Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:58

[***] schreef:
Ah zo. Succeed wordt volgens mij nog niet door veel dierenartsen gebruikt ivm de betrouwbaarheid. Het is dus inderdaad geen standaardonderzoek.

Succeed speelt in op de vervelende "vast" periode en de maagscopie waar veel eigenaren tegen aan hikken.

Ja inderdaad.
Alleen als een paard goed reageert op omeprazol (echt pijnvrij) en zonder weer duidelijk last krijgt heb je eigenlijk ongeveer hetzelfde antwoord denk ik?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:47

Ja, dat heb ik bij mijn paard zo gedaan, in overleg met mijn dierenarts.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:49

mentjuh schreef:
biancaaaa schreef:
Ja hier ook 4x maagzweren in een jaar en bij laatste controle matig ernstige IBD aangetroffen. Pret poeder deed niet voldoende maar nu met prikken lijkt het wel iets te doen. Grootste probleem hier was totaal stoppen met eten en er dus ook niets meer inkrijgen. Nu eet hij weer heel goed!

Hoe hebben ze de IBD geconstateerd? Kun je ontsteking waarden terug vinden in het bloed?

Mijn paard is ook al 4 / 5 maanden stabiel op omeprazol (Na 2,5 maand af gaan bouwen en n week of 6 op minimale dosering) maar telkens als ik stop (na heel rustig afbouwen) krijgt hij weer last van zijn maag.
Bloed is uitgebreid getest en helemaal goed, voedingen (inc speciale supplementen zoals ekygard voor z’n darmen, bacteriën voor de darmflora, detox enz) en omstandigheden ook helemaal goed, paard glanst als een Spiegel, goed op gewicht, eet goed.
Groot raadsel dus...
dier is stres gevoelig dus dat houd me behoorlijk tegen om hem naar de kliniek te brengen, laten vasten en slangen naar binnen... hij is 24/7 buiten onbeperkt voer gewend. Hij is 5 (quarter).

Iemand tips waar ik hem nog “makkelijk” op kan laten testen?

Hij word donderdag nog een keer van “buiten”
Helemaal na gekeken of hij niet lichamelijk toch iets kleins heeft waar hij stres van kan hebben.

Iemand ervaring met de equissage en maagproblemen? Gister hebben we hem
Behandeld en hij is vandaag merkbaar beter.

Helaas zie je het niet in het bloed. Bij mijn paard hebben ze een opname test gedaan en biopt genomen van plekjes in de darmen (via scopie).

Ik zag ook heel erg op tegen scopen en het is ook echt wel een aanslag maar (zeker bij Utrecht) vind ik het erg mee vallen en bij mijn paard noodzakelijk om te controleren hoe het echt gaat. Laatste keer zagen we klinisch een verslechtering maar was de maag wel weer oke en andersom dat we dachten dat het goed ging en moest zijn na 4 weken omeprazole en desondanks toch dikke maagzweren.

Veel succes met je paard!

Hoe gaat het met jouw paard sorbetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:24

Ik ga bij twijfel niet elke keer scopen maar ben blij dat het toen week gebeurd is. Zo weet je wel hoe de maag er op dat moment uit ziet en wat de eventuele ernst van de zweren is. Meten is weten.

Nu krijgt hij gewoon preventief ekygard en hou ik hem heel heel strak in de gaten.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:06

Het gaat wel beter hier, maar nog steeds niet uit wat we gaan doen. Ik ben nog steeds opties aan het onderzoeken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:18

Heeft iemand nog tubes Abler waar hij/zij vanaf wil?
Wij hebben een merrie die luchtzuigt en ik 'help' haar ieder najaar een beetje hiermee. Ze loopt nu nog dag en nacht uiten, maar dat is binnenkort gebeurt. Alleen nu zag ik op de site van Abler dat ze 30 september pas weer leverbaar zijn.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:05

Ik zoek ook..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:25

Misschien is Nexium wat? Ik ben er afgelopen week mee begonnen en ik merk na 2 dagen al verschil.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:06

PSvanLot schreef:
Ik las dat je de Nexium niet kapot mag bijten. Dat doet zij wel.
Zou het wat zijn het op te lossen in water en door een klein handje slobber te doen?

In de gebruiksaanwijzing staat dat je het kan oplossen in water. Ik geef het zo altijd met wat bietenpulp dus kan zeker. Vind het persoonlijk niet echt supergoed oplossen, je moet het even laten staan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:32

Fangio schreef:
PSvanLot schreef:
Ik las dat je de Nexium niet kapot mag bijten. Dat doet zij wel.
Zou het wat zijn het op te lossen in water en door een klein handje slobber te doen?

In de gebruiksaanwijzing staat dat je het kan oplossen in water. Ik geef het zo altijd met wat bietenpulp dus kan zeker. Vind het persoonlijk niet echt supergoed oplossen, je moet het even laten staan.

Ik doe het nu inderdaad ook zo. Klein beetje lauw water en dan is het zo weg. Het hoeft van mij ook niet helemaal weg te zijn, als het maar klein is zodat ze het mee naar binnen slurpt met de pulp.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:41

Hoi, ik kom me ook melden in dit topic. Ik verdenk mijn merrie van een maagzweer, dus ben me nu aan het inlezen.

Heb mijn merrie nu 1,5 jaar en het is vooral het eerste jaar een behoorlijke rollercoaster geweest. Veel opgelost ondertussen gelukkig. Ze heeft veel stress gehad vorig jaar. Door nieuwe eigenaar, verhuizingen, verkeerde box met teveel prikkels en niet juist voermanagement voor haar. Ze heeft 3x met verstoppingskoliek gestaan. Ook kuur ulcergold gehad. Inmiddels is heel veel opgelost en stal- en voermanagement voor zover dat kan op de pensionstal aangepast.

Ze staat sinds maart goed en rustig. Training gaat ook goed. Ik dacht dus nu probleemvrij te zijn.

Ging allemaal dus goed vanaf maart, totdat ik 2 weken terug een weekje op vakantie ging. Bij terugkomst hoorde ik dat ze meerdere keren stond te flemen. Bij haar vaak voorbode van verstoppingskoliek dus heb haar laten laxeren. Duidelijk geen verstopping maar symptomen zijn er nog. Flemen dus, maar ook narriger zijn met aansingelen en ook kauwbewegingen met kaak en lippen maken. Gapen, wel gezien maar niet overdreven veel. Achteraf had ze te symptomen begalve het flemen ook al voor mijn vakantie sinds een paar weekjes.Ik weet niet wat het getriggerd heeft, mogelijk toch wat minder ruwvoer gehad tijdens mijn afwezigheid? Ik zorg er voor dat ze niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staat. Of wellicht een zuurdere baal?

Endoscopie stel ik liever nog even uit. Nogal traumatisch geworden na sonderen en bloeding uit de neus. Dus ik overweeg nu contact op te nemen met de da voor een kuur ulcergold. En ik kijk naar andere supplementen en mogelijkheden.
Ik vermoed dat het voordroog wat te rijk en mogelijk te zuur is voor haar. Ze is eigenlijk ook wat te zwaar nu. Maar overstappen naar hooi durf ik ook niet zo goed vanwege die verstoppingskoliek afgelopen winter. Zijn jullie allemaal van de voordroog af?
Ik kreeg maagsupport aangeraden door een vriendin. Lees daar positieve reacties terug, maar hier in het topic zie ik voornamelijk andere producten, zoals ekygard. Is dat zoveel beter dan maagsupport of maagbalans bijvoorbeeld?

Heb nog niet het hele topic doorgespit hoor. Ze staat verder op vitalbix, krijgt luzerne en lijnzaadolie,handje bietenpulp met een beetje slobber. En staat niet onbeperkt op ruwvoer, maar overdag niet langer dan 3 uur zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:00

Maagsupport doet niets bij mijn paard: ekygard wel. Prijzig, maar voor mij de moeite waard. Ik was aan het afbouwen naar een lage dosering en alles ging goed tot hij naar de tandarts ging en niet meer kon eten. Inmiddels hersteld dat gelukkig alweer een heel stuk, maar hij stond direct weer op volle dosering ekygard. En geen maagklachten tot nu toe gehad gelukkig.

Mijne staat onbeperkt op hooi en doet het daar prima op.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:15

Het is vooral heel verschillend per paard wat werkt, is wel in dit topic gebleken. Hier ook hele goede ervaring met ekygard, maar paard is gestopt het te eten. Heb het toen even aangekeken, maar zonder supplement is hij toch echt niet helemaal 100%. Daarom probeer ik nu iets wat vergelijkbaar is met de maagsupport, maar als dit niet werkt gaat hij toch links of rechtsom terug op de ekygard.

Ook hier alleen droog hooi (onbeperkt), voordroog/kuil is echt funest voor een paard met gevoelige maag. Zit je toch in een aardige spagaat met zijn koliekgevoeligheid :( Het lijkt trouwens wel met regelmaat samen te hangen, maagzweren en koliek. Alleen is het dan natuurlijk een beetje het kip en het ei verhaal, wat is het eerste probleem...

Sterkte met je paardje!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:34

yvonnepuntnl schreef:
Heeft iemand nog tubes Abler waar hij/zij vanaf wil?
Wij hebben een merrie die luchtzuigt en ik 'help' haar ieder najaar een beetje hiermee. Ze loopt nu nog dag en nacht uiten, maar dat is binnenkort gebeurt. Alleen nu zag ik op de site van Abler dat ze 30 september pas weer leverbaar zijn.

10 september besteld, vandaag (14 september) in huis!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:52

Charmaine schreef:
Hoi, ik kom me ook melden in dit topic. Ik verdenk mijn merrie van een maagzweer, dus ben me nu aan het inlezen.

Heb mijn merrie nu 1,5 jaar en het is vooral het eerste jaar een behoorlijke rollercoaster geweest. Veel opgelost ondertussen gelukkig. Ze heeft veel stress gehad vorig jaar. Door nieuwe eigenaar, verhuizingen, verkeerde box met teveel prikkels en niet juist voermanagement voor haar. Ze heeft 3x met verstoppingskoliek gestaan. Ook kuur ulcergold gehad. Inmiddels is heel veel opgelost en stal- en voermanagement voor zover dat kan op de pensionstal aangepast.

Ze staat sinds maart goed en rustig. Training gaat ook goed. Ik dacht dus nu probleemvrij te zijn.

Ging allemaal dus goed vanaf maart, totdat ik 2 weken terug een weekje op vakantie ging. Bij terugkomst hoorde ik dat ze meerdere keren stond te flemen. Bij haar vaak voorbode van verstoppingskoliek dus heb haar laten laxeren. Duidelijk geen verstopping maar symptomen zijn er nog. Flemen dus, maar ook narriger zijn met aansingelen en ook kauwbewegingen met kaak en lippen maken. Gapen, wel gezien maar niet overdreven veel. Achteraf had ze te symptomen begalve het flemen ook al voor mijn vakantie sinds een paar weekjes.Ik weet niet wat het getriggerd heeft, mogelijk toch wat minder ruwvoer gehad tijdens mijn afwezigheid? Ik zorg er voor dat ze niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staat. Of wellicht een zuurdere baal?

Endoscopie stel ik liever nog even uit. Nogal traumatisch geworden na sonderen en bloeding uit de neus. Dus ik overweeg nu contact op te nemen met de da voor een kuur ulcergold. En ik kijk naar andere supplementen en mogelijkheden.
Ik vermoed dat het voordroog wat te rijk en mogelijk te zuur is voor haar. Ze is eigenlijk ook wat te zwaar nu. Maar overstappen naar hooi durf ik ook niet zo goed vanwege die verstoppingskoliek afgelopen winter. Zijn jullie allemaal van de voordroog af?
Ik kreeg maagsupport aangeraden door een vriendin. Lees daar positieve reacties terug, maar hier in het topic zie ik voornamelijk andere producten, zoals ekygard. Is dat zoveel beter dan maagsupport of maagbalans bijvoorbeeld?

Heb nog niet het hele topic doorgespit hoor. Ze staat verder op vitalbix, krijgt luzerne en lijnzaadolie,handje bietenpulp met een beetje slobber. En staat niet onbeperkt op ruwvoer, maar overdag niet langer dan 3 uur zonder.

Qua supplementen is het echt afhankelijk per paard. Hoe lang is je vorige kuur geweest? Misschien is die net niet lang genoeg geweest om de maagzweer te genezen. Bij terugkerende verstoppingskoliek denk ik toch eerder aan darmen ipv maag. Tenzij er veel stro wordt gegeten omdat er onvoldoende ander ruwvoer is. Hier is het meestal gas/krampkoliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:28

Bij mij idd ook gaskoliek en geen verstopping. Mest bleef ook normaal komen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:19

Ja, jullie hebben gelijk. Hier ook gas, dus wat ik zei is niet helemaal van toepassing vrees ik, my bad!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:01

Vermoeden was idd ook verstoppingskoliek ivm stro eten door geen ruwvoer ter beschikking te hebben. Ze staat nu daarom op vlas en krijgt het voordroog in netten aangeboden. In combi met echt veel stress toen. Dat is nu gelukkig anders, maar blijft wel een echte kijkerd en stressie merrie. Maar goed, vanmiddag met stalhouder overlegd, onbeperkt op hooi kost 62,50 per maand extra. Morgen maar even overleggen met da of ze echt al op de omeprazol moet en/of hooi en supplement een optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:38

Ik wil hem nooit meer zonder hooi hebben.... dus ik zou daar direct voor tekenen, anders uitrekenen wat je mist en zelf baaltjes halen? Als dat goedkoper is.

Die van mij heeft echt 2 netten in stal (waarvan 1 bij de waterbak) en 1 voorin. Geen standaard netten, eentje met veel grote gaten van de Epplejeck en een zak met mazen aan de voorkant die ik heb opengeknipt zodat het groter is.

Overdag op het land en zodra daar minder gras staat direct hooi bijvoeren. In de paddock ook een vol net als dat seizoen begint.
Ik wil echt dat de basis goed is, zo ook zijn voer. Incl. Standaard ondersteuning. Hij heeft nu dus weer een paar dagen volle dosering gehad, kost wat, maar ik ben er blij mee en heb echt geen klachten nog gehad en inmiddels eet hij weer normaal godzijdank.

Ik ben er ook van overtuigd dat onbeperkt hooi een must is voor paarden met zweren... dat je ze in ieder geval altijd de mogelijkheid geeft.
Slim om haar dan iig op vlas te zetten zodat ze geen stro kan eten.
Die van mij is ook heel gevoelig met stress, is heel snel gespannen zodra er uberhaupt 1 paard weggaat uit het land of stal.

In jlu situatie zou ik direct volle dosering ekygard geven, en als het na een week niet minder is direct een kuur omeprazol. Maar dat is omdat ik echt heel bang ben voor koliek en hij een week daarvoor op de kliniek heeft gestaan. Die week erop kreeg zijn weidemaatje van mijn vriendin een hele spannende koliekoperatie en wij kunnen dat beide echt nog niet loslaten. Ik check echt dagelijks hoe hij eet en ben er 2/3x per dag, die uren gaan gewoon van mijn slaap af dus die is gemiddeld 3/4 uur. Grappig dat je dat bij jezelf allemaal prima vind terwijl als hij afwijkend gedrag vertoond ik direct maatregelen tref.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:52

Charmaine schreef:
Vermoeden was idd ook verstoppingskoliek ivm stro eten door geen ruwvoer ter beschikking te hebben. Ze staat nu daarom op vlas en krijgt het voordroog in netten aangeboden. In combi met echt veel stress toen. Dat is nu gelukkig anders, maar blijft wel een echte kijkerd en stressie merrie. Maar goed, vanmiddag met stalhouder overlegd, onbeperkt op hooi kost 62,50 per maand extra. Morgen maar even overleggen met da of ze echt al op de omeprazol moet en/of hooi en supplement een optie is.

Ik heb juist de ervaring dat vlas zorgt voor meer zweren. Als het hooi op is kunnen ze stro eten en hebben ze toch maagvulling. Maar ja dan moeten ze wel voldoende hooi hebben en niet al het stro op moeten eten. Op vlas staan ze dan echt zonder. Advies wat ik heb gekregen was ook juist op stro zetten. Als het mogelijk is om meer ruwvoer aan te bieden zou ik daar zeker voor kiezen als je daarmee van de problemen af bent. Een supplement standaard kost je vaak meer en een da bezoek ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:06

Ik zou idd als je niet echt onbeperkt (en dus altijd hooi hebt hangen) ook niet op vlas willen staan met een paard met een gevoelige maag

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:09

Vlas vond ik in het begin ook eng ja. Gaat ze niet vlas eten als het ruwvoer op is? Maar dat doet ze niet gelukkig. Heb daarom wel het ruwvoer in netten, zodat ze wat langer bezig is. Nu met de weidegang er bij staat ze te dutten en uit te buiken als het op is. Sinds een paaf dagen hebben we ook wat wilgentakken op het erf dus krijgt ze daar een goeie tak van zodat ze bezig is.
Het is natuurlijk wel zo dat ze dr hele leven op stro heeft gestaan en als ze genoeg ruwvoer ter beschikking heeft mag je verwachten dat ze van het stro af blijft....

Heb net overlegd met de da. Die wilde natuurlijk dat ik naar de kliniek kwam voor een endoscopie. Maar daar wacht ik toch echt liever mee. Wordt wel kuurtje van 7 spuiten ulcergold, verdeeld over zo'n 2 weken. Hij adviseerde idd tóch over te stappen op hooi. Meer structuur, hongergevoel sneller voldaan en dus geeft hooi meer rust dan voordroog. Zo had ik het nog niet eerder gehoord. Verder adviseerde hij ook Ekygard als supplement. Maar hij zei wel dat je eerder moet zorgen dat het paard rustig is, dus hij dacht meer aan Zen, dus meer rust in het koppie, in plaats van een buffersupplement. Nu heb ik het idee dat ze nu in deze box met huidige schema wel heel rustig is, dus weet niet of ik m daar in ga volgen.

Waar bestellen jullie de Ekygard? Zijn voor mij onbekende sites...

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:22

Vlas eten ze over het algemeen niet, hooguit klein hapje. Ik wil zonder betweterig over te komen je met klem adviseren wilgentakken weg te halen, daar zit een zuur in die werkt als pijnstillen(salicylzuur) en dat is heel slecht voor de maag! Dus ondanks de goede bedoeling kan dit tegenwerken. Ekygard kan je via sportpaardenarts bestellen, die versturen snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:32

Eve mag idd ook echt geen wilgentakken, hoe leuk hij ze ook vind. Ekygard bestel ik rechtstreeks bij de kliniek, ik kom er helaas vaak ivm andere paarden van stalgenoten en neem het dan mee.

Ik zou zoveel mogelijk voor regelmaat zorgen. Stress zullen ze altijd wel een keer krijgen maar je kunt het wel proberen zo veel mogelijk te voorkomen door regelmaat. Zo gaat eve als eerste naar buiten, en naar binnen als er al wat paarden staan maar zeker niet als laatste, ik rij vaak op dezelfde tijden, ik neem hem vaak mee op pad zodat dat normaal is etc etc.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:07

Thanks voor de tip Sobertje! De pijnstillende werking kende ik idd, mede reden waarom ik ze gaf naast tijdverdrijf. Het zuur echter niet, dus vanaf nu geen wilgentakken meer.

Een van de grote pluspunten van deze stal is het binnen/buitenzet-beleid. Wordt vanuit stal geregeld, dus daar geen onrust gelukkig. Had idd al vrij snel na aanschaf in de gaten dat ze rust en regelmaat nodig heeft. Moest even wachten tot er plek was op deze stal, maar kon gelukkig al vrij snel over van pensionstal. Zelf kom ik idd ook elke dag op dezelfde tijd. Ik hou ook van regelmaat en rust hehe. Kom ook speciaal in de middag, kan nu goed met thuiswerken, omdat het dan het rustigst is op stal.

Thanks voor de tips!