[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:32

Auky schreef:
Phytonics is niet vrij verkrijgbaar, dus moet altijd via een arts of therapeut. Mijn paard is heel lang onder behandeling geweest bij een holistisch arts, dus zodoende.

Ik denk dat het geen slecht plan is om de drainage nog even door te zetten bij je paardje. Op zich is het goed dat ze al gereinigd is, scheelt weer in verdere belasting. Maar dat pas bemeste land is natuurlijk ook best een aanslag op haar lijf, dus nog verder gaan met een volgend flesje is denk ik niet onverstandig.
Je zou je natuurlijk aan kunnen melden voor het onderzoek van NML, ik lees net dat het inwendige product de Gluco Balance is (jouw paard heeft toch ook IR-klachten?). Sla je meteen 2 vliegen in één klap: een goede drainage en de kans om GB te proberen.

IR is vorig jaar via bloedonderzoek onderzocht maar daar kwam uit dat ze het niet had.... wel heeft ze idd een verdikte manenkam van teveel eiwitopslag en lichte ZE sinds vorig jaar dus het kan ook nog in heel lichte mate zijn misschien, ik hoop van niet want weidegang is echt een must bij haar, zandpaddock is totaal geen optie. Ik heb me nog niet verdiept in dat onderzoek eerlijk gezegd, wordt dat door een arts begeleid of ga je dan zelf aan de knutsel? Dat laatste zie ik namelijk totaal niet zitten..... :o

Gaan twee kuren achter elkaar én nog een wormenkuur ertussendoor niet te zwaar worden? Ik heb haar brok al meteen met 1/4 vermindert en dat wordt nog verder teruggebracht naar zo min mogelijk en meer marstall Excem muesli.

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:39

hoe zijn jullie ervaringen met de marstall exczeem musli? Ik heb nu de equifyt en dat gaat op zich goed

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:42

Esther28 schreef:
hoe zijn jullie ervaringen met de marstall exczeem musli? Ik heb nu de equifyt en dat gaat op zich goed

Mijne staat er pas sinds vorig jaar zomer op, dus ik moet nog even aankijken wat het doet. Toen was ze al licht aan het schuren, nu nog steeds niet maar ik ben ook aan het reinigen met drainage.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:48

Ik vind het lastig, Veer heb ik pas sinds half juni vorig jaar en bij dr vorige eigenaar heeft ze een keer dr hele maantop eraf geschuurd en had ze ook wat plekjes op dr hoofd en wat korte plukjes in dr staart. Deze zijn bij mij keurig genezen en bij mij heeft ze zeggen en schrijven de hele zomer 3x een kaal plekje gehad, en dr manen/top en staart heeft ze met rust gelaten. Tot nu heb ik dr niet meer zien jeuken als een niet-ze paard, en dat was dan omdat ze last had van losse haren......

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:49

Breghje schreef:
IR is vorig jaar via bloedonderzoek onderzocht maar daar kwam uit dat ze het niet had.... wel heeft ze idd een verdikte manenkam van teveel eiwitopslag en lichte ZE sinds vorig jaar dus het kan ook nog in heel lichte mate zijn misschien, ik hoop van niet want weidegang is echt een must bij haar, zandpaddock is totaal geen optie. Ik heb me nog niet verdiept in dat onderzoek eerlijk gezegd, wordt dat door een arts begeleid of ga je dan zelf aan de knutsel? Dat laatste zie ik namelijk totaal niet zitten..... :o

Gaan twee kuren achter elkaar én nog een wormenkuur ertussendoor niet te zwaar worden? Ik heb haar brok al meteen met 1/4 vermindert en dat wordt nog verder teruggebracht naar zo min mogelijk en meer marstall Excem muesli.

Geloof dat Eric Laarakker zelf ook toezicht houdt op het onderzoek, hij is in ieder geval degene die je moet bellen als je je paard van overgevoeligheid verdenkt.
Verder geef je van de inwendige producten zelf de geadviseerde dosis en smeer je de uitwendige lotion enkel bij jeuk.

Twee kuren drainage achter elkaar kan prima hoor, Auke staat standaard de hele winter op nier-drainage. Wel stop ik meestal een weekje tussen 2 kuren in.
De drainage die hij krijgt (Kidney comp) werkt overigens sterker in dan de gewone drainage van De Groene Os, dus daarmee verwacht ik eerlijk gezegd geen problemen.
En anders, bel eens naar het spreekuur van Den Hoek, die willen je vast wel adviseren!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:03

Hoi ,ik ook weer hier.
Bij mijn haffie is alles nog goed en rustig, gelukkig nog geen tekenen van jeuk.

Ik zie dat er weer heel wat mensen derfen willen gaan proberen.
Ik wil alleen ook even laten weten dat er ook mensen zijn die er minder goede ervaringen mee hebben.
Vorig jaar heb ik het gebruikt, en de jeuk werd veeeel erger een twee dagen tijd had ze de hele buik kaal en elk uur kwamen er meer plekken bij, Het leek er op dat daantje er allergisch op reageerde.
Heb het nog een 1,5 week geprobeerd dacht dat het normaal was dat het even erger werd, maar na die tijd had zel zelfs op de flanken kale plekken en toen ben ik maar snel gestopt.
Nee voor mijn gewoon de deken maar een een beetje smeren.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:21

ellepel schreef:
waarom zou dat kwaad kunnen denk je?

paard van een stalgenootje loopt alweer 3 weken onder de eczeemdeken.
gewoon doen hoor als je denkt dat het nodig is

Oke dankje! Ja ik twijfel nogal gauw haha. Ze krijgt dit jaar voor het eerst een deken op, hoort het halsgedeelte bij de keel zegmaar een beetje strak te zitten? Dus de elastiek bij de oren zegmaar?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:24

Esther28 schreef:

Mijn merrie eet het slecht, maar ik kreeg bij het advies dat ze gelukkig niet heel veel hoeft te hebben. Ze krijgt eens in de 3 dagen een paar handjes vol, daar doet ze dan ook een paar dagen over.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:25

Wat betreft het onderzoek, dat staat inderdaad onder toezicht van een tweetal dierenartsen die telefonisch bereikbaar zijn. :) Kreeg vandaag email dat ik morgen de lotion kan verwachten. Kreeg er ook een bestanddelen lijst bij, maar ik denk niet dat die is om te delen.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:04

Annetje schreef:
Vergeet niet de ribbels in de huid, verdikte huid, harde manenkam/hals, dikke gerimpelde huid bij de staart en vooral heel erg kriebelig met het borstelen en met andere paardjes. Schilfers kunnen ook een indicatie geven van jeuk, maar niet altijd.

Vies heeft echt jeuk als ik maar naar zijn staart hoef te wijzen en de staart gaat omhoog, lipje krult omhoog en meneer begint al te genieten. Zijn staart is dan ook vaak dikker (de huid opgezwollen) en er zitten die typische rimpels in.

Had vandaag wel het idee dat zijn manenkam wat stugger en dikker was. Dit idee had ik vorige week ook een keer maar de dag erop was dat toen weer weg. Nu het mij vandaag weer is opgevallen vraag ik mij af of het verstandig is om nu goed te gaan smeren met de Derfen? Echt jeuk heeft ie volgens mij nog niet heb ik het idee. Hij heeft verder ook geen problemen met aanrakingen en reageert hier ook niet anders op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:39

Misschien kennen jullie het volgende product al?

Product info
SYNOVIUM - FLY DEET
NIEUW! De vliegenspray van Synovium is preventief tegen verschillende soorten insecten en bevat een hoge concentratie DEET!
Tevens ter voorkoming van staart- en maneneczeem.
Bevat 10% DEET

(Ik heb geen aandelen hoor maar kwam het zojuist tegen op de site van DocHorse)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:53

Hier krijg ik vandaag, als het goed is, de lotion binnen van NML, ben benieuwt of het iets is!
Jeuk valt tot nu toe, nog gelukkig mee. Ze is wel wat gaan schuren, maar nog niet zoveel als vorig jaar :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:21

Ik wacht ook op de lotion, vorige keer waren ze van de pakketdienst eerder op de dag. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:32

Inmiddels is hij binnen! Het is een beetje bruinig en ruikt niet vies, ben benieuwd!

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:13

Ik heb een vraag. Kan de DA nu op dit moment zien of een paard zomer eczeem heeft of niet?

gr

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:25

xkmmtjeee schreef:
Ik heb een vraag. Kan de DA nu op dit moment zien of een paard zomer eczeem heeft of niet?

gr

De meeste dierenartsen kunnen ook niet zo heel gemakklijk zien waneer het precies zomereczeem is.
Zeker niet als er weinig symptomen zijn.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:32

MirandaFuego schreef:
xkmmtjeee schreef:

gr

De meeste dierenartsen kunnen ook niet zo heel gemakklijk zien waneer het precies zomereczeem is.
Zeker niet als er weinig symptomen zijn.

Oke dus eigenlijk over het algemeen niet als ze nu geen symptomen hebben?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:45

Jeuk kan veroorzaakt worden door huidparasieten, tekorten/scheven verhoudingen aan bepaalde mineralen (selenium, magnesium, koper, kobalt (aanmaak B12), insuline resistentie, teveel eiwit, suikers/zetmeel in het dieet. Aantal daarvan kunnen aangetoont worden via (bloed)onderzoek.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:54

Hier nog helemaal geen geschuur, gejeuk o.i.d.........ook nog geen plekjes gevonden. Ze krijgt nu wel iedere avond een papje van zemelen, lijnmeel, brandnetel, zeewier en marstall exceem plus. Ze staat nu 3,5 u per dag op een schraal land en ik bouw dit geleidelijk op....Qua krachtvoer eigenlijk ook vrij weinig, handje aspero en handje equifyt met marstall force erdoor....voor de rest voordroogkuil, kilo of 7-8 per dag. Naarmate ze langer op het land staat, bouw ik de hoeveelheid voordroog af....

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:10

Gisteravond werd mijn paardje helemaal gek van de jeuk en de mugjes. Hij was alleen nog maar bezig om van die mugjes en de jeuk af te komen. Als je naar hem wees stond hij al met zijn nek gestrekt en zijn lip omhoog.
Ik zag geen ribbels of iets maar heb hem gelijk de deken weer opgedaan.
Misschien komt het omdat hij vorige week geschoren is dat hij gevoeliger is voor de mugjes?
Hij had nu nm ook erge jeuk op zijn buik, wat hij voorgaande jaren niet had.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:27

zou kunnen, ze kunnen nu natuurlijk wel beter prikken.
Maar staat hij dan al helemaal bloot terwijl hij geschoren is?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:38

Alleen gister overdag en vannacht, het was hier nog 18 graden en ze voelden warm aan.
Afgelopen nachten had ik de regendeken op, maar elke ochtend haalde ik ze half zwetend eronder vandaan. Tsja ik heb natuurlijk niet voor niks zijn vacht eraf gehaald.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:40

Ik denk dat je er volgend jaar goed aan doet om een maand eerder te scheren. Dat zitten er weer langere haren tegen de tijd dat de muggen actief worden. Ze kunnen nu naturlijk extra makkelijk bij zijn huid.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:47

Misschien idd wel ja. Ik had er eigenlijk niet aan gedacht op het moment dat we gingen scheren dat het misschien nadelig kon zijn voor zijn zomereczeem.
Hij stond gisteravond gelukkig wel gelijk rustig nadat zijn deken op ging.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:54

Hallo,

Zijn er ook mensen die de allergie en de Cullico druppels gebruiken.
Dit is ook tegen de jeuk en op homeopatische basis.
Mijn paard schuurde zijn manen af en ook zijn staart was elke dag weer een puinhoop.
Gebruik nu sinds zaterdag de druppels en smeer de haar aanzet van de manen en staart in met AVS.
Meer mensen ervaring hiermee? Het gaat nu al vanaf zaterdag goed, geen gekke schuurplekken meer...:)