Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:24

Martina67 schreef:
fargo schreef:
Paarden zijn gevoelig voor pergolide, zij krijgen bijvoorbeeld 1 pilletje terwijl mensen wel tot 2,5 pilletje krijgen. Dus paarden kunnen met veel minder toe dan mensen. Ook voor mensen wordt er met een kwart pilletje opgebouwd in een schema van aantal weken.. Deze medicatie werkt in op de hormoonhuishouding, die zelfde hormoonhuishouding die teveel stresshormoon produceert waardoor het lichaam zo van slag is. De medicatie werkt in en kan duizeligheid, angsten, misselijkheid, enorme dufheid en dergelijke veroorzaken. Dat is nog al wat impact en dat wil je eigenlijk geleidelijk aan laten wennen zodat het lichaam geleidelijk aan op orde wordt gebracht.

Deze symptomen zie ik hier ook en dat maakt me zo onzeker.
Moet ik meer geduld hebben? Nu ca. 4 weken bezig waarvan 2 weken 0,5 tablet prascend en de laatste twee weken 0,25 tablet

De 3e dan wel 4e week kunnen vaak een lichte dip dan wel stilstand geven, daarna moet er echt verbetering op gaan treden. In die periode heb ik ook zoooo getwijfeld! Sterkte, nog even volhouden. Hoe groot en zwaar was de jouwe ook al weer?? 8 weken is nog beter dan 6 weken in mijn (bescheiden hahaha) mening.

Sammie - pergolide heeft een heel hoog slagingspercentage volgens mij is 25% te hoog en te negatief ingeschat voor aantal paarden waarbij het niet zou werken...

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:13

Mijn pony is 105 cm (ruim een meter hoog dus) en is ongeveer 200 kilo, vind ze wat aan de magere kant zelf, maar dat kan ook doordat ze er wat anders uitziet in vergelijking met toen ze jong was.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:25

elibeest schreef:
kregen trouwens de rekening binnen van de DA van de Prascend, 160 pillen a 1 mg, 213 euro ex 6 % btw
komt op 1.41 per tabletje

Is dit overal de prijs in Nederland?

Martina67

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:44

Ongeveer wel denk ik.
Voor 60 tabletten betaal ik 111,50
daar kwam visite en bloedonderzoek nog bij.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:55

Martina67 schreef:
Ongeveer wel denk ik.
Voor 60 tabletten betaal ik 111,50
daar kwam visite en bloedonderzoek nog bij.

mmm das 1,85 de pil dus wel een pak duurder dan elibeest en dezelfde prijs als wat ik ze hier kan krijgen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:21

Grote verpakking was goedkoper volgens de dierenarts, en aangezien wij er twee op hebben staan was dat wel zo handig die te nemen, maarja, kost nog steeds genoeg

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:13

Wat zouden jullie doen.....Even een vraagje aan de deskundigen...
Ik ben dus de eigenaresse van de (kwijlende) fjord. Zie eerder het filmpje in het forum. Daar werd al gezegd: hij ziet er helemaal niet uit als een cushing-paardje. klopt. Zie ik ook. Hij had na eenmalig giga hoefbevangen te zijn geweest in maart 2010 een ACTH van 92. (ik kan me helaas niet meer herinneren of dat nu na stimulatie was).
Hij is toen gestart met Pergolide. gebruikt al die tijd 1,0 mg. Vorige week ter controle -na bijna 3 jaar- ACTH bepaald: en wat denk je: 21. Superfijn natuurlijk.... De dierenarts (faculteit) zegt: vooral zo doorgaan met die 1,0 mg. Maar wat zouden jullie doen? Misschien wat naar beneden? Hij loopt wel stijf, maar dat kan ook gewoon zijn artrose zijn, en meneer blieft geen glucosamide of andere toestanden... Het enige middel wat hij accepteert is pergolide.
Ik ben benieuwd...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:27

En hier wil gunyah haar krentenbol met pilletje niet meer. Wordt echt moedeloos van dat dier. Nu maar met een spuit met appelmoes in de weer geweest :-(

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:36

Elibeest, heb je het al geprobeerd met wat granen ? Dus soortgelijke vorm en zelfde structuur ? En vooral niet nattig. Zo kreeg ik het bij Nado wel naar binnen, namelijk, de rest werkte niet.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:31

Elibeest ik denk als ik mij goed herrinner dat er op de bijsluiter staat dat je die mag in een spuitje met water mag oplossen en rechtsstreeks in de mond spuiten

Zal het straks nakijken

Als de prascend duidelik zo goedkoper is bij jullie ga ik die in Nederland gaan halen dan se. Ik woon toch net aan de grens

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:14

@nado, ik ga het niet in graan geven, dat is namelijk het enige dat ze nog wil eten. Ze laat al een hoop staan. Zelfs haar geliefde banaan hoeft ze niet meer. Dus wil niet het risico lopen dat ze straks helemaal niets meer eet

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:25

Dat snap ik dan. Nado kreeg normaal geen graan, dus wat het meteen ook een extraatje die hij graag wilde hebben. Succes met iets vinden!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:21

Ik geef de pergolide opgelost in een spuitje met iets lauw water.
Nou moet ik erbij zeggen dat de mijne geen probleem heeft met spuitjes in de mond en vele anderen wel vanwege de ontworm-spuiten.

In de bijsluiter van de prascend staat dat je niet mag verpulveren, heb bij DA nagevragd, in een spuit opgelost mag het dus wel.

Hier lichte problemen met eten, subli senior priores en subli slobber gaan goed,
worteltjes ook, hooi bijna niet! (tot voor kort ging dat er wel in als koek, gebit nagekeken in april, was toen héél goed!) Ook gewone muesli ondertussen met problemen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:24

Hier doe ik het iedere week in wat anders. De ene keer via een spuit, dan in een broodje, dan in een handje voer. Als ik het te lang in het zelfde doet krijgt ze het door en wil ze het niet meer aannemen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:40

Martina67 schreef:
Ik geef de pergolide opgelost in een spuitje met iets lauw water.
Nou moet ik erbij zeggen dat de mijne geen probleem heeft met spuitjes in de mond en vele anderen wel vanwege de ontworm-spuiten.

In de bijsluiter van de prascend staat dat je niet mag verpulveren, heb bij DA nagevragd, in een spuit opgelost mag het dus wel.

Hier lichte problemen met eten, subli senior priores en subli slobber gaan goed,
worteltjes ook, hooi bijna niet! (tot voor kort ging dat er wel in als koek, gebit nagekeken in april, was toen héél goed!) Ook gewone muesli ondertussen met problemen.

Dat slechte eten houdt ook samen met je dip moment waarin je zit (3 a 4 weken) dat zou toch vanaf volgende week langzamer hand weer beter moeten gaan. Anders luzerne inslaan zodat je wel genoeg ruwvoer binnen krijgt! Dat is Willy vanaf deze periode gaan krijgen omdat het hooi toen ook slecht ging. Dat at hij toen wel goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:41

elibeest schreef:
En hier wil gunyah haar krentenbol met pilletje niet meer. Wordt echt moedeloos van dat dier. Nu maar met een spuit met appelmoes in de weer geweest :-(

Het varieert, dus kan zijn dat over een tijdje het wel weer gaat lukken. Het is lastig inderdaad. Een gewone boterham al geprobeerd? Sterkte!!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:45

@fargo, dank je wel!

Hoeveel luzerne zal ik haar voeren per voerbeurt en moet ik dit mengen met granen vanwege de fosfor-calcium verhouding?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:54

Nee ik zou niets met granen gaan doen, het is in principe toch ter vervanging van hooi? Kijk eens met een emmer (zo'n maatje Gamma ;-) ) per keer of is dat veel te veel denk je? Je zou ook een halve kunnen geven? Ik denk dat wij van die 2,5 kg emmertjes gaven per keer, maar het is een beetje uitproberen ook of ze daar genoeg aan heeft en of ze nog honger heeft daarna?

unanimexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:21

mijn pony heeft ook Cushing, maar ik heb een vraag? gaan de gemiddelde paarden wat cushing hebben eerder dood?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:56

unanimexxx schreef:
mijn pony heeft ook Cushing, maar ik heb een vraag? gaan de gemiddelde paarden wat cushing hebben eerder dood?

het gemiddelde paard wat cushing krijgt is vaak al op leeftijd ;)
Hoewel het ook voorkomt op relatief jonge leeftijd.
Een paard met cushing hoeft niet eerder dood te gaan,maar daar moet je wel je best voor doen.
Pergolide geven,evt. scheren,deken op of niet,zorgen dat hij genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt om zijn weerstand op peil te houden.
Cushing geneest niet,maar er is redelijk tot goed mee te leven voor het paard.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:57

fargo schreef:
elibeest schreef:

Het varieert, dus kan zijn dat over een tijdje het wel weer gaat lukken. Het is lastig inderdaad. Een gewone boterham al geprobeerd? Sterkte!!

Mijn fjord nam m ook niet met appelmoes of met spuit met appelmoes...maar wel in een wortel! ik snij er een soort inkeping in en duw de pil daarin: en die eet hij lekker op (nu al jarenlang)...

Fargo, kijk nog eens even naar mijn vraag eerder vandaag? Ik ben zo benieuwd naar wat jij zou doen?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:38

dookia schreef:
Elibeest ik denk als ik mij goed herrinner dat er op de bijsluiter staat dat je die mag in een spuitje met water mag oplossen en rechtsstreeks in de mond spuiten

Zal het straks nakijken

Als de prascend duidelik zo goedkoper is bij jullie ga ik die in Nederland gaan halen dan se. Ik woon toch net aan de grens

Gevonden

Citaat:
9. AANWIJZINGEN VOOR EEN JUISTE TOEDIENING
Dien het middel oraal, eenmaal daags toe. Om de toediening te vergemakkelijken kan de
benodigde dagelijkse dosering in een kleine hoeveelheid water worden gedaan en/of worden
gemengd met stroop of een andere zoetstof en te worden geschud totdat alles is opgelost. In
dit geval dienen de opgeloste tabletten te worden toegediend met een spuit.
Dien de totale
hoeveelheid onmiddellijk toe. Tabletten mogen niet worden verpulverd.

hier heb je de bijsluiter online van waar ik het haalde
http://www.boehringer-ingelheim.be/cont ... end_NL.pdf

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:12

famkespessoa schreef:
Wat zouden jullie doen.....Even een vraagje aan de deskundigen...
Ik ben dus de eigenaresse van de (kwijlende) fjord. Zie eerder het filmpje in het forum. Daar werd al gezegd: hij ziet er helemaal niet uit als een cushing-paardje. klopt. Zie ik ook. Hij had na eenmalig giga hoefbevangen te zijn geweest in maart 2010 een ACTH van 92. (ik kan me helaas niet meer herinneren of dat nu na stimulatie was).
Hij is toen gestart met Pergolide. gebruikt al die tijd 1,0 mg. Vorige week ter controle -na bijna 3 jaar- ACTH bepaald: en wat denk je: 21. Superfijn natuurlijk.... De dierenarts (faculteit) zegt: vooral zo doorgaan met die 1,0 mg. Maar wat zouden jullie doen? Misschien wat naar beneden? Hij loopt wel stijf, maar dat kan ook gewoon zijn artrose zijn, en meneer blieft geen glucosamide of andere toestanden... Het enige middel wat hij accepteert is pergolide.
Ik ben benieuwd...

Hmmmm, lastig hoor. Hoe zwaar denk je dat hij is? Op zich is het natuurlijk super fijn dat hij nu zo'n goede waarde heeft en dat wil je ook natuurlijk niet in gevaar brengen in principe. Ik vermoed dat hij zo ongeveer 500 kg zal zijn of misschien iets meer?
Stel dat hij 500 kg is dan is de vuistregel 500 x 0,002 = precies 1 mg wat hij zou mogen hebben.
Als hij zwaarder is, dan krijgt hij dus al iets minder dan hij zou mogen hebben. Hoe is hij er nu verder onder, is hij fris en helder of vindt je hem soms nog een beetje duffig als ie zijn pil op heeft?
Is hij ooit nog bevangen geweest de laatste 2 jaar? Het is natuurlijk wel een risico dat je kan lopen, je wilt niet dat hij per ongeluk meer kans loopt op bevangenheid als je toch te laag in je dosis zou zitten. Heb je het ook nog voorgelegd aan je DA?
In principe wil je zo laag mogelijk in je dosering zitten maar wel met het goede resultaat .. En op dit moment heb je natuurlijk wel goede resultaten..
Als je nog even het gewicht doorgeeft, peins ik nog even verder!!
Laatst bijgewerkt door fargo op 09-12-12 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:15

Nog een tip voor het geven van pergolide, schiet me net te binnen: gewone boterham met een scheutje thijmhoestsiroop pil ertussen en geven. Willy was gek op de hoestsiroop die we hem in de winter wel gaven en dan was die pil zo mee naar binnen - thijmsiroop ruikt en smaakt heel lekker ;-)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:15

Bedankt allemaal voor de tips m.b.t. het geven van de pillen.
Beauty eet ze gelukkig nog steeds in haar krentenbolletje.
Gunyah heb ik gisteren weer in appelmoes gegeven, direct met een spuit in de mond.

Maar wat ik me afvraag, ik heb de pilletjes fijn gemalen en toen met appelmoes in de spuit gestopt, maar je zou ze volgens de bijsluiter wel mogen oplossen in water o.i.d. maar niet mogen vergruizen? Iemand enig idee waaron?
Ik weet dat een kennisje van mij ze ook in een spuit met appelmoes geeft, en voor zover ik weet maalt zij ze ook eerst fijn.