bijt je paard zich ook kapot? Heeft hij wonden aan staartwortel, manenkam, buik, benen of hoofd?