ikenindi schreef:dat klopt, ik denk dat eczeem ook noet op zichzelf staat, maar door bepaalde weerstand komt. die van mij wijt ik het aan een minder goed werkende lever. of dat nog steeds zo is weet ik volgende week. dan krijg ik uitslagen van t bloed...
Wat de weerstand bij mens en dier betreft zijn een aantal stoffen gewoon een must.
Dat is oa. Vit. A en D
De vit. A zit in de meeste nederlandse brok helaas maar in geringe mate omdat het een synthetische vorm is en bij hogere doseringen van voeren slecht is voor de lever.
De natuurlijke vit. A mag nagenoeg onbeperkt gegeven worden. Simpel omdat een teveel gewoon uitgescheiden wordt zonder problemen.
De natuurlijke Vit. A zit in gras en ook in beginsel nog in hooi. Echter in hooi loopt de hoeveelheid na het persen in no time achteruit.
Meestal zit er in de winter niet of nauwelijks Vit. A meer in het hooi.
Officieel onderzocht in Engeland.
Wortelen bijgeven is dan echt niet zo verkeerd. Jaja ... Leen Taal met 'verstand' van zomereczeem beweert dat wortelen slecht zijn vanwege de suikers maar is die man nog serieus te nemen ????
De grootste Vit. D leverancier is jawel, de zon.
Ik snap best dat menigeen van jullie de eczeem alleen nog met een deken de baas kan maar je haalt wel de weerstand steeds verder uit je paard/pony.
De zon is echt mega belangrijk.
Vit. A en D kunnen alleen samen hun werk doen.
Daarnaast is voldoende Zink, Selenium en Magnesium een must.
En dan is vooral de hoeveelheid Zink en Magnesium best veel per dag.
Verder lees ik geregeld dat menigeen met een eczemer maar een handje tot hooguit een halve schep krachtvoer bijgeeft.
Juist bij deze paarden die al geen optimale stofwisseling hebben, is een goede en vooral voldoende vitamine-, mineralen- en spoorelementen aanvulling (nutrienten) zóóó super belangrijk.
Dat red je echt niet met alleen een goeie liksteen.
Ik heb het hier al veel vaker benoemd.
Als paarden daar tekorten in hebben gaat de stofwisseling nog meer van de riedel. En krijg je ook nog 's weerstandsproblemen, andere allergien enz. enz. erbij.
In feite zet je je paard in een steeds grotere neerwaartse spiraal.
Je bent uitsluitend met symptoombestrijding bezig.
In gras zit echt niet voldoende. Het vroegere paard leefde ook niet van alleen gras. Het at veel meer van kruiden en boombast.
Dat is met de meeste gecultiveerde weilandjes niet meer aan de orde in Nederland.
Ik heb jarenlang 2 flinke zomereczemers gehad. Beide zijn sinds een paar jaar geheel genezen.
Maar staan nog steeds hoog in de nutrienten.
Ik ken meerdere mensen die zo voeren en hun paard van de zomereczeem en/of hoefbevangenheid af hebben gekregen.
Bovendien bleken alle paarden veel soepeler te worden in hun bewegingen en veel minder snel te verzuren. Als ze al verzuurden van het werk?
Ook de verharing begint vroeger en gaat sneller.
Er zijn best wel sites op internet te vinden over wat een paard gemiddeld nodig heeft per dag aan nutrienten. Helaas zitten daar ook nog wel weer verschillen in maar kijk anders een beetje naar het gemiddelde.
Vergelijk dat voor de gein eens met wat jullie eczemer binnen krijgt per dag.
Ik heb al langere tijd een staatje van een Engelse onderzoekster op voedingsgebied.
Hou het als gemiddeld aan want lang elk paard is niet hetzelfde.
Een paard van 400 kg heeft volgens haar per dag nodig. Werk niet meegerekend en dan te bedenken dat paarden met stofwisselingsproblemen nog meer verbruiken dan een gezond paard !!!!
Vit. A 30000 IE
Vit D 3000 IE
Vit E 400 mg.
Vit B1 15,5 mg
Vit B2 13 mg
Biotine 0,26 mg.
IJzer 364 mg
Koper 41,5 mg
Zink 260 mg.
Mangaan 208 mg
Kobalt 0,4 mg
Selenium 0,78 mg
Jodium 1,05 mg
Calcium 20 gr.
Fosfor 12 gr.
Magnesium 8 gr.( 20 gr.)
Natrium 8 gr.
Kalium 20 gr.
Chloride 32 gr.
Onze paarden krijgen net zoveel Magnesium als Calcium in het voer zit. Dus Magnesiumoxide geef ik nog extra bij tot 20 gr.
Bovendien krijgen ze nog Omega 3 en 6 olie bij. Zomer en winter.
Groetjes,
Henny