[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:17

Heeft iemand hier ervaring met Pavo 18Plus? Volgens de website is het geschikt voor paarden met PPID. Ik heb een 19-jarige staan met PPID en heb een beetje moeite met uitzoeken wat ik haar nu kan geven. Ze is op haar ribben erg vermagerd, maar ik heb haar ook van de Pavo Nature's Best gehaald. Ik geloof niet dat dit 'het' voer is voor haar, maar wat dan wel?

Ze krijgt sowieso erg mooi, droog hooi. Toch vind ik het zo'n sneu gezicht dat haar ribben zo zichtbaar zijn geworden. Niet dat ze uitgemergeld is hoor.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:36

Speedibeet met care for life krijgt mijn merrie en blijft daar mooi van op gewicht

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:57

Ben aan het twijfelen of ik mijn merrie moet scheren, bij een stapritje waar ze zich wat druk maakt is ze behoorlijk warm/nat. Maar zover ik weet is ze nog nooit geschoren en heeft ze een hekel aan dekens.

Wat zouden jullie doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:25

Paarden zitten al redelijk in de wintervacht, maar het is nog vrij warm. Over 1,5-2 maanden is vacht en buitentemp. meer in verhouding en dan is het kleddernat van beetje stappen weer over is mijn ervaring. Persoonlijk vindt ik het dan meestal ook te koud om nog te rijden en scheer ik dus niet. Nu train ik ook zeker in de winter niet intensief, dus pas ik mijn rijden aan aan wintervacht, etc.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:30

Die van mij heb ik wel geschoren.

Kwart pilletje gaat nog steeds erg makkelijk naar binnen en zou bijna zeggen dat die van mij ze lekker vind. := Hopen dat het zo makkelijk blijf.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:37

Meer dan stappen en af en toe een drafje doen we niet, daarom twijfel ik ook zo.

Hier gaat het pilletje er ook prima in met een beetje brood.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:41

Misschien anders alleen stukje hals scheren dat kan je eventueel ook met kleiner apparaat doen met opzet stukje. Zonder opzet stukje word erg kort. ;)

En met alleen stukje hals hoef er ook geen deken op, maar kunnen ze wel makkelijker warmte kwijt raken.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:40

Hallo,

Ik kom even raad vragen...

Mijn paard is 23 jaar en sinds een jaar of 3/4 krijgt hij in de winter een dikke krullerige vacht.
Ik dacht dus aan cushing en hij is hiervoor getest winter 2012-2013. De test was negatief.
Hij heeft verder ook geen symptomen en hij verliest zijn haar goed in de lente...
Betekent die vacht ALTIJD cushing of zouden er ook andere oorzaken kunnen zijn?
Hij wordt sowieso opnieuw getest.

Hij heeft wel een gezwollen schildklier (rechts), en ik vraag me dan af of dat niet in verband kan staan?

augustus 2014
Afbeelding

oktober 2014
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:43

Ik vind hem er op die winterfoto eigenlijk wel typisch Cushing uitzien qua model.

Geloof dat er wel enig verband is/was qua schildklier. Geerke had jouw paard ook niet last van z'n schildklier?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:38

Volgende week wordt bij mijn pony bloed afgenomen voor een PPID onderzoek.. Ze heeft niet echt een krullende vacht gekregen (haar aalstreep/ rug is altijd krullig geweest..) maar de reden waren haar symptomen; plots afvallen/ vermageren (geen wormen), licht bevangen, slecht eten, ademhalingsproblemen, moeilijk door de wintervacht komen, lusteloos..
Heb vorige week de PAVO vragenlijst ingevuld; als je bij 4 of mee "ja" had was een onderzoek aangeraden.. 8 van de 10 met ja beantwoord.. Genoeg redenen voor ons dus... :/

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:06

Mijn da heeft vandaag nog gezegd dat er veel vals negatieven zijn ook. Daar waar de cushing al vaak vergevorderd is,in die zin dat het paard het al lange tijd heeft, wordt vaak een normale waarde in het bloed waargenomen, terwijl het klinische beeld meteen cushing zegt. Krullende vacht, het drinke en.plassen rtc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:42

Ik heb mijn pony terug ggezet op 1/4 ipv 1/2 pil. Ze is qua karakter zo veranderd door die rotmedicijnen, dat ik er verdrietig van word... We hadden een vreselijk goeie band, ze was zon mak schaap... En als ze me nu op 100 meter afstand ziet lopen rent ze keihard weg... Ik kan niets meer beginnen met haar, ze vertrouwt me niet meer. Meer bokkers die dit herkennen? Wat hebben jullie toen gedaan?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:39

Mijn paard heeft ook een vergrote schildklier, er werd altijd gezegd dat het door de ouderdom komt. Denk zelf dus door de cushing.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:28

alyel schreef:
Mijn da heeft vandaag nog gezegd dat er veel vals negatieven zijn ook. Daar waar de cushing al vaak vergevorderd is,in die zin dat het paard het al lange tijd heeft, wordt vaak een normale waarde in het bloed waargenomen, terwijl het klinische beeld meteen cushing zegt. Krullende vacht, het drinke en.plassen rtc

Kijk zou best kunnen kloppen met die van mij eigenlijk volgens test wel/geen cushing, maar met de lijst klachten wel cushing. Vandaag 4de dag kwart pilletje. Zit nu te twijfelen of vanaf morgen halve of nog 4 dagen kwart.

Financiƫle aspect is minder belangrijk geworden aangezien ik een baan heb. :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:42

amoj schreef:
Ik heb mijn pony terug ggezet op 1/4 ipv 1/2 pil. Ze is qua karakter zo veranderd door die rotmedicijnen, dat ik er verdrietig van word... We hadden een vreselijk goeie band, ze was zon mak schaap... En als ze me nu op 100 meter afstand ziet lopen rent ze keihard weg... Ik kan niets meer beginnen met haar, ze vertrouwt me niet meer. Meer bokkers die dit herkennen? Wat hebben jullie toen gedaan?

Klinkt alsof je paard op een te hoge dosis stond.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:54

Net de weegschaal langs gehad. Joris 1, 45m weegt 437, 5 kg. Type haf. Krijgt 1 tablet. De andere haf 1, 55m en 599, 5kg ( geen cushing)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:05

pluisbeer schreef:
Net de weegschaal langs gehad. Joris 1, 45m weegt 437, 5 kg. Type haf. Krijgt 1 tablet. De andere haf 1, 55m en 599, 5kg ( geen cushing)

is 600 kilo niet een beetje veel voor een haf van 1.55? :7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:34

amoj schreef:

Ik herken dat wel..onze fjord heeft nu ook van die "buien".
Hij werkte altijd heel graag maar nu met de medicijnen kan hij van die deppresieve buien hebben en dan wil hij ook niet komen loopt hij weg. Is dan helemaal in zichzelf gekeerd ook, heel sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:40

Ook die van mij heeft dit soort buien, vooral bij een verhoging en ook al duren die gelukkig maar even, ik word er altijd wel zo vreselijk verdrietig van, ook al weet ik dat ze er niets aan kan doen, trapt ze mij ontzettend op mijn hart, wat een mutsen zijn wij toch ook he...

Ik schrik ook van die 600 kg van de haflinger eigenlijk; even ter vergelijking, mijn tuigpaard is 1.75 schoft en 2.55 mtr. van kop tot staart (das echt een tank met een lang lijf) en die weegt net aan 700 kg...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:52

600 kilo bij een hoogte van 155 is echt heel erg zwaar.
Mijn merrie is 1.55 en weegt 425/450 ... En ze mag nog wel wat kilo's afvallen :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:23

pluisbeer schreef:

Ik hoop dat 599 een typfout is en dat er 499 moet staan

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:32

pluisbeer schreef:

Ik vind het helemaal top dat je dit hebt laten doen! Had je waarschijnlijk niet verwacht van die 600kg ? ;)
Heel vaak wordt het gewicht van een paard onderschat, en wordt de ontworming en ook andere medicatie veel te veel ondergedoseerd en krijgen ze nog altijd veel te veel voer...
Toen ik mijn pre kocht was hij te mager, 1.58m groot en niet in training en woog toen toch ook al 450kg :oo ( in de kliniek voor castratie gewogen, dus vermoed dat het wel correct was...)

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:06

Mijn haf van 1,50m stevig gebouwd/type tanker weegt volgens het meetlint nu rond de 475 kilo. Hij was ook een stuk dikker hoor, maar nu goed afgevallen gelukkig. Het viel mij de laatste tijd ook op dat zijn gewicht moeilijk onder controle te houden was. Ik ben blij om te lezen dat dit dus ook een verband met de cushing kan hebben. Geeft mij iets meer hoop dat ik hem nu beter op gewicht kan houden met de medicatie.

Hij vind de pil tot nu toe zeker niet vies :o eet het zo uit mijn hand in een stukje brood. Wel zo makkelijk want iedereen op stal kan het zo geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:56

Focussed schreef:
amoj schreef:

Klinkt alsof je paard op een te hoge dosis stond.

Of.......het paard was gewoon 'ziek' ( in de periode dat ze nog zo mak en braaf was) en voelt zich nu met medicijnen weer beter, wordt weer energiek, speels en een beetje brutaal...? Da's namelijk de andere kant van de medaille.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:01

Marcella schreef:
Financiƫle aspect is minder belangrijk geworden aangezien ik een baan heb. :D

Fijn, weer een zorg minder!